Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 00:04

Britt_xxx schreef:
Britt_xxx schreef:
Mag ik om jullie advies vragen? Ik wil mijn paard al heel lang een psyllium kuurtje geven. Hij loopt 24/7 buiten en krijgt best wat zand binnen, denk ik. Heb het alleen zo lang uitgesteld omdat ik niet weet hoe ik het doen moet.

Ik heb psyllium zaadjes van Pit&Pit. Mijn pony weegt ongeveer 450 kg en is een kieskeurige eter. Hoeveel gram psyllium moet hij krijgen, en hoe lang? Ik wil hem dan graag tijdelijk iedere dag slobber geven in de hoop dat hij het opeet. Moeten de zaadjes dan tegelijk met de slobber geweld worden in het hete water? Of pas later erbij? Bedankt alvast!


Oh wacht, ik blijk psyllium husk powder te hebben gekocht. Verandert dit nog iets aan de hoeveelheden of wijze van toediening?

Husk plakt behoorlijk zodra het nat wordt, ik zou dus ruim voldoende natte slobber maken en dan de husk erdoor en meteen voeren. Ik heb hier ook wel ns de vraag gesteld hoe husk zich tot zaad verhoudt; de meningen zijn verdeeld maar imo zit je safe als je de ondergrens aanhoudt voor zaad hier in het topic genoemd: 0,5-1 gram per kg lichaamsgewicht dus minimaal 225 gr per dag (ikzelf zou het iets ruimer nemen)

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:00

Dankjewel! De eerste portie zit erin. Wel net behanglijm inderdaad, maar hij at het zowaar op. Nog vier keer. :+

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:54

Weet iemand of het uitmaakt of je bij Pit&Pit het zwarte vlozaad besteld of het gewone vlozaad/psyllium?

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:21

Volgens mij vooral in euro’s :) bij de kliniek geven ze ook de gewone bruine dus dat moet goed genoeg zijn

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:25

Josien_ schreef:
Weet iemand of het uitmaakt of je bij Pit&Pit het zwarte vlozaad besteld of het gewone vlozaad/psyllium?

Ik bestel bij pit pit ook de gewone bruine, werkt goed (denk ik).

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:36

Top, bedankt!

Muze
Berichten: 5268
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:58

Is het minder werkzaam als je het niet 5( of 7) dagen opeenvolgend kan geven?
Of werkt het dan niet?
Ik ben niet dagelijks op stal. Kan t wel aan de stalhouder vragen maar omdat het nogal bewerkelijk is en ik een lastige eter heb voer ik t liever zelf..

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:46

Muze schreef:
Is het minder werkzaam als je het niet 5( of 7) dagen opeenvolgend kan geven?
Of werkt het dan niet?
Ik ben niet dagelijks op stal. Kan t wel aan de stalhouder vragen maar omdat het nogal bewerkelijk is en ik een lastige eter heb voer ik t liever zelf..

Ik denk dat niemand het antwoord daar écht op weet. Ik weet alleen dat het de uitscheiding van zand pas op ongeveer dag 3 begint en op dag 5 maximaal is. Ik zou zelf het daarom toch echt wel echter elkaar willen geven.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:14

Tegelijkertijd kreeg ik van Utrecht het advies om na een week stevig behandelen (2x daags volle hoeveelheid) in het vervolg als onderhoud 2-3x per week een volle hoeveelheid te geven. Dat mocht met dagen ertussen, dus bijv ma-wo-vr of zo-di-vr, net wat handig uitkomt.

Muze
Berichten: 5268
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:16

En dat dan doorlopend? Elke week zal ik maar zeggen?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:37

Ja, voor haar wel. Pony op leeftijd met niet zoveel kiezen meer, dus fatsoenlijk hooi eten zoals een gezond paard lukt dan niet meer. Normaal zorgt juist het voeren van voldoende (en vaak wat grover) ruwvoer al voor goede motiliteit, maar bij een dier wat grotendeels ruwvoervervangers krijgt heb je dat minder.
Mijn ruin (16, al z’n tanden en kiezen nog aanwezig) heeft geen zand in de darmen en hoef ik dus ook niet te behandelen. Die gaat gewoon jaarlijks op de foto en dan zien we weer verder.

Muze
Berichten: 5268
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:43

Mijne is bijna 3 en heeft praktisch non stop ruwvoer ter beschikking. Vraag me soms dus wel af of t eigenlijk wel nodig is.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:39

Helaas weet je dat niet zonder foto. Niet elk paard zonder onbeperkt ruwvoer krijgt er last van en niet elk paard met onbeperkt ruwvoer krijgt geen zand binnen. Het kan zeker helpen, maar is geen garantie dat ze het niet binnen krijgen.

Ik vind het zo gevaarlijk dat je niks merkt tot het ineens wel een groot probleem is.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 09:13

MyWishMax schreef:
Helaas weet je dat niet zonder foto. Niet elk paard zonder onbeperkt ruwvoer krijgt er last van en niet elk paard met onbeperkt ruwvoer krijgt geen zand binnen. Het kan zeker helpen, maar is geen garantie dat ze het niet binnen krijgen.

Ik vind het zo gevaarlijk dat je niks merkt tot het ineens wel een groot probleem is.


Ja dat vind ik ook zo naar! Ik ga nog steeds m'n paard op de foto zetten.

Inmiddels de eerste keer een zandtest gehad waarbij er zo goed als geen zand in zat. Ik heb nu de laatste keer de zaadjes plus een pan gekookte lijnzaad gegeven tegelijk. Wellicht heeft dat toch goed gewerkt die combi. Hiervoor waren alle zandtesten toch nog met best veel zand ondanks maandelijkse kuren.

Ik weet dat zandtesten niks zeggen maar eerst kwam het er wel altijd uit en nu niet meer met dezelfde huisvesting en voer Etc. Dus toch een beetje blj mee. De foto kan pas echt iets bevestigingen maar met een paard dat nog nooit ergens geweest is wil ik dat eerst trainen voor hij naar de kliniek moet en stil moet staan voor een foto

Papaya

Berichten: 314
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:08

Blaze1994 schreef:
Ik weet dat zandtesten niks zeggen maar eerst kwam het er wel altijd uit en nu niet meer met dezelfde huisvesting en voer Etc. Dus toch een beetje blij mee. De foto kan pas echt iets bevestigingen maar met een paard dat nog nooit ergens geweest is wil ik dat eerst trainen voor hij naar de kliniek moet en stil moet staan voor een foto


Het is een beetje dubbel: als er geen zand in de mest zit, dan kan het nog in de darmen zitten. Zit er zand in de mest, dan zit het niet meer in de darmen. Volgens mij nemen de paarden voortdurend wel wat zand op bij het eten van ruwvoer.

Als ik goed kijk (je ziet het helemaal goed als je een foto neemt en uitvergroot 8-) ) dan zie ik bij de 4 paarden hier altijd wel wat zand. En het viel me ook op dat bij dunnere mest er minder zand mee komt. Alsof het mestvocht over het zand heen gaat in de darmen. En bij stevige mest plakt het meer. Nou ja, het is maar een idee. We blijven proberen het zo goed mogelijk te doen :)

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:55

Papaya schreef:
Blaze1994 schreef:
Ik weet dat zandtesten niks zeggen maar eerst kwam het er wel altijd uit en nu niet meer met dezelfde huisvesting en voer Etc. Dus toch een beetje blij mee. De foto kan pas echt iets bevestigingen maar met een paard dat nog nooit ergens geweest is wil ik dat eerst trainen voor hij naar de kliniek moet en stil moet staan voor een foto


Het is een beetje dubbel: als er geen zand in de mest zit, dan kan het nog in de darmen zitten. Zit er zand in de mest, dan zit het niet meer in de darmen. Volgens mij nemen de paarden voortdurend wel wat zand op bij het eten van ruwvoer.

Als ik goed kijk (je ziet het helemaal goed als je een foto neemt en uitvergroot 8-) ) dan zie ik bij de 4 paarden hier altijd wel wat zand. En het viel me ook op dat bij dunnere mest er minder zand mee komt. Alsof het mestvocht over het zand heen gaat in de darmen. En bij stevige mest plakt het meer. Nou ja, het is maar een idee. We blijven proberen het zo goed mogelijk te doen :)


Ja precies! Een jaar geleden stond hij 3 maanden in een zandpaddock met hooi op de grond. Ik had helaas geen keus want hij was net gecastreerd en z'n hormonen moesten er eerst uit. Nu netjes hooi uit een bak(op de grond eet hij het ook echt niet, gelukkig), 24/7 hooi maar idd met het ruwvoer krijgen ze toch ook zand binnen en het korte gras eet ie ook.. Maarja we doen ons best. Ben heel benieuwd wat de foto zegt

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:50

Ik koop tegenwoordig mijn vlozaad, husk en lijnzaad in Duitsland (gewoon bij de supermarkt). Dit meng ik door elkaar en geef dan een week lang dit mengsel bij hun gewone brokken. Omdat ik weet dat één van de pony's eromheen gaat eten, maar wel gek is op lijnzaadolie, meng ik er een beetje olie door. Dan eet ze het wel. Ben nu met mijn tweede kuur bezig (ik geef ze één keer per maand een week lang een zandkuur). Binnenkort maar eens mest testen of het effect heeft.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:58

Shenavallie schreef:
Ik koop tegenwoordig mijn vlozaad, husk en lijnzaad in Duitsland (gewoon bij de supermarkt). Dit meng ik door elkaar en geef dan een week lang dit mengsel bij hun gewone brokken. Omdat ik weet dat één van de pony's eromheen gaat eten, maar wel gek is op lijnzaadolie, meng ik er een beetje olie door. Dan eet ze het wel. Ben nu met mijn tweede kuur bezig (ik geef ze één keer per maand een week lang een zandkuur). Binnenkort maar eens mest testen of het effect heeft.


Ja ik zag een online winkel uit Duitsland. Scheelde 100 euro op 25kg hulk. Kon alleen nog geen zaadjes vinden zo snel maar goede tip!

Papaya

Berichten: 314
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 14:34

Blaze1994 schreef:
Shenavallie schreef:
Ik koop tegenwoordig mijn vlozaad, husk en lijnzaad in Duitsland (gewoon bij de supermarkt). Dit meng ik door elkaar en geef dan een week lang dit mengsel bij hun gewone brokken. Omdat ik weet dat één van de pony's eromheen gaat eten, maar wel gek is op lijnzaadolie, meng ik er een beetje olie door. Dan eet ze het wel. Ben nu met mijn tweede kuur bezig (ik geef ze één keer per maand een week lang een zandkuur). Binnenkort maar eens mest testen of het effect heeft.


Ja ik zag een online winkel uit Duitsland. Scheelde 100 euro op 25kg hulk. Kon alleen nog geen zaadjes vinden zo snel maar goede tip!


100 EUR, dat is een best verschil. Goede tip inderdaad.

Misschien dat dit wat voor je is Blaze:
Ik heb december vorig jaar Psylliumzaadjes bij de Lingehoeve gehaald, een grote emmer van 10 kg kostte 65 EUR, zak van 25 kg 129 EUR. Ten opzichte van gangbare winkels in NL was het een goede prijs toen.
Volgens mij wordt het niet verzonden, maar ik moest er toch zijn dus afhalen was voor mij prima.
Misschien dat het bij andere klinieken ook af te halen is als het te ver weg mocht zijn.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 14:38

Dan kun je nog beter bij Pit en Pit bestellen? Daar betaal je voor 10 kg vlozaad 18 euro....Of kijk ik nou zo verkeerd?

Edit: ik kijk verkeerd :+ Daar zit je op ruim 70 euro dan

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 14:44

Ik kan geen vlozaad 10 kg vinden op pit pit?

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 15:13

Dat is inderdaad een goede tip! helaas 50 KM hier vandaan maar als ik er in de buurt ben even onthouden, dankje. Misschien ook wel bij andere klinieken inderdaad... ff onthouden. Voor zover ik weet hebben die zaadjes geen houdbaarheidsdatum

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 15:13

Nessa schreef:
Ik kan geen vlozaad 10 kg vinden op pit pit?


4 zakken van 2.5 wordt het want ze hebben nooit groter gehad dan dat

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 15:48

10 kilo is bij pit pit 71 euro

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:01

Ik heb her psylliumzaad van pit en pit geef 500 gr per dag. Nu week ik niet maak slobber en schep het erdoor. Ik zag dat er onverteerde pitjes in de mest uitkomen. Toevallig ook een wat glibberig drolletje ertussen vandaag..
Maar doe ik het goed?
Deze heb ik gekocht

https://nl.pit-pit.com/products/psylliumzaad
Ik twijfel nu.

Ik heb normaal pellets van makana .zodra ik dat voer krijgen ze eigenlijk altijd die glibberige keutels ertussen..

Ik hoor graag hoe jullie het doen. Ik doe het elke maand maar wou nu even een echte kuur tussen door geven