Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 22:55

MarjanB schreef:
Zonder tussenpauze had ik niet gezien, advies is 7 dagen per maand voor die van mij

Hilary schreef:
Zonder tussenpauze klopt niet, althans, men zegt dat de darm daar lui van wordt en het dan zijn werking verliest.


Hilary schreef:
Dat is het advies vanuit Utrecht ook. Als dat moeilijk was, was 1x per week ook goed. Ik doe nu 1x per week en als ik er bijv 4 dagen achter elkaar ben, geef ik dan 4 dagen achter elkaar. Echter dan weer niet vaker dan één keer per maand (en verder dus weer 1x per week).

Ik zal eens vragen of bijv 3x per week met minimaal 1 dag ertussen ook continu zou mogen en of dat überhaupt but heeft (of dat je dan ook luie darmen krijgt).


Caily schreef:
Ik heb op cursus altijd geleerd minimaal 5 dagen achtereen, max 10. en dan minimaal 10 dagen niet.

Ik geef de ene maand mijn 2 volwassen paarden en andere maand mijn andere volwassen paard en 2 jaarlingen. Allemaal 1 week. Zo blijft het behapbaar financieel.

En, het aller aller belangrijkste blijft toch wel de beweging én continue vezels in de darmen, dus nooit zonder ruwvoer. Stro telt daarin niet mee omdat het een andere plek in de darmen activeert. En korter gras telt ook niet mee omdat dat te weinig vezels bevat.

Koliek bij de shetlander hier bleek vergiftiging tgv eikels, maar lijkt me dat die tijd vh jaar voorbij is, of lagen die nog op die nieuwe plek?

Hoe dan ook, beterschap!


Hmm, dat is apart. De DA zei dat ze hier geen luie darmen van kunnen krijgen omdat dit spul puur het zand mee moet helpen afvoeren. Ik heb niks anders geleerd als max 10 dagen voeren en de maand erna weer. Dank voor jullie berichten!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 23:11

Danique_G schreef:
:Y)
Danuah schreef:
Hier as we speak een mini Shetlander met koliek staan. Welk soort koliek weten ze niet (geen mest uit te krijgen en staat met 5 andere). Ze staan sinds maandag bij ons thuis op een PP, dus de kans op zandkoliek die is er.

Vanaf vandaag krijgen ze een zandkuur, de dierenarts raad zelfs aan om dit vanaf nu standaard mee te voeren zonder tussenpauzes. 0,5 tot 1 gram per kg lichaamsgewicht. De pony’s dus zo’n 200 gram per dag, maar mijn Tinker komt dan al aan 700 gram. Dit vreet hij niet en is op een gegeven moment toch niet meer te betalen? Hoe doen jullie dit?


Dan zorg je toch dat ze op bijna geen enkele manier zand binnen krijgt? Lijkt mij de eerste en belangrijkste stap.
Daarnaast is vind ik het ook wel meevallen qua kosten.
Ik heb laatst heel veel zakken besteld waardoor ik 25 kg had voor 140 euro. Genoeg voor de komende 2 jaar dus :j. Daarnaast niet enkel goed voor zand.
Haar poep ziet er sowieso uit als een prachtig mooie bolus na een kuur.

Heb wel het idee dat ze husk beter wegkrijgt. Dat strooi ik mooi door de luzerne en ze heeft bijna niet door dat het er is :=


Waar koop je de zak van 25 kg?

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 23:24

Ik las laatst in een Amerikaanse studie dat het niet zo zeer zand afvoert, als wel dat het de darmen aanzet om af te gaan voeren.
Als in stoelgang verbeteren en vezels maken het ontlasten makkelijk.

Ik snap wel dat men het duur vindt. Als ik 0.5gr per kg lichaamsgewicht geeft kost het me 11,- per maand voor een paard van 600kg via pitpit.
Meerdere paarden loopt dan al best op.

Ik gaf eerder maar 100gr, dat vond ik in volume al veel. Ik maakte slobber en gooide het er overheen vlak voor ik ‘t onder zn neus schoof

Ik ben nu aan ‘t testen met droog voeren. 100gr ging goed met grasmix en havens gastro.
Morgen 200gr testen.

Raineri
Berichten: 6223
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 23:28

Niet plutolover. Heb veel zakken bij pit pit besteld := overigens een mix van husk en vezels

Raineri
Berichten: 6223
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 23:37

Danuah schreef:
Volgens mij staat er ook nergens dat wij ons best niet doen om ze zo min mogelijk zand binnen te laten krijgen. Als je van veen/kleigrond naar zandgrond gaat dan is de kans nou eenmaal groter. Wij hebben er 6 staan (5 mini’s, 1 grote en straks is onze andere grote ook weer thuis), dus dan gaat het hard. Ik kijk ook niet op die paar tientjes, maar ben wel nieuwsgierig hoe andere het doen.


Groot inkopen! Husk is per portie soms goedkoper. Ik doe soms een mix van husk en vezels en koop voor 2 jaar in.

Ik geloof er echt in dat je de kans op opname heel erg kunt beperken door je ruimte goed in te richten. Onafhankelijk van op wat voor grond ze staan. Ze kan bij wijze van op veen staan en kort gras en nog steeds veel binnenkrijgen. Veen heeft immers geen lagere dichtheid dan water en kan dus zeker zakken in de darmen.
Mijn pony staat op meer zand dan voorheen maar ben nu echt bijna niet bang voor zandopname. Alles rondom de voerplek is verhard. Of ze moeten echt meters gaan slepen :') en het gras is een goede 15 cm lang. Of ze moet echt mest eten maar (klopt af) dat doet ze niet. Vind zand opname, koliek an sich, echt doodeng. Ik prop er als een gek psyllium in periodiek. Maar ik weet wel goed dat ze hele minieme beetjes binnenkrijgt. Zeg nooit, nooit.

mnka
Berichten: 310
Geregistreerd: 12-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 00:30

Lees hier boven over de kans op zand opname verminderen. Hoe doen jullie dat met een paard die uit de plassen drinkt in de paddock? Ze staat er echt uit te slurpen. Ondanks dat er gewoon een waterton staat en ze ook gewoon uit de sloot kan drinken. Laatst bij het mestonderzoek kwam er uit dat er ook behoorlijk veel zand in de mest zat

Ben ook zeker van plan om nu maandelijks een psyllium kuur te geven

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 01:24

Dank voor de tips allemaal.

Reuz is net ingeslapen. Het was geen zand. Wij (incl DA) waren erg benieuwd wat dan wel. We hebben dus nog even gekeken. Zijn darmen zijn er van het een op andere moment mee gestopt en zijn buik vulde zich met gas.

Hoe snel kan het gaan. 4 jaar oud. :n

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 01:33

Heel veel sterkte ;(

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:04

Sterkte!! Geen esdoorn in de buurt?

Wat betreft klei of zandgrond. Bij de lingehoeve gaven ze aan dat juist kleigrond gevaarlijker is. Dit omdat het vaster in de darmen gaat zitten dan zand.

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:11

Danique_G schreef:
Danuah schreef:
Volgens mij staat er ook nergens dat wij ons best niet doen om ze zo min mogelijk zand binnen te laten krijgen. Als je van veen/kleigrond naar zandgrond gaat dan is de kans nou eenmaal groter. Wij hebben er 6 staan (5 mini’s, 1 grote en straks is onze andere grote ook weer thuis), dus dan gaat het hard. Ik kijk ook niet op die paar tientjes, maar ben wel nieuwsgierig hoe andere het doen.


Groot inkopen! Husk is per portie soms goedkoper. Ik doe soms een mix van husk en vezels en koop voor 2 jaar in.

Ik geloof er echt in dat je de kans op opname heel erg kunt beperken door je ruimte goed in te richten. Onafhankelijk van op wat voor grond ze staan. Ze kan bij wijze van op veen staan en kort gras en nog steeds veel binnenkrijgen. Veen heeft immers geen lagere dichtheid dan water en kan dus zeker zakken in de darmen.
Mijn pony staat op meer zand dan voorheen maar ben nu echt bijna niet bang voor zandopname. Alles rondom de voerplek is verhard. Of ze moeten echt meters gaan slepen :') en het gras is een goede 15 cm lang. Of ze moet echt mest eten maar (klopt af) dat doet ze niet. Vind zand opname, koliek an sich, echt doodeng. Ik prop er als een gek psyllium in periodiek. Maar ik weet wel goed dat ze hele minieme beetjes binnenkrijgt. Zeg nooit, nooit.


Welke koop jij precies? En voer je dit droog of nat?

Ik ga komende week proberen mer de zaden.
Mijn paard eet restjes van haar voer wat ze geknoeid heeft in het zand op, dus daar krijgt ze sowieso zand mee binnen.
Dit doet ze ook van de anderen in de wei.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:50

Helaas had Vliegje koliek. De DA kwam. Ik had 2 weken geleden een zandkuur gegeven. Zaterdag een wormenkuur erin, met de opmerking: zand. Ik had dus net zaterdagavond husk besteld. Nog niet binnen uiteraard. Zaterdag en zondag, en totdat de husk binnen is, zal hij lijnzaadprutjes moeten eten, Dat vind hij gelukkig heel lekker.

Kennen jullie dat, dat de wormkuur net die ene trigger geweest kan zijn?

Raineri
Berichten: 6223
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:48

mnka schreef:
Lees hier boven over de kans op zand opname verminderen. Hoe doen jullie dat met een paard die uit de plassen drinkt in de paddock? Ze staat er echt uit te slurpen. Ondanks dat er gewoon een waterton staat en ze ook gewoon uit de sloot kan drinken. Laatst bij het mestonderzoek kwam er uit dat er ook behoorlijk veel zand in de mest zat

Ben ook zeker van plan om nu maandelijks een psyllium kuur te geven


Kun je pasvorming voorkomen? Als je bijvoorbeeld weet dat de plassen altijd op dezelfde plek ontstaan?
Weet je zeker dat het daar vandaan komt? Ik weet niet hoe diep het is maar kan me voorstellen dat als de plas wellicht minimaal 40/50 cm diep is en niet constant doorgeploeterd wordt door de paarden, dat er minimaal zand aan het oppervlakte drijft.

Josien, ik koop gewoon de bruin gekleurde van pit pit. Ik voer droog persoonlijk. Ik geef rond de 450 gram (de laatste hapjes eet ze nooit op) en iets van 50 gram husk. Ik geef rond de 150/200 gram luzerne, 100 gram structuur van horse food 250 gram jaarling brokjes met rond de 7 ml lijnzaadolie voor de ca:p verhouding. De husk is zo licht, dat strooi ik er overheen en dat eet ze zo op zonder dat ze het doorheeft. Maar dit is per paard en per dieet verschillend. Ze eet het nat namelijk niet. Ik verdeel dit wel in minimaal twee beurten. Tussendoor laat ik haar ook even drinken en gaan we even wandelen. Ik schep trouwens het eten geregeld om zodat niet alles naar de bodem verdwijnt. Wij hebben een beetje ons eigen ritme. Ik kan niet dit voeren en paard met een bak voer achter laten: ze staat namelijk 24/7 buiten.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 20-12-21 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:52

Danique_G schreef:
Niet plutolover. Heb veel zakken bij pit pit besteld := overigens een mix van husk en vezels


ik kom niet aan 25 kilo voor 125€

10 zakken husk is van 1.5 kilo is al 300€. bij pit pit.

Raineri
Berichten: 6223
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:58

plutolover schreef:
Danique_G schreef:
Niet plutolover. Heb veel zakken bij pit pit besteld := overigens een mix van husk en vezels


ik kom niet aan 25 kilo voor 125€

10 zakken husk is van 1.5 kilo is al 300€. bij pit pit.


Nee ik bestel ook niet sec husk. Ik geef een mix van vlozaad en husk maar voornamelijk vlozaad ;)
8 zakken vlozaad = 127 euro
1 zak husk = 24 euro

Grofweg dus 150 betaald.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:16

Ik heb ‘t vandaag ook droog geprobeerd. Maar dat was jammer genoeg geen succes, tenzij ik maar 100gr geef. Alles zakt dan naar beneden en ik snap zelf ook dat een paar happen alleen psyllium niet de voorkeur hebben :o

Dus hier ga ik weer over op brokken nat maken en op ‘t laatste moment de psyllium toevoegen.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:24

Hier werd het droog ook niet gegeten als het meer als 100 gram was. Ook niet gemengd met olie.

In een slobber ging de ruim 300 gram er zonder problemen in. Gewoon 2 kleine handjes slobber, 2 handen luzerne, olie en nog geen handje muesli (en zelfs met andere medicatie erdoor).

Raineri
Berichten: 6223
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 15:03

Die van mij vindt slobber dus echt niet te beuken _O- vreet wel bijna droge zaadjes. Gek dier.

hagelslag
Berichten: 9016
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 15:07

Slmt9 schreef:
Ik heb ‘t vandaag ook droog geprobeerd. Maar dat was jammer genoeg geen succes, tenzij ik maar 100gr geef. Alles zakt dan naar beneden en ik snap zelf ook dat een paar happen alleen psyllium niet de voorkeur hebben :o

Dus hier ga ik weer over op brokken nat maken en op ‘t laatste moment de psyllium toevoegen.


Heb je de tijd om meerdere keren 1100 gram door een beetje voer te mengen op 1 dag?

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 15:08

Of gewoon zorgen dat ze wat honger hebben :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 15:41

mijn jonge haf eet alles. Mijn oudere haf krijg ik niet meer dan 200 gram erin. Maar hij heeft van die 2 wel beste ontlasting enz.

dus vind ik ook minder erg. aangezien de psyllium pas van de laatste jaren is en ik heb hem al 16 jaar.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:38

hagelslag schreef:
Slmt9 schreef:
Ik heb ‘t vandaag ook droog geprobeerd. Maar dat was jammer genoeg geen succes, tenzij ik maar 100gr geef. Alles zakt dan naar beneden en ik snap zelf ook dat een paar happen alleen psyllium niet de voorkeur hebben :o

Dus hier ga ik weer over op brokken nat maken en op ‘t laatste moment de psyllium toevoegen.


Heb je de tijd om meerdere keren 1100 gram door een beetje voer te mengen op 1 dag?


Heb 'm niet aan huis, dus dat lukt helaas niet.


MarjanB schreef:
Of gewoon zorgen dat ze wat honger hebben :)


Ook dat wordt hem niet met onbeperkt ruwvoer :+

Gelukkig met natte Havens Gastro gaat het er als zoete koek in. Ik voer niet elke dag zelf, dus voor het gemak was het fijner geweest als het droog kan.
Het is niet anders.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 18:32

Slmt9 schreef:
hagelslag schreef:

Ik heb ‘t vandaag ook droog geprobeerd. Maar dat was jammer genoeg geen succes, tenzij ik maar 100gr geef. Alles zakt dan naar beneden en ik snap zelf ook dat een paar happen alleen psyllium niet de voorkeur hebben :o

Dus hier ga ik weer over op brokken nat maken en op ‘t laatste moment de psyllium toevoegen.


Heb je de tijd om meerdere keren 1100 gram door een beetje voer te mengen op 1 dag?


Heb 'm niet aan huis, dus dat lukt helaas niet.


MarjanB schreef:
Of gewoon zorgen dat ze wat honger hebben :)


Ook dat wordt hem niet met onbeperkt ruwvoer :+

Gelukkig met natte Havens Gastro gaat het er als zoete koek in. Ik voer niet elke dag zelf, dus voor het gemak was het fijner geweest als het droog kan.
Het is niet anders.[/quote]

Ik weet niet hoe gemoedwillig de mensen zijn die voeren voor je maar kan je geen papje klaar zetten de dag van te voren en de zaadjes er los bij zetten met een lepel dat ze het in de voerbak doen en de zaadjes er door roeren? Mijne eten het dan prima. Ik voer het met speedibeet met daar doorheen een beetje muesli. 500 gram is zo weg maar hij is geen hele moeilijke eten tot nu toe

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 19:20

Hihihi ja, dat doen we ook. Zie onderste deel van mn bericht ;)

Raineri
Berichten: 6223
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 10:43

Een hele andere vraag. Weet iemand de voedingswaarde van psyllium? Ik ben nogal een controlefreak wbt voeding. Weet wel dat 3/4 er onverteerd uit komt. Maar wat er in die 1/4 zit, geen idee :+
Doel ik met name op ca, p, se en vit e.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 21:53

Even in dit topic binnenvallen.

Ik geef mijn pony elke maand een zandkuur van de Paardendrogist (Sand Off), daar doet ze het super goed op, maar ik vind het best een dure grap. Ze zijn ook nog eens flink in prijs omhoog gegaan, dus ik ben op zoek naar een goedkoper alternatief. Ik las over los vlozaad en lijnzaad, maar dat moet allemaal gekookt worden. Of kan ik dit (al dan niet gebroken) ook gewoon droog met haar brokken geven? Welke ervaring hebben c.q. wat adviseren jullie?