Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 43 [ 1057 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 43  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Weer zo'n psyllium-topic

 
Profiel   

vaaleriee schreef
Ik lees voor over bitterzout/epsom zout.

Geven jullie dit samen met de Vlozaad of apart? En hoeveel moet hier van worden gegeven?


Ik heb beiden gedaan.

Heb weleens in zelfde maaltijd gedaan, maar ook wel bij ene maaltijd epsomzout en andere maaltijd psyllium. Ligt er ook aan hoeveel je voert. Een pak alleen zaad en zout wordt anders niet opgegeten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 12:55 



 
Profiel   

Hoeveel geven jullie van het Epsom zout?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 16:05 



 
Profiel   

Hoe gaat het met jullie paardjes?

Ik ben ruim een maand bezig geweest met lijnzaad en vlozaad, zonder klachtenvermindering. Daarnaast silicium gegeven en wilgenboomstammetjes tegen de verveling in de paddock.

Na overleg nu toch een rigoreuzere aanpak dmv 3 dagen sonderen met paraffine, duur in de paddock gehalveerd en per 1 april verhuizen naar een andere pensionstal...

Woensdag controle foto's. Hoop zo dat het zand dan weg is

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 22:02 



 
Profiel   

Hilary schreef
Nadat een vriendin van mij haar pony moest laten inslapen na complicaties van een koliekoperatie ben ik ook op zoek gegaan naar extra informatie. Hierbij de samenvatting, mijn info komt van een internist uit Utrecht.
- mesttesten op zand zijn niet betrouwbaar, tenzij je meerdere dagen achter elkaar meerdere mesthopen test. De mest komt in golfjes mee naar buiten, áls het al naar buiten komt. Geen zand in een mestmonster betekent dus niet automatisch dat er ook geen zand in de darmen zit
- de gouden standaard om zand aan te tonen is een buikoverzichtsfoto (röntgen). De meeste klinieken kunnen dit niet aan huis, omdat de apparatuur daar niet sterk genoeg voor is.
- bij [i[vermoeden[/i] van zand in de darmen is het advies 0,5 gram psyllium per kg lichaamsgewicht. Een paard van 600 kg geef je dus 300 gram per dag, gedurende 1 week.
- bij aangetoond zand in de darmen is het advies 1 gram psyllium per kg lichaamsgewicht
- vanuit Utrecht kreeg ik psylliumzaad mee met advies 1 week 1 gram per kg lichaamsgewicht, daarna óf elke paar maanden dit een week herhalen óf elke week 1 dag (dus bijvoorbeeld elke vrijdag).

Mijn merrie (25, minder goed gebit, minder goede voorgeschiedenis, onderliggende aandoeningen) en ruin (14, betere voorgeschiedenis) zijn vorige week op de foto geweest. De ruin had geen zand, de merrie wel. Zij krijgt nu naar haar gewicht (272 kg) 1 gram per kg lichaamsgewicht psylliumzaad (hele zaadjes).
Het mengsel dat ik maak voor haar is:
- 250 gram Marstall Bergwiesen Mash mengen met 150 gram Marstall Wiesen Fasern
- 150 gram psylliumzaad mengen met 30-50 ml omega gold olie (lijnzaadolie kan ook, ik had deze al voorradig)
Daarna de mengsels samenvoegen en voeren. Dit krijgt ze twee keer per dag, relatief korte tijd er tussen. Ze krijgt dus iets meer gram aangeboden dan nodig is voor haar gewicht, maar omdat ze wat knoeit heb ik een beetje marge ingebouwd.
Door de psyllium te 'marineren' in olie voorkom je dat het bij aanraking met de eerste druppel water of speeksel direct een soort behangerslijm wordt wat niet meer gegeten wordt.
Ik gebruik deze specifieke slobber i.v.m. beperkingen in het dieet van mijn pony. Voor mijn ruin zou ik gewoon muesli gebruiken, maar mijn merrie mag dat niet hebben.


Slmt9 schreef
HVoorkomen van is de meeste winst mee te behalen:
- (on)beperkt hooi
- voer niet vanaf de grond
- zorg dat gras niet tekort en te weinig aangeboden wordt
- voer ook geen biks oid vanaf de grond

Uit het artikel las ik ook dat de hooi als beste werkt om zand af te voeren.

Dit zijn wel belangrijke basisvoorwaarden. Behalve goed hooi voeren is veel kunnen bewegen ook belangrijk, dat houdt de darmen in beweging.
Paarden met een minder goed gebit zouden groter risico kunnen lopen, omdat het ruwvoer minder goed gekauwd wordt of een paard door kauwproblemen minder ruwvoer binnen krijgt.

Super tips!
Mijn merrie is enorm verbeterd.
Kwam erachter dat ze vaak rommel ging eten.
Heb het nu afgezet waar ze rommel ging eten, de psyllium en darmbacteriën met mycotoxine binder heeft haar gered.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-21 20:59 



 
Profiel   

Mijn paard heeft eind dec een week op de kliniek gestaan met zandkoliek. Advies wat ik mee kreeg: 1x per maand een kuur van 5 dagen 250 gram vlozaad.

Ik maak slobber en gooi het er op het laatste moment overheen. Het gaat er gelukkig allemaal in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 00:03 



 
Profiel   

Ik heb ondervonden dat ze het prima eten door een slobber met structuur, zoals bv fibrebeet en het dan inderdaad ook op het laatste moment, al in de voerbak, erdoorheen. Dan klontert het bijna niet en gaat het er met smaak in. Wij hadden het al een poos, maar nu staat het ook bij onze partner op de site (horseadds). Ik voer dus ook de gemalen poedervorm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 07:17 



 
Profiel   

Ik kreeg van de osteopaat de tip om het bij Holland and barret te kopen. Die zijn vrij puur (zonder suiker of zetmeel toevoegingen) en eens in de zoveel tijd is de 2e verpakking gratis of halve prijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 08:13 



 
Profiel   

Alsnog duur daar hoor. Ik heb net weer 2,5kg besteld bij Pit-Pit voor 19,95, er is vast nog ergens wel een goedkopere optie, maar Holland and Barret lijkt me stuk kostbaarder zo vanaf hun site.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 09:31 



 
Profiel   

Ik heb nu deze https://www.bulk.com/nl/vlozaad-vezels- ... gKjIvD_BwE

In januari zat er zelfs 50% korting op. Samen met een vriendin besteld om verzendkosten te sparen en toen had ik dus voor 22 euro 2 kg.

Het duurde wel ongeveer een week voordat het binnen kwam dus als je echt haast hebt is dat geen optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 09:42 



 
Profiel   

Hilary schreef
Nadat een vriendin van mij haar pony moest laten inslapen na complicaties van een koliekoperatie ben ik ook op zoek gegaan naar extra informatie. Hierbij de samenvatting, mijn info komt van een internist uit Utrecht.
- mesttesten op zand zijn niet betrouwbaar, tenzij je meerdere dagen achter elkaar meerdere mesthopen test. De mest komt in golfjes mee naar buiten, áls het al naar buiten komt. Geen zand in een mestmonster betekent dus niet automatisch dat er ook geen zand in de darmen zit
- de gouden standaard om zand aan te tonen is een buikoverzichtsfoto (röntgen). De meeste klinieken kunnen dit niet aan huis, omdat de apparatuur daar niet sterk genoeg voor is.
- bij vermoeden van zand in de darmen is het advies 0,5 gram psyllium per kg lichaamsgewicht. Een paard van 600 kg geef je dus 300 gram per dag, gedurende 1 week.
- bij aangetoond zand in de darmen is het advies 1 gram psyllium per kg lichaamsgewicht
- vanuit Utrecht kreeg ik psylliumzaad mee met advies 1 week 1 gram per kg lichaamsgewicht, daarna óf elke paar maanden dit een week herhalen óf elke week 1 dag (dus bijvoorbeeld elke vrijdag).

Enorm handige tips!
Maar ik ben even benieuwd: die 0,5 gram en 1 gram psyllium per kg, gaat dat over de husk of de zaden?
Als als je 300 gram per dag geeft, is het dan beter om dit te verdelen over twee voerbeurten, of beter in één keer?
Weet iemand dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-21 10:35 



 
Profiel   

Rytir schreef
Ik kreeg van de osteopaat de tip om het bij Holland and barret te kopen. Die zijn vrij puur (zonder suiker of zetmeel toevoegingen) en eens in de zoveel tijd is de 2e verpakking gratis of halve prijs.


Hoe groot zijn die verpakkingen en voor hoeveel?

Pit-pit is ook zonder toevoegingen en als je 2 zakken besteld gratis verzenden. Tot nu toe de goedkoopste die ik ben tegen gekomen. De vlo zaad dan. De husk doen we maar af en toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-21 11:58 



 
Profiel   

superpony schreef
Rytir schreef
Ik kreeg van de osteopaat de tip om het bij Holland and barret te kopen. Die zijn vrij puur (zonder suiker of zetmeel toevoegingen) en eens in de zoveel tijd is de 2e verpakking gratis of halve prijs.


Hoe groot zijn die verpakkingen en voor hoeveel?

Pit-pit is ook zonder toevoegingen en als je 2 zakken besteld gratis verzenden. Tot nu toe de goedkoopste die ik ben tegen gekomen. De vlo zaad dan. De husk doen we maar af en toe.


Was van Jacob hooy, 1 kg 17,95 en dan plus 1 gratis. Heb net zitten kijken (paddock seizoen begint op z'n eind te komen) maar helaas niet meer in het assortiment :( Sorry voor de dus valse tip, ik lees verder mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-21 15:06 



 
Profiel   

8nnemiek, van Utrecht kreeg ik een zak zwart vlozaad mee. Ik ga er dus vanuit dat hun advies daarop gebaseerd is.
Het mooiste is in één keer, maar de DA daar snapte ook wel dat niet elk paard het lekker makkelijk zou eten, dus in porties kan dan ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-21 17:53 



 
Profiel   

Heeft een van jullie misschien een tip hoe je de zaadjes kunt voeren aan een moeilijke eter?

Ik heb de psyllium slobber van subli geprobeerd, maar dat vond ze niet wat. Ben dus bang dat het bij normale slobber ook niet gaat lukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 06:24 



 
Profiel   

Die psylliumslobber zit heel weinig psyllium in, hou daar wel rekening mee.

Ik voer gewone psyllium (250 gram) door Marstall Bergwiesen mash (280 gram excl water) en Marstall Wiesen Fasern (300 gram).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 06:29 



 
Profiel   

Ik maak slobber van havens gastro 200gr, 10 sec voordat ik het onder zn neus schuif voeg ik 100gr psyllium zaadjes toe en dan eet hij t op. Als ik de zaadjes laat wellen eet hij het niet op. Dus misschien werkt dit voor jullie ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 08:06 



 
Profiel   

Husk eten ze niet echt goed. Dan gooi ik er het als laatste op en krijgen ze echt wat "lekkers" wiesencobs/nuggets met muesli.

De vlozaad gooi ik op het eten en eten ze wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 11:19 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Hilary schreef
Nadat een vriendin van mij haar pony moest laten inslapen na complicaties van een koliekoperatie ben ik ook op zoek gegaan naar extra informatie. Hierbij de samenvatting, mijn info komt van een internist uit Utrecht.
- mesttesten op zand zijn niet betrouwbaar, tenzij je meerdere dagen achter elkaar meerdere mesthopen test. De mest komt in golfjes mee naar buiten, áls het al naar buiten komt. Geen zand in een mestmonster betekent dus niet automatisch dat er ook geen zand in de darmen zit
- de gouden standaard om zand aan te tonen is een buikoverzichtsfoto (röntgen). De meeste klinieken kunnen dit niet aan huis, omdat de apparatuur daar niet sterk genoeg voor is.
- bij vermoeden van zand in de darmen is het advies 0,5 gram psyllium per kg lichaamsgewicht. Een paard van 600 kg geef je dus 300 gram per dag, gedurende 1 week.
- bij aangetoond zand in de darmen is het advies 1 gram psyllium per kg lichaamsgewicht
- vanuit Utrecht kreeg ik psylliumzaad mee met advies 1 week 1 gram per kg lichaamsgewicht, daarna óf elke paar maanden dit een week herhalen óf elke week 1 dag (dus bijvoorbeeld elke vrijdag).

Enorm handige tips!
Maar ik ben even benieuwd: die 0,5 gram en 1 gram psyllium per kg, gaat dat over de husk of de zaden?
Als als je 300 gram per dag geeft, is het dan beter om dit te verdelen over twee voerbeurten, of beter in één keer?
Weet iemand dat?


Ben ook benieuwd of het over de husk of de zaden gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 00:06 



 
Profiel   

in onze ijslander zat ondanks regelmatig zandweg, zandoil, lijnzaad. zo,n 25 kilo zand. hij kreeg koliek klachten daarmee kwamen we op de uithof terecht, gijs weegt 400 kilo, kreeg in utrecht 800 gram psylium per dag en twee liter parafine, nu geef ik hem nog 1 week per maand 400 gram per dag. vorige week weer op de foto en na twee jaar is hij eindelijk zonder zand. nooit iets gemerkt, hij liep vol in de sport, wat wel opviel was linksom standaard verkeerde galop. nooit over nagedacht, maar aldus dok utrecht niet zo gek

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 01:48 



 
Profiel   

Blaze1994 schreef
Ben ook benieuwd of het over de husk of de zaden gaat

De zaden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 06:04 



 
Profiel   

sassefras schreef
in onze ijslander zat ondanks regelmatig zandweg, zandoil, lijnzaad. zo,n 25 kilo zand. hij kreeg koliek klachten daarmee kwamen we op de uithof terecht, gijs weegt 400 kilo, kreeg in utrecht 800 gram psylium per dag en twee liter parafine, nu geef ik hem nog 1 week per maand 400 gram per dag. vorige week weer op de foto en na twee jaar is hij eindelijk zonder zand. nooit iets gemerkt, hij liep vol in de sport, wat wel opviel was linksom standaard verkeerde galop. nooit over nagedacht, maar aldus dok utrecht niet zo gek


Wat een bizar verhaal....
wat heftig dat hij zo vreselijk vol zat. Heb je qua management nog zaken moeten aanpassen?

Fijn dat hij het overleefd heeft! Wondertje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 06:28 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips!

Ik ben een beetje het verschil kwijt tussen de husk, de zaadjes en de pure psyllium. Hoe zit het met de werkzaamheid hiervan en hoeveel heb je ervan nodig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 08:19 



 
Profiel   

sassefras schreef
in onze ijslander zat ondanks regelmatig zandweg, zandoil, lijnzaad. zo,n 25 kilo zand. hij kreeg koliek klachten daarmee kwamen we op de uithof terecht, gijs weegt 400 kilo, kreeg in utrecht 800 gram psylium per dag en twee liter parafine, nu geef ik hem nog 1 week per maand 400 gram per dag. vorige week weer op de foto en na twee jaar is hij eindelijk zonder zand. nooit iets gemerkt, hij liep vol in de sport, wat wel opviel was linksom standaard verkeerde galop. nooit over nagedacht, maar aldus dok utrecht niet zo gek


Wow wat een heftig verhaal en wat een verschil per paarden wanneer het mis gaat. Ik begin mezelf af te vragen of het niet belangrijk is om met een schone lei te beginnen en dan vlozaad te gaan voeren. Dat zonder extremere hulp van de kliniek je dat zand niet weg krijgt. Of ben ik de enige daarin

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 10:12 



 
Profiel   

Het is niet de eerste keer dat ik lees dat een paard erge zandkoliek heeft en dat dat niet opgemerkt is. Eng idee!
Een van mijn pony's had laatst weer flink veel zand bij de mesttest en was ook wat narrig bij het aanraken van de buik.
Ik heb het toen even onze DA gevraagd maar zij geeft ook echt aan; bij vermoeden van zandproblemen echt 1gram vlozaad per 1 kg lichaamsgewicht. Voor onze pony's dus 400 gram. Dat is echt veel ,dus ik verdeel het over 2x slobber (anders eten ze het niet)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 12:38 



 
Profiel   

Bij mijn merrie ging het pas echt weg na 3 dagen sonderen met parrafine...Ik kreeg het advies 100 gram lijnzaad elke dag en daarnaast eens in de maand weekkuurtje psyllium. Maar kostte grote moeite dat er in te krijgen. Laat staan dat 500/600 gram gelukt zou zijn...Das echt heel erg veel, maar idd door andere veearts ook geadviseerd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 14:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 43 [ 1057 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 43  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen