Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 18:48

Zit er veel verschil tussen de zwarte en de blanke/ bruine zaadjes?
De zwarte zijn momenteel bij pitpit niet leverbaar..

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 18:50

Bij de lingehoeve voeren ze de gewone bruine. Heb die van mij vandaag dr eigen voer gebracht, ze heeft weer een eigen mening en wilde hun slobber niet meer met de psyllium er in

Afbeelding

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 19:23

Hoe gaat het met haar?
Ben wel geschrokken van jouw verhaal.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 20:14

Ff van m’n fb gehaald :)

Update kaatje: gisteren ging het niet goed met haar, temperatuur was gestegen naar 38,8 en ze wilde niet meer eten en was niet zichzelf.

En nu, ze poept… en hoe :+ het spuit er uit en komt twee meter ver. Dus je moet er niet achter gaan staan 8-) gelukkig is dr temperatuur ook gedaald. Wel kreeg ik het verzoek of ik haar eigen voer mee wilde nemen want mevrouw was aan het miemelen en werd ineens kieskeurig. Dus op naar de lingehoeve met dr vertrouwde hapje en dat ging er gelukkig gelijk goed in. Ook waren er ineens spoken op het terrein te vinden waar ze dus al vanaf donderdag rond loopt. Dus ik heb nu eindelijk een beetje het gevoel dat het de goede kant op gaat.

Voor vrijdag staat een controle foto op de planning.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 20:15

Fijn dat er een stijgende lijn inzit. Hopelijk snel weer bij jou.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 17:22

Iemand weleens een combinatie gevoerd van pysilliumzaad en de husk? Heeft dat nut/effect? Ik vraag het omdat ik benieuwd ben of deze 2 mixen meer zand meeneemt.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 19:33

Marigo schreef:
Iemand weleens een combinatie gevoerd van pysilliumzaad en de husk? Heeft dat nut/effect? Ik vraag het omdat ik benieuwd ben of deze 2 mixen meer zand meeneemt.

Niet geprobeerd, maar ik gok dat het niet meer zand opneemt. Husk neemt meer op dan zaad, dus met boerenverstand gok ik dat het husk dan meer opneemt dan zaad dus dat meer husk ipv combi dan het meeste opneemt.

M_arjolein

Berichten: 1428
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 19:41

Muze schreef:
Zit er veel verschil tussen de zwarte en de blanke/ bruine zaadjes?
De zwarte zijn momenteel bij pitpit niet leverbaar..


Zoals ik het op de site van Pit Pit lees niet. Ik heb dit keer ook de blanke. Veel stal genoten van mij geven die ook.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 20:00

Bij de lingehoeve voeren ze alleen de bruine zaadjes. Geen husk

Zo was dr poep
Afbeelding

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 22:06

Iemand bekend met buikpijn door psyllium? Ik geef het sinds zaterdag en pony was vandaag hard op de buik en protest ohz. Duidelijk op rechterkant. Bij het voelen met de hand al reactie. De

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 22:07

Elin_ schreef:
Iemand bekend met buikpijn door psyllium? Ik geef het sinds zaterdag en pony was vandaag hard op de buik en protest ohz. Duidelijk op rechterkant. Bij het voelen met de hand al reactie. De


Lees mijn posts even terug :) net paard terug kunnen halen van de kliniek

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 22:14

MarjanB schreef:
Elin_ schreef:
Iemand bekend met buikpijn door psyllium? Ik geef het sinds zaterdag en pony was vandaag hard op de buik en protest ohz. Duidelijk op rechterkant. Bij het voelen met de hand al reactie. De


Lees mijn posts even terug :) net paard terug kunnen halen van de kliniek

Ik lees het net terug. Hmm niet chill. Gekke is dat hij wat reageerde op linkerbeen. Dat deed hij poosje terug ook en toen zat het zadel niet lekker, dus zelfde protest maar nu dus andere oorzaak (na eerste protest zowel zadelmaker als chiropractor gehad)

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:59

Ik wil eigenlijk mijn paard ook een kuur gaan geven, maar ik ben er zelf niet elke dag.
Om haar te kunnen geven wat ik wil (balancer, luzerne en supplement) zet ik één keer per weer bakjes voer klaar voor alle dagen. Dat kan ook met slobber oid, maar dat werkt natuurlijk niet zo goed.
Daarom zoek ik naar een oplossing die je droog kunt voeren en ook dagen kunt laten staan.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:22

De zaadjes kun je droog voeren

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:07

Ik begreep juist dat je het beter niet droog kan voeren vanwege het vocht wat ontrokken wordt.
Wat adviseren ze op klinieken?

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:51

Slmt9 schreef:
Ik begreep juist dat je het beter niet droog kan voeren vanwege het vocht wat ontrokken wordt.
Wat adviseren ze op klinieken?


Ze moeten kunnen drinken maar als ze gewoon droog vreten dan kan je het ook droog voeren

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 21:23

Hier as we speak een mini Shetlander met koliek staan. Welk soort koliek weten ze niet (geen mest uit te krijgen en staat met 5 andere). Ze staan sinds maandag bij ons thuis op een PP, dus de kans op zandkoliek die is er.

Vanaf vandaag krijgen ze een zandkuur, de dierenarts raad zelfs aan om dit vanaf nu standaard mee te voeren zonder tussenpauzes. 0,5 tot 1 gram per kg lichaamsgewicht. De pony’s dus zo’n 200 gram per dag, maar mijn Tinker komt dan al aan 700 gram. Dit vreet hij niet en is op een gegeven moment toch niet meer te betalen? Hoe doen jullie dit?

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 21:27

In al geweekte slobber gooien en direct voeren, eventueel in twee beurten en zorgen dat het niet te lang staat.

Ik bestel zelf bij pit pit of haal een emmer bij de lingehoeve op. De zandkoliek van m’n merrie heeft me uiteindelijk 2.000 euro gekost en veel stress dus die paar tientjes per maand die geef ik met plezier uit nu :)

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 21:28

MarjanB schreef:
In al geweekte slobber gooien en direct voeren, eventueel in twee beurten en zorgen dat het niet te lang staat.

Ik bestel zelf bij pit pit of haal een emmer bij de lingehoeve op. De zandkoliek van m’n merrie heeft me uiteindelijk 2.000 euro gekost en veel stress dus die paar tientjes per maand die geef ik met plezier uit nu :)


Oh hélemaal mee eens hoor!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 21:35

Zonder tussenpauze klopt niet, althans, men zegt dat de darm daar lui van wordt en het dan zijn werking verliest.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 21:45

Zonder tussenpauze had ik niet gezien, advies is 7 dagen per maand voor die van mij

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 21:51

Dat is het advies vanuit Utrecht ook. Als dat moeilijk was, was 1x per week ook goed. Ik doe nu 1x per week en als ik er bijv 4 dagen achter elkaar ben, geef ik dan 4 dagen achter elkaar. Echter dan weer niet vaker dan één keer per maand (en verder dus weer 1x per week).

Ik zal eens vragen of bijv 3x per week met minimaal 1 dag ertussen ook continu zou mogen en of dat überhaupt but heeft (of dat je dan ook luie darmen krijgt).

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 22:32

Ik heb op cursus altijd geleerd minimaal 5 dagen achtereen, max 10. en dan minimaal 10 dagen niet.

Ik geef de ene maand mijn 2 volwassen paarden en andere maand mijn andere volwassen paard en 2 jaarlingen. Allemaal 1 week. Zo blijft het behapbaar financieel.

En, het aller aller belangrijkste blijft toch wel de beweging én continue vezels in de darmen, dus nooit zonder ruwvoer. Stro telt daarin niet mee omdat het een andere plek in de darmen activeert. En korter gras telt ook niet mee omdat dat te weinig vezels bevat.

Koliek bij de shetlander hier bleek vergiftiging tgv eikels, maar lijkt me dat die tijd vh jaar voorbij is, of lagen die nog op die nieuwe plek?

Hoe dan ook, beterschap!

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 22:37

:Y)
Danuah schreef:
Hier as we speak een mini Shetlander met koliek staan. Welk soort koliek weten ze niet (geen mest uit te krijgen en staat met 5 andere). Ze staan sinds maandag bij ons thuis op een PP, dus de kans op zandkoliek die is er.

Vanaf vandaag krijgen ze een zandkuur, de dierenarts raad zelfs aan om dit vanaf nu standaard mee te voeren zonder tussenpauzes. 0,5 tot 1 gram per kg lichaamsgewicht. De pony’s dus zo’n 200 gram per dag, maar mijn Tinker komt dan al aan 700 gram. Dit vreet hij niet en is op een gegeven moment toch niet meer te betalen? Hoe doen jullie dit?


Dan zorg je toch dat ze op bijna geen enkele manier zand binnen krijgt? Lijkt mij de eerste en belangrijkste stap.
Daarnaast is vind ik het ook wel meevallen qua kosten.
Ik heb laatst heel veel zakken besteld waardoor ik 25 kg had voor 140 euro. Genoeg voor de komende 2 jaar dus :j. Daarnaast niet enkel goed voor zand.
Haar poep ziet er sowieso uit als een prachtig mooie bolus na een kuur.

Heb wel het idee dat ze husk beter wegkrijgt. Dat strooi ik mooi door de luzerne en ze heeft bijna niet door dat het er is :=

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 22:53

Danique_G schreef:
:Y)
Danuah schreef:
Hier as we speak een mini Shetlander met koliek staan. Welk soort koliek weten ze niet (geen mest uit te krijgen en staat met 5 andere). Ze staan sinds maandag bij ons thuis op een PP, dus de kans op zandkoliek die is er.

Vanaf vandaag krijgen ze een zandkuur, de dierenarts raad zelfs aan om dit vanaf nu standaard mee te voeren zonder tussenpauzes. 0,5 tot 1 gram per kg lichaamsgewicht. De pony’s dus zo’n 200 gram per dag, maar mijn Tinker komt dan al aan 700 gram. Dit vreet hij niet en is op een gegeven moment toch niet meer te betalen? Hoe doen jullie dit?


Dan zorg je toch dat ze op bijna geen enkele manier zand binnen krijgt? Lijkt mij de eerste en belangrijkste stap.
Daarnaast is vind ik het ook wel meevallen qua kosten.
Ik heb laatst heel veel zakken besteld waardoor ik 25 kg had voor 140 euro. Genoeg voor de komende 2 jaar dus :j. Daarnaast niet enkel goed voor zand.
Haar poep ziet er sowieso uit als een prachtig mooie bolus na een kuur.

Heb wel het idee dat ze husk beter wegkrijgt. Dat strooi ik mooi door de luzerne en ze heeft bijna niet door dat het er is :=


Volgens mij staat er ook nergens dat wij ons best niet doen om ze zo min mogelijk zand binnen te laten krijgen. Als je van veen/kleigrond naar zandgrond gaat dan is de kans nou eenmaal groter. Wij hebben er 6 staan (5 mini’s, 1 grote en straks is onze andere grote ook weer thuis), dus dan gaat het hard. Ik kijk ook niet op die paar tientjes, maar ben wel nieuwsgierig hoe andere het doen.