Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:57

Muronia schreef:
Sorry, ik weet het, er zijn al best wat topics over...maar toch kom ik er niet helemaal uit.

Ik wil mijn paarden graag regelmatig een kuur tegen zand in de darmen geven, omdat ze veel tijd doorbrengen in een zandpaddock. Nu heb ik wel eens zo'n zandweg-kuur gekocht als ik er 1 verdacht van zand in de darmen, maar om ik vind dit behoorlijk prijzig en om dit nu maandelijks aan 5 paarden te geven wordt me wel aardig gek.

Dus ben ik gaan kijken wat de alternatieven zijn en zo kwam ik uit bij psyllium-zaadjes van pit en pit of bij psyllium-vezels (agradi?)

Welke van die beide werken het beste?

De vezels zijn alsnog weer een stuk duurder dan de zaadjes volgens mij. Of kijk ik daarvoor nu bij een verkeerd adres?

Kun je die hele zaadjes "droog" voeren (met bijv. Lijnzaadolie door de brok) of moet dat per sé worden geweekt? Ik lees daar verschillende meningen over.

Hoeveel voer je ervan (zaadjes of vezels) in kuurvorm en voor hoe lang? Ik dacht 6 dagen? En dan elke maand herhalen.

Mis ik nog een derde optie die ook goed werkt en betaalbaarder is dan de "zandweg-kuur"?


Alvast bedankt voor het meedenken :)


De dierenarts is een stuk duurder!

Ik heb er ook 5, en het kost idd iedere maand of 5 weken 1,5 zak psylliumzaad.

Ooit 1 pony bijna verloren aan zandkoliek, en mijn buurmeisje heeft een pony waar een laag van 25 cm inzat, ookdie is meerdere keren bijna dood geweest. Naast hooi horen de kosten van psyllium zaad er gewoon bij. Ik voer t wanneer mijn gras echt op is, meestal pas eind december. Dit doe ik totdat er weer wat gras op t land staat. Een keer of 4 a 5 per jaar geef ik ze allemaal een kuur.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:14

_LiliM_ schreef:
Vraagje: dus jullie geven hele vlozaad droog/of met olie/ of laatste minuut bij de slobber?

Ik heb het bij Baroen gekocht. De hele vlozaad werd geadviseerd door mijn osteopaat die ook doormeet. Heb er verder ook geen ervaringen mee...


Droge vlozaad plakt niet, dus ook niet lekker aan je brok, dan blijft er vaak veel over in de voetbal. Als ik geen nat voer geef die dag dan geef ik het met olie en plakt het door de olie vast aan de brok/meissie/grasmix. Ook vindt ze de lijnzaadolie erg lekker dus zou ik het ook alleen als mix kunnen geven.

Maar meestal krijgt ze een bakje nat voer/slobber waar ik op het laatste moment de vlozaad door mix. Doe je dat te vroeg heeft het de neiging heel erg behangplakselig te worden, en dat eet de mijne liever niet. Ook maakt mengen met warm of koud water uit heb ik gemerkt.

Het hangt ook heel erg af van de voervoorkeuren van je paard, als je eentje hebt die alles eet maakt dat het leven wel makkelijker ;)

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:29

ik heb er 1 staan die buitengewoon lastig eet. Voor hem gaat er een lepel appelmoes extra doorheen. Toen hij zand had en het MOEST eten, reageerde hij daarop door te weigeren. Wanhopig werd ik ervan. Als ik merk dat het eten lastiger gaat, zet ik hem apart en doe de zaadjes apart in een bakje. Dan nog een bakje, waarin ik eetlepel voor eetlepel meng met een beetje appelmoes en dat mik ik meteen in zijn voerbak waar prut inzit. Beetje roeren en dan krijgt hij t weg. Daarna pas weer een nieuwe eetlepel erbij. Dat duurt wel een poosje voordat alles op is. Maar liever dit, dan weer op de kliniek staan.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:33

dblijham schreef:
Voor degenen met lastige eters, Makana verkoopt het ook in brokvorm. Kost 21,90 per 1,5 kilo en ze adviseren om ca. 50 gram per dag te voeren.

50 gram is veel te weinig, tenzij je een pony hebt van 50 of 100 kg

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 09:56

Nou zal ik wel een stel lastpakken hebben, maar van de 5 paarden heeft maar 1 de zaadjes opgegeten vanmorgen. Ik heb ze keurig met lijnzaadolie door het voer gemengd, maar vergeet het maar. :o

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:22

Hoeveel heb je ze gegeven? Direct een volle portie of eerst een beetje?

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:33

Anders door de slobber? Op het laatste moment, vlak voor het geven, er doorheen doen?

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:41

Mijn maandelijkse strijd heb ik weer gestart. Het in m'n shet krijgen.
Maar ik las hier de tip van eerst zaadjes met olie mengen en daarna in het voer. En gisteren heeft ze het gelijk opgegeten zonder dat ik nog 3x iets anders door het overblijfsel moet mengen. Ik heb een beetje hoop dat dit werkt!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:56

Ik heb geen problemen terwijl mijn oudere haf nog wel eens kieskeurig kan zijn. Ik geef wel dan vezels. En eerst durfde ik bij mijn oudere haf geen extra water bij te doen, omdat ik bang was dat hij het niet at. Maar jawel hij at alles.

Stalgenoot haar paardje is vreetzak eerste klas en die at het ook met moeite.

Mijn jonge haf eet gewoon alles, zolang het maar in een bak zit (of er naast haha)


En anders misschien met slobbermash van pavo?? zou alleen niet te veel geven zit nogal wat suikes/zetmeel in.. miss vitalbix nutrimash die is wat gezonder. Maar dat eet mijn oudere haf weer niet haha die zit op pavo18+ wat je ook nat kan voeren.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:58

Annet73 schreef:
Zoveel?!?
Ik geef tussen 30-50gr per dag tijdens een kuur


Dan kun je net zo goed niks geven.

Advies is 50 gram vlozaad per 100 kilo paard per dag en als je zeker weet dat er (veel) zand zit mag dat verdubbeld worden. Kuur van 5-7 dagen per keer. Beter 1x in de zoveel tijd 1 goede kuur, dan vaker een kuur met zo weinig vlozaad dat het echt niks kan doen.

Hier krijgt mijn paard het ook. Ze eet de zaadjes wel, maar omdat ze zo klein zijn verdwijnen ze altijd naar de bodem van de voerbak waardoor ze toch blijven liggen. Ik maak voor haar slobber, laat dat weken en op het allerlaatste moment gooi ik de vlozaad erbij. Dan valt ze erop aan en heeft ze het op voordat het een slijmerige massa is geworden.
Heb inmiddels alle schreeuwend dure zandkuren van winkels geprobeerd, alles was drama om erin te krijgen. Zaadjes van pit&pit besteld --> no problem.

De vogels zijn ook heel blij als ze weer zo'n kuur krijgt, die pikken graag haar mest helemaal om dan. :')

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:59

AnnoNiemand schreef:
Ik voer psyllium husk van paard natuurlijk. Bestel altijd grote zakken en ben er zeer tevreden over.

Ik voer het door bier. Anders wordt het hier niet gegeten. Poeder in de voerbak, bier erbij, meteen mengen en meteen voeren. Daar doe ik dan nog wat muesli everheen, anders starten ze niet met het eten.


Deze voer ik ook al jaren. Ook zeer tevreden over.
Een grote zak van 25 klio bevat 50 zandkuren.
Ik laat in een afwasteiltje een flinke mok grasbrok weken tot het helemaal uitelkaar valt in licht vochtige pulp.
Scheut lijnzaad erdoor en op het laatste moment het poeder er goed doorheen scheppen.
Bak is in no time leeg.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:14

Hier 2 Haflingers waar ik de husk amper naar binnen krijg, ook niet met wat slobber. Lastige van dit type paard is dat je ook weinig kan toevoegen om het in te mengen.
Ik heb de laatste tijd de Makana brok gegeven, dat lukt wel met wat slobber erbij. Vanaf nu wil ik af gaan wisselen met ook de Sand clear extra, hele vlozaadjes en lijnzaad. Ik geef standaard de eerste 7 dagen van de maand.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:21

Ik geef mijn paard ook een aantal keer per jaar een kuur van 5-7 dagen met vlozaadjes van Pitpit, bestel dan de 2,5 kilo zakken. Ik geef 250 gram per dag. Gewoon droog door de musli, anders eet hij het niet.

Ik verdenk mijn paard er niet van dat hij zand in zijn darmen heeft, ik geef het puur preventief. Verder krijgt hij ook dagelijks een flinke scheut lijnzaad, durf niet te zeggen hoeveel dat is.

Ik heb ooit die husk gegeven maar dat moest hij niet hebben. Toen ik het nat maakte, leek het wel behanglijm en kon hem niet kwalijk nemen dat hij dat niet at :+ Sinds dien ben ik de vloozaadjes gaan geven en bevalt prima en eet hij goed.

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:39

Je moet de slobber of in mijn geval de grasbrok (omdat die spanjaarden ook van de lucht groeien) ook absoluut niet te nat maken (net rul) en het poeder er net van tevoeren doorheen scheppen dan wordt het echt niet lijm achtig of slijmerig.
Het ruikt gewoon naar een heerlijke bak vers gras.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:45

Maar paarden kunnen in principe heel goed selecteren. Er zit wat te grove lucerne in de laatste zakken en dan vind ik alleen die harde stukken.

Als er een keer iets in het hooi zit, laten ze dat echt liggen.

Als ik niet goed ontworm, werken ze ook dat hele goedje weer uit hun mond.

Appelmoes is heel handig. En wil je niet teveel toegevoegde suikers, kan je appelmoes ook echt heel snel en makkelijk zelf maken. Blijven appels, dus oppassen met de obesitas, hb, ir paarden, maar als ze het goed eten, kan je per keer met minder dan een appel en zonder die toegevoegde suikers er wel wat in krijgen.
Of een mengelmoesje van appel, wortel en peer. Of afwisselen, als ze het door krijgen na dag 1 of 2.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:57

MiekeFS schreef:
AnnoNiemand schreef:
Ik voer psyllium husk van paard natuurlijk. Bestel altijd grote zakken en ben er zeer tevreden over.

Ik voer het door bier. Anders wordt het hier niet gegeten. Poeder in de voerbak, bier erbij, meteen mengen en meteen voeren. Daar doe ik dan nog wat muesli everheen, anders starten ze niet met het eten.


Deze voer ik ook al jaren. Ook zeer tevreden over.
Een grote zak van 25 klio bevat 50 zandkuren.
Ik laat in een afwasteiltje een flinke mok grasbrok weken tot het helemaal uitelkaar valt in licht vochtige pulp.
Scheut lijnzaad erdoor en op het laatste moment het poeder er goed doorheen scheppen.
Bak is in no time leeg.



ik wil ook de husk een proberen. deed nu vlozaad en lijnzaad gekookt om en om... mag ik vragen hoeveel je van de hulk geeft? en is dat ook een kuur van een x aantal dagen?

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:31

Invdh hier vind je de informatie
https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/psylliumhuskpu.html
Een jaar of 5 geelden heeft een van mijn paarden een zeer heftige zandkoliek gehad.
Sinds die tijd geef ik het standaard een keer per maand in de winter als ze niet op de wei lopen.
Laatste twee jaar met die enorme droge zomers die kale stukken wei oplevern ook in de zomer.
Nooit meer problemen gehad

Ik gebruik de Psyllium husk pure ultrafine
Laatst bijgewerkt door MiekeFS op 28-01-21 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:33

MiekeFS schreef:
Invdh hier vind je de informatie
https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/psylliumhuskpu.html
Een jaar of 5 geelden heeft een van mijn paarden een zeer heftige zandkoliek gehad.
Sinds die tijd geef ik het standaard een keer per maand in de winter als ze niet op de wei lopen.
Laatste twee jaar met die enorme droge zomers die kale stukken wei oplevern ook in de zomer.
Nooit meer problemen gehad

Geef je hiervan de aanbevolen 100 gram? En eet je paard dit goed? Misschien dat ik deze eens probeer!

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:38

vaaleriee schreef:
MiekeFS schreef:
Invdh hier vind je de informatie
https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/psylliumhuskpu.html
Een jaar of 5 geelden heeft een van mijn paarden een zeer heftige zandkoliek gehad.
Sinds die tijd geef ik het standaard een keer per maand in de winter als ze niet op de wei lopen.
Laatste twee jaar met die enorme droge zomers die kale stukken wei oplevern ook in de zomer.
Nooit meer problemen gehad

Geef je hiervan de aanbevolen 100 gram? En eet je paard dit goed? Misschien dat ik deze eens probeer!


Ik geef 5 dagen 100 gram per paard
Ik laat in een afwasteiltje een flinke mok grasbrok weken tot het helemaal uitelkaar valt in licht vochtige pulp.(Echt niet te nat maken moet nog rul zijn)
Scheut lijnzaad erdoor en op het laatste moment het poeder er goed doorheen scheppen.
Ruikt naar een bak vers gras

Bak is in no time leeg.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:45

Zo droog eet mijn paard het niet, maar het lijkt erop dat zij echt een uitzondering is. Zij heeft juist graag normale slobber dikte

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:57


marjor
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-03-07
Woonplaats: Op hetzelfde adres als mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:18

Die van mij eet niets wat nat is. Slobber moet ie dan ook echt niet. Een natte, vieze mond vind hij verschrikkelijk _O- . Appel heeft hij echt moeten leren eten. Maar slobber, nee dat eet hij nog steeds niet. Dus olie door zijn voer zal hij ook wel niet eten.

Heb de husk door zijn muesli geprobeerd, maar dat gaat er niet van harte in. Dan blijft toch de helft liggen. Ik hoop dat de zaadjes beter gaan. Eerst maar kleine beetjes en dan langzaam opvoeren. Ben benieuwd.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:44

ik heb het gelezen bij pn en besteld.. meteen lijnzaad en vlozaad besteld dus ik ga het om en om geven. ene maand dit andere maand dat
in sept mijn 8 jarige haflinger laten inslapen ivm zandkoliek en echt dit wil je niet nog eens meemaken

bedankt

overigens.. ben je bij de husk niet bang voor slokdarmverstopping?? aangezien het zo snel zwelt..

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:12

Nav dit topic toch ook maar bij pit & pit besteld maar ik ben heel benieuwd of mn shetten het eten....
Vooral mn ruin is heel kieskeurig en lust bijv geen slobber.
Ik heb een 2kg zwart psylliumzaad bestel en 2 kleine potjes ,1 husk, 1 gewoon psylliumzaad om te testen welke er het makkelijkste in gaan.
Het valt me wel op dat het potje husk 60gr net zo groot is als het potje met 130gr psylliumzaad dus ik vermoed dat de hoeveelheid husk die ze zouden moeten krijgen bij de mijne niet behaald gaat worden.

Zaterdag komen ze eerst mn pony’s wegen en dan kijken hoeveel ik ze moet geven.

marjor
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-03-07
Woonplaats: Op hetzelfde adres als mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:26

Merken jullie nog verschil tussen gewone psylliumzaad en de zwarte? Wordt het ene makkelijker gegeten dan het andere of maakt het niets uit?

En van lijnzaad. Gebruiken jullie de gewone of de gemalen of gebroken lijnzaad?
Laatst bijgewerkt door marjor op 28-01-21 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt