Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 13 van de 44 [ 1079 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 44  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Weer zo'n psyllium-topic

 
Profiel   

MarjanB schreef
Ik heb dr net op de lingehoeve achter gelaten… en idd toch ook zand.. flink veel…


Waardeloos, maar wel ook het meest "veilig" denk ik. Hopelijk krijgen ze haar er snel bovenop daar.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 01:48 



 
Profiel   

Oh heel veel sterkte, hopelijk komt ze er goed doorheen.....

Ik heb mijn kliniek hier om hoek wel eens gebeld voor een xr voor zand, die vond het niet nodig, als ik regelmatig een goede kuur gaf. Maar ja, dan moet ze het wel vreten en dat is dus echt heel lastig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 10:00 



 
Profiel   

Nou ik zou dan gewoon zeggen ik kom voor zo’n foto :)

Heb nog niks gehoord dus dan zal het vast goed gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 10:31 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Oh heel veel sterkte, hopelijk komt ze er goed doorheen.....

Ik heb mijn kliniek hier om hoek wel eens gebeld voor een xr voor zand, die vond het niet nodig, als ik regelmatig een goede kuur gaf. Maar ja, dan moet ze het wel vreten en dat is dus echt heel lastig...


Bespottelijk. Wat maakt het hun uit? Jij moet moeite doen en betalen voor die foto die jij wilt van je paard. Snap echt niet dat veeartsen dat weigeren. Zeker nu ze steeds meer de gevaren weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 13:41 



 
Profiel   

Beterschap voor de zieke paardjes!

Ik heb mijn volwassen Tinker afgelopen week 300 gram gegeven, en de 2 jaarlingen 200 gram. Ik pak een flinke hand (vitalbix schepje/wegwerp bekertje) fibrenuggets (pavo, dus makkelijk verkrijgbaar) en laat dit ongeveer 1 uur weken. Verhouding geen idee, de bodem van de voer emmer is niet eens geheel bedekt met nuggets en ik zorg dat ze net helemaal onder staan. Soms nadien wat extra water, dat er plasjes water tussen de drap staan zeg maar. De nuggets kunnen ook droog gvoerd en zijn ook geschikt voor sobere paarden. Voor het voeren gooi ik de vitamine korrel (metazoa op dit moment) erover, en als laatste de zaadjes. Ik roer niet, schuif het de paarden zo onder hun neus, en het gaat zonder te morren bij allemaal schoon op. Idem bij mijn andere 2 Tinkers. Nog een tip: een vol, afgestreken bekertje van vitalbix is 300 gram zaadjes. Een pavo bekertje is 100 gram.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 14:22 



 
Profiel   

Ik doe ongv 100 gram bij m’n oudere haf als ik meer doe dan eet hij het niet… en daarbij heb ik hem al 16 jaar.. en weet dit pas sinds een jaar of 3/4 nog nooit koliek gehad (ff afkloppen)

M.n jonge haf heeft wat gevoeligere darmen (geen koliek maar reageert weg eerder met mestwater) die geef ik rond de 200/250 die eet stuk makkelijker ik geef de husk

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 16:35 



 
Profiel   

superpony schreef
Tancreda4 schreef
Oh heel veel sterkte, hopelijk komt ze er goed doorheen.....

Ik heb mijn kliniek hier om hoek wel eens gebeld voor een xr voor zand, die vond het niet nodig, als ik regelmatig een goede kuur gaf. Maar ja, dan moet ze het wel vreten en dat is dus echt heel lastig...


Bespottelijk. Wat maakt het hun uit? Jij moet moeite doen en betalen voor die foto die jij wilt van je paard. Snap echt niet dat veeartsen dat weigeren. Zeker nu ze steeds meer de gevaren weten.


Heeft de kliniek die je benaderd hebt de geschikte apparatuur? Ik wilde ook bij de kliniek hier om de hoek vragen het te doen, kan ik gewoon lopend heen. Maar een arts van de Lingehoeve gaf aan dat de standaard rontgen-apparatuur niet voldoende capaciteit heeft om een helder beeld van zand te krijgen. Het schijnt dat een beperkt aantal klinieken de mogelijkheid heeft tot het maken van dit soort foto's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 21:05 



 
Profiel   

Ik vond het geen onwil van de kliniek. Hij gaf aan dat het niet veel toevoegde als het paard niet grote prooblemen had en ik regelmatig een kuur gaf. Geen idee of hun apparatuur het toen had kunnen doen verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 23:25 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Ik vond het geen onwil van de kliniek. Hij gaf aan dat het niet veel toevoegde als het paard niet grote prooblemen had en ik regelmatig een kuur gaf. Geen idee of hun apparatuur het toen had kunnen doen verder.


Op het moment dat paarden problemen hebben, zijn de problemen al groot. Op zand testen zegt niks en geeft geen enkele garantie.

Psyllium geven is leuk, maar bij een serieus zand probleem vaak niet voldoende. Dat weet je niet, omdat we geen rontgen ogen hebben.

Het gaat goed tot het mis gaat. Als ik geld wil uitgeven aan een foto en me daar veiliger bij voel, moeten ze die toch gewoon maken. Ik denk dat veel mensen verbaasd zullen zijn hoeveel zand er toch wel in de darmen zit.

Wellicht maken ze die foto's daar niet vaak en zien ze die beelden niet voldoende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 02:25 



 
Profiel   

[quote="superpony"] Het gaat goed tot het mis gaat. /quote]

Dit vooral!! Sowieso al omdat je over het nut van psyllium veel tegenstrijdige dingen leest. Helpt het wel of niet, en zo ja hoeveel geef je dan, hier staat dit en daar staat weer dat. En dan heb je daarnaast nog van die gevalletjes "ik lust het niet ik wil het niet ik eet het ECHT niet" zoals de mijne, waardoor je met de grootste moeite uberhaupt een beetje naar binnen krijgt.
Ik heb op bokt inmiddels al een paar keer gelezen dat een paard ondanks regelmatige kuurtjes vol zand in de kliniek belanden. Als dat (en erger) te voorkomen is met een foto, graag! Blijkt de boel dan toch vol te zitten dan kun je in elk geval gericht de aanval in (laten) zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 08:59 



 
Profiel   

Krijgt een paard door de bank genomen overigens niet andere symptomen voor koliek, door zand?
Ik dacht dat je ook wel kon zien aan bijvoorbeeld energieniveau, verandering van mest en gezwollenheid van de buik dat er zand in zat?
Dit waren, op de mest na, singnalen die mij opvielen. Im combinatie met het frequent uitvoeren van de handschoentest. Nee niet elk paard is hetzelfde. Ja ik wil aan het einde van het zandseizoen nog even een foto maken ter controle.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 09:32 



 
Profiel   

Nou die van mij was soms gassig maar of dat door zand komt? Ik zal het van de week eens vragen.

Ze wordt inmiddels vol gegooid met psyllium zaadjes en paraffine. Ze is er nog niet maar wel wakker en wil heel graag eten. Dinsdag maken ze een controle foto

Ze krijgt nu flink veel slobber met psyllium naast het sonderen

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 09:44 



 
Profiel   

Marjan was ze gassig aan beide kanten of meer aan 1 zijde?
Sterkte, hopelijk komt snel al het zand naar buiten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 09:55 



 
Profiel   

Vraagje aan wie hier psyllium geeft. Geven jullie dit droog of nat? Ik.doe altijd nat omdat ik bang ben voor verstopping als ik het droog geef, omdat het best een dikke brei wordt. Alleen paardlief vind het vreselijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 10:08 



 
Profiel   

Eve_16 schreef
Marjan was ze gassig aan beide kanten of meer aan 1 zijde?
Sterkte, hopelijk komt snel al het zand naar buiten!


Beide wel, maar meer gevoelig op rechts

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 10:14 



 
Profiel   

Ik geef het droog, gewoon de hele zaadjes, 150 gram per maaltijd, door de muesli.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 10:15 



 
Profiel   

Onze shet had erg veel darm geluid en toen zei de veearts dat dit ook een teken van zand kan zijn. Is hij ook voor behandeld alsof er zand in zat toen.

Wij geven het droog. De brei eten ze niet en de rest wordt vanzelf wel nat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 19:49 



 
Profiel   

Die van mij staat nog steeds op de lingehoeve, ze moet deze week ook nog blijven. Heb de röntgenfoto’s nu goed kunnen bekijken en pff wat zat er veel zand in. Dit had ik zelf er nooit uit kunnen krijgen met een kuurtje. Ben er echt van geschrokken. Ze had naast het zand ook nog een verstopping die waarschijnlijk door het zand ontstaan is.

Ik kan maar 1 ding zeggen, bij twijfel laat een foto maken. Ik had met mestonderzoek nooit zand er in. En gaf regelmatig een goede kuur psyllium… ben er echt een beetje ondersteboven van en dat ben ik niet snel…

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 15:15 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Die van mij staat nog steeds op de lingehoeve, ze moet deze week ook nog blijven. Heb de röntgenfoto’s nu goed kunnen bekijken en pff wat zat er veel zand in. Dit had ik zelf er nooit uit kunnen krijgen met een kuurtje. Ben er echt van geschrokken. Ze had naast het zand ook nog een verstopping die waarschijnlijk door het zand ontstaan is.

Ik kan maar 1 ding zeggen, bij twijfel laat een foto maken. Ik had met mestonderzoek nooit zand er in. En gaf regelmatig een goede kuur psyllium… ben er echt een beetje ondersteboven van en dat ben ik niet snel…


Wat ontzettend naar zeg. Volgde jullie topic heel trouw.. hoop dat ze er snel bovenop is. Heb je enig idee hoe ze zoveel heeft binnen kunnen krijgen?

Heel veel sterkte!! Nog even volhouden en dan is ze weer thuis

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 15:40 



 
Profiel   

Nee geen idee, denk met grazen en van de zomer met het graasmasker op nog meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 15:49 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Die van mij staat nog steeds op de lingehoeve, ze moet deze week ook nog blijven. Heb de röntgenfoto’s nu goed kunnen bekijken en pff wat zat er veel zand in. Dit had ik zelf er nooit uit kunnen krijgen met een kuurtje. Ben er echt van geschrokken. Ze had naast het zand ook nog een verstopping die waarschijnlijk door het zand ontstaan is.

Ik kan maar 1 ding zeggen, bij twijfel laat een foto maken. Ik had met mestonderzoek nooit zand er in. En gaf regelmatig een goede kuur psyllium… ben er echt een beetje ondersteboven van en dat ben ik niet snel…


Wat naar Marjan. Het lijkt wel veel op wat die van mij had. Ook geen zand in mest bij controle. Opeens verstopping en op de rontgenfoto bleek veel in te zitten. Dat wil je idd niet meemaken. Flink schrikken. Nu is die van mij een enorme snabbelaar, elk sprietje is interessant. Ook al ligt er lekker vers hooi in de bak, hij blijft snabbelen (helaas)

Maar hij is sinds 6 dagen weer thuis van de Lingehoeve. Had een stevige jas uitgedaan, maar knapt nu best heel snel weer flink op, gaat sneller dan ik had verwacht vooruit. Ik hoop dat het ook snel beter gaat met jouw paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 18:03 



 
Profiel   

Hoe lang heeft die van jou er uiteindelijk gestaan? Ze had net weer verhoging… dus hoop dat t kwam door de te dikke deken die ik opgedaan had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 19:22 



 
Profiel   

Ze had ook altijd wel een beetje een vreemde buik.. Maarja je zei dat ze heel gassig was en al bij trok..
Zou het toch aldoor het zand zijn geweest?
Terugkomende golven van koliek schijnen wel typisch te zijn voor zand :(
Het is zo zuur voor jullie :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 19:57 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Hoe lang heeft die van jou er uiteindelijk gestaan? Ze had net weer verhoging… dus hoop dat t kwam door de te dikke deken die ik opgedaan had.


De 19e dag kon ik hem ophalen. Maar het was kantje-boord toen hij daar aankwam. Dus het kan bij jou korter zijn. Wat ik van de artsen begreep kon zoiets 1 - 3 weken duren afhankelijk van de ernst en de reactie op de behandeling. Wat mijn paard betreft: De 1e dagen zijn gebruikt om infectie te bestrijden met medicatie via infusen. Als ik me goed herinner is de 5e dag - toen hij was gestabiliseerd - gestart met verwijderen zand. Eerst voorzichtig om lichaam niet weer uit balans te brengen en daarna is begonnen met elke ochtend sonderen met psyllium en rond de klok met zandkuur.

Het zand was er wel veel, maar nog niet in de ergste graad. Zij hebben zwaardere zand-patienten. Mogelijk dat de darm-infectie een belangrijke rol heeft gespeeld bij de duur van de behandeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 20:03 



 
Profiel   

Sintara schreef
Ze had ook altijd wel een beetje een vreemde buik.. Maarja je zei dat ze heel gassig was en al bij trok..
Zou het toch aldoor het zand zijn geweest?
Terugkomende golven van koliek schijnen wel typisch te zijn voor zand :(
Het is zo zuur voor jullie :(:)


Ja, misschien hebben sommige paarden golven van koliek. Die van mij is 13 jaar en heeft als veulen 1x lichte koliek gehad en daarna nooit meer. Kerngezond. De laatste twee weken wel af en toe wat dunne mest, maar dan was het de dag er op weer goed. Paardentandarts/dierenarts was er drie dagen daarvoor, heeft de mest bekeken en vond het ook niet zorgwekkend en adviseerde - omdat het in deze tijd veel voorkomt - een zandkuur ter preventie. Dus de ernst van dit verhaal kwam wel heel onverwacht.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 20:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 13 van de 44 [ 1079 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 44  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen