Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 11 van de 43 [ 1057 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 43  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Weer zo'n psyllium-topic

 
Profiel   

Ingrid_92 schreef
Onze oude pony is 3 dagen gesondeerd met paraffine ivm zand in zijn darmen. Helaas gaat de paraffine er langsheen.
Psylliumvezels wil hij niet eten. Ook niet door een slobber. We doen het nu maar in zijn mond spuiten.
Iemand ervaring met zand in de darmen wat er niet uit wil?


Krijgt de pony ook genoeg hooi? Wat ik weet is dat ze ook genoeg ruwvoer nodig hebben om zand af te voeren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 14:44 



 
Profiel   

In Utrecht proberen ze nog wel om psyllium met parafine naar binnen te sonderen, maar dat lukt vaak ook maar deels omdat de psyllium in de sonde blijft plakken en de sonde dan verstopt. Maar wie weet is zoiets nog een optie?

Ze zouden eigenlijk een soort inbrengsysteem moeten bedenken. Dat je psyllium in de sonde giet en dan met een andere sonde de boel door de sonde duwt, beetje het wormspuit idee, maar dan intern tot in de maag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 14:50 



 
Profiel   

Betreffende pony heeft een week in de kliniek gestaan. Hier vertelden ze dat ze ook wel eens sonderen met psylliumvezels, maar dat kan alleen bij wat grotere pony's/paarden. Betreffende pony is hier helaas te klein voor. De slang die ze bij kleine pony's gebruiken is niet geschikt om psyllium door te doen, die raakt dan verstopt. Dus helaas was dat geen optie.

Pony eet al jaren geen hooi meer ivm geen kiezen meer, maar ruwvoervervangende slobbers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 15:42 



 
Profiel   

Ingrid_92 schreef
Betreffende pony heeft een week in de kliniek gestaan. Hier vertelden ze dat ze ook wel eens sonderen met psylliumvezels, maar dat kan alleen bij wat grotere pony's/paarden. Betreffende pony is hier helaas te klein voor. De slang die ze bij kleine pony's gebruiken is niet geschikt om psyllium door te doen, die raakt dan verstopt. Dus helaas was dat geen optie.

Pony eet al jaren geen hooi meer ivm geen kiezen meer, maar ruwvoervervangende slobbers.


Oh wat moeilijk, ik zou niet weten hoe je dat kunt oplossen -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 16:04 



 
Profiel   

Ik ben nu bijna door mijn voorraad vlozaad heen.. Ik lees nu pas dat de Psyllium-Husk veel effectiever is.. nu eet hij de zaadjes prima maar als die husk beter werkt kan ik dat allicht proberen. Maar nu is mijn vraag. Hoeveel voer je daar van?

Ik voer nu elke dag 500 gram (paard is 600kg) (ik blijf elke keer zand vinden in de mest) en dat voor 4/5/6 dagen lang elke maand.

Hoeveel husk voeren jullie per dag per kg paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 16:07 



 
Profiel   

Hmm denk dat je je antwoord hebt in het ontbreken van hooi in het voer. Wellicht met de kliniek kijken of er iets is qua voer, bijvoorbeeld kort zacht hooi wat je bijvoorbeeld weekt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 17:08 



 
Profiel   

Oei, wat lastig Ingrid. Spul zoals havens grasmix, geknipt hooi, is dat een optie?

@blaze: ik geef ook gewoon de zaadjes, waarom zou de husk beter zijn? Als je zand blijft vinden zou ik eens met de dierenarts afstemmen wat wijsheid is. Langer geven of parafine. Heb je al eens een foto laten maken om te zien hoeveel erin zit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 17:40 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Oei, wat lastig Ingrid. Spul zoals havens grasmix, geknipt hooi, is dat een optie?

@blaze: ik geef ook gewoon de zaadjes, waarom zou de husk beter zijn? Als je zand blijft vinden zou ik eens met de dierenarts afstemmen wat wijsheid is. Langer geven of parafine. Heb je al eens een foto laten maken om te zien hoeveel erin zit?


Husk zijn de vliesjes en die produceren meer slijm. Ik citeer even van de Pit&Pit site: "Psylliumhusk of vlozaadvezels zijn de gereinigde en gedroogde vliesjes van psyllium. Deze bevatten tot 3 maal zoveel vezels als het psylliumzaad. Hierdoor moet je minder van de husk (vlozaadvezels) gebruiken ten opzichte van het psyllium (vlozaad) voor hetzelfde resultaat."

Ja misschien moet ik inderdaad is overleggen met de DA. Had alleen begrepen dat zand in de mest vinden weinig zegt. Aan de ene kant is het goed dat het eruit komt maar als je niks vind kan het ook in de darmen zitten en niet eruit komen. Ik wil heel graag een foto maken maar ik hij is nog erg groen en en vooral op onbekend terrein vind hij alles heel erg spannend. Zodra ik dit onder de knie heb met 'm wil ik hem op de foto zetten. Ook voor mijn eigen gemoedsrust en ik ben ook gewoon heel erg benieuwd of hij idd veel zand in z'n darmen heeft zitten. Eerlijk gezegd weet ik ook niet wat veel en weinig zand in mest is omdat het natuurlijk afhangt van hoeveel mest je gebruikt om te testen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 18:36 



 
Profiel   

Ah en hoeveel zou je dan moeten geven? 3x minder dan met zaad?

Ik vind ‘t sowieso lastig om te bepalen wat werkt. Als je dan net ook dat verhaal hoort dat zowel parafine als psyllium niets doen..

Ik had al eerder dit artikel gedeeld. Dat er nog geen wetenschappelijk bewijs is wat werkt en dat ruwvoer het meeste doet:
Dit artikel geeft aan dat geen van allen wetenschappelijk is aangetoond en hooi het beste afvoert.
https://foundationequineclinic.com/blog/2013/sand

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 21:18 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Ah en hoeveel zou je dan moeten geven? 3x minder dan met zaad?

Ik vind ‘t sowieso lastig om te bepalen wat werkt. Als je dan net ook dat verhaal hoort dat zowel parafine als psyllium niets doen..

Ik had al eerder dit artikel gedeeld. Dat er nog geen wetenschappelijk bewijs is wat werkt en dat ruwvoer het meeste doet:
Dit artikel geeft aan dat geen van allen wetenschappelijk is aangetoond en hooi het beste afvoert.
https://foundationequineclinic.com/blog/2013/sand


Hoeveel je dan moet voeren was mijn vraag ook haha. Geen idee of het dan 3x zo minder kan voeren maar je zou het wel denken..

Wbt de werking.. Ik geef het onder het motto baat het niet dan schaad het niet maar mijn pony van 27 heb ik de afgelopen 10 jaar nog nooit 1 zand kuur gegeven en die heeft ook geen zand in de mest dus misschien hebben paarden er ook aanleg voor?

Ik heb idd ook gelezen dat hooi het beste is. Dat heeft hij iig onbeperkt maar helaas wel verpakt wat dan weer slecht is las ik. Maar ivm ruimte gebrek kan ik geen onverpakt hooi voeren :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 21:32 



 
Profiel   

ik kwam vd week de psyllium slobber van subli tegen, dit lijkt me wel wat, pony is een moeilijke eter maar is gek op slobber. iemand hier ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 21:37 



 
Profiel   

Verpakt hooi is niet bij voorbaat al slecht. In wat verpakt is heb je ook veel gradaties. En hooi kan ook weer slechter zijn dan voordroog, ook daar is onderzoek naar gedaan:
https://www.purepaardenvoeding.nl/hooi- ... voordroog/

We hebben iig hetzelfde motto ;)
Ik heb laatst voor t eerst minimaal zand aangetroffen in de mest, verder ook nooit.
Mijn paard krijgt ook onbeperkt hooi uit pak en geen gras. Behalve dat wat hij langs de kant knabbelt. Dus dat is t enige zand wat hij binnen kan krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 21:41 



 
Profiel   

Ik blijf het met al die verschillende adviezen ook lastig vinden wat en hoeveel je moet geven. Zelfs DA's zijn niet eensgezind wat dat betreft. En inderdaad dat onderzoek waarin stond dat (genoeg) hooi het beste was....ja dat krijgt ie al jaren.
Zelfde geldt voor wel/geen zandonderzoek doen, heeft dat zin of niet.

Hier zit de kuur er weer in (of nouja......ik hoop dat hij in elk geval iets binnen heeft gekregen :') ), voor het eerst dat ik zoveel heb gegeven en droog ipv nat. Nu even aankijken hoe het gaat en anders even langs de DA. Desnoods eens kijken of die mijn zijn apparatuur een foto kan maken.
Tot nu toe nog steeds vieze billen en wisselende mest. Verder zit ie prima in zn vel, happy, loopt als een speer, eet goed, glimt als een malle etc. Onbeperkt hooi heeft hij al jaren. Hij heeft wel een periode graag zand gehapt, maar dat is inmiddels alweer een tijd voorbij en zn gras is op de meeste plekken nu wel kort maar nog geen kale plekken oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 06:36 



 
Profiel   

its_daantjee schreef
ik kwam vd week de psyllium slobber van subli tegen, dit lijkt me wel wat, pony is een moeilijke eter maar is gek op slobber. iemand hier ervaring mee?

Dit bevat maar weinig psyllium helaas. Bevat maar 23% psyllium.


Zelf geef ik mijn pony iedere maand een kuur van 7 dagen met psylliumvezels.
Ik wissel het af met droog met wat lucerne, vitamine korrel en wat lijnzaadolie of door de slobber gemengd. Gelukkig eet ze het tegenwoordig super.
Ik geef normaal 100 gram per keer.
Af en toe een kuur wat hoger, 200 gram per keer (maar dan geef ik het niet droog).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 08:36 



 
Profiel   

Zou het uitmaken als je 4 dagen achter elkaar zaadjes voert, dan een dag door omstandigheden niet en dan weer drie dagen?
Dus wel 7 dagen maar met 1 “ stop dag”.?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 08:54 



 
Profiel   

Wij wisselen gewoon af.

Ene keer geven we zaad, andere keer husk en weer een andere keer doen we er ook epsom zout bij. Dat doen we meestal 2x pj.

Hier eten ze het goed als we het door fibrebeet geven. Is ook even zoeken geweest, want zoals bij wiesencobs laten ze het staan en moet ik echt een muesli erdoor doen.

Hier onbeperkt hooi wat ook imo het belangrijkste is incl 24/7 vrij bewegen om de darmen ook in beweging te houden. Zodra paarden minder bewegen, zijn darmen ook snel minder actief. Of je krijgt pieken.
Heb een pony meegemaakt die veel op stal stond, weinig meste en zodra hij de bak in kwam, aan 1 stuk meste bijvoorbeeld. Het zegt niet alles, maar wel dat de darmen geactiveerd werden en dus dan ook meer kans krijgen om zand mee af te voeren.

Ik zou dan ook het zand testen op mest uit de stal en mest van buiten bewegen/rijden. Kijken of je verschil ziet in de hoeveelheid zand.

Paraffine hebben we bij onze shet ook vaak rechtstreeks gegeven, naast psyllium door het voer dan. Dan moet je echt wel vaak een volle spuit in de mond geven.
Aan de ene kant denk je; olie gaat erlangs. Maar aan de andere kant, krijgen ze vaak een vlotte stoelgang en de kans dat er steeds van alles mee komt, zal wel vergroten.

Maar bij alles zal de hoeveelheid zand bepalend zijn. Een beetje zand pak je wel mee. Maar echt een flinke laag zand, wordt zwaar en een koek of hoop, hoe je het wil noemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:59 



 
Profiel   

Zijn er hier mensen waarbij het paard koliekerig is tijdens een zandkuur? Die van mij is ineens helemaal opgeblazen en last van gas. Helaas valt het ook net samen met stoppen met graasmasker dus kan ook daar aan liggen. Dus denk als het met kuur te maken heeft kan graasmasker af blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 08:33 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Zijn er hier mensen waarbij het paard koliekerig is tijdens een zandkuur? Die van mij is ineens helemaal opgeblazen en last van gas. Helaas valt het ook net samen met stoppen met graasmasker dus kan ook daar aan liggen. Dus denk als het met kuur te maken heeft kan graasmasker af blijven.


Ja, de mijne. Als ik haar psyllium geef krijgt ze maagklachten. Heeft een maagzweer-verleden en ze kan er echt niet tegen, helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 09:12 



 
Profiel   

Nee nooit last van hier paard piept wat meer verder niet ( maar ik geeft ook ruim aan zaadjes)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 12:16 



 
Profiel   

Helaas hier wel echt koliek… dierenarts is vanmorgen geweest en komt zo weer -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 12:41 



 
Profiel   

Wat zuur marjan :knuffel: veel sterkte!
Ik heb het wel gehoord van een minipaardje, en dat het kan komen van schrokken /te weinig drinken erbij

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 12:45 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Zijn er hier mensen waarbij het paard koliekerig is tijdens een zandkuur? Die van mij is ineens helemaal opgeblazen en last van gas. Helaas valt het ook net samen met stoppen met graasmasker dus kan ook daar aan liggen. Dus denk als het met kuur te maken heeft kan graasmasker af blijven.


Wat naar zeg!

Hier ook wel ervaring mee. Mijn shet krijgt er ook wel eens buikpijn van tijdens een kuur.... :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 14:36 



 
Profiel   

Ze zit verstopt net gesondeerd en vasten tot morgen ochtend en dan verder kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 15:14 



 
Profiel   

Ow, wat balen zeg. Nog niet gehoord of meegemaakt. Ik geef best een flinke hoeveelheid zaad, maar wel op fibrebeet.

Zal er dan ook veel zand in zitten dat het zo moeizaam gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 15:31 



 
Profiel   

Mijn stalgenootje haar paard heeft ook onlangs een kuur gehad en tijdens de kuur kreeg haar paars koliek. Mest was erg droog. Terwijl ze psyllium door de slobber deed, was ook maar 50gr. DA dacht ook dat het aan de psyllium lag.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 15:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 11 van de 43 [ 1057 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 43  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen