Paarden met slechte tanden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Paarden met slechte tanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 09:35

Hallo iedereen

Mijn paardje heeft diastemas, momenteel geef ik hem bietenpulp en gewoon korrels.
En tussendoor natuurlijk een snoepje.
Het gras is bijna op en ik geef geen hooi omdat hooi snel rot tussen de diastemas en ontstekingen veroorzaakt.
De tandarts heeft gezegd dat goed voer heel belangrijk is voor zijn tanden en dat ik goed bezig ben!

Het enige probleem is : hij knaagt hout.
Hij heeft geen tekorten, zijn bloed is getrokken.

Hij doet het dus echt uit verveling en dat komt natuurlijk omdat hij geen hooi heeft en bijna geen gras meer.

Wat geven jullie aan jullie paardjes ipv hooi?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden met slechte tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:55

Hoe oud is je paard en kan de tandarts nog iets aan de diastase doen om te voorkomen dat het hooi er tussen komt te zitten

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:58

ja ik heb er twee met slecht gebit.
mijn merrie mist een paar kiezen, en heeft diastasen maar die eet gewoon haar hooi hoor.
ik zie dan wel eens als ze water drinkt dat er wat propjes in het water liggen, dus lijkt me dat alles er goed uit komt.

misschien kun je kijken naar wat fijner en korter hooi.
of een grasmix, gehakseld hooi?

hartog heeft gras mix
https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... n/gras-mix

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Paarden met slechte tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 10:01

Compact gras is ook nog een optie

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 10:07

Een paard heeft ruwvoer veel meer nodig dan krachtvoer, ik zou dus hooi voeren en iedere dag zijn mond spoelen.

Daarnaast zijn diastasen soms dicht te maken, heeft de tandarts daar wat over gezegd?

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden met slechte tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 10:15

Mijn merrie heeft inderdaad een vulling. Hooi was geen probleem zei de tandarts. Voordroog wel en juist dat krijgen ze bij ons op stal..

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden met slechte tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 10:33

Naast dicht maken kan de tandarts ook de tanden meer open slijpen. Dat ligt echter wel aan de hoeveelheid diastase die ze heeft.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paarden met slechte tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 10:51

Een paard mag max 4uur zonder ruwvoer staan, hoe doe je dat met pulp? Geef je 6keer per dag een portie?

Hier ook een paard met diastema’s. De tandarts komt 4xper jaar en maakt het dan schoon en doet er vullingen in. Daar doet hij het prima op. Nul klachten, ontstekingen zijn vrijwel weg. En hij krijgt onbeperkt hooi. Advies was eerder een kies te laten trekken dan van het ruwvoer af. Zonder kiezen kunnen ze leven maar zonder ruwvoer wordt het knap lastig

irmaz

Berichten: 4769
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:44

Zowel slecht gebit als hout knagen kunnen wijzen op een rantsoenprobleem.
Wij hebben hier een pensionpaard van 25 jaar gekregen die vrijwel geen kiezen meer had en flinke spleten tussen de voortanden. De eigenaar maakte deze spleten een aantal keer per week schoon met een tandartshaak. Bij ons kreeg ze een ander rantsoen en binnen een half jaar waren de spleten dicht. Paard heeft daar tot aan haar dood op 31 jarige leeftijd nooit meer problemen mee gehad.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Paarden met slechte tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:04

Ik maak ze ook zelf schoon en voer hooi uit netten met kleinere mazen. Heb gemerkt dat als hij kleinere hoeveelheden binnen krijgt hij minder hooi in de gaten krijgt.
Vorig jaar heb ik zelf een klem gekocht zodat ik ook de gleuven bij zijn kiezen kan schoonmaken.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: Paarden met slechte tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:23

Mijn paard heeft ze ook, maar ze krijgt gewoon hooi hoor..
Je kan idd zelf spoelen, of elk half jaar laten schoon maken maar meestal valt t er zelf wel tussenuit...
Een goede tandarts kan ze ook opvullen maar het valt er soms al met paar weken tussenuit..

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paarden met slechte tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:28

Gras rot net zo hard als hooi.
Voor diastase is juist grover hooi heel geschikt omdat dit moeilijker in de ruimtes komt.

Mijn arabier had het best ernstig (boven en onder) en nu na 3 jaar elke 6 maanden behandelen is boven helemaal dicht.
De diastase is in het begin gevuld en nu zijn we aan het kijken of het voor onderin toch nog een x vullen nodig is (dit ivm proppen maken).

Juist in de zomer zitten de ruimte snel voor met zacht gras.. nu op hooi zie ik weinig zitten.
Je kan zelf ook de mond spoelen met een spuit met water.
Dat heb ik ook wel regelmatig gedaan om rotten te voorkomen.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paarden met slechte tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:53

Het wisselt sterk per paard. Hier kon het paard wel op gras en fijn voordroog, maar niet op het grove voordroog van stal. Met honger had hij veel erger proppen dan als hij minimaal 1% van zijn (ideaal)gewicht aan bijvoer kreeg. Enkel bietenpulp is daar overigens absoluut ongeschikt voor.

Ik zou beginnen met een fatsoenlijke ruwvoervervanger te regelen en te kijken of een gehakseld ruwvoer zoals hartog compact gras/grasmix/digest, of pavo daily plus/fiber nuggets/hay chunks of havens mix wel gaan. Of je de ruwvervanger zelf gaat mixen (3kg bietenpulp + 2kg tarwezemelen + 1kg luzernebrok) of dat je het gaat kopen (als het echt slobber moet zijn: subli seniores priores. Als hij gehakseld spul wel wegkrijgt: pavo nature's best (max 1kg/100kg lichaamsgewicht en niet naast een gewone brok) of andere producten met maximaal ±20% zetmeel+suiker en minimaal 18% ruwe celstof. Bij voorkeur een muesli omdat dit meer kauwwerk en dus meer speeksel oplevert, en uiteraard niet te geconcentreerd qua vitaminen en mineralen. Pavo condition voldoet op zich ook, maar naast een gehakseld ruwvoer vanwege het compleet gebrek aan langere vezels.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Paarden met slechte tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:13

Hier op stal staat een pony met EOTHR, hij heeft vooral enorme hoeveelheden tandsteen en gelukkig nog weinig tandoplossing, maar wel diastasen.
Hij krijgt tegenwoordig Florian, voor hem echt fantastisch spul wat de opbouw van het tandsteen en de troep tussen de tanden enorm verminderd heeft. Ook qua conditie doet hij het er erg goed op.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:54

Mizora schreef:
Als hij gehakseld spul wel wegkrijgt:

Gehakseld "spul" gaat juist makkelijker in de ruimte tussen de kiezen zitten.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paarden met slechte tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:38

Dat wisselt dus per paard. Hier ging het beter dan gewoon hooi of grof voordroog. Fijn voordroog ging echter het beste.

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Paarden met slechte tanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 21:01

De dierenarts heeft gezegd dat hoe beter je voert hoe beter de diastemas evolueren.
Dat hebben we ook gemerkt, bij de vorige eigenaar had hij er drie, 6 maanden later bij mij 1.
Hij wordt om de 6 maanden behandeld en da zegt dat ze volgend jaar weg kunnen zijn als ik zo blijf eten geven, dit wil ik dan niet verpesten door hooi te geven wat zij heeft afgeraden.

Momenteel krijgt hij wilgentakjes, daar is hij helemaal zot van en bietenpulp 2x per dag en korrels sochtends en savonds

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Paarden met slechte tanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 21:03

Ik ga ook zelf beginnen spoelen, als hij hooi krijgt , want mijn mama kan het niet laten, maakt hij nooit proppen

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:05

Ehm, ruwvoer is wel ontzettend belangrijk.

Mijn paard heeft ook last van diastasen, maar mijn tandarts zou nooit zeggen dat ze geen ruwvoer mag. Wel raad ze aan om goed hooi te geven ipv kuil, maar dat kan ook zijn omdat ze over het algemeen geen beste tanden heeft.

Daarnaast 2x per jaar tandarts lagen komen om waar nodig alles schoon te spuiten, zo is het goed bij te houden.

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 10:31

DreamGuide schreef:
Ehm, ruwvoer is wel ontzettend belangrijk.

Mijn paard heeft ook last van diastasen, maar mijn tandarts zou nooit zeggen dat ze geen ruwvoer mag. Wel raad ze aan om goed hooi te g even ipv kuil, maar dat kan ook zijn omdat ze over het algemeen geen beste tanden heeft.

Daarnaast 2x per jaar tandarts lagen komen om waar nodig alles schoon te spuiten, zo is het goed bij te houden.


Tandarts komt om de 6 maanden, dat hij geen ruwvoer mag is er niet gezegd maar geen hooi

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:51

Bokkerbb schreef:
Tandarts komt om de 6 maanden, dat hij geen ruwvoer mag is er niet gezegd maar geen hooi


Wat voor ruwvoer krijgt hij dan als vervanging?

Want ik moest juist specifiek hooi gaan voeren, omdat hooi een lagere zuurgraad heeft en minder schade brengt aan het gebit (en dan vooral het glazuur).

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:43

De afwijking heet diastase; het diastema is het tandloze gedeelte tussen de eerste kiezen en de snijtanden.
Verder is het probleem met kuil of voordroog dat het geconserveerd is d.m.v. melkzuurbacteriën, die produceren zuur wat de kiezen aantast. Niet zozeer het glazuur, maar het zachtere cementum aan de buitenzijde en het tandvlees doet terug trekken wat het probleem verergerd.
Diastasen vullen kan, maar de vullingen vallen er te vaak na korte tijd uit, raken los. Het probleem verergerd doordat de overstaande kies boven de ruimte een richel vormt. Dus de oplossing is i.m.o. de overstaande kiezenrij vlak te maken en eventueel de diastase open te maken zodat het ophopende voer er uit kan en er geen bacteriegroei plaats vindt. Regelmatig spoelen helpt, maar twee keer per jaar de gebitsverzorger laten komen helpt onvoldoende om de distasen schoon te houden helaas.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:57

Bokkerbb schreef:
Tandarts komt om de 6 maanden, dat hij geen ruwvoer mag is er niet gezegd maar geen hooi

Heb je een paardentandarts of een gebitsverzorger?

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paarden met slechte tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:27

Hoe snel heeft hij de pulp op? Ik vermoed dat hij er max 30 minuten over doet per voermoment. Dat zou inhouden dat hij 23 uur per dag zonder ruwvoer staat. Dit is echt een recept voor maagzweren!

Ik zou een dierenarts om advies vragen. Ik vind dit echt enorm zorgelijk..

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 17:35

troi schreef:
Hoe snel heeft hij de pulp op? Ik vermoed dat hij er max 30 minuten over doet per voermoment. Dat zou inhouden dat hij 23 uur per dag zonder ruwvoer staat. Dit is echt een recept voor maagzweren!

Ik zou een dierenarts om advies vragen. Ik vind dit echt enorm zorgelijk..


Grasmix en de bomen die rond hem staan waar hij van eet