Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:45

Doe je prima!

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 13:12

Ik heb nu eens de zwarte zaadjes ipv bruine zaadjes gegeven, en dat is er makkelijker in te krijgen bij mijn shetje! Ze heeft 3 dagen een goede flinke portie gehad (160 gram), dag 4 wilde ze niet, dus heb ik het gehalveerd naar 0.5 gram per kilo gewicht (komt op ongeveer 80 gram uit bij haar). Maar dit is zoveel meer dan dat er in gaat met de bruine zaadjes! Dan vertikt ze het te eten.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 13:17

klopt dat het dan niet erg is als ze er weer uitkomen, is natuurlijk logisch maar ik ging er vanuit dat het ook van die lijmprut zou worden eenmaal in de darmen...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:14

Nee hoor, dat is niet erg.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:13

Hilary schreef:
Nee hoor, dat is niet erg.



Dank je!

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:33

Iemand hier tips voor een heerlijke slobber om de psyllium in te verstoppen? :D
Mijn oudere merrie eer het zo droog door haar voer, maar het jonkie is wat meer kieskeurig.
Normaal krijgt ze vitalbix en florian ruwvoer, maar daar vist ze het uit en ook uit de vitalbix slobber.

MarjanB

Berichten: 16443
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:37

Hier gaat t schoon op met de vitalbix slobber . Moet zeggen dat de dames vaak iets honger hebben tegen voer tijd := dus dan zit het er zo in. Gooi eerst de psyllium in lijnzaadolie paar pompjes afhankelijk van hoeveel psyllium. Dat laat ik ff kort staan en meng dat met de niet al te natte slobber. Als er wat over blijft gooi ik er nog een handje slobber en water bij. Meestal is dat voldoende

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:48

Josien_ schreef:
Iemand hier tips voor een heerlijke slobber om de psyllium in te verstoppen? :D
Mijn oudere merrie eer het zo droog door haar voer, maar het jonkie is wat meer kieskeurig.
Normaal krijgt ze vitalbix en florian ruwvoer, maar daar vist ze het uit en ook uit de vitalbix slobber.


Had exact hetzelfde met mijn jonkie! Ze vrat het gewoon niet
Is ze wel gewend aan “nat eten”? Ik gaf eerst gewoon een slobber en dan verstopte ik er steeds meer psylliumzaadjes in. Begon bij 50 gram en uiteindelijk deed ik er 450 in. Ze was ook kieskeurig omdat ze überhaupt veel buik klachten had maar na pro- en probiotica ging dat beter. Ik maak de slobber ook goed nat en bied ondertussen water aan, als ik dit niet doe stopt ze tot dat ze kan drinken en daarna eet ze pas verder. Wat ook helpt is een ander paard die hoger in hiërarchie zit voeren en daarna je jonkie. Werkte ook goed bij de mijne. En veel geduld! Ze eet het nu prima, wel heel langzaam. Maar krijg er 500 gram in met goed natte slobber. De eerste dagen bouw ik wel weer op, met 100 gram, 200 gram, etc

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:51

Josien_ schreef:
Iemand hier tips voor een heerlijke slobber om de psyllium in te verstoppen? :D
Mijn oudere merrie eer het zo droog door haar voer, maar het jonkie is wat meer kieskeurig.
Normaal krijgt ze vitalbix en florian ruwvoer, maar daar vist ze het uit en ook uit de vitalbix slobber.


Nou toevallig wel. Mijn pietlut at het goed met havens gastro (die kan je proberen) tot drie dagen geleden :+
Ik heb de pavo slobbermash getest en dat gaat top! Wel wat hoog in zetmeel, maar voor die 5 dagen vind ik 200gr niet zo spannend. Hoef maar 200gr slobber te geven en dan gaan de vitaminebrok, poeders en psyllium er zo in :D

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:57

Josien_ schreef:
Iemand hier tips voor een heerlijke slobber om de psyllium in te verstoppen? :D
Mijn oudere merrie eer het zo droog door haar voer, maar het jonkie is wat meer kieskeurig.
Normaal krijgt ze vitalbix en florian ruwvoer, maar daar vist ze het uit en ook uit de vitalbix slobber.


Pavo slobber, of de First Care van Florian. Die laatste vindt mijn paard heerlijk!

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:58

Hier lukt het met de pavo slobber. Die is echt te lekker vindt ze. Andere slobbers zijn niet goed genoeg met de zaadjes erdoorheen :')

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:13

Ben wel benieuwd wie er nu zaadjes en wie de husk voert? en hoe bevalt het?

Ik heb nu 1x een combinatie kuur gedaan dus een mok lijnzaad koken, voer weken en dan last minute 200 gram Husk gevoerd (paard is ongeveer 600kg. Eerder voerde ik alleen 600gram psyllium zaad zonder lijnzaad. Ik moet nu nieuw bestellen dus ben in dilemma -O-

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:41

Blaze1994 schreef:
Ben wel benieuwd wie er nu zaadjes en wie de husk voert? en hoe bevalt het?

Ik heb nu 1x een combinatie kuur gedaan dus een mok lijnzaad koken, voer weken en dan last minute 200 gram Husk gevoerd (paard is ongeveer 600kg. Eerder voerde ik alleen 600gram psyllium zaad zonder lijnzaad. Ik moet nu nieuw bestellen dus ben in dilemma -O-


Ik wissel af.

Geef een aantal keren per jaar een periode lijnzaad. Gewoon gemalen, niet gekookt. Zeker tijdens de seizoens overgangen.

Psyllium om de 5-6 weken meestal en dan meestal de zaadjes en af en toe de husk. Gewoon een week.

En 2x pj geef ik epsomzout bij.

Ik kijk wel beetje naar gedrag en hoe ze eten. Richting voorjaar gaan ze kantjes maaien en in najaar zoeken ze nog even, ( naast onbeperkt hooi en 24/7 bewegen ) dus dan krijgen ze de zware kuren zeg maar. Tussendoor is het echt voor mijn gevoel en voorkomen.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:45

superpony schreef:
Blaze1994 schreef:
Ben wel benieuwd wie er nu zaadjes en wie de husk voert? en hoe bevalt het?

Ik heb nu 1x een combinatie kuur gedaan dus een mok lijnzaad koken, voer weken en dan last minute 200 gram Husk gevoerd (paard is ongeveer 600kg. Eerder voerde ik alleen 600gram psyllium zaad zonder lijnzaad. Ik moet nu nieuw bestellen dus ben in dilemma -O-


Ik wissel af.

Geef een aantal keren per jaar een periode lijnzaad. Gewoon gemalen, niet gekookt. Zeker tijdens de seizoens overgangen.

Psyllium om de 5-6 weken meestal en dan meestal de zaadjes en af en toe de husk. Gewoon een week.

En 2x pj geef ik epsomzout bij.

Ik kijk wel beetje naar gedrag en hoe ze eten. Richting voorjaar gaan ze kantjes maaien en in najaar zoeken ze nog even, ( naast onbeperkt hooi en 24/7 bewegen ) dus dan krijgen ze de zware kuren zeg maar. Tussendoor is het echt voor mijn gevoel en voorkomen.


Dankje! Daar neig ik ook naar. Hoe veel Epsom zout geef je per kg paard? Vind dat ook wel interessant want dat doen ze ook in de kliniek..

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:31

Ik heb de husk die ik had weggegeven omdat ponylief ze mooi liet liggen. daarna de zaadjes besteld, ik geef ruim 200 gr aan een grote maat shet die op een paddock leeft. De zaadjes gaan er beter in maar het is zo veel dat ze het soms opgeeft. Bij het mestonderzoek wederom geen zand aangetroffen dus zal vast iets goeds doen.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:23

Ik voer nu nog husk omdat ik het zonder vind om weg tegooien. Maar gaat er niet van harte in :')
Ik wil hierna als de husk op is ook eens zaadjes proberen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:05

Blaze1994 schreef:
Dankje! Daar neig ik ook naar. Hoe veel Epsom zout geef je per kg paard? Vind dat ook wel interessant want dat doen ze ook in de kliniek..


Ik had gelezen dat je best veel moet geven, maar hou het zelf bij een flinke eetlepel voor quarters, dus ongeveer 500-575kg zijn ze hier.
Ben ook bang dat ze alles laten staan en ze krijgen niet veel hardvoer om het overheen te doen.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:26

superpony schreef:
Blaze1994 schreef:
Dankje! Daar neig ik ook naar. Hoe veel Epsom zout geef je per kg paard? Vind dat ook wel interessant want dat doen ze ook in de kliniek..


Ik had gelezen dat je best veel moet geven, maar hou het zelf bij een flinke eetlepel voor quarters, dus ongeveer 500-575kg zijn ze hier.
Ben ook bang dat ze alles laten staan en ze krijgen niet veel hardvoer om het overheen te doen.


Ik heb geen moeilijke eter maar dan ga ik is een flinke eetlepel proberen.

Waar bestel jij het? Ik zie dat pit en pit het verkoopt dat is makkelijk te bestellen met de zaadjes
https://nl.pit-pit.com/products/epsomzout

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 21:41

Ik geef alles door elkaar gemengd: lijnzaad, psyllium zaadjes en die vliesjes van de psyllium. Goed door elkaar geschud in een tonnetje en dan een flinke schep per pony. Daar doe ik lijnzaadolie, een paar kortels biks en brandnetel bij. Gaat schoon op.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 22:24

Blaze1994 schreef:
Dankje!

Ik heb geen moeilijke eter maar dan ga ik is een flinke eetlepel proberen.

Waar bestel jij het? Ik zie dat pit en pit het verkoopt dat is makkelijk te bestellen met de zaadjes
https://nl.pit-pit.com/products/epsomzout


Ja, bestel het gewoon mee. Een eetlepel is weinig, maar anders is het in verhouding ook erg veel hier.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:44

Ik geef dit topic even een schopje. Ik kwam van Vitalbix een nieuw product tegen, de Psylliummash met 50% psyllium zaadjes. Kan iemand met iets meer verstand van psyllium mij vertellen of dit iets zou kunnen zijn (qua dosering?)?

https://vitalbix.com/vitalbix-psylliummash/

Spenk
Berichten: 21770
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:50

Zo te zien bestaat de slobber voor 50% uit psyllium de aanbevolen hoeveelheid varieert van 100 gram per 100 kg lichaamsgewicht tot 200 gram per kg lichaamsgewicht. Dat is dus 250 - 500 gram voor een paard van 500 kg. Dat lijkt me een heel goede dosering.

MarjanB

Berichten: 16443
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:03

Ja alleen vraag ik me af of je het plakvrij bij je paard krijgt :')

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:08

MarjanB schreef:
Ja alleen vraag ik me af of je het plakvrij bij je paard krijgt :')

En überhaupt daarna ín je paard. Maar wie weet :)

MarjanB

Berichten: 16443
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:14

Hilary schreef:
MarjanB schreef:
Ja alleen vraag ik me af of je het plakvrij bij je paard krijgt :')

En überhaupt daarna ín je paard. Maar wie weet :)


Hahaha nou die van mij wil t dan niet meer :') ik maak nu eerst slobber en dan de pitjes er in. Is nog goedkoper ook :')