Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 43 [ 1057 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 43  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Weer zo'n psyllium-topic

 
Profiel   

Sorry, ik weet het, er zijn al best wat topics over...maar toch kom ik er niet helemaal uit.

Ik wil mijn paarden graag regelmatig een kuur tegen zand in de darmen geven, omdat ze veel tijd doorbrengen in een zandpaddock. Nu heb ik wel eens zo'n zandweg-kuur gekocht als ik er 1 verdacht van zand in de darmen, maar om ik vind dit behoorlijk prijzig en om dit nu maandelijks aan 5 paarden te geven wordt me wel aardig gek.

Dus ben ik gaan kijken wat de alternatieven zijn en zo kwam ik uit bij psyllium-zaadjes van pit en pit of bij psyllium-vezels (agradi?)

Welke van die beide werken het beste?

De vezels zijn alsnog weer een stuk duurder dan de zaadjes volgens mij. Of kijk ik daarvoor nu bij een verkeerd adres?

Kun je die hele zaadjes "droog" voeren (met bijv. Lijnzaadolie door de brok) of moet dat per sé worden geweekt? Ik lees daar verschillende meningen over.

Hoeveel voer je ervan (zaadjes of vezels) in kuurvorm en voor hoe lang? Ik dacht 6 dagen? En dan elke maand herhalen.

Mis ik nog een derde optie die ook goed werkt en betaalbaarder is dan de "zandweg-kuur"?


Alvast bedankt voor het meedenken :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 11:41 



 
Profiel   

Muronia schreef
Sorry, ik weet het, er zijn al best wat topics over...maar toch kom ik er niet helemaal uit.

Ik wil mijn paarden graag regelmatig een kuur tegen zand in de darmen geven, omdat ze veel tijd doorbrengen in een zandpaddock. Nu heb ik wel eens zo'n zandweg-kuur gekocht als ik er 1 verdacht van zand in de darmen, maar om ik vind dit behoorlijk prijzig en om dit nu maandelijks aan 5 paarden te geven wordt me wel aardig gek.

Dus ben ik gaan kijken wat de alternatieven zijn en zo kwam ik uit bij psyllium-zaadjes van pit en pit of bij psyllium-vezels (agradi?)

Welke van die beide werken het beste?

De vezels zijn alsnog weer een stuk duurder dan de zaadjes volgens mij. Of kijk ik daarvoor nu bij een verkeerd adres?

Kun je die hele zaadjes "droog" voeren (met bijv. Lijnzaadolie door de brok) of moet dat per sé worden geweekt? Ik lees daar verschillende meningen over.

Hoeveel voer je ervan (zaadjes of vezels) in kuurvorm en voor hoe lang? Ik dacht 6 dagen? En dan elke maand herhalen.

Mis ik nog een derde optie die ook goed werkt en betaalbaarder is dan de "zandweg-kuur"?


Alvast bedankt voor het meedenken :)


Wij geven altijd deze. Gewoon door de muesli (of brok).
https://www.pit-pit.com/psyllium-vlozaad.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 11:44 



 
Profiel   

De psyliumzaadjes niet weken. De zaadjes worden dan enorm slijmerig, het lijkt dan wel behangplak.
(dat is dus de werking, dat slijmerige neemt het zand mee uit de darmen)
Zelf voer ik de zaadjes met brok of slobber, met een scheut lijnzaadolie.
(en vaak nog wat extra water erbij)

De zaadjes voeg ik pas op het allerlaatste moment toe, net voordat ik het aan mijn paard geef.
Als het ook maar even staat, dan is het dus binnen no time een slijmerige prut.
Mijn paard eet dat echt niet meer op.

Ik voer ook het vlozaad van Pit&Pit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 11:48 



 
Profiel   

Top, dat klinkt goed! En hoeveel geef je ervan per dag (paard) en hoe lang geef je het?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 11:50 



 
Profiel   

wat ik begreep is dat vezels meer zand opnemen/vervoeren dan zaadjes.

Wat ik altijd deed. Is krachtvoer/meusli weken in water ongv 10 min. Daarna de vezels dit mengen en een halve liter water erbij en dat gelijk geven. Als je laat staan wordt het erg plakkerig.

Ik doe mijn jonge haf elke maand omdat hij wat gevoeligere darmen heeft. En mijn oude haf 1x in de 3 maanden. Dit omdat hij vroeger nooooit zandkuur kreeg (wist niet beter) en nooit last heeft gehad van koliek e.d

ik bestel zelf bij PIT PIT tot nu toe de goedkoopste. Hoe meer je afneemt hoe goedkoper het is.

Hoeveelheid is wisselend ik volg een da en die zegt 1 gram per kilo. Dus zouden mijn haflingers rond de 450 gram per dag moeten hebben.. en dat 6 dagen lang. Dat vind ik ook vrij prijzig en veel en weet ook niet of hij dat gaat eten. En die van pit pit lijkt meer vocht op te nemen als 'andere vezels' als ik de site mag geloven.

Terwijl fabrikanten anders zeggen. Dus ja wat is waarheid? ik zelf geef beide paarden rond de 200/250 gram. En na verschillende zandtesten heb ik geen zand gevonden.

je kan ook zandtest doen. Mijn advies van dierenarts was dat wel ongv 3x te doen. Soms kan zijn dat er op dat moment geen zand mee is gegaan tijdens mesten.

zandtest is makkelijk je pakt een verse drol die niet in aanmerking is gekomen met zand met een handschoen. Je doet water erbij en dan knijp je de drol fijn. En vervolgens laat je dit dan 10/15 min hangen en dan zakt het zand naar beneden.

je kan ook gewoon zakje proberen maar een handschoen werkt meestal fijnst omdat in de vingertoppen het zand in gaat zitten.


Laatst bijgewerkt door plutolover op 25-01-21 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 11:50 



 
Profiel   

hoefnageltje schreef
De psyliumzaadjes niet weken. De zaadjes worden dan enorm slijmerig, het lijkt dan wel behangplak.
(dat is dus de werking, dat slijmerige neemt het zand mee uit de darmen)
Zelf voer ik de zaadjes met brok of slobber, met een scheut lijnzaadolie.
(en vaak nog wat extra water erbij)

De zaadjes voeg ik pas op het allerlaatste moment toe, net voordat ik het aan mijn paard geef.
Als het ook maar even staat, dan is het dus binnen no time een slijmerige prut.
Mijn paard eet dat echt niet meer op.

Ik voer ook het vlozaad van Pit&Pit.

Precies! Dat is ook de reden dat wij deze voeren. Paard eet het heel gemakkelijk weg.
Paard naast ons krijgt het aangelengd. Dat wordt een slijmerige brij en heeft grote moeite het weg te krijgen (snap ik ook wel, als je die slijmerig massa ziet).

Voor ons werkt dit fijn op deze manier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 11:52 



 
Profiel   

plutolover schreef
wat ik begreep is dat vezels meer zand opnemen/vervoeren dan zaadjes.

Wat ik altijd deed. Is krachtvoer/meusli weken in water ongv 10 min. Daarna de vezels dit mengen en een halve liter water erbij en dat gelijk geven. Als je laat staan wordt het erg plakkerig.

Ik doe mijn jonge haf elke maand omdat hij wat gevoeligere darmen heeft. En mijn oude haf 1x in de 3 maanden. Dit omdat hij vroeger nooooit zandkuur kreeg (wist niet beter) en nooit last heeft gehad van koliek e.d

ik bestel zelf bij PIT PIT tot nu toe de goedkoopste. Hoe meer je afneemt hoe goedkoper het is.

Hoeveelheid is wisselend ik volg een da en die zegt 1 gram per kilo. Dus zouden mijn haflingers rond de 450 gram per dag moeten hebben.. en dat 6 dagen lang. Dat vind ik ook vrij prijzig en veel en weet ook niet of hij dat gaat eten. En die van pit pit lijkt meer vocht op te nemen als 'andere vezels' als ik de site mag geloven.

Terwijl fabrikanten anders zeggen. Dus ja wat is waarheid? ik zelf geef beide paarden rond de 200/250 gram. En na verschillende zandtesten heb ik geen zand gevonden.

je kan ook zandtest doen. Mijn advies van dierenarts was dat wel ongv 3x te doen. Soms kan zijn dat er op dat moment geen zand mee is gegaan tijdens mesten.

zandtest is makkelijk je pakt een verse drol die niet in aanmerking is gekomen met zand met een handschoen. Je doet water erbij en dan knijp je de drol fijn. En vervolgens laat je dit dan 10/15 min hangen en dan zakt het zand naar beneden.

je kan ook gewoon zakje proberen maar een handschoen werkt meestal fijnst omdat in de vingertoppen het zand in gaat zitten.


Zoveel?!?
Ik geef tussen 30-50gr per dag tijdens een kuur

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 11:56 



 
Profiel   

Mogen die zaadjes ook aan een drachtige merrie worden gegeven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 11:59 



 
Profiel   

Het hangt ook erg van af wat je paard prettig eet. De mijne eet de zaadjes los liever niet, maar gemengd met lijnzaadolie gaat dat beter. Omdat ze toch iedere avond een bakje slobber/bietenpulp krijgt gooi ik het tegenwoordig daar doorheen vlak voor het voeren. Wordt iets plakkerig maar emmer gaat wel schoon op.

De vezels eet ze echt met hele lange tanden, daarom heb ik die na een keer niet meer besteld. Bestel overigens ook bij Pit-Pit en ben erg tevreden over hun service en kwaliteit.

Ik heb recent de hoeveelheid en interval omhoog gegooid na een zandkoliek schrik, voer nu 10-14 dagen psyllium en dan na 4 weken weer. Vrij veel ook, zal het eens nawegen vanavond.
Maar qua onderhoud kan je iets minder voeren vaak, al weet ik dat niet direct uit mijn hoofd.

Vond het bij veel commerciële aanbieders speciaal voor paarden erg storend dat de verpakkingen bijna altijd minder bevatten dan een volledige kuur (7dagen) van de aanbevolen hoeveelheid. Daarom bestel ik nu vooruit zodat ik voldoende heb klaar staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 12:00 



 
Profiel   

Ik geef altijd vlozaad vezels door de slobber. Geef zo'n 100 gram per keer.
Iedere 4 weken een kuur van 7 dagen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 12:02 



 
Profiel   

De vezels werken inderdaad beter dan de zaadjes. Maar sommige paarden willen de vezels inderdaad écht niet eten, en dan zijn zaadjes een goed alternatief.

Ik geef zelf wel de vezels, gewoon van pit&pit. De hoeveelheid weet ik even niet meer, ik heb daar een bakje voor liggen dat precies de goede inhoud heeft.
Ik maak dan slobber (of gewoon geweekte brok), en daar roer ik vlak voor het voeren de vezels doorheen. Dan is het nog geen snot en eet mijn paard het prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 12:05 



 
Profiel   

Ik heb nu maar een zak van 2,5 kg psyllium-vlozaad besteld. Ik heb een stel zeurpieten met wat ze wel of niet willen eten dus eerst maar kijken of ze dit gaan eten.

Ook heb ik 2,5 liter lijnzaadolie besteld, zodat ik dat er bij kan geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 14:29 



 
Profiel   

Ik geef zelf gemalen psyllium husk van pit en pit, met een scheut lijnzaadolie (60ml) maar de olie krijgt ze standaard. De zandkuur krijgt ze 5 dagen en dan iets meer dan drie weken niet. De laatste keer heeft ze in totaal een kilo ervan gegeten.

Om precies te zijn, als ik ongesteld ben krijgt Mel haar zandwegkuur:+ makkelijk onthouden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 14:57 



 
Profiel   

Heb je al wel eens mest onderzocht?

Ik las laatst een artikel van een dierenarts dat alle zaden en middeltjes vooral commercieel zijn. Voorkomen van is de meeste winst mee te behalen:
- (on)beperkt hooi
- voer niet vanaf de grond
- zorg dat gras niet tekort en te weinig aangeboden wordt
- voer ook geen biks oid vanaf de grond

Uit het artikel las ik ook dat de hooi als beste werkt om zand af te voeren.

Wij houden de paarden zoals bovenstaande punten. Mijn paard krijgt elke dag gemalen lijnzaad, lijnzaadolie en 1x per 8 weken een psylliumkuur (5 dagen 100gr). Preventief. Met de lijnzaad ga ik waarschijnlijk stoppen als het op is.
Ook doe ik elke week mestonderzoek en die is tot dusver altijd vrij van zand.

Voor de geinteresseerden het artikel:
https://foundationequineclinic.com/blog/2013/sand

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 15:19 



 
Profiel   

Van de zaadjes had ik zelf 100 gram groot paard aangehouden ergens terug gevonden kwa hoeveelheid voor 7 dagen dat eten ze hier goed. Vezels eten ze slecht of slechter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 15:26 



 
Profiel   

Je kan ook de volledige zaadjes eens door een koffiemolentje of goede blender halen, doe ik met lijnzaad ook dan breek je het zelf en blijven de gezonde stoffen beter bewaard.

Hier maak ik alpengrün mash en mik het er net voor het geven doorheen en dan is het op voor het begint te plakken.

Goede reminder wel dit topic dat ik terug eens moet kijken om er te bestellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 15:58 



 
Profiel   

Ik geef psyllium zaad heel, van Jacob hooy, een week lang elke dag een half koffiekopje droog door wat dieetmix.
Goedkoop,makkelijk, wordt goed gegeten en werkt heel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 16:00 



 
Profiel   

Mijn mini shetlander heeft recent zandkoliek gehad. Ondanks een 6-wekelijkse kuur van Sand Off Extra pellets van Paardendrogist.

Met een infuus, parrafine olie én zwarte vlozaad is hij er wonder boven wonder weer bovenop gekomen.

Ik moet hem nu verder 2 weken 50 gram van die zaadjes per dag geven. Na zijn kuur ga ik ipv 6 weken toch ook 4 weken aanhouden en dan 7 a 10 dagen. Ik heb dan ook meteen specifiek diezelfde zaadjes aangekocht aangezien hij daarmee is opgeknapt en de kliniek dit zelf gaf. Zij vinden dit het beste werken en ik vertrouw hun hierop aangezien ze dit wel vaker zullen meemaken (ookal zijn er vast ook andere klinieken met andere ervaringen). Ik voel me hier het beste bij omdat hij er specifiek mee is bovenop verbeterd.

Het is het zwarte vlozaad (= psyllium) van Tillman. Je hebt ze in 1000g en als je internet even afzoekt ook 5000g, ik heb meteen een grote zak besteld dan kom ik er lang mee toe.

Wij maken bietenpulp en voegen het op het allerlaatste moment aan toe, beide shetlanders eten het zo zonder zeuren op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 19:40 



 
Profiel   

Nadat een vriendin van mij haar pony moest laten inslapen na complicaties van een koliekoperatie ben ik ook op zoek gegaan naar extra informatie. Hierbij de samenvatting, mijn info komt van een internist uit Utrecht.
- mesttesten op zand zijn niet betrouwbaar, tenzij je meerdere dagen achter elkaar meerdere mesthopen test. De mest komt in golfjes mee naar buiten, áls het al naar buiten komt. Geen zand in een mestmonster betekent dus niet automatisch dat er ook geen zand in de darmen zit
- de gouden standaard om zand aan te tonen is een buikoverzichtsfoto (röntgen). De meeste klinieken kunnen dit niet aan huis, omdat de apparatuur daar niet sterk genoeg voor is.
- bij [i[vermoeden[/i] van zand in de darmen is het advies 0,5 gram psyllium per kg lichaamsgewicht. Een paard van 600 kg geef je dus 300 gram per dag, gedurende 1 week.
- bij aangetoond zand in de darmen is het advies 1 gram psyllium per kg lichaamsgewicht
- vanuit Utrecht kreeg ik psylliumzaad mee met advies 1 week 1 gram per kg lichaamsgewicht, daarna óf elke paar maanden dit een week herhalen óf elke week 1 dag (dus bijvoorbeeld elke vrijdag).

Mijn merrie (25, minder goed gebit, minder goede voorgeschiedenis, onderliggende aandoeningen) en ruin (14, betere voorgeschiedenis) zijn vorige week op de foto geweest. De ruin had geen zand, de merrie wel. Zij krijgt nu naar haar gewicht (272 kg) 1 gram per kg lichaamsgewicht psylliumzaad (hele zaadjes).
Het mengsel dat ik maak voor haar is:
- 250 gram Marstall Bergwiesen Mash mengen met 150 gram Marstall Wiesen Fasern
- 150 gram psylliumzaad mengen met 30-50 ml omega gold olie (lijnzaadolie kan ook, ik had deze al voorradig)
Daarna de mengsels samenvoegen en voeren. Dit krijgt ze twee keer per dag, relatief korte tijd er tussen. Ze krijgt dus iets meer gram aangeboden dan nodig is voor haar gewicht, maar omdat ze wat knoeit heb ik een beetje marge ingebouwd.
Door de psyllium te 'marineren' in olie voorkom je dat het bij aanraking met de eerste druppel water of speeksel direct een soort behangerslijm wordt wat niet meer gegeten wordt.
Ik gebruik deze specifieke slobber i.v.m. beperkingen in het dieet van mijn pony. Voor mijn ruin zou ik gewoon muesli gebruiken, maar mijn merrie mag dat niet hebben.


Slmt9 schreef
HVoorkomen van is de meeste winst mee te behalen:
- (on)beperkt hooi
- voer niet vanaf de grond
- zorg dat gras niet tekort en te weinig aangeboden wordt
- voer ook geen biks oid vanaf de grond

Uit het artikel las ik ook dat de hooi als beste werkt om zand af te voeren.

Dit zijn wel belangrijke basisvoorwaarden. Behalve goed hooi voeren is veel kunnen bewegen ook belangrijk, dat houdt de darmen in beweging.
Paarden met een minder goed gebit zouden groter risico kunnen lopen, omdat het ruwvoer minder goed gekauwd wordt of een paard door kauwproblemen minder ruwvoer binnen krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 20:07 



 
Profiel   

Bij ons was het toen ook nadat ons paard zandkoliek had gekregen dat we vanuit de kliniek het advies kregen van 50g/100 kg vlozaad per dag te voeren (droog). Wij mochten het toen volgensmij maximaal een week voeren. Wij weekten het toen wel iets (anders aten ze het niet), maar nooit dat het al helemaal dik was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 20:41 



 
Profiel   

Ik voer psyllium husk van paard natuurlijk. Bestel altijd grote zakken en ben er zeer tevreden over.

Ik voer het door bier. Anders wordt het hier niet gegeten. Poeder in de voerbak, bier erbij, meteen mengen en meteen voeren. Daar doe ik dan nog wat muesli everheen, anders starten ze niet met het eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 20:44 



 
Profiel   

Ik heb deze:
https://www.pit-pit.com/psylliumhusk-vlozaadvezels.html

Ik ment de vezels aan met water en laat dit even intrekken. Vervolgens meng ik slobber of muesli aan met voldoende water en roer de gemengde vezels erdoor heen. Anders eet mijn paard het niet. Als ik ze droog voer eet hij ze niet op. Heb ook altijd geleerd dat je ze eerst moet vermengen met water om de kans op verstoppingekoliek te verkleinen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 20:47 



 
Profiel   

Hilary schreef
Nadat een vriendin van mij haar pony moest laten inslapen na complicaties van een koliekoperatie ben ik ook op zoek gegaan naar extra informatie. Hierbij de samenvatting, mijn info komt van een internist uit Utrecht.
- mesttesten op zand zijn niet betrouwbaar, tenzij je meerdere dagen achter elkaar meerdere mesthopen test. De mest komt in golfjes mee naar buiten, áls het al naar buiten komt. Geen zand in een mestmonster betekent dus niet automatisch dat er ook geen zand in de darmen zit
- de gouden standaard om zand aan te tonen is een buikoverzichtsfoto (röntgen). De meeste klinieken kunnen dit niet aan huis, omdat de apparatuur daar niet sterk genoeg voor is.
- bij [i[vermoeden[/i] van zand in de darmen is het advies 0,5 gram psyllium per kg lichaamsgewicht. Een paard van 600 kg geef je dus 300 gram per dag, gedurende 1 week.
- bij aangetoond zand in de darmen is het advies 1 gram psyllium per kg lichaamsgewicht
- vanuit Utrecht kreeg ik psylliumzaad mee met advies 1 week 1 gram per kg lichaamsgewicht, daarna óf elke paar maanden dit een week herhalen óf elke week 1 dag (dus bijvoorbeeld elke vrijdag).

Mijn merrie (25, minder goed gebit, minder goede voorgeschiedenis, onderliggende aandoeningen) en ruin (14, betere voorgeschiedenis) zijn vorige week op de foto geweest. De ruin had geen zand, de merrie wel. Zij krijgt nu naar haar gewicht (272 kg) 1 gram per kg lichaamsgewicht psylliumzaad (hele zaadjes).
Het mengsel dat ik maak voor haar is:
- 250 gram Marstall Bergwiesen Mash mengen met 150 gram Marstall Wiesen Fasern
- 150 gram psylliumzaad mengen met 30-50 ml omega gold olie (lijnzaadolie kan ook, ik had deze al voorradig)
Daarna de mengsels samenvoegen en voeren. Dit krijgt ze twee keer per dag, relatief korte tijd er tussen. Ze krijgt dus iets meer gram aangeboden dan nodig is voor haar gewicht, maar omdat ze wat knoeit heb ik een beetje marge ingebouwd.
Door de psyllium te 'marineren' in olie voorkom je dat het bij aanraking met de eerste druppel water of speeksel direct een soort behangerslijm wordt wat niet meer gegeten wordt.
Ik gebruik deze specifieke slobber i.v.m. beperkingen in het dieet van mijn pony. Voor mijn ruin zou ik gewoon muesli gebruiken, maar mijn merrie mag dat niet hebben.


Slmt9 schreef
HVoorkomen van is de meeste winst mee te behalen:
- (on)beperkt hooi
- voer niet vanaf de grond
- zorg dat gras niet tekort en te weinig aangeboden wordt
- voer ook geen biks oid vanaf de grond

Uit het artikel las ik ook dat de hooi als beste werkt om zand af te voeren.

Dit zijn wel belangrijke basisvoorwaarden. Behalve goed hooi voeren is veel kunnen bewegen ook belangrijk, dat houdt de darmen in beweging.
Paarden met een minder goed gebit zouden groter risico kunnen lopen, omdat het ruwvoer minder goed gekauwd wordt of een paard door kauwproblemen minder ruwvoer binnen krijgt.


Thanks for sharing! Begrijp ik het goed dat jij niet preventief voert aan je ruin?
Alleen aan je merrie waarvan je daadwerkelijk weet dat ze wat zand heeft toch?
Ben jij dan van plan om periodiek foto’s te maken of heb je daar een ander idee bij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 22:09 



 
Profiel   

Klopt, tot nu toe in ieder geval.
Mijn ruin heeft eigenlijk zo ongeveer zijn hele leven redelijk fatsoenlijk ruwvoer gekregen. Een half jaar tijdens zijn periode op een trainingsstal minder goed, hij was toen 3,5-4. Daarna eigenlijk altijd wel voldoende ruwvoer, de laatste 6 jaar staat hij op onbeperkt hooi en bij gras altijd voldoende lang gras (geen weilanden met gemillimeterd gras). Hij is dus ook op de foto geweest en er is geen zand geconstateerd; op basis daarvan vind ik een zandkuur nu niet nodig. Hij eet de psyllium trouwens wel zo op; ik was voor mijn merrie aan het prutsen met een goede samenstelling, probeerde wat met een sobere muesli, maar die vond ze niet naar haar standaard :roll: Mijn ruin at het mengsel (met 250 gram psyllium) zo op.

Ik heb me, na het overlijden van de pony van vriendin, wel voorgenomen om een buikoverzichtsfoto toe te voegen aan m'n jaarlijkse APK (enting, tandarts). Mijn merrie ben ik nu natuurlijk actief aan het behandelen. Het zou fijn zijn om over bijv. 3 maanden een nieuwe foto te kunnen maken, maar zij is 25 en ik probeer het gesleep met haar een beetje te beperken. Bovendien moet mijn ruin altijd met haar mee, want alleen wil ze niet reizen. Ze is een tikje verwend, maar dat mag wel met 25 ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 22:14 



 
Profiel   

Wat een geweldige leeftijd heeft je merrie.
Ik blijf het lastige materie vinden. Ik doe bewust elke week mestonderzoek, maar snap ook goed dat dat niet 100% betrouwbaar is. Ik doe dit tijdens en buiten psylliumkuren om. Qua management maak ik me dus niet gelijk druk, maar ik weet ook dat mijn paard graag uit plassen drinkt. Gras krijgt mijn paard niey vanwege hb gevoelig. Geen idee hoe zandgevaarlijk plassen zijn, maar ik zie daar toch een risico in. Dat is voor mij de reden om te blijven meten en preventief voeren.
De eerst volgende keer dat mijn paard voor eotrh op de foto gaat, wil de de darmen/maag ook vastleggen.
Waar maken ze dan eigenlijk foto’s van? Darmen en maag? Want dat is natuurlijk nogal een gebied.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 22:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 43 [ 1057 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 43  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen