Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:27

Qua eetbaarheid weet ik niet of het uitmaakt. Pitpit zegt dat alleen de kleur het verschil is en de zwarte is duurder.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:36

marjor schreef:
Merken jullie nog verschil tussen gewone psylliumzaad en de zwarte? Wordt het ene makkelijker gegeten dan het andere of maakt het niets uit?

En van lijnzaad. Gebruiken jullie de gewone of de gemalen of gebroken lijnzaad?


Nee, merk in de zaden geen verschil qua voeren.

Er zal echt wel verschil in zitten, want de bruine zaad ziet er anders uit dan de zwarte, dus zal net iets anders werken. Utrecht zou de hele zwarte zaden adviseren. Misschien omdat ze heel zijn, later hun werking doen, dus meer op de plek waar het moet?

Lijnzaad koop ik gewoon bij vogelvoer afd welkoop en maal ik met een koffiemolentje. Dat eten ze zo zonder problemen.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:14

superpony schreef:
marjor schreef:
Merken jullie nog verschil tussen gewone psylliumzaad en de zwarte? Wordt het ene makkelijker gegeten dan het andere of maakt het niets uit?

En van lijnzaad. Gebruiken jullie de gewone of de gemalen of gebroken lijnzaad?


Nee, merk in de zaden geen verschil qua voeren.

Er zal echt wel verschil in zitten, want de bruine zaad ziet er anders uit dan de zwarte, dus zal net iets anders werken. Utrecht zou de hele zwarte zaden adviseren. Misschien omdat ze heel zijn, later hun werking doen, dus meer op de plek waar het moet?

Lijnzaad koop ik gewoon bij vogelvoer afd welkoop en maal ik met een koffiemolentje. Dat eten ze zo zonder problemen.


Het bruine vlozaad zijn ook hele zaden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:21

Kaitlyn schreef:
Het bruine vlozaad zijn ook hele zaden.


Hm, zal ze eens vergroot kijken. De zwarte leken me harder en puntiger?

Maar heb ze niet uitvergroot bekeken. Is meer op het gezicht met scheppen.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:23

superpony schreef:
Kaitlyn schreef:
Het bruine vlozaad zijn ook hele zaden.


Hm, zal ze eens vergroot kijken. De zwarte leken me harder en puntiger?

Maar heb ze niet uitvergroot bekeken. Is meer op het gezicht met scheppen.


De zwarte zijn nog wat kleiner dan de bruine. :D

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:31

Mijn pony(190 kg) krijgt elke maand 5 dagen achter elkaar een “kuurtje”. Ik geef hem per dag: 2 handjes slobber, klein handje vlozaad, handje lijnzaad. Ik laat het wel weken in warm water zodat het slijm ontstaat. Ik had begrepen dat het dan beter werkt omdat het zand aan het slijm blijft kleven bij het afvoeren uit het lichaam. Weet niet of dat klopt, maar pony eet het netjes op zo, dus het is prima :) als je het door slobber mixt vind ik het ook niet super slijmerig eigenlijk.

Charmaine
Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:40

Ik heb de zaadjes, zowel lijnzaad als vlozaad ook op moeten bouwen. Samen met een klein scheutje appelsap gaat het prima mee met haar normale portie slobber.

Hierbij nog de foto, moest ff de gegevens weggewerkt krijgen. Gaat overigens om kwpn-er.Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:57

Kaitlyn schreef:
De zwarte zijn nog wat kleiner dan de bruine. :D


Maar toch ook wat harder? Of ben ik nou gek? Als je het schept voelt het wel echt anders.

MikeyB

Berichten: 64
Geregistreerd: 18-08-15
Woonplaats: Groningen

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:38

Hoe voeren jullie lijnzaad irt zand? Gewoon hele zaadjes, gemalen of koken jullie het eerst?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:38

Gemicroniseerd lijnzaad (Pure linseed) of vers gemalen (biologisch). Was met de Pure goedkoper uit en t scheelt malen :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:32

MikeyB schreef:
Hoe voeren jullie lijnzaad irt zand? Gewoon hele zaadjes, gemalen of koken jullie het eerst?


Lijnzaad geven we van de vogelafd van welkoop. Gewoon malen met koffiemolentje. Dan een week of soms langer niet, dan psyllium. Dan weer even niks en dan weer een zak lijnzaad.

Freekfuchs
Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Ergens op Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:38

MikeyB schreef:
Hoe voeren jullie lijnzaad irt zand? Gewoon hele zaadjes, gemalen of koken jullie het eerst?


Als ik het als zandkuur geef dan kook ik het eerst, gewoon door het voer voer ik hele zaadjes

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:07

Voor degenen die reageerden op mijn opmerking over Makana. Ik voer zelf ook veel meer dan ze adviseren maar dat gaat voor veel merken op. Ik zie vaak vermeld staan dat je 2 eetlepels moet geven, bij mij gaat er een week lang een volle plastic beker door het voer.
Ging mij er meer om dat je het spul daar in brokvorm kunt kopen waarvan 95% psyllium vezels is en 5% melasse.

MikeyB

Berichten: 64
Geregistreerd: 18-08-15
Woonplaats: Groningen

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 15:43

Dank voor de ervaringen met lijnzaad. Ik denk dat ik voor de gemalen versie ga, dan kan ik het altijd nog koken als ik wil :D

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:53

ik kook de lijnzaad. 1 kopje lijnzaad 2 kopjes water en dan 20 minuten koken tot een slijmerige massa. dat roer ik door het eten..

_bloempje01_

Berichten: 1405
Geregistreerd: 24-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:13

lnvdh schreef:
ik kook de lijnzaad. 1 kopje lijnzaad 2 kopjes water en dan 20 minuten koken tot een slijmerige massa. dat roer ik door het eten..


Is dat dan jou portie per dag voor een paard? En hoelang geef je dit?

Els1984

Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:37

Kan iemand mij uitleggen waarom sommige mensen lijnzaad door een koffiemolen halen of gebroken lijnzaad voeren tov ongebroken lijnzaad?

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:10

Els1984 schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom sommige mensen lijnzaad door een koffiemolen halen of gebroken lijnzaad voeren tov ongebroken lijnzaad?

Ja, dat kan ik.

Dan geef je voor de vetzuren en en de mineralen. Niet om er een zandkuur van te maken.

En je maalt t, omdat de darmen niet het hele zaad kunnen opnemen. Door te malen, komen de stoffen beschikbaar. Dit heeft grote voordelen tov lijnzaadolie of gebroken lijnzaad. Lijnzaad oxideert nl heel snel. En op deze manier is de kwaliteit constant. Weet jij hoe lang die fles olie al op de plank staat in de winkel? Of hoe heet ze t hebben gemaakt, waardoor de stoffen weer kapot gaan om de olie los te krijgen?

Els1984

Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:58

Bedankt voor je reactie. Ik geef 1 x per 4 weken 5 dagen psylliumhusk. Maar geef daarnaast ook regelmatig ongebroken lijnzaad (geen olie). Omdat ik nooit zaadjes in de mest terug vind, heb ik het idee dat het ongebroken ook wel goed opgenomen wordt. Vandaar dat ik benieuwd was waarom mensen het malen. Als ik het goed begrijp, is dat dus omdat gebroken beter opgenomen wordt dan ongebroken en omdat als je het 'vers breekt' (maalt) de nuttige stoffen nog niet vervlogen zijn wanneer je het voert?

Heeft iemand ook links naar wetenschappelijke onderzoeken over psyllium en lijnzaad wbt zand afvoer? Ik heb het idee dat er allerlei adviezen worden gegeven (ook door dierenartsen), maar dat er weinig onderzocht is en de meeste adviezen uit persoonlijke ervaringen komen (wat natuurlijk nog steeds heel nuttig kan zijn).

Zo voer ik 1x per 4 weken de psylliumhusk, maar dat is nu bijna op en twijfel ik of ik weer de husk moet halen of beter voor heel vlozaad kan gaan. Ik krijg nu niet meer dan 100 gram husk per keer in mijn paard, dus als ze vlozaad beter eten, is dat misschien een betere optie als de werking gelijk is. Maar als ik van de hele vlozaad veel meer moet geven, dan weet ik niet of het handiger is. Ben benieuwd naar ervaringen en tips :-)

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:11

Els1984 schreef:
Bedankt voor je reactie. Ik geef 1 x per 4 weken 5 dagen psylliumhusk. Maar geef daarnaast ook regelmatig ongebroken lijnzaad (geen olie). Omdat ik nooit zaadjes in de mest terug vind, heb ik het idee dat het ongebroken ook wel goed opgenomen wordt. Vandaar dat ik benieuwd was waarom mensen het malen. Als ik het goed begrijp, is dat dus omdat gebroken beter opgenomen wordt dan ongebroken en omdat als je het 'vers breekt' (maalt) de nuttige stoffen nog niet vervlogen zijn wanneer je het voert?

Heeft iemand ook links naar wetenschappelijke onderzoeken over psyllium en lijnzaad wbt zand afvoer? Ik heb het idee dat er allerlei adviezen worden gegeven (ook door dierenartsen), maar dat er weinig onderzocht is en de meeste adviezen uit persoonlijke ervaringen komen (wat natuurlijk nog steeds heel nuttig kan zijn).

Zo voer ik 1x per 4 weken de psylliumhusk, maar dat is nu bijna op en twijfel ik of ik weer de husk moet halen of beter voor heel vlozaad kan gaan. Ik krijg nu niet meer dan 100 gram husk per keer in mijn paard, dus als ze vlozaad beter eten, is dat misschien een betere optie als de werking gelijk is. Maar als ik van de hele vlozaad veel meer moet geven, dan weet ik niet of het handiger is. Ben benieuwd naar ervaringen en tips :-)


Klopt.

Ik geef overigens de gemalen lijnzaad wel als zandkuur. Het wordt gewoon slijmerig als t met vocht samen komt.
En de psyllium 1x in de maand.

Heel eerlijk ben ik beïnvloed op basis van angst. Angst is een slechte raadgever, maarja, de meeste klinieken geven toch deze middelen als advies. Ik hoop het hiermee toch te voorkomen.

Dit artikel geeft aan dat geen van allen wetenschappelijk is aangetoond en hooi het beste afvoert.
https://foundationequineclinic.com/blog/2013/sand

Els1984

Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:38

Slmt9 schreef:
Heel eerlijk ben ik beïnvloed op basis van angst. Angst is een slechte raadgever, maarja, de meeste klinieken geven toch deze middelen als advies. Ik hoop het hiermee toch te voorkomen.

Dit artikel geeft aan dat geen van allen wetenschappelijk is aangetoond en hooi het beste afvoert.
https://foundationequineclinic.com/blog/2013/sand


Heel herkenbaar! Dat is ook de reden dat ik het geef en naar informatie op zoek ben. Ik heb altijd de angst voor koliek, heb er al teveel paarden door zien gaan. Dus alles wat ik kan doen om het te voorkomen, is mooi meegenomen. Gelukkig krijgt hij voldoende en goede kwaliteit ruwvoer.

Bedankt voor de link. Heel interessant. Ik wist niet dat je zand in de darmen kan horen.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:47

Wel apart dat ze in het artikel zeggen dat luisteren best betrouwbaar is. Mijn dierenarts zei juist dat het heel onbetrouwbaar was..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:56

Els1984 schreef:
Heeft iemand ook links naar wetenschappelijke onderzoeken over psyllium en lijnzaad wbt zand afvoer? Ik heb het idee dat er allerlei adviezen worden gegeven (ook door dierenartsen), maar dat er weinig onderzocht is en de meeste adviezen uit persoonlijke ervaringen komen (wat natuurlijk nog steeds heel nuttig kan zijn).


[VN] Effectieve behandeling voor zandophopingen gevonden

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:04

Els1984 schreef:
Bedankt voor je reactie. Ik geef 1 x per 4 weken 5 dagen psylliumhusk. Maar geef daarnaast ook regelmatig ongebroken lijnzaad (geen olie). Omdat ik nooit zaadjes in de mest terug vind, heb ik het idee dat het ongebroken ook wel goed opgenomen wordt. Vandaar dat ik benieuwd was waarom mensen het malen. Als ik het goed begrijp, is dat dus omdat gebroken beter opgenomen wordt dan ongebroken en omdat als je het 'vers breekt' (maalt) de nuttige stoffen nog niet vervlogen zijn wanneer je het voert?

Heeft iemand ook links naar wetenschappelijke onderzoeken over psyllium en lijnzaad wbt zand afvoer? Ik heb het idee dat er allerlei adviezen worden gegeven (ook door dierenartsen), maar dat er weinig onderzocht is en de meeste adviezen uit persoonlijke ervaringen komen (wat natuurlijk nog steeds heel nuttig kan zijn).

Zo voer ik 1x per 4 weken de psylliumhusk, maar dat is nu bijna op en twijfel ik of ik weer de husk moet halen of beter voor heel vlozaad kan gaan. Ik krijg nu niet meer dan 100 gram husk per keer in mijn paard, dus als ze vlozaad beter eten, is dat misschien een betere optie als de werking gelijk is. Maar als ik van de hele vlozaad veel meer moet geven, dan weet ik niet of het handiger is. Ben benieuwd naar ervaringen en tips :-)


Psyllium wordt door veeartsen aangeraden, omdat ze hebben ontdekt dat dit zand mee kan nemen uit de darmen. Maar dat is ook beperkt. Dus het is een preventie middel.

Bij teveel zand wordt het te zwaar en krijg je het doorgaans het er niet meer zo uit. Maar dan gaat het wel om echt veel zand.

De meningen zijn verdeeld over welke psyllium, dus wij wisselen gewoon af. Omdat we het met regelmaat geven, werkt dat hopelijk preventief voldoende.

Er zijn ook artsen die epsomzout erbij adviseren. Dit doen wij 2x pj erbij. Kan ook geen kwaad.

Nu is er veel bekend over zandkoliek en zal een groot deel van de eigenaren bekend zijn met de psyllium kuren. De 1 doet het 2x pj en de ander elke maand.
Of dat werkt, weet je nooit 100% zeker, omdat paarden ook dood gaan aan koliek en niet onderzocht wordt wat voor koliek het was bijv. Vroeger al helemaal niet.
Maar daar tegenover hadden we vroeger bijv minder zandpaddocks. Niet dat zand alleen daardoor binnen komt, maar paarden werden wel anders gehouden vaak.

Vrijwel alles stond op stro, dus vezels om op te knabbelen, een zomer in de wei en dan weer op stal. Geen kuil, maar vrijwel altijd hooi.

De darmen zand vrij houden is nog steeds een combi van factoren denk ik. Maar mensen zoeken altijd naar de makkelijkste oplossing en mensen vinden een kuur psyllium dan een heilig middel. Waar paarden ook voldoende vezelrijk moeten eten gedurende de dag, veel moeten bewegen voor de peristaltiek van de darmen etc. Paarden horen ook geen zand te eten uit verveling, tekort etc.

In mijn ogen is het niet gek dat paarden alsnog zand in de darmen krijgen, omdat men niet aan alle voorwaarden voldoet om zand te voorkomen en er vaak weinig psyllium wordt gegeven in verhouding.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:06

Ik lees voor over bitterzout/epsom zout.

Geven jullie dit samen met de Vlozaad of apart? En hoeveel moet hier van worden gegeven?