Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 44 [ 1076 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 44  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Weer zo'n psyllium-topic

 
Profiel   

Hier ook onbeperkt ruwvoer en elk 4 weken een 5 daagse kuur. Dit keer een 10 daagse gedaan. Ze drinken ook veel uit plassen, dus zand zal er op die manier ook bijkomen.
Of t helpt, geen idee. Maar zou mezelf voor mn kop slaan als hij t krijgt wanneer ik stop.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 23:16 



 
Profiel   

Blaze1994 schreef
Mijn moeder had nog een opmerking waar ik niet direct iets van kon zeggen. Ze zag bij dus mega veel vlozaad voeren en ze zei het zijn toch oorspronkelijk steppe dieren.. Daar is het toch hartstikke stoffig en droog. Die zullen dan toch ook zand binnen krijgen.. Tja zit wel wat in natuurlijk maar die paarden worden natuurlijk nooit in de kliniek bekeken


Op zich valt er iets over te zeggen.

Wat Slmt9 zegt; ruwvoer zorgt voor vezels en een goede darmwerking. Daarnaast is bewegen van essentieel belang en dat doen ze natuurlijk in vrijheid wel meer.

Maar we weten niet altijd waar wilde paarden aan overlijden en hoe oud ze zouden worden als mensen echt nooit ingrijpen.

Onze paarden worden vaak op stallen gehouden en missen dus beweging. Maar ook worden paarden vaak al van jongs af aan "verkeerd" gevoerd. Te weinig ruwvoer, slechte kwaliteit, teveel hardvoer en dan nog de supplementen etc.

Paarden in echte natuur leven waar ze horen en zoeken daar hun voedsel. Dat is toch meer afgestemt op het paard en in verhouding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 02:38 



 
Profiel   

De zaadjes, kun je die ook gewoon door muesli/ ruwvoer mix geven of moet dit door slobber ofwel nat voer?
Heb die van pit pit

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 09:30 



 
Profiel   

Ik gooi ze over t laatste moment door de slobber. Dat is echter meer omdat hij ook nog andere poedertjes (glucosamine) krijgt die ik beter vloeibaar naar binnen krijg.
Lijkt me dat t ook prima zonder slobber kan, als t er maar in komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 11:06 



 
Profiel   

Muze schreef
De zaadjes, kun je die ook gewoon door muesli/ ruwvoer mix geven of moet dit door slobber ofwel nat voer?
Heb die van pit pit


Die zwarte of bruine? Niet de husk dus?

Ligt er ook aan hoeveel muesli/brok je geeft en hoe goed je paard dat eet. Bij een handje brok word het lastig denk ik.
Maar als je een schep muesli geeft, zal het er wel in komen.

Ik week wat wiesencobs, doe daar wat muesli bij en dan als laatst de psyllium. Roeren en ze eten het wel.Maar ik voer niet zo heel veel bij en ze lieten het anders wel staan.

Husk krijg ik niet naar binnen. Dat doe ik 2x pj om af te wisselen, maar dan meestal als ik wat meer bijvoer in de winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 12:07 



 
Profiel   

Ik doe de zaadjes eerst in wat lijnzaadolie en dan de slobber er bij (die al geweekt is) dan gaat het er hier vrij goed in

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 12:46 



 
Profiel   

Muze schreef
De zaadjes, kun je die ook gewoon door muesli/ ruwvoer mix geven of moet dit door slobber ofwel nat voer?
Heb die van pit pit



Je kan ook gewoon je muslie nat maken dus ern soort slobber van maken en het daar op het laatst vlak voor het voeren door mengen. Ik denk dat het ook wel door droge muslie kan maar heb je kans dat ze op de bodem blijven liggen. Is denk ik even uit proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 15:34 



 
Profiel   

Hoe vaak doen jullie een grote kuur? Kreeg nu het advies van de DA om een kuur te geven van 100gr vlozaad per 100kg paard. Dus 500gr per dag! En dat dan 7 dagen. De DA vond de kleine hoeveelheden die vaak op verpakkingen staan echt geen zoden aan de dijk zetten en ze vroeg zich af waar dat vandaan komt.
Zo’n grote kuur lijkt me voldoende eens per 8 weken te herhalen maar dan wel bij te houden met een kleinere 1x per 4 weken?
Hoeveel geven jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 15:55 



 
Profiel   

Marigo schreef
Hoe vaak doen jullie een grote kuur? Kreeg nu het advies van de DA om een kuur te geven van 100gr vlozaad per 100kg paard. Dus 500gr per dag! En dat dan 7 dagen. De DA vond de kleine hoeveelheden die vaak op verpakkingen staan echt geen zoden aan de dijk zetten en ze vroeg zich af waar dat vandaan komt.
Zo’n grote kuur lijkt me voldoende eens per 8 weken te herhalen maar dan wel bij te houden met een kleinere 1x per 4 weken?
Hoeveel geven jullie?


Goede veearts! Hij heeft gelijk.

Hoevaak ligt er ook een beetje aan hoe je paard staat en eet.

Zand verzamelen ze het hele jaar door in de darmen. Staan ze heel veel op het zand, zie je ze likken of geef je bijv hooi in de wei op kale plekken op de grond, krijgen ze daar bovenop nog meer zand binnen.

Onze paarden eten hooi uit bakken en wat ze eruit gooien, eten ze echt niet op. Ze likken niet en ik laat gras niet kort eten. Wij laten er ook wel 5-8 weken tussen, afhankelijk een beetje per periode en wat ik zie, observeer etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 16:30 



 
Profiel   

Ja ben nu met dag 3 bezig en met een beetje slobber eet meneer alles zonder probleem op. Dat is mooi makkelijk.
Hier staat ie op een kale weide helaas. Dus krijgt via het korte gras best wel wat binnen. Daarom deed ik standaard al elke 4 weken een kuur. Maar blijkbaar veel te weinig. Ik zal komende periode anders sowieso elke 4 weken even aanhouden, met deze hoeveelheden. Dan is het toch wel fijn dat er zoiets als pitpit bestaat, anders loopt het erg in de papieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 16:36 



 
Profiel   

Ik ben ook begonnen met een kuur psylliumzaad van pipit. De gewone bruine. Ik gaf altijd de husk maar dat werden een bende en bleef aan het gehemelte plakken.

Toen een tijdje pellets van Floris gegeven, dat werkt super goed maar erg duur.

Ik geef de shet nu 100 gram per dag maar jee wat is dat veel. Ik deed een beetje bietenpulp weken, kleine stukjes wortel erdoor en een beetje vitalbix daily complete. Heerlijk vindt hij het maar aan het einde zit weer alles vast aan zijn gehemelte....

Vandaag alleen beetje vitalbix daily complete met kleine stukjes wortel en de zaadjes erdoor. Hij eet het prima maar halverwege zit alles weer aan zijn gehemelte vast 8)7

Slobber heb ik niet want normaal gesproken hebben ze dat helemaal niet nodig.

Hoe kan ik hem dit nou normaal op laten eten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 16:44 



 
Profiel   

Ik had vandaag de zaadjes ( blonde pit pit) per ongeluk meegeweekt in m’n slobber en dat at meneer niet want dat werd ook plaksel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 17:05 



 
Profiel   

Ik maak slobber gewoon door warm water over mn Havens Gastro t doen.

@judith: misschien kleinere porties verdelen over de dag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 17:06 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Ik maak slobber gewoon door warm water over mn Havens Gastro t doen.

@judith: misschien kleinere porties verdelen over de dag?


Ja heb ik ook aan gedacht.
Of misschien de vitalbix weken en juist alles heel nat geven. Dat ie het makkelijker wegkrijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 17:25 



 
Profiel   

Even de zaadjes ‘marineren’ in olie en dan door je voer mengen, dan wordt het geen/minder plaksel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 18:40 



 
Profiel   

judithM schreef
Ik ben ook begonnen met een kuur psylliumzaad van pipit. De gewone bruine. Ik gaf altijd de husk maar dat werden een bende en bleef aan het gehemelte plakken.

Toen een tijdje pellets van Floris gegeven, dat werkt super goed maar erg duur.

Ik geef de shet nu 100 gram per dag maar jee wat is dat veel. Ik deed een beetje bietenpulp weken, kleine stukjes wortel erdoor en een beetje vitalbix daily complete. Heerlijk vindt hij het maar aan het einde zit weer alles vast aan zijn gehemelte....

Vandaag alleen beetje vitalbix daily complete met kleine stukjes wortel en de zaadjes erdoor. Hij eet het prima maar halverwege zit alles weer aan zijn gehemelte vast 8)7

Slobber heb ik niet want normaal gesproken hebben ze dat helemaal niet nodig.

Hoe kan ik hem dit nou normaal op laten eten?


Ik heb hier ook last van maar dan vooral op z'n tandvlees. Gehemelte misschien ook maar dat zie ik niet. Ik doe het al in hele kleine porties. Maar ga inderdaad proberen in olie te marineren. Wordt wel veel olie dan want ik moet minimaal 500 gram geven (paard is 1.67)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 19:47 



 
Profiel   

Hilary schreef
Even de zaadjes ‘marineren’ in olie en dan door je voer mengen, dan wordt het geen/minder plaksel.


Hoeveel olie gebruik je voor hoeveel zaadjes? En welke olie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 19:48 



 
Profiel   

Ik doe dat ook met lijnzaadolie, gewoon dat alles ff vettig is

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 20:18 



 
Profiel   

Ik gebruik al jaren zwart vlozaad van Rokale, 1 kg €20, 2,5 kg €43,00 verbruik 30 tot 50 gram per dag. Het werkt bij mijn paarden prima en ik vind het een hele gunstige prijs kwaliteit verhouding

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 20:26 



 
Profiel   

Ik gebruik omega gold olie omdat dat in een aanbieding was. Ik denk dat ik iets van 80-100 ml gebruik voor 270 gram.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 20:44 



 
Profiel   

aadburg schreef
Ik gebruik al jaren zwart vlozaad van Rokale, 1 kg €20, 2,5 kg €43,00 verbruik 30 tot 50 gram per dag. Het werkt bij mijn paarden prima en ik vind het een hele gunstige prijs kwaliteit verhouding


Dat is best duur in verhouding met pit-pit.com. Boven de 35 euro ook grats verz, dus bestel altijd wat vooruit.

30-50gr per dag is echt heel weinig, of je moet een mini hebben? Maar zelfs dan.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 01:33 



 
Profiel   

30 - 50 gram per dag is inderdaad heel erg weinig. Een onderhoudskuur wordt al 50 gram per 100 kilo aangeraden, als je echt zand hebt gevonden 100 gram per 100 kilo.

Heb mijn paard voor de zekerheid even op een kuur ertussen in gezet en dan over 4 weken nog een keer herhalen. Ze had een beetje mestwater en dan ben ik gelijk spichtig, maar denk eerlijk gezegd dat het komt omdat ze hengstig is. Dan heeft ze het altijd. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 11:11 



 
Profiel   

Kaitlyn schreef
30 - 50 gram per dag is inderdaad heel erg weinig. Een onderhoudskuur wordt al 50 gram per 100 kilo aangeraden, als je echt zand hebt gevonden 100 gram per 100 kilo.

Heb mijn paard voor de zekerheid even op een kuur ertussen in gezet en dan over 4 weken nog een keer herhalen. Ze had een beetje mestwater en dan ben ik gelijk spichtig, maar denk eerlijk gezegd dat het komt omdat ze hengstig is. Dan heeft ze het altijd. :=

Ik zat mis met de hoeveelheid, het is 80 gram per dag. Mijn paarden wegen al snel 700 kilo, met 1 of twee kuren van een week ben ik normaal gesproken klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 11:48 



 
Profiel   

aadburg schreef
Kaitlyn schreef
30 - 50 gram per dag is inderdaad heel erg weinig. Een onderhoudskuur wordt al 50 gram per 100 kilo aangeraden, als je echt zand hebt gevonden 100 gram per 100 kilo.

Heb mijn paard voor de zekerheid even op een kuur ertussen in gezet en dan over 4 weken nog een keer herhalen. Ze had een beetje mestwater en dan ben ik gelijk spichtig, maar denk eerlijk gezegd dat het komt omdat ze hengstig is. Dan heeft ze het altijd. :=

Ik zat mis met de hoeveelheid, het is 80 gram per dag. Mijn paarden wegen al snel 700 kilo, met 1 of twee kuren van een week ben ik normaal gesproken klaar.


Dat is echt veel te weinig.

Als ze echt geen zand binnen krijgen kan 1 of 2 kuren voldoende zijn, amar de realiteit is vaak anders. Zand stapelt en je komt er vaak pas achter als het te laat is.

De zand test is absoluut niet betrouwbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 12:23 



 
Profiel   

aadburg schreef
Kaitlyn schreef
30 - 50 gram per dag is inderdaad heel erg weinig. Een onderhoudskuur wordt al 50 gram per 100 kilo aangeraden, als je echt zand hebt gevonden 100 gram per 100 kilo.

Heb mijn paard voor de zekerheid even op een kuur ertussen in gezet en dan over 4 weken nog een keer herhalen. Ze had een beetje mestwater en dan ben ik gelijk spichtig, maar denk eerlijk gezegd dat het komt omdat ze hengstig is. Dan heeft ze het altijd. :=

Ik zat mis met de hoeveelheid, het is 80 gram per dag. Mijn paarden wegen al snel 700 kilo, met 1 of twee kuren van een week ben ik normaal gesproken klaar.


Dat is echt veel te weinig voor een paard van dat gewicht per dag. Je moet toch al snel naar 350 gram per dag, per paard gaan als je uit gaat van een standaard kuur. Dat is dik 300% per dag meer. In die geringe hoeveelheden kun je het beter helemaal niet voeren. Zonde voor je portemonnee. :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 11:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 44 [ 1076 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 44  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen