Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 43 [ 1057 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 43  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Weer zo'n psyllium-topic

 
Profiel   

marijkiiii schreef
Heeft een van jullie misschien een tip hoe je de zaadjes kunt voeren aan een moeilijke eter?

Ik heb de psyllium slobber van subli geprobeerd, maar dat vond ze niet wat. Ben dus bang dat het bij normale slobber ook niet gaat lukken.



De psylliumslobber eet mijn paard ook niet, maar de zaadjes door de normale slobber at ze zo op.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 14:08 



 
Profiel   

marijkiiii schreef
Heeft een van jullie misschien een tip hoe je de zaadjes kunt voeren aan een moeilijke eter?

Ik heb de psyllium slobber van subli geprobeerd, maar dat vond ze niet wat. Ben dus bang dat het bij normale slobber ook niet gaat lukken.


Die van mij eet het alleen als ik zijn favo slobber maak van geweekte grasbrokken met speedibeet. Ik doe er dan nog wat stukken wortel doorheen en de vlozaad overheen. De enige manier waarop hij het eet.

Anders met appelmoes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 14:13 



 
Profiel   

Charmaine schreef
Bij mijn merrie ging het pas echt weg na 3 dagen sonderen met parrafine...Ik kreeg het advies 100 gram lijnzaad elke dag en daarnaast eens in de maand weekkuurtje psyllium. Maar kostte grote moeite dat er in te krijgen. Laat staan dat 500/600 gram gelukt zou zijn...Das echt heel erg veel, maar idd door andere veearts ook geadviseerd.


Is de lijnzaad ongekookt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 18:25 



 
Profiel   

Ja die is ongekookt. Omdat je de slijmerige werking pas in de darm wilt hebben en niet al in de maag, was de uitleg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 20:16 



 
Profiel   

Charmaine schreef
Ja die is ongekookt. Omdat je de slijmerige werking pas in de darm wilt hebben en niet al in de maag, was de uitleg.


Ok thanks!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 20:36 



 
Profiel   

Heb mezelf inmiddels meer ingelezen en twijfel of ik niet gewoon en foto wil laten maken in de kliniek zodat je het zeker weet en een "0 meting" hebt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 20:51 



 
Profiel   

Blaze1994 schreef
Heb mezelf inmiddels meer ingelezen en twijfel of ik niet gewoon en foto wil laten maken in de kliniek zodat je het zeker weet en een "0 meting" hebt

Ik heb dat gedaan, eerder dit jaar. Mijn pony moest daarop behandeld worden, mijn paard niet. Volgend jaar maken we weer een foto bij beiden, mijn pony laat ik weer op de foto zetten als we ergens anders voor op de kliniek zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 20:54 



 
Profiel   

Hier ook af en toe een kuur van ruim 500 gram per dag gewoon door zijn bietenpulp met pavo ( gras brok dingen) en ten tijde van koliek 2x per dag 500 gram was advies van da toen( had al paraffine gehad enz)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 21:34 



 
Profiel   

Blaze1994 schreef
Heb mezelf inmiddels meer ingelezen en twijfel of ik niet gewoon en foto wil laten maken in de kliniek zodat je het zeker weet en een "0 meting" hebt


een foto is zeker het beste, dan weet je waar je aan toe bent

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 19:28 



 
Profiel   

Het vlozaad is binnengekomen. Meteen naar stal gegaan om het te geven. Z'n gewicht is ongeveer 600 kg maar de eerste keer 500 gram afgewogen (hij is wat te dik). Nou met een beetje speedibeet ging er erin als koek :') zelfs als ik de zaadjes bovenop leg.. Valt me alles mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 13:39 



 
Profiel   

Makana levert ook Psyllium in diverse vormen. Zaadjes, husk maar ook in een brokje geperst. Goede kwaliteit voor een nette prijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 15:45 



 
Profiel   

Die van mij vreet de brokjes niet en dan is pit pit veel goedkoper. Krijg vandaag 2,5 kilo binnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 15:49 



 
Profiel   

Ik ben de 5 dagen doorgekomen en het zit erin 500 gram per dag. Kwam er op de 4e dag achter dat het helemaal op z'n tanden en tandvlees geplakt zat (hopelijk alleen van die dag) :'). Heb het maar met stukjes appel eraf proberen de peuteren maar was echt een laag van 2 cm dik in heel z'n mond. Meer mensen hier last van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 14:30 



 
Profiel   

Nee, maar ik geef ook maar 100gr en door drinkbare slobber :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 14:45 



 
Profiel   

Nee nooit last van en voer oook ruim 500 gram per dag..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 16:21 



 
Profiel   

Ik heb nu 3 weken geleden de laatste dag van de 5 dagen psyllium kuur gegeven. 500 gram (paard van 1,67) van te voren zand gevonden in zijn mest en na de kuur ook nog maar wel minder. Moet ik nu weer 500 gram geven of nu 250? Het is niet heel veel zand (denkik?) maar het blijft wel zand natuurlijk. We hebben nu ook redelijk stoffig hooi helaas

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 14:00 



 
Profiel   

Ik geef liever de volle mep teveel poepen ze wel uit volgens mij..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 21:22 



 
Profiel   

Ja klopt maar zo lekker vind hij het ook weer niet :') . mocht ik. dalijk makkelijker naar de kliniek kunnen rijden voor een foto ga ik dat wel meteen doen. Al is het maar voor je geruststelling of "0- meting"

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 20:25 



 
Profiel   

Ik vind de hoeveelheden soms best veel verwarrend om eerlijk te zij, ook wat er door verschillende dierenartsen wordt geadviseerd.

Hier in de kliniek zeggen ze, dosering per merk aanhouden omdat het verschilt. Zelf geef ik de vezels en geef 100 gram per keer (pony van 1.50).
Stalgenote geeft dat ook, al had haar paard wel zand in zijn mest. Aangeven bij dr dat ze dan best meer mag geven, eventueel 2x daags 100 gram (ophogen vind ze eng qua hoeveelheid per keer). Nu had ze met haar eigen dierenarts overlegd qua hoeveel te geven. Die gaf aan dat 100 gram per dag echt veel en veel te veel was (ben ik overigens niet met haar eens), max 50 gram voor een paard per dag.

Een vriendin van mij haar paardje kampte echt met zand. Al zocht de dierenarts het eerder in een andere hoek waar ze zich niet in kon vinden (ik ook overigens niet, ik vond de klachten van haar pony duiden op veel zand, maar goed ik ben geen da).
Ze is naar een andere grotere bekende kliniek gegaan welke bevestigde dat er best veel zand in de darmen aanwezig was. Hun advies was weer, geen zandkuur. Maar niet op de weide/paddock, enkel stal of bestraat stuk. Enkel alleen hooi voeren voor minimaal 2 weken.
Het stukje van op een bestraat stuk staan en hooi daar kan ik me in vinden, maar het niet geven van een kuur tegen zand weer niet.

Al die tegenstrijdige adviezen maken het er voor iedereen niet duidelijker op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 21:47 



 
Profiel   

Wow dat is idd nog al een verschil. Ik zou eigenlijk volgens sommige 625 gram moeten voeren maar ik voer 500. En dat zou dan volgens sommige 10x te veel zijn.. Maar er waren wel eerder onderzoeken gedeeld over de hoeveelheid dacht ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 22:29 



 
Profiel   

Volgens mij is er uberhaupt nog geen wetenschappelijk onderbouwt artikel over de werking bij zand. Het laatste artikel dat ik las was van een engelse dierenarts die juist aangeeft dat niets van die middelen helpt. Hooi is de oplossing (om te voorkomen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 08:45 



 
Profiel   

@Slmt9, ik denk dat er ergens wel een kern van waarheid in zit.
Want je ziet en hoort best vaak dat paarden ondanks regelmatig (gewoon iedere 4 weken) een kuur hiertegen krijgen en nog vol zand zitten.

Daarnaast denk ik wel dat het weer van de laatste paar jaar ervoor zorgt dat het erger geworden is.
* Droge zomers, gras groeit slecht. Paarden trekken de wortels mee uit de grond
* Hooi is van andere kwaliteit. Zeker de 2e snede was kort, wat meer blad, zachter van structuur.
Waardoor zand minder goed mee naar buiten genomen wordt.
* Droge baaltjes door het snelle harde drogen wat broser van structuur.
* De natte herfst/winter. Meer zand op het gras, wortels worden er makkelijker uitgetrokken.

Ik blijf gewoon iedere maand een kuur van 7 dagen er tegen geven. Mest testen op zand. En hopen dat het haar bespaard blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 09:01 



 
Profiel   

Mijn moeder had nog een opmerking waar ik niet direct iets van kon zeggen. Ze zag bij dus mega veel vlozaad voeren en ze zei het zijn toch oorspronkelijk steppe dieren.. Daar is het toch hartstikke stoffig en droog. Die zullen dan toch ook zand binnen krijgen.. Tja zit wel wat in natuurlijk maar die paarden worden natuurlijk nooit in de kliniek bekeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 09:04 



 
Profiel   

Blaze1994 schreef
Mijn moeder had nog een opmerking waar ik niet direct iets van kon zeggen. Ze zag bij dus mega veel vlozaad voeren en ze zei het zijn toch oorspronkelijk steppe dieren.. Daar is het toch hartstikke stoffig en droog. Die zullen dan toch ook zand binnen krijgen.. Tja zit wel wat in natuurlijk maar die paarden worden natuurlijk nooit in de kliniek bekeken

Daar is hetgeen wat ze eten vele malen anders dan de paarden die wij houden. Veel meer soorten structuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 09:12 



 
Profiel   

Ik voer altijd hooi (en natuurlijk nooit van de grond) en heb toch te maken met zandkoliek.
Waar het aan ligt? Tja, zeg het maar. Ik denk dat de een er gevoeliger voor is dan de ander.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 20:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 43 [ 1057 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 43  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen