Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 32 van de 43 [ 1057 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35 ... 43  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Weer zo'n psyllium-topic

 
Profiel   

Dierenarts Iris van Gulik heeft er ook een stukje over staan op haar website.
Ook zij geeft aan dat bij de zaden je 0.5-1 gram per kilo lichaamsgewicht voert, bij veel zand in de darmen dan zelfs verhogen.
En dan iedere maand een kuur van een week.

Ja wellicht geef ik uit angst, maar helemaal nutteloos zal het niet wezen (hoop ik). Maar denk hierbij altijd, beter voorkomen dan genezen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 08:28 



 
Profiel   

Nouja ik neem aan dat jullie ook wel de verhalen op bokt gelezen hebben van de mensen die elke maand een kuur gaven van 0,5 -1 gram per kilo lichaamsgewicht en die geopereerd moesten worden aan zware zandkoliek...

En dat zeggen dierenartsen ook wel. Het geven is goed maar denk niet dat dit volledig voorkomt ze zandkoliek krijgen. Dat kan nog gewoon. Het allerbeste is zorgen dat de opname van zand zo laag mogelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 08:43 



 
Profiel   

Volgens mij gaven sommige wel minder.
Daarnaast maakt het natuurlijk ook nog uit of je een zandeter hebt, sommige staan hele happen naar binnen te werken.
En hoe word er gevoerd? Het verbaasd mij namelijk nog steeds hoeveel er bv hooi op zandvoeren bv.
Handje brok/muesli zo op het gras voeren op de grond.
Geen victem blaming overigens he! Want het is echt vreselijk dat zand.
Enige wat we kunnen doen is alles zo "zand vrij" mogelijk te voeren, maandelijks een zandkuur en hard duimen.

Kijk helemaal voorkomen dat ze zand opnemen is geen haalbare kaart dat ben ik met je eens.
Want ook op de weide met natte/droge periodes krijgen ze zand binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 08:51 



 
Profiel   

Ik ken niet alle verhalen en weet van geen een de volledige situatie. Dus hoe was het management erom heen verder en hoeveel en hoe lang er kuren werden gegeven.

Dat is het nadeel van dat er weinig onderzoek naar is gedaan waar je op kan bouwen. En dus doe ik maar gewoon alles (goed management + de kuren) :D

Maar dat neemt niet weg dat de psyllium kuren veel geld kosten voor iets waarvan je niet weet of het werkt of je gewoon je geld op de mesthoop gooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 09:10 



 
Profiel   

Hier is wel wat te vinden (nog geen tijd gehad om het te lezen, maar dan heb ik meteen zelf ook een overzicht):
- https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3318302648
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5059958/
- https://ker.com/equinews/psyllium-sand- ... ch-update/
- https://www.researchgate.net/publicatio ... t_psyllium
- https://www.bloodhorse.com/horse-racing ... ty-studied

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 09:30 



 
Profiel   

Ik zie in de mest wel zand kleven in dat gel achtige goedje dus er komt wel wat uit. Maar zekerheid heb je nooit natuurlijk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 11:15 



 
Profiel   

paddraigh schreef
Ik zie in de mest wel zand kleven in dat gel achtige goedje dus er komt wel wat uit. Maar zekerheid heb je nooit natuurlijk...

Idd en tijdens de kuur test ik ook vaak wel meerdere x en zand in de mest is dan vaak echt verhoogt.. Maar nu heb ik ook een zand eter..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 12:34 



 
Profiel   

paddraigh schreef
Ik zie in de mest wel zand kleven in dat gel achtige goedje dus er komt wel wat uit. Maar zekerheid heb je nooit natuurlijk...


Ik zie echt alleen maar heel veel zaadjes dan in de mest?Ik zie geen gel achtig goedje dan eigenlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 12:36 



 
Profiel   

Ik zie het alleen als ik de husk voer of de pellets. Bij de zaadjes zie ik ook alleen maar zaadjes eruit komen. Ik snap dat ook niet zo goed... Terwijl ze toch zouden moeten zwellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 13:38 



 
Profiel   

snorkel1986 schreef
paddraigh schreef
Ik zie in de mest wel zand kleven in dat gel achtige goedje dus er komt wel wat uit. Maar zekerheid heb je nooit natuurlijk...

Idd en tijdens de kuur test ik ook vaak wel meerdere x en zand in de mest is dan vaak echt verhoogt.. Maar nu heb ik ook een zand eter..

Zowel mijn pony als de pony van een vriendin zijn voor en na de kuur op de foto geweest en bij beiden was te zien dat het zand (deels) was afgevoerd en in beweging was.
Paard van MarjanB ook volgens mij, alleen weet ik niet of het daar puur psyllium is geweest of dat er ook parafine is bijgegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 18:33 



 
Profiel   

Iemand die nog weet of het ergens in de aanbieding is :o
ik schrik echt van hoeveel de prijs omhoog gegaan is -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 15:33 



 
Profiel   

Horseflex en Baroen hebben de meest prettige prijzen. Bij Horseflex krijg je nog extra korting als je een grote hoeveelheid besteld, ik weet het bij minder kgs niet zo goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 15:40 



 
Profiel   

Dankje, bestel regelmatig bij de baroen alleen nooit geweten dat ze dat ook hadden.

voor 10 kg:
pit en pit € 103,16
Baroen € 89,45
Horseflex: €119,00
Incl. verzending

Zit best een groot verschil in zeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 15:56 



 
Profiel   

Ashleytjuhh schreef
Dankje, bestel regelmatig bij de baroen alleen nooit geweten dat ze dat ook hadden.

voor 10 kg:
pit en pit € 103,16
Baroen € 89,45
Horseflex: €119,00
Incl. verzending

Zit best een groot verschil in zeg

:(
Zo dan bizar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 16:47 



 
Profiel   

Ashleytjuhh schreef
Dankje, bestel regelmatig bij de baroen alleen nooit geweten dat ze dat ook hadden.

voor 10 kg:
pit en pit € 103,16
Baroen € 89,45
Horseflex: €119,00
Incl. verzending

Zit best een groot verschil in zeg


Leuk dat je het deelt!
Ik heb de prijsverandering ook gemerkt en het doet nu echt pijn in onze zakken. Ik probeer hier meer tips te zoeken om een muntje te besparen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 16:57 



 
Profiel   

Ik wou laatst m’n haf psylium kuur geven eerst at hij het super naar nu vertikt hij het..

Brokjes eet hij wel maar dan moet ik ook veel voeren.. en kost het dubbel als ik 400 gram psylium moet geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 18:28 



 
Profiel   

Ik gebruik het inmiddels ook af en toe voor mezelf. _O-
Ik snap wel waarom je haf vertikt het te eten. Het is echt niet te pruimen, maar bij mezelf werkt het wel goed. Bij de pony's doe ik het inderdaad maandelijks, want vooral de jongste vreet echt letterlijk alles wat los en vast zit en gooit de helft van de tijd zijn brokjes ook in het zand. Dus die krijgt sowieso zand binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 18:32 



 
Profiel   

Ashleytjuhh schreef
Dankje, bestel regelmatig bij de baroen alleen nooit geweten dat ze dat ook hadden.

voor 10 kg:
pit en pit € 103,16
Baroen € 89,45
Horseflex: €119,00
Incl. verzending

Zit best een groot verschil in zeg


Horseflex wordt wel voordelig als je in grote aantallen besteld

voor 25kg:
Horseflex: 199
Maar als je dan een account maakt krijg je 7,5% korting nogmaals, dus is het eindtotaal 184.08. Moest je dan nog iets bij bestellen voor een klein prijsje, dan krijg je 9% korting :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 10:49 



 
Profiel   

Iemand tips wat ik kan proberen als mijn paard de sand off extra brokjes vd paardendrogist niet eet? Had heel goede hoop maar ze laat ze gewoon liggen. Ook gemixt met haar eigen brokjes.

Zou je v gewone brokjes slobber kunnen maken en dan proberen deze er op t laatste moment als brokken aan toe te voegen?
Of deze ook als slobber maken? Werkt het dan nog zoals het zou moeten werken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 11:12 



 
Profiel   

Wellicht het topic even lezen? Die brokjes zijn te laag gedoseerd en kan je net zo goed niet voeren eigenlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 11:19 



 
Profiel   

Inkoop is het ook onwijs omhoog geschoten helaas.
De zakken van 5 kilo die wij hadden waren per zak € 15 omhoog gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 11:22 



 
Profiel   

Ah wat stom van mezelf dat ik dit niet eerder heb gelezen en me er niet in verdiept heb. Zonde van mijn geld dus als ik dit lees... Ik heb inderdaad misschien ook te snel de reactie geplaatst zonder te lezen.

MarjanB had jou een pb gedaan, maar kan ook net zo goed de vraag hier stellen ;)
Ik gaf voorheen deze https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... ents-350~g
maar ook daarvan lijkt de aanbevolen hoeveelheid me dan toch eigenlijk te weinig?
Best stom dat ik dan dacht altijd goed bezig te zijn door dit meerdere malen per jaar te doen :')

Ik merk alleen dat ik ondanks het doorlezen van het topic het toch lastig vind wat handig is.
De zandkuur uit het linkje hierboven gaf ik met slobber. Dit at ze redelijk goed.
Als ik het weer met slobber wil voeren dan kan je dus bijvoorbeeld deze bestellen
https://nl.pit-pit.com/products/psylliumzaad

En dan eventueel met lijnzaad?

Wat is wijsheid als ik niet exact weet hoeveel mijn paard weegt? Hoeveel ga je dan geven...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 20:55 



 
Profiel   

Felien_Kyra schreef
Ah wat stom van mezelf dat ik dit niet eerder heb gelezen en me er niet in verdiept heb. Zonde van mijn geld dus als ik dit lees... Ik heb inderdaad misschien ook te snel de reactie geplaatst zonder te lezen.

MarjanB had jou een pb gedaan, maar kan ook net zo goed de vraag hier stellen ;)
Ik gaf voorheen deze https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... ents-350~g
maar ook daarvan lijkt de aanbevolen hoeveelheid me dan toch eigenlijk te weinig?
Best stom dat ik dan dacht altijd goed bezig te zijn door dit meerdere malen per jaar te doen :')

Ik merk alleen dat ik ondanks het doorlezen van het topic het toch lastig vind wat handig is.
De zandkuur uit het linkje hierboven gaf ik met slobber. Dit at ze redelijk goed.
Als ik het weer met slobber wil voeren dan kan je dus bijvoorbeeld deze bestellen
https://nl.pit-pit.com/products/psylliumzaad

En dan eventueel met lijnzaad?

Wat is wijsheid als ik niet exact weet hoeveel mijn paard weegt? Hoeveel ga je dan geven...


Snap dat je veel leeswerk hebt met het hele topic :)

Inhakend op je vraag over de hele zaadjes: die kun je idd met slobber voeren. Let op dat je de zaadjes niet laat weken maar vlak voor het voeren erdoor roert. Anders nemen ze al veel vocht op en wordt het net lijm. Lijnzaad heeft enigszins dezelfde werking, ik zie geen noodzaak om dat te combineren.

Het gewicht van je paard is altijd een schatting natuurlijk. Mijn paard is ook wat te dik bv, het lijkt me dat het gaat om de dosering adhv het streefgewicht. Ik geef bv altijd 500 gr per keer aan mijn paard van +-550 kilo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 21:41 



 
Profiel   

Geeft iemand hier lijnzaad en hoeveel (en hoe) voeren jullie dit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 23:08 



 
Profiel   

Voorheen gaf ik het wel, lijnzaad.
Maar vond het teveel gedoe dat koken steeds.

Ik gaf toen 100 gram (ongekookt gewogen) per dag. Verhouding 1 deel lijnzaad op 3 delen water, 20 minuten pruttelen
Ook een tijdje op advies van de da dat 2x daags gegeven, maar had niet met zand te maken
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 09:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 32 van de 43 [ 1057 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35 ... 43  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen