Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 10 van de 44 [ 1079 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 44  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Weer zo'n psyllium-topic

 
Profiel   

Dierenarts Iris van Gulik schreef laatst dat je 1 gram per 1 kg lichaamsgewicht moet gebruiken met psylliumvezels. Dus bij een paard van 500 kg, het best 500 gram psyllium.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 21:33 



 
Profiel   

Sandra_H schreef
Ik heb me bedacht dat ik morgen, als het binnen is, eerst zelf maar eens een lepeltje droog ga proeven :') Kijken hoe snel het gaat plakken als je het droog eet :+
Verder tijdens de kuur maar overal een appeltje in kleine stukjes door doen, in de hoop dat dat lekker genoeg is om alles meteen weg te werken. dan heb ik waarschijnlijk na de kuur een probleem maar dat zien we dan wel weer :D


Ik geef het meerdere paarden al jaren droog en best veel op relatief weinig voer, maar nog nooit problemen gehad. Shet heeft geen tanden en mist veel kiezen. Oudste merrie is 28. Als het je gerust stelt.

Maar heb ook jaren wiesencobs droog gevoerd zonder problemen.

Ik denk eerder dat hij het niet gaat eten, dan dat hij slokdarmverstopping zal krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 22:10 



 
Profiel   

Ik voer het droog, gewoon 2x daags door zijn gewone voer. Ongeveer 125 gram per voerbuurt, dus 250gr per dag, voor een paard van circa 600/650 kg.

Uit de mestonderzoeken bleek dat hij minimaal zand had, vandaar deze dosering. Bij herstel na zandkoliek of veel zand, kan je naast de 1gr/kilo gaan gaf de DA aan.

Ze hebben onbeperkt toegang tot water, dat is het enige waar je voor moet zorgen. Dat 7 dagen en dan 5 a 6 weken niet. Dit op advies van DA.

Wij bestellen met een groep stalgenoten meteen een aantal 2 5 kg zakken bij pit en pit

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 22:24 



 
Profiel   

Ok, ik ben (min of meer :+ ) overtuigd :j In de hoop dat ik het er droog makkelijker in krijg. Of liever gezegd dat ie het gemengd door droog spul niet zo in de gaten heeft. Want nu je het zegt, Superpony, de pavo fibernuggets heb ik, een handje per voerbeurt weliswaar, ook zonder probleem droog gegeven.

Drinkwater heeft ie (uiteraard....) altijd vers en onbeperkt beschikbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 06:42 



 
Profiel   

zulke hoeveelheden krijg ik er echt niet in. Het is sowieso altijd een crime weer bij m'n shet. Eerste dagen lukt het vaak nog wel om de helft erin te krijgen van wat ik geef, maar daarna niet meer. Welke vorm dan ook, hoe goed gemixt ook, ze is ee half uur met dr bak bezig en heeft het dan zo voor elkaar dat alles op is behalve de pssylium. Hoe dan.... := het is een gave :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 08:39 



 
Profiel   

Ik lees stil mee met dit topic en nu toch maar eens mee posten :-)
Vandaag dag twee van de kuur gemengd met fibrebeet slobber, maar het plakt zo erg dat ze hamsterwangen krijgt. Ze at het graag, maar dit was geen porem. Muesli erdoor om kauwen aan te moedigen hielp niet. Morgen eens droog geven gemengd met muesli, want dit was niet relaxed...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 21:21 



 
Profiel   

Als je het droog op het laatst er door roert valt het erg mee vind ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 21:24 



 
Profiel   

Ja dat deed ik... Maar hielp helaas niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 21:28 



 
Profiel   

Ik die het gewoon door zijn voer, muesli, luzerne en dan de zaadjes. Is helemaal op elke keer gelukkig. Door de slobber wordt het echt heel snel brij bij mij

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 21:38 



 
Profiel   

Zijn er ook die de husk droog voeren? Ik doe dat door de nutrimash net voor ik het voer maar heel smakelijk vind madame het niet.

Ben er alleen nog niet over uit over hoeveel tijd ik het moet geven. Pony staat alleen op de paddock en eet hooi uit een bak, dus niet van de grond. Maar er valt dus wel eens wat naast wat ze oppeuzeld en ze probeerd de randjes gras ook te snaaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 21:56 



 
Profiel   

swartbeessie schreef
Ja dat deed ik... Maar hielp helaas niks.

Waar moesten de zaadjes dan het vocht weg halen of geef je meer "soep" idee ik geef wel goed geweekt maar zit ook geen extra water onderin het emmertje waar on ik week ( als ik even tot de bodem graaf...

Anders nog musli of brok natmaken ( water gelijk afgoeten) en dan door mengen misschien dat dat ook werkt zaadje plakt net vast en brokv is nog knapperig zeg maar

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 22:34 



 
Profiel   

Ik geef slobber nooit als soep :+ het krijgt ruim de tijd om te wellen, geen water over. Dus helaas ligt het daar niet aan. Morgen poging met muesli.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 23:09 



 
Profiel   

Hier nu op dag 5 van de kuur. Voor het eerst in haar leven dat ik het geef. Paard staat nu veel buiten op zandgrond en deels paddock.


Hier gaat het er tot nu toe goed in. Wel nat met wat muesli of slobber erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 20:39 



 
Profiel   

ik zit nu op dag 6. Niet de eerste keer, maar wel de eerste keer dat ik zoveel geef, en droog ipv door de prut. Waar het er voorheen al met moeite in ging is het nu pas echt drama :') Hoe het hem lukt weet ik niet, maar hij presteert het om een indrukwekkende berg zaadjes in en onder z'n voerbakken achter te laten. De rest is netjes op. Nat was vies (dan liet hij gewoon alles staan), en droog blijkbaar dus ook. Met of zonder olie het maakt niet uit. Appeltje klein snijden er doorheen ook niet. Dreigen met de dierenarts ook niet.
Hij krijgt iig wel iets binnen, want ik moet elke avond een plakkaat zaadjesprut van z'n boventanden pulken.
En de overgebleven zaadjes strooi ik door en over z'n hooi, dan vindt ie ze ongetwijfeld ook weer, maar alles wat naar binnen gaat is meegenomen.

Ik snap het echt niet. Toen ik het vorige week binnenkreeg heb ik een lepeltje vol in m'n mond gestopt. Het smaakt nergens naar. Niet vies, niet lekker, er zit gewoon echt letterlijk geen smaak aan. En ik heb het 10 minuten in m'n mond laten zitten. Het werd minimaal kledderig, maar nog altijd geen plaktroep.

Misschien toch maar eens kijken of ik op stal iemand vind die de brokjes heeft en waarvan ik een handje mag proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 07:37 



 
Profiel   

Zijn er ook mensen die paraffine geven? Ik had het er laatst met iemand over en die bestelde gewoon paraffine bij de agradi en maakte daar de slobber mee aan. Vond het wel interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 07:56 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Zijn er ook mensen die paraffine geven? Ik had het er laatst met iemand over en die bestelde gewoon paraffine bij de agradi en maakte daar de slobber mee aan. Vond het wel interessant.


Oh ja dit vind ik ook interessant maar geen ervaring mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 08:27 



 
Profiel   

Sandra_H schreef
ik zit nu op dag 6. Niet de eerste keer, maar wel de eerste keer dat ik zoveel geef, en droog ipv door de prut. Waar het er voorheen al met moeite in ging is het nu pas echt drama :') Hoe het hem lukt weet ik niet, maar hij presteert het om een indrukwekkende berg zaadjes in en onder z'n voerbakken achter te laten. De rest is netjes op. Nat was vies (dan liet hij gewoon alles staan), en droog blijkbaar dus ook. Met of zonder olie het maakt niet uit. Appeltje klein snijden er doorheen ook niet. Dreigen met de dierenarts ook niet.
Hij krijgt iig wel iets binnen, want ik moet elke avond een plakkaat zaadjesprut van z'n boventanden pulken.
En de overgebleven zaadjes strooi ik door en over z'n hooi, dan vindt ie ze ongetwijfeld ook weer, maar alles wat naar binnen gaat is meegenomen.

Ik snap het echt niet. Toen ik het vorige week binnenkreeg heb ik een lepeltje vol in m'n mond gestopt. Het smaakt nergens naar. Niet vies, niet lekker, er zit gewoon echt letterlijk geen smaak aan. En ik heb het 10 minuten in m'n mond laten zitten. Het werd minimaal kledderig, maar nog altijd geen plaktroep.

Misschien toch maar eens kijken of ik op stal iemand vind die de brokjes heeft en waarvan ik een handje mag proberen.


Hahaha wat knap dat je het gegeten hebt, laat staan 10 min in de mond hebt gehouden :+
Ik denk dat paarden andere smaakpupillen hebben. Gras met veel fructaan smaakt voor ons denk ik ook niet heel zoet/lekker terwijl paarden er geen genoeg van kunnen krijgen. Wellicht is psyllium voor hun heel bitter of zout? Ik zeg maar wat :+
Overigens smaakt havermoutpap voor mij ook nergens naar, maar dat krijg ik ook echt niet weg, misschien lijkt het daarop? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 09:43 



 
Profiel   

Haha Sandra je beschrijft het wel heerlijk, en ook nog zelf geproeft. Ik moet er niet aan denken.

Hier ook geen ervaring met Paraffine, heb het net opgezocht maar het ziet er wel goed uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 09:54 



 
Profiel   

Ik proef/probeer wel meer zelf, heb ook wel eens op een pavo fiber nugget gekauwd om te kijken of dat inderdaad zo uitzet (ik wilde een handje droog in z'n bakjes met vitaminebrok doen) :+

Maar idd, paarden hebben vast een andere smaak dan wij dat zal het zijn. Zout vindt die van mij trouwens wel heel lekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 10:37 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Zijn er ook mensen die paraffine geven? Ik had het er laatst met iemand over en die bestelde gewoon paraffine bij de agradi en maakte daar de slobber mee aan. Vond het wel interessant.


Ik heb heel lang na mijn paard zijn koliekoperatie paraffine moeten geven. Mijn paard vond het echt wel vies. Als ik het door de fiberbeet deed die nog niet klaar was dan ging het er wel in. Het is heel vettig en schijnt een beetje als kaarsvet te smaken aldus de dierenarts, het werkt wel erg goed omdat de darmen het niet op kunnen nemen maar wel alles meenemen wat er niet in hoort :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 11:11 



 
Profiel   

Psyllium smaakt inderdaad nergens naar, ik heb het zelf ook geruime tijd gebruikt. Wel na het aanmaken (in een smoothie) direct opdrinken anders moet je het met een lepel eten. Het zal bij de paarden die het niet willen een structuur dingetje zijn vermoed ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 20:56 



 
Profiel   

Parraffine geven is inderdaad ook een goed middel om zand af te voeren. Omdat ik het niet weg kreeg met psyllium en lijnzaad is ze 3 dagen gesondeerd en parraffine opgegoten.
Nadeel: het is vies en best troep voor het lichaam. Mijn very kieskeurige eter draait meteen om als ik ook maar het minste beetje door haar slobber gooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-21 13:48 



 
Profiel   

Omdat mijn paard de psyllium echt niet wil eten, geef ik paraffine door het eten als zandkuur! Ik geef wat zemelen met muesli, waar ik een flinke scheut paraffine aan toevoeg. Dat eet ze zonder problemen op.
De mest wordt iets slapper, maar als ik daar een zandtest op doe zie ik wel meer zand erin dan als ik mest zonder paraffine test. Dus het lijkt zeker te werken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-21 14:41 



 
Profiel   

Ik heb nu ook de zaadjes besteld om eens te geven als zandkuur, nu de weide toch wat kort begint te staan. Ik ben eens benieuwd of ze het binnen gaan krijgen. Op aanraden van wat ik hier las, toch bij pit-pit besteld

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-21 16:14 



 
Profiel   

Onze oude pony is 3 dagen gesondeerd met paraffine ivm zand in zijn darmen. Helaas gaat de paraffine er langsheen.
Psylliumvezels wil hij niet eten. Ook niet door een slobber. We doen het nu maar in zijn mond spuiten.
Iemand ervaring met zand in de darmen wat er niet uit wil?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 15:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 10 van de 44 [ 1079 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 44  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen