Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:51

Ik voer t liever los. Weet ik zeker dat de hoeveelheid zaadjes klopt.

Papaya

Berichten: 314
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:46

Ik vind 50/50 ofwel 50% slobber erg veel. Ze zijn al rond genoeg.

Zelf geef ik liever veel zaad met een beetje slobber. Ze vinden het heerlijk en eten het goed.
Ik geef wel hele zaadjes, want zodra ik vezels geef en het wordt plakkerig eten ze het niet.

Zaadjes los wegen vind ik zelf ook fijner omdat je dan - zoals hiervoor ook genoemd - nauwkeuriger kan wegen hoeveel psyllium ze binnen krijgen.

Papaya

Berichten: 314
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:49

En inderdaad: slobber maken, pitjes er door en meteen geven.
Niet lang laten staan. Want dan wordt het slijmerig en dan kijken ze er ineens toch anders naar :+

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:49

Maar het is een goede marketing, dat wel.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:34

Ik vind ook dat je teveel moet geven, ondanks dat we nu geen obesitas pony meer hebben.

Maar zomers voeren we geen natvoer bij, dus vind ik de psyllium wel lastiger geven. Geef het normaal droog over de wiesencobs.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:45

superpony schreef:
Ik vind ook dat je teveel moet geven, ondanks dat we nu geen obesitas pony meer hebben.

Maar zomers voeren we geen natvoer bij, dus vind ik de psyllium wel lastiger geven. Geef het normaal droog over de wiesencobs.


Jij zit ook op de Veluwe toch Superpony? Waar haal jij de Wiesencobs?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:13

Ik weet niet waar jij zit, Ninx, maar Van Baaren in Rhenen heeft Marstall, dus daar kun je ook aan wiesencobs komen (misschien even bellen en bestellen, weet niet of ze het standaard hebben liggen).

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:16

Ik zit in de buurt van Garderen..... dan is Rene Wielens misschien net zo dichtbij.... bestellen kan ook, maar zou zijn als er een shop is

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:28

Ninx schreef:
superpony schreef:
Ik vind ook dat je teveel moet geven, ondanks dat we nu geen obesitas pony meer hebben.

Maar zomers voeren we geen natvoer bij, dus vind ik de psyllium wel lastiger geven. Geef het normaal droog over de wiesencobs.


Jij zit ook op de Veluwe toch Superpony? Waar haal jij de Wiesencobs?


Nee, al bijna 3jr niet meer.

Maar haalde Marstall hier; https://www.facebook.com/FaEversVeevoeders

Nu halen we al jaren de Nuggets van Pavo, maar noem ze inderdaad nog steeds wiesencobc, mijn fout :)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:38

superpony schreef:
Nee, al bijna 3jr niet meer.

Maar haalde Marstall hier; https://www.facebook.com/FaEversVeevoeders

Nu halen we al jaren de Nuggets van Pavo, maar noem ze inderdaad nog steeds wiesencobc, mijn fout :)



Merci!!

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:17

Ben erachter gekomen dat Pit&Pit aanzienlijk minder psyllium levert dan ze beweren. Een kilopot bevat uiteindelijk maar zo'n 700 gram. Hier kwam ik achter toen ik de pot ging navullen met goedkoper zaad uit Duitsland. Gisteravond zou ik de pot opnieuw aanvullen en heb mijn man erbij gehaald om te zien of ik mij misschien verrekende. Ook nu weer 700 gram (op de pot staat dat er een kilo in zou moeten zitten) en met proppen kreeg ik er 750 gram in - waarbij het meerendeel dan op het aanrecht ligt. De zaadjes uit Duitsland heb ik zelfs vooraf gewogen, wat gewoon klopte. Ik bestelde al niet meer bij pp, omdat ik ze erg duur vind, maar nu dus helemaal niet meer.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:20

Is het dan het aantal gram incl verpakking? Zoals bij groente ook het geval is? Zal mijn 2,5kg verpakkingen eens nawegen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:20

Heb je ze een mail gestuurd met een foto? Zou wel benieuwd zijn naar t antwoord namelijk.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:22

Hier gewoon 2,5 kg net als op de zak.

MarjanB

Berichten: 16449
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:31

Is het niet de grootte van zaadjes en t gewicht van de zaadjes dat verschilt?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:12

Als het niet klopt zou ik foto's maken op de weegschaal en contact met ze opnemen.

Heb het nog nooit nagewogen, maar ben het ook nog nooit goedkoper tegengekomen of de verzendkosten maakte het weer duurder. En pit-pit levert altijd snel en netjes.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:28

Ik heb mijn kilopot volgens mij een x nagewogen ivm dat ik wilde weten hoeveel schepjes van het maatbekertje ik moest pakken om 150gr per voerbeurt te geven. En volgens mij klopte t gewoon

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 17:13

Ik denk zomaar dat er een verkeerde sticker op het deksel zit en dat het een partij is geweest waar niemand wat over gezegd heeft. Dit gaat om een pot van vorig jaar, dus heeft het weinig zin om daar nu nog achteraan te gaan. Pp levert wel snel en netjes, maar de zaden blijven in Duitsland goedkoper. Vandaar dat ik de pot sindsdien navul met zaadjes van over de grens. Dat is voor mij toch om de hoek.

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 21:01

Shenavallie schreef:
Ik denk zomaar dat er een verkeerde sticker op het deksel zit en dat het een partij is geweest waar niemand wat over gezegd heeft. Dit gaat om een pot van vorig jaar, dus heeft het weinig zin om daar nu nog achteraan te gaan. Pp levert wel snel en netjes, maar de zaden blijven in Duitsland goedkoper. Vandaar dat ik de pot sindsdien navul met zaadjes van over de grens. Dat is voor mij toch om de hoek.


Wie, wat, waar en hoe duur?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 12:55

Nils schreef:
Shenavallie schreef:
Ik denk zomaar dat er een verkeerde sticker op het deksel zit en dat het een partij is geweest waar niemand wat over gezegd heeft. Dit gaat om een pot van vorig jaar, dus heeft het weinig zin om daar nu nog achteraan te gaan. Pp levert wel snel en netjes, maar de zaden blijven in Duitsland goedkoper. Vandaar dat ik de pot sindsdien navul met zaadjes van over de grens. Dat is voor mij toch om de hoek.


Wie, wat, waar en hoe duur?


Dat wil ik ook wel weten :-)

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:41

Nils schreef:
Shenavallie schreef:
Ik denk zomaar dat er een verkeerde sticker op het deksel zit en dat het een partij is geweest waar niemand wat over gezegd heeft. Dit gaat om een pot van vorig jaar, dus heeft het weinig zin om daar nu nog achteraan te gaan. Pp levert wel snel en netjes, maar de zaden blijven in Duitsland goedkoper. Vandaar dat ik de pot sindsdien navul met zaadjes van over de grens. Dat is voor mij toch om de hoek.


Wie, wat, waar en hoe duur?

Bij Marktkauf, 250 gram pakjes.

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:32

Proefverpakking psyllium slobber van vitalbix geprobeerd. Ik denk dat dit prettig kan zijn als je paard alleen zaadjes met slobber lust en je hebt gebrek aan opslag. 1 kuur is immers grofweg 1 verpakking. De slobber werd smakelijk gegeten!
Toch ga ik er niet voor, want:
- zaadjes hebben een andere dichtheid dan de slobber structuur. Aan het einde van de verpakking is de verhouding niet perfect 50/50.
- relatief duur(der)
- mijne krijgt geweekte grasbrok. Dit is al een papje. Kleine moeite even zaadjes toe te voegen
- je maakt het nat (duh is slobber). Maar hierdoor wordt het extra snel vies naar mijn gevoel. Laat het altijd even weken liever.


Afbeelding

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 19:47

Hilary schreef:
Ik weet niet waar jij zit, Ninx, maar Van Baaren in Rhenen heeft Marstall, dus daar kun je ook aan wiesencobs komen (misschien even bellen en bestellen, weet niet of ze het standaard hebben liggen).

Ligt op voorraad ;)

snorkel1986

Berichten: 3012
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:04

Shenavallie schreef:
Nils"
[quote="Shenavallie schreef:
Ik denk zomaar dat er een verkeerde sticker op het deksel zit en dat het een partij is geweest waar niemand wat over gezegd heeft. Dit gaat om een pot van vorig jaar, dus heeft het weinig zin om daar nu nog achteraan te gaan. Pp levert wel snel en netjes, maar de zaden blijven in Duitsland goedkoper. Vandaar dat ik de pot sindsdien navul met zaadjes van over de grens. Dat is voor mij toch om de hoek.


Wie, wat, waar en hoe duur?

Bij Marktkauf, 250 gram pakjes.[/quote]

Hoe duur.. :D

hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:26

Als ik het net goed zag, bij rossman voor 2.99 of 3.99