Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5264
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 17:57

Die heb ik niet thuis, maar ik denk het niet.

Denk dat ik lekkerder voer nodig heb, haha

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 18:21

Zo tegenstrijdig he.

Enerzijds om zandkoliek te voorkomen moet je onbeperkt ruwvoer aanbieden en/of voldoende lang gras.

Anderzijds word paard tonnetje rond dus moet het gewogen worden, vastmomenten inlassen en graasmasker op


Onbeperkt hooi is leuk, maar het moet hooi zijn met weinig suikers. En echt geen enkele boer test zn partijen hooi. Ook de fouragehandels werken slechts met gemiddelen. Dus feitelijk weet je niks. Bloedirritant.

Ik geef mn twee paarden elke twee maanden een kuurtje maar vind het ook lastig hoe het nu het handigste is en welke het beste werkt. Vind de zaadjes wel irritant want ik week ze wel kort. Dat sttaat op de verpakking en ik ben bang voor slokdarmverstopping.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:30

Olympia96 schreef:
Wat bij mijne helpt is de zaadjes er vlak voor het voeren doorheen mengen.
Dan is het nog niet zo ontzettende ‘brok met kleef‘. Als ik het tegelijk laat wellen met de slobber dan eet ze het niet.


Ja klopt dat zoiezo!

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:33

Hilary schreef:
Ik gebruik dus olie en dan wordt het geen behanglijm. Vandaag weer 270 gram in de pony gestopt (pony weegt ca 270 kg).
300 gram bergwiesen mash, litertje water, 20 minuutjes laten trekken. Dan 250-300 gram wiesen fasern erdoor. Dan de olie in een apart bakje (100-150 ml oid), daar de zaadjes in, voorzichtig omscheppen tot alle zaadjes gemarineerd zijn, dan olie+psyllium mengsel door het voer en gelijk voor jaar neus zetten. Ze eet niet zo snel, dus het is een half uur later pas op (en tussendoor gaat ze dan ook nog even drinken), maar het bakje gaat keurig leeg.


Ik vind in olie mengen toch moeilijk want wordt het dan in de darm wel slijmerig? Want dat is de bedoeling van de zaadjes.. Olie stoot water af dus dan ben ik voor m'n gevoel voor niks die zaadjes aan 't voeren

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:35

Hutcherson schreef:
Zo tegenstrijdig he.

Enerzijds om zandkoliek te voorkomen moet je onbeperkt ruwvoer aanbieden en/of voldoende lang gras.

Anderzijds word paard tonnetje rond dus moet het gewogen worden, vastmomenten inlassen en graasmasker op


Onbeperkt hooi is leuk, maar het moet hooi zijn met weinig suikers. En echt geen enkele boer test zn partijen hooi. Ook de fouragehandels werken slechts met gemiddelen. Dus feitelijk weet je niks. Bloedirritant.

Ik geef mn twee paarden elke twee maanden een kuurtje maar vind het ook lastig hoe het nu het handigste is en welke het beste werkt. Vind de zaadjes wel irritant want ik week ze wel kort. Dat sttaat op de verpakking en ik ben bang voor slokdarmverstopping.


Ik voer de zaadjes met speedibeet en giet daarvan het water niet helemaal af. Ik heb nooit daarna meteen zien drinken (wat ik hier wel lees). Ik heb voor de grap de zaadjes gewerkt thuis en het werd echt behanglijm en dat eet bijna geen paard

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:36

Die olie wordt er wel af-verteerd onderweg in maag en dunne darm.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 12:16

Ik kan een nieuw topic starten, maar dat is ook weer zo dubbelop, dus dan toch maar in dit toch iets oudere topic :o

Heb alle topics uitgespit, me suf gegoogled, en ik kom er nog steeds niet uit. Kan er een heel lang verhaal van maken, maar het gaat in de basis hierom: ik begrijp inmiddels dat ik altijd te weinig heb gegeven. Dus wil nu eens een goede kuur geven, ook omdat we hem wel van zand verdenken (wisselende mest en mestwater) en daarom nu weer een kuur, op advies van de DA. Daarna weer verder kijken. De bestelling van pit&pit (de zaadjes) komt dinsdag binnen. Hij eet het altijd lastig, ook die kleine beetjes, vorm maakt niet uit (husk of heel)maar de laatste keer, een maand terug nog, ging het gemengd met olie wel. Maar ik wil nu toch in elk geval zoveel mogelijk richting die 500 gram per dag (paard weegt ca 530 kg) gaan geven. Met olie, maar liefst droog, en dan verdeeld over 2 of 3 voerbeurten. Om te kijken of hij dat beter eet, en omdat hij z'n avondprutje niet altijd meteen op eet (hij begint vaak liever eerst aan z'n hooi, de prut gaat uiteindelijk wel op) en het nat dus te lang blijft staan.

Maar de meningen en ervaringen over droog of nat voeren wisselen toch erg veel, dus ik blijf twijfelen. Dus wie o wie, team droog of team nat?

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 12:25

Sandra_H schreef:
Ik kan een nieuw topic starten, maar dat is ook weer zo dubbelop, dus dan toch maar in dit toch iets oudere topic :o

Heb alle topics uitgespit, me suf gegoogled, en ik kom er nog steeds niet uit. Kan er een heel lang verhaal van maken, maar het gaat in de basis hierom: ik begrijp inmiddels dat ik altijd te weinig heb gegeven. Dus wil nu eens een goede kuur geven, ook omdat we hem wel van zand verdenken (wisselende mest en mestwater) en daarom nu weer een kuur, op advies van de DA. Daarna weer verder kijken. De bestelling van pit&pit (de zaadjes) komt dinsdag binnen. Hij eet het altijd lastig, ook die kleine beetjes, vorm maakt niet uit (husk of heel)maar de laatste keer, een maand terug nog, ging het gemengd met olie wel. Maar ik wil nu toch in elk geval zoveel mogelijk richting die 500 gram per dag (paard weegt ca 530 kg) gaan geven. Met olie, maar liefst droog, en dan verdeeld over 2 of 3 voerbeurten. Om te kijken of hij dat beter eet, en omdat hij z'n avondprutje niet altijd meteen op eet (hij begint vaak liever eerst aan z'n hooi, de prut gaat uiteindelijk wel op) en het nat dus te lang blijft staan.

Maar de meningen en ervaringen over droog of nat voeren wisselen toch erg veel, dus ik blijf twijfelen. Dus wie o wie, team droog of team nat?


Ik voer 1g/kg droog. Nat wordt een vieze boel die ik niet naar binnen krijg.

Muze
Berichten: 5264
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 12:28

Droog door iets nats.

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 13:01

Droog door bieten pulp
Eventueel met keuken stroop ( om te zorgen dat mevr het vlot op eet of geraspte appel / wortel.
Inmiddels eet ze het zeer makkelijk dus haar beetje dagelijkse pulp is voldoende

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 14:45

Droog in olie marineren en dan door iets wat ze goed eten.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 16:23

Dank tot zover :) droog (idd in olie) door iets nats zou kunnen, maar dan moet hij het dus wel vlot wegwerken anders zit je alsnog. En daar zit 'm nu even de truc. Ben bang dat ik dan voor de kuur toch maar iets lekkerderders dan z'n gezonde suikerarme prutje moet gaan bedenken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 16:25

Die Bergwiesen Mash die ik gebruik is best suikerarm, misschien is zoiets lekker genoeg? Ik probeerde het bij mijn merrie eerst met een laag in suiker/zetmeel muesli, maar die wilde ze zelfs zonder de psyllium niet eten _O-

Muze
Berichten: 5264
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 16:33

Hilary gebruik je er lijnzaadolie voor? En dan dus daar even inleggen en dan gelijk door je voer
Mengen?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 16:36

Ik gebruik omega 3-6-9 olie van de Paardendrogist, maar dat komt omdat het een aanbieding was. Ik maak eerst de Bergwiesen Mash klaar voor consumptie (moet een minuut of 20 weken). Dan doe ik de olie in een aparte bak (die zet ik schuin neer), dan de zaadjes erbij, doorroeren, dat door de Bergwiesen scheppen en dan gelijk voeren.

Muze
Berichten: 5264
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 16:39

Goede tip. Dat ga ik ook eens proberen.

overzee2

Berichten: 666
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 16:42


Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:44

overzee2 schreef:
Ik gebruik deze https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/psylliumhuskpu.html

Heb jaren die van pit pit afgenomen maar sinds 2 jaar toch op deze overgestapt


Had hier niet iemand in het topic uitgerekend dat er veel te weinig van gevoerd werd als je de aanvoelen hoeveelheid aan hield

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:47

Sandra_H schreef:
Ik kan een nieuw topic starten, maar dat is ook weer zo dubbelop, dus dan toch maar in dit toch iets oudere topic :o

Heb alle topics uitgespit, me suf gegoogled, en ik kom er nog steeds niet uit. Kan er een heel lang verhaal van maken, maar het gaat in de basis hierom: ik begrijp inmiddels dat ik altijd te weinig heb gegeven. Dus wil nu eens een goede kuur geven, ook omdat we hem wel van zand verdenken (wisselende mest en mestwater) en daarom nu weer een kuur, op advies van de DA. Daarna weer verder kijken. De bestelling van pit&pit (de zaadjes) komt dinsdag binnen. Hij eet het altijd lastig, ook die kleine beetjes, vorm maakt niet uit (husk of heel)maar de laatste keer, een maand terug nog, ging het gemengd met olie wel. Maar ik wil nu toch in elk geval zoveel mogelijk richting die 500 gram per dag (paard weegt ca 530 kg) gaan geven. Met olie, maar liefst droog, en dan verdeeld over 2 of 3 voerbeurten. Om te kijken of hij dat beter eet, en omdat hij z'n avondprutje niet altijd meteen op eet (hij begint vaak liever eerst aan z'n hooi, de prut gaat uiteindelijk wel op) en het nat dus te lang blijft staan.

Maar de meningen en ervaringen over droog of nat voeren wisselen toch erg veel, dus ik blijf twijfelen. Dus wie o wie, team droog of team nat?


Ik heb (nog) geen ervaring met de zaadjes en een moeilijke eter want m'n 3 jarige schuift alles naar binnen maar ik ben team nat. Ik maak bietenpulp dat meng ik met gekookte lijnzaad en dan op het laatste moment doe ik de zaadjes erbij. Deed het eerst in kleinere beetjes opdelen en dan laten eten en dan weer zaadjes erbij etc. Maar nu doe ik helft van de bietenpulp met de helft van de zaadjes,dat op laten eten en dan de andere helft. Gaat prima. De eerste kuur heb ik er wat muesli doorheen gedaan maar bleek niet nodig

overzee2

Berichten: 666
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 20:14

Blaze1994 schreef:
overzee2 schreef:
Ik gebruik deze https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/psylliumhuskpu.html

Heb jaren die van pit pit afgenomen maar sinds 2 jaar toch op deze overgestapt


Had hier niet iemand in het topic uitgerekend dat er veel te weinig van gevoerd werd als je de aanvoelen hoeveelheid aan hield



Je kunt het niet vergelijken met de andere psyllium vezels en daarbij de hoeveelheid per keer bepaal je uiteindelijk zelf. Klinkt vrij gedegen allemaal op de website. Heb de gewone hoeveelheden van internet aangehouden dus niet de 50 gram

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 12:16

Sandra_H schreef:
Ik kan een nieuw topic starten, maar dat is ook weer zo dubbelop, dus dan toch maar in dit toch iets oudere topic :o

Heb alle topics uitgespit, me suf gegoogled, en ik kom er nog steeds niet uit. Kan er een heel lang verhaal van maken, maar het gaat in de basis hierom: ik begrijp inmiddels dat ik altijd te weinig heb gegeven. Dus wil nu eens een goede kuur geven, ook omdat we hem wel van zand verdenken (wisselende mest en mestwater) en daarom nu weer een kuur, op advies van de DA. Daarna weer verder kijken. De bestelling van pit&pit (de zaadjes) komt dinsdag binnen. Hij eet het altijd lastig, ook die kleine beetjes, vorm maakt niet uit (husk of heel)maar de laatste keer, een maand terug nog, ging het gemengd met olie wel. Maar ik wil nu toch in elk geval zoveel mogelijk richting die 500 gram per dag (paard weegt ca 530 kg) gaan geven. Met olie, maar liefst droog, en dan verdeeld over 2 of 3 voerbeurten. Om te kijken of hij dat beter eet, en omdat hij z'n avondprutje niet altijd meteen op eet (hij begint vaak liever eerst aan z'n hooi, de prut gaat uiteindelijk wel op) en het nat dus te lang blijft staan.

Maar de meningen en ervaringen over droog of nat voeren wisselen toch erg veel, dus ik blijf twijfelen. Dus wie o wie, team droog of team nat?


De echte zwarte zaadjes of die bruine?

Ik doe het er droog overheen. Als het eenmaal gaat kleven of ze proeven het, laten ze alles staan.

Je geeft dus zelf het avond prutje? En dan voert stal ochtend voer met de zaadjes er al op? Eigenlijk zou je moeten vragen of ze 's Ochtends willen kijken of de voerbak leeg is.

Ik gaf mn hengst voor de nacht een natte prut en met zaad erop liet hij het staan. Gaven ze ochtend maaltijd erop en toen ik 's Middags kwam, rook dat al best zuur.

Wij geven een paar keer per jaar ook de epsom zout erbij.

En de shet die verdacht werd van zand, hebben we een tijd meerdere keren per dag een volle spuit paraffine rechtstreeks in de mond gespoten.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 13:31

Ik voer deze: https://www.horseflex.nl/product/vlozaad/?attribute

Klopt het dat deze zaadjes geen gelei vormen? Ik doe het in de slobber maar het veranderd qua substantie niet. Ze eet het gelukkig wel. Die van mij is normaal gesproken echt super kieskeurig maar ben benieuwd of de zaadjes nu wel zijn werking hebben.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 13:46

superpony schreef:
De echte zwarte zaadjes of die bruine?

Ik doe het er droog overheen. Als het eenmaal gaat kleven of ze proeven het, laten ze alles staan.

Je geeft dus zelf het avond prutje? En dan voert stal ochtend voer met de zaadjes er al op? Eigenlijk zou je moeten vragen of ze 's Ochtends willen kijken of de voerbak leeg is.

Ik gaf mn hengst voor de nacht een natte prut en met zaad erop liet hij het staan. Gaven ze ochtend maaltijd erop en toen ik 's Middags kwam, rook dat al best zuur.

Wij geven een paar keer per jaar ook de epsom zout erbij.

En de shet die verdacht werd van zand, hebben we een tijd meerdere keren per dag een volle spuit paraffine rechtstreeks in de mond gespoten.


De bruine zijn nu onderweg. Tot nu toe gaf ik de kuur inderdaad altijd in het avondprutje. Dat gaat in een andere bak dan waar het voer overdag in gaat dus er gaat niets overheen. Prutje geven we binnen, het voer van de voerbeurten gaat buiten in de bak in de uitloop.
Ik zou dus eigenlijk nu het liefst proberen of ie het wel eet als ik het verdeel over de drie voerbeurten, dus ook in de overdagbakjes, en dan droog. En dan gedurende de kuur even geen prutje, maar ook gewoon droog. De zaadjes wel goed in de olie dan. Maar ik durf het dus niet goed :o

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:06

Ik voer de zaadjes van Horseflex droog door een beetje muesli, beetje vitaminebrok en vitamine E poeder van NAF. Dat poeder vindt die van mij zó lekker dat wanneer ik alles goed hussel, alles wat er in die bak zit schoon op gaat en de bak uitgelebberd wordt.

Als ze nat worden, wordt het hier wel kleverig trouwens.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:08

Ik heb me bedacht dat ik morgen, als het binnen is, eerst zelf maar eens een lepeltje droog ga proeven :') Kijken hoe snel het gaat plakken als je het droog eet :+
Verder tijdens de kuur maar overal een appeltje in kleine stukjes door doen, in de hoop dat dat lekker genoeg is om alles meteen weg te werken. dan heb ik waarschijnlijk na de kuur een probleem maar dat zien we dan wel weer :D