Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 21:58

De zandkuur van paardendrogist zal echt helemaal niks doen de dosering is veel te laag. Je moet 0,5 - 1 gram per kilo lichaamsgewicht geven. Dus voor een pony van bijvoorbeeld 400 kilo is dat 200-400 gram. Een zandkuur paardendrogist is 50 gram voor pony of 100 voor een paard. Dat doet dus niks in die lange darm.

Bij Pit Pit kun je vlozaad of husk bestellen. Ik vind zelf vlozaad het fijnste maar husk kan ook.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 22:01

Spenk schreef:
De zandkuur van paardendrogist zal echt helemaal niks doen de dosering is veel te laag. Je moet 0,5 - 1 gram per kilo lichaamsgewicht geven. Dus voor een pony van bijvoorbeeld 400 kilo is dat 200-400 gram. Een zandkuur paardendrogist is 50 gram voor pony of 100 voor een paard. Dat doet dus niks in die lange darm.

Bij Pit Pit kun je vlozaad of husk bestellen. Ik vind zelf vlozaad het fijnste maar husk kan ook.

Top, dank je wel!
Is koken het beste of mag ik deze ook droog meevoeren?

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 22:02

Nee hoor dit kan je droog voeren :) zelf doe ik het door slobber.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 22:12

Vooral niet te lang laten staan. Slobber maken en net voor je het geeft de zaadjes er door en idd 100 gram per 100 kilo paard.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:22

Nog een vraag, sorry :o : mogen ze heel zijn of juist de gebroken versie?

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:27

Heel is prima! Dat voeren ze ook bij de kliniek

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:47

Shenavallie schreef:
Nog een vraag, sorry :o : mogen ze heel zijn of juist de gebroken versie?


Maar als je lijnzaad voert wel koken. De vlozaad of de husk niet koken. Vgm is vlozaad en de husk effectiever voor zand maar gekookte lijnzaad ia beter dan niks

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:11

Lijnzaad hoef je ook niet te koken.
Voeren ze ook in de kliniek ongekookt.
En mijn paarden krijgen het ook al jaren gewoon ongekookt.

Inmiddels overigens ook over op vlozaad, maar mijn paarden hebben ook echt heel wat kilogrammen lijnzaad ongekookt naar binnen gewerkt.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 12:01

Dank jullie wel!!!! _/-\o_

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:20

Klopt, lijnzaad kan ongekookt. Ik geef die lijnzaad granulaat van Makana in de drie weken dat ik geen psyllium geef.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:29

Misschien een stomme vraag, maar zou je de kuur psyllium ook kunnen verdelen over 2x per dag ipv de hele hoeveelheid in 1x? Of werkt het juist alleen als je alles in 1x geeft?

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:40

Vanochtend mijn voorraadje vlozaad binnengekregen, sorry meneer van postnl.

Vanochtend hebben ze al het eerste deel van de dag gehad. De een vrat alsof ze nooit wat kreeg,de ander moet nog even wennen. Gezien de hoeveelheden, wil ik het ook in 2en splitsen per dag

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:09

Van Utrecht mocht dat :j Zij snappen ook wel dat het zeker bij een groot paard ook een grote hoeveelheid psyllium is om naar binnen te krijgen. Dat het erin gaat is dan belangrijker dan in hoeveel porties je het geeft.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:11

Ik heb deze keer toch ook maar hele zaadjes erbij besteld, naast de husk. Ze vindt het gelukkig heerlijk en heeft eerst alle zaadjes eraf gesnoept en toen pas de rest van haar eten gegeten.
Wijsneusje :P volgens mij weet ze echt wat ze doet wbt eten

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:03

Hilary schreef:
Van Utrecht mocht dat :j Zij snappen ook wel dat het zeker bij een groot paard ook een grote hoeveelheid psyllium is om naar binnen te krijgen. Dat het erin gaat is dan belangrijker dan in hoeveel porties je het geeft.

Ah dat is goed om te weten! Dat scheelt.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:29

Mijn eerste bestelling van Pit&Pit binnen.
Die leveren razend snel zeg!

Pony lief maar weer blij maken met een zandkuur.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:53

Marije_jiplover schreef:
Mijn eerste bestelling van Pit&Pit binnen.
Die leveren razend snel zeg!

Pony lief maar weer blij maken met een zandkuur.



Ik had het ook binnen 18 uur binnen. Ongelooflijk snel.

Zijn er mensen die ook echt zand uit hun paarden zien komen met zo'n kuur? Zie je het evt terug in de mest? (Zonder de mest in water te doen?)

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:50

Hier ook dezelfde dag besteld en de volgende dag al in huis. Ik heb uiteindelijk gekozen voor vlozaad en dat gaat erin als... Lijnzaad liep ze wat omheen te draaien, dus dat mag mijn man verder opeten (had het tot de bestelling binnenkwam uit een pak van de supermarkt gegeven). Mijn man heeft ook de husk zelf geprobeerd en gaf aan dat het heel wat gekke dingen met zijn darmen deed. :D Dus heb ik van de vlozaad de eerste keer maar 50 gram gegeven om te kijken hoe m'n pony er op zou reageren. Ze is de hele dag rustig en wilde zelfs niet lang grazen. Dus denk dat het wel een flink verzadigd gevoel geeft. Morgen maar weer 50 gram geven en dan langzaam opbouwen, tenzij dit afdoende is natuurlijk.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:52

50 gram heeft geen zin dan kan je net zo goed niks geven. Opbouwen moet je er niet mee doen want dan helpt het dus niet. 0,5-1 gram per kilo lichaamsgewicht erin anders geef je het alleen voor het idee maar doet het niks voor zand. Je moet het niet de hele tijd geven maar als kuur. Dus niet op en af bouwen maar gewoon 5-7 dagen volle dosis geven. Ik geef gerust 500 gram in 1 keer en daar gebeurt niks mee hoor :D ze vreten ook nog net zo als anders.

De darmen van een mens en paard zijn niet vergelijkbaar.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:54

Spenk schreef:
50 gram heeft geen zin dan kan je net zo goed niks geven. Opbouwen moet je er niet mee doen want dan helpt het dus niet. 0,5-1 gram per kilo lichaamsgewicht erin anders geef je het alleen voor het idee maar doet het niks voor zand.

De darmen van een mens en paard zijn niet vergelijkbaar.


Dit dus.. gewoon er in pleuren en op laten vreten :')

@rocamor, die van mij had geen zand in de mest tijdens de kuur en paar dagen later met zandkoliek op de kliniek. Ze gaven daar aan dat de enige manier om te kijken of er zand in zit een röntgenfoto is.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:17

Ik snap het opbouwen wel, meer om ze te laten wennen aan de smaak. Dan kan je het daarna gewoon in de aanbevolen portie geven.

Heb ik ook gedaan bij droog en nat. Droog kwamen we niet ver. Nat gelukkig wel.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:49

Het gaat om een mini shetje, geen idee wat ze weegt eigenlijk. Zal ik straks eens doen met het meetlint dat ik nog ergens heb liggen. :D

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:20

MarjanB schreef:
Spenk schreef:
50 gram heeft geen zin dan kan je net zo goed niks geven. Opbouwen moet je er niet mee doen want dan helpt het dus niet. 0,5-1 gram per kilo lichaamsgewicht erin anders geef je het alleen voor het idee maar doet het niks voor zand.

De darmen van een mens en paard zijn niet vergelijkbaar.


Dit dus.. gewoon er in pleuren en op laten vreten :')

@rocamor, die van mij had geen zand in de mest tijdens de kuur en paar dagen later met zandkoliek op de kliniek. Ze gaven daar aan dat de enige manier om te kijken of er zand in zit een röntgenfoto is.


Zeg niet van die enge dingen >;) . Er gaat nu 0.9-1 gram/kg vlozaad per dag in het beest. Als dat ongeveer hetzelfde is als op een kliniek met een zandkolieker, is het wel de bedoeling dat er nu zand uitkomt (als er zand in zit uiteraard). En dat wil ik dan wel kunnen zien / opmerken. Tenzij de kliniek er per dag ook nog een liter of weet-ik-hoeveel paraffine indouwt, want ben bang dat de psyllium dan weer te weinig doet.

Hoeveel gaf je Kaat voordat je naar de kliniek moest? En zag je op de kliniek wel zand uit de darmen komen?

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:23

Ze kreeg 100 gram per 100 kilo en zat alsnog verstopt en vol zand.

Ze kreeg daar een kilo per dag, plus laxeermiddel en paraffine. Na een dag of 5 kwam er pas echt zand mee. Dit kwam ook omdat de verstopping eerst los moest komen. Heb de foto’s voor en na gezien en dat is echt bizar.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:25

Marjanb, is haar buik nu ook anders van vorm geworden sinds dat zand er allemaal uit is?