Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 44 [ 1079 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 44  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Weer zo'n psyllium-topic

 
Profiel   

https://www.baroen.nl/kruiden/zaden-en- ... 5kg-detail
Ik heb begrepen dat als je het droog voert het paard veel moet drinken erbij omdat het anders verstopping kan geven. Maar dat drinken heb je natuurlijk niet in de hand. Vind dat best eng eigenlijk.

Ik geef mijn paarden altijd gekookt lijnzaad. Dat wordt ook plak en dat schijnt dan ook goed te helpen. Dit eten ze wel (ik denk ook omdat ze de lijnzaad zelf heel lekker vinden).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 12:10 



 
Profiel   

Ik heb shet gisteren bietenpulp en worteltjes en vitalbix plus de zaadjes (100 gram van pitpit) veel natter gegeven daar daarvoor. bleef nog iets aan gehemelte plakken maar ging wel veel beter.

Wat ik me wel afvroeg: als ik de mest bekijk vind ik hele zaadjes terug. is dit dan wel werkzaam voor het afvoeren van zand?

ik heb trouwens ook marineren met lijnzaadolie geprobeerd paar dan moest ik echt heel veel olie toevoegen om alles "nat : te krijgen. Olie is hij niet gewend dus maar niet meer erbij gedaan. Vond het wel een interessante tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 13:07 



 
Profiel   

Doe maar een paar zaadjes in een borrel glaasje.. dan zie je wat er gebeurt ook al blijft het zaadje heel.. en ook even voelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 16:06 



 
Profiel   

Ja ik zie al snel dat er een glibberig laagje omheen komt. Maar zou dat zou dat echt zand meenemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 16:26 



 
Profiel   

De plakkerige brij passeert langzamer door de darm. Dus zand blijft en meer plakken en heeft meer tijd om te gaan hechten hieraan.
Water neemt bijvoorbeeld bijna geen zand mee, dat is lichter en plakt niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 16:33 



 
Profiel   

Met regelmaat een psyllium kuur is ook om teveel zand mee te nemen en te voorkomen dat het gaat stapelen.
Maar ook goed ruwvoer de gehele dag, minder inname van zand en veel vrije beweging helpt de darmen om het zand eruit te werken.

Met alleen psyllium ga je echt veel zand er niet uit krijgen zomaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 17:12 



 
Profiel   

superpony schreef
Met regelmaat een psyllium kuur is ook om teveel zand mee te nemen en te voorkomen dat het gaat stapelen.
Maar ook goed ruwvoer de gehele dag, minder inname van zand en veel vrije beweging helpt de darmen om het zand eruit te werken.

Met alleen psyllium ga je echt veel zand er niet uit krijgen zomaar.


Dat is zeker een goede aanvulling om een teveel aan zand te voorkomen! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 17:52 



 
Profiel   

De mijne eet het niet … heb de zaadjes.
Weten jullie een vreselijk lekkere muesli of slobber die ik zou kunnen proberen ( om alleen in die dagen te voeren want voer verder graanvrij..)
Of andere tips?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 18:00 



 
Profiel   

Bieten pulp? Of gras brok weken dat het iets rul is? Event met wat appelsap / stroop

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 18:42 



 
Profiel   

Dat lust hij niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 18:49 



 
Profiel   

De mijne vind Pavo InShape heel erg lekker, moeten ze wel tegen eiwitten uit soja en luzerne kunnen, maar dat vind ikzelf een aanrader.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 18:51 



 
Profiel   

Mijn paard wil psyllium alleen eten met pavo nature’s best muesli.
Met geweekte grasbrok at ze het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 18:57 



 
Profiel   

Nutrimash van Vitalbix. Is graanvrij

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 19:04 



 
Profiel   

Ik gebruik Marstall bergwiesen mash en Marstall wiesen fasern.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 20:08 



 
Profiel   

Ah ja de mash van vitalbix kán Ik proberen.
Heb nu test slobber van pavo maar das niet lekker genoeg en de breed and grow ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 20:44 



 
Profiel   

De enige slobber die mijn paardje eerde wilde eten was enkel die van Hartog.
Ruikt wel lekker kruidig.
Geen enkele andere wilde ze eten (en zeker niet als ze maar dacht dat er iets van bietenpulp in zat).
Tegenwoordig eet ze die van Pavo ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 08:30 



 
Profiel   

Het gaat mij erom zodra er de vlozaad door zit.
Dan wil hij z’n huidige eten niet..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 08:33 



 
Profiel   

Muze schreef
Het gaat mij erom zodra er de vlozaad door zit.
Dan wil hij z’n huidige eten niet..


En als je gewone brok laat weken en dan er doorheen doen? Zo lukte het mij bij m'n pony. Bij m'n paard doe ik er vitalbix brokjes doorheen die hij anders ook krijgt en dus speedibeet maar dat lust hij niet las ik. Doe je het wel in kleine porties? Anders wordt het alsnog behang slijm. En dat eten ze ook slecht. Ik doe elke keer beetje van alles mengen en dan op laten eten en dan weer een beetje erbij maar vlozaad doe ik dan pas een paar seconden daarvoor erbij

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 10:44 



 
Profiel   

Ruime 100 gram.
Brok voer ik niet. Maar zou voor de zandweg weken wel wat kunnen halen ofZo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 11:00 



 
Profiel   

Wat bij mijne helpt is de zaadjes er vlak voor het voeren doorheen mengen.
Dan is het nog niet zo ontzettende ‘brok met kleef‘. Als ik het tegelijk laat wellen met de slobber dan eet ze het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 11:17 



 
Profiel   

Olympia96 schreef
Wat bij mijne helpt is de zaadjes er vlak voor het voeren doorheen mengen.
Dan is het nog niet zo ontzettende ‘brok met kleef‘. Als ik het tegelijk laat wellen met de slobber dan eet ze het niet.


Dit geldt voor mijn paard ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 11:47 



 
Profiel   

Ik geef normaal wiesencobs met een handje muesli/nature's best en dan zaad erop en snel eten. Dat werkt

Nu was ik wiesencobs vergeten te weken en hadden ze nog bakken zaad. Ze stonden nog te eten, dus snel weer handje muesli bij gedaan en bier, haha. Ze krijgen af en toe een bruin biertje en heb dat staan, dus ik denk; dan proeven ze het hopelijk niet.
Werd wel snel plakkerig, maar is gelukt. Dat krijgen ze maar eens pw, dus andere dagen weer met wiesencobs, maar hielp wel even..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 13:28 



 
Profiel   

Ik gebruik dus olie en dan wordt het geen behanglijm. Vandaag weer 270 gram in de pony gestopt (pony weegt ca 270 kg).
300 gram bergwiesen mash, litertje water, 20 minuutjes laten trekken. Dan 250-300 gram wiesen fasern erdoor. Dan de olie in een apart bakje (100-150 ml oid), daar de zaadjes in, voorzichtig omscheppen tot alle zaadjes gemarineerd zijn, dan olie+psyllium mengsel door het voer en gelijk voor jaar neus zetten. Ze eet niet zo snel, dus het is een half uur later pas op (en tussendoor gaat ze dan ook nog even drinken), maar het bakje gaat keurig leeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 22:28 



 
Profiel   

Olympia96 schreef
Wat bij mijne helpt is de zaadjes er vlak voor het voeren doorheen mengen.
Dan is het nog niet zo ontzettende ‘brok met kleef‘. Als ik het tegelijk laat wellen met de slobber dan eet ze het niet.


Dat had ik ook geprobeerd, maar werkt beide niet.
Zo wel meeweken als erna erin doen. Beiden eet hij niet, in elk geval niet met de huidige pavo slobber ( die nog officieel uitgebracht moet worden.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 17:04 



 
Profiel   

Lastige uitdaging! En de husk? De vezels zeg maar, eet ie die wel?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 17:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 44 [ 1079 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 44  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen