Hoeveel/hoevaak hooi voeren aan paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyno

Berichten: 10427
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:18

Poekkie schreef:
Mijn paard krijgt buiten onbeperkt in fijnmazige slowfeeders, denk dat ze per dag zo’n 6-8 kg per paard er uit prutsen.

‘S avonds zet ik hem op stal tussen 8 -10u30 met zijn dieet krachtvoer (pavo inshape+vitaminekorrel). Wanneer ik dan met alle klusjes klaar ben, ergens tussen 10-12u ‘s nachts krijgt hij nog 2,5 kg hooi. Hier doet hij nog een uurtje of 2 over. ‘S morgends rond half 9 gaat die terug naar buiten. Net iets te lang zonder hooi dus, maar wel de enige manier om hem op gewicht te houden, aangevuld met 4-6x per week rijden, stevig wandelen of longeren.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik de grootste hooiportie bewaren voor zo laat mogelijk ‘s avonds.
Adviezen als 3x zo veel of onbeperkt geven zonder het paard te hebben gezien vond ik erg tricky. Als je paard nu mooi op gewicht staat zonder al te veel krachtvoer of slobber, zou ik het hooi niet per se opvoeren. De mijne bvb zou je dan kunnen rollen en dat vind ik nog veel slechter.


Eens!

Mede door alle berichten over onbeperkt ruwvoer staat mijn pony nu hoefbevangen. (En ja, het werd gegeven in fijnmazige hooinetten en deels gemengd met stro).
Mijn ene is perfect op gewicht, de andere dus te dik met HB.
In overleg met DA staan ze nu overdag eventjes 2 tot 3 uurtjes apart zodat de ene een extra portie hooi kan krijgen.
Dus ik vind het ook een gevaarlijk advies om te zeggen dat TS een 3-dubbele portie moet geven, terwijl je het paard niet hebt gezien. :) (no offence) Het is nu eenmaal een feit dat veel paarden overgewicht hebben tegenwoordig, en dat is niet zonder risico’s.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:27

Kyno schreef:
Poekkie schreef:
Mijn paard krijgt buiten onbeperkt in fijnmazige slowfeeders, denk dat ze per dag zo’n 6-8 kg per paard er uit prutsen.

‘S avonds zet ik hem op stal tussen 8 -10u30 met zijn dieet krachtvoer (pavo inshape+vitaminekorrel). Wanneer ik dan met alle klusjes klaar ben, ergens tussen 10-12u ‘s nachts krijgt hij nog 2,5 kg hooi. Hier doet hij nog een uurtje of 2 over. ‘S morgends rond half 9 gaat die terug naar buiten. Net iets te lang zonder hooi dus, maar wel de enige manier om hem op gewicht te houden, aangevuld met 4-6x per week rijden, stevig wandelen of longeren.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik de grootste hooiportie bewaren voor zo laat mogelijk ‘s avonds.
Adviezen als 3x zo veel of onbeperkt geven zonder het paard te hebben gezien vond ik erg tricky. Als je paard nu mooi op gewicht staat zonder al te veel krachtvoer of slobber, zou ik het hooi niet per se opvoeren. De mijne bvb zou je dan kunnen rollen en dat vind ik nog veel slechter.


Eens!

Mede door alle berichten over onbeperkt ruwvoer staat mijn pony nu hoefbevangen. (En ja, het werd gegeven in fijnmazige hooinetten en deels gemengd met stro).
Mijn ene is perfect op gewicht, de andere dus te dik met HB.
In overleg met DA staan ze nu overdag eventjes 2 tot 3 uurtjes apart zodat de ene een extra portie hooi kan krijgen.
Dus ik vind het ook een gevaarlijk advies om te zeggen dat TS een 3-dubbele portie moet geven, terwijl je het paard niet hebt gezien. :) (no offence) Het is nu eenmaal een feit dat veel paarden overgewicht hebben tegenwoordig, en dat is niet zonder risico’s.


Precies! Niet alle paarden kunnen onbeperkt. De mijne in iedergeval niet!
En ik ken meerdere eigenaren die hun paarden wel onbeperkt hooi geven, maar hun paarden zijn inmiddels wel minstens 100 kilo te zwaar!

Dennenboom

Berichten: 706
Geregistreerd: 05-12-20

Re: Hoeveel/hoevaak hooi voeren aan paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:32

Ik zou vooral met je 'ogen' voeren. Vaak wordt onbeperkt geadviseerd maar dit pakt niet voor elk paard goed uit (hoefbevangen etc).

Rond deze tijd van het jaar zitten er veel minder voedingstoffen dan in het voorjaar.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Hoeveel/hoevaak hooi voeren aan paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:07

Als je paard goed op gewicht is, gezond is en goed in zijn vel, en genoeg energie heeft zit zal je wel vrij goed zitten qua voerschema.
Onbeperkt hooi is toch een beetje een modeverschijnsel en levert in heel veel gevallen moddervette paarden op.
Jouw paard heeft altijd iets te knabbelen, dus op dat punt is re ook geen probleem.
Je zou eens 's avonds nog extra hooi kunnen geven, maar veel kans dat dat er 's ochtends gewoon nog ligt.