Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 12:30

Dat vind ik dan zo eng Marjan, je probeert kosten noch moeite te sparen en nog helpt het niet (afdoende)

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 13:08

Rocamor schreef:
Dat vind ik dan zo eng Marjan, je probeert kosten noch moeite te sparen en nog helpt het niet (afdoende)


Ja waarschijnlijk bij haar al zand er in van voor ze van mij was. Dan met graasmasker op de wei waardoor de plukken met wortel niet weggegooid kunnen worden tijdens het grazen en te weinig hooi verdeeld over de dag. Dus tja.. nu een tijdje geleden nieuwe foto laten maken en geen zand

Zo buikig was ze net voor de koliek

Afbeelding
Nu ongetraind en ook wel buikig maar toch anders. Denk dat dr buik net als bij een drachtige merrie iets opgerekt is :')
Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:37

MarjanB schreef:
Rocamor schreef:
Maar zag je wel zand als je 1g/kg psyllium voerde?


Kreeg 600 gram psyllium per dag en elke maand.. toch zand. Heeft 1,5 week op de kliniek gestaan en elke dag gesondeerd met paraffine, laxeermiddel en psyllium daarnaast mocht ze alleen psyllium slobber eten..


Blegh, zo eng dit. Kreeg jouw paard al frequent zandkuren voordat dit gebeurde?

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:45

Ik verbaas me eigenlijk dat er mensen hier denken dat het niet kan gebeuren met zandkuren. Dierenartsen waarschuwen er ook voor. Dat je geen zand in de mest ziet betekend niet dat het paard schoon is!

En ook regelmatig een zandkuur geven zegt helemaal niks. Hier op bokt ook meerdere verhalen van mensen die maandelijks een kuur van 500 gram gaven voor een paard en die toch compleet vol met zand zat en geopereerd moesten worden.

Je moet de opname beperken dat is het enige dat helpt.. En zandkuren helpen natuurlijk wel iets maar je voorkomt er geen zandkoliek mee.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:06

Dan ben ik ook wel benieuwd wat er voor nodig is om die opname voldoende te beperken. De paarden die echt vol zand zaten, stonden die op een zandpaddock? Likten ze zand? Aten ze hooi vanaf een zandgrond? Of zijn er ook paarden die vol zand zaten en op bv een groene wei op zandgrond leven?

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:10

Dat wat je noemt zijn de grootste boodsdoeners inderdaad. Hier daarom ook geen paddocks. Teveel ellende mee gezien met zand eten hooi dat in het zand kwam en daardoor zand eten.

Zomers en winters op een weide waar genoeg gras staat..

Maar dat is natuurlijk voor veel mensen onhaalbaar. Maar als een paard de hele dag in zandpaddock staat en hooi vreet dat in het zand valt dan krijgen ze elke hap weer zand binnen.

Dus inderdaad wat ik voorbij zie komen. Helemaal niet in het zand zetten maar juist verharden of inderdaad in de wei.. En anders stuk onder het hooi verharden. En dus zorgen ze altijd ruwvoer hebben en geen zand gaan eten.

Maar een paard in een zandbak zetten, het hooi van het zand laten eten en dan denken dat met elke maand een zandkuur je paard safe is dat is een beetje naïef en ook waar dierenartsen voor proberen te waarschuwen.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:23

Spenk schreef:
Ik verbaas me eigenlijk dat er mensen hier denken dat het niet kan gebeuren met zandkuren. Dierenartsen waarschuwen er ook voor. Dat je geen zand in de mest ziet betekend niet dat het paard schoon is!

En ook regelmatig een zandkuur geven zegt helemaal niks. Hier op bokt ook meerdere verhalen van mensen die maandelijks een kuur van 500 gram gaven voor een paard en die toch compleet vol met zand zat en geopereerd moesten worden.

Je moet de opname beperken dat is het enige dat helpt.. En zandkuren helpen natuurlijk wel iets maar je voorkomt er geen zandkoliek mee.


Welke mensen bedoel je die denken dat het niet kan gebeuren als je zandkuren geeft?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:37

En zo heel veel mensen zie ik niet hun paard een kuur geven die écht voldoende is (gram per kg) alleen al door wat de producenten verkopen. Bijvoorbeeld enige psyllium die hier te koop is bij de fouragehandelaar bevat als je voert volgens het voorschrift al niet eens voldoende in het bakje zelf. Je moet dus al twee porties halen om je paard één kuur te geven volgens hun eigen voorschrift.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:22

Spenk schreef:
Dat wat je noemt zijn de grootste boodsdoeners inderdaad. Hier daarom ook geen paddocks. Teveel ellende mee gezien met zand eten hooi dat in het zand kwam en daardoor zand eten.

Zomers en winters op een weide waar genoeg gras staat..

Maar dat is natuurlijk voor veel mensen onhaalbaar. Maar als een paard de hele dag in zandpaddock staat en hooi vreet dat in het zand valt dan krijgen ze elke hap weer zand binnen.

Dus inderdaad wat ik voorbij zie komen. Helemaal niet in het zand zetten maar juist verharden of inderdaad in de wei.. En anders stuk onder het hooi verharden. En dus zorgen ze altijd ruwvoer hebben en geen zand gaan eten.

Maar een paard in een zandbak zetten, het hooi van het zand laten eten en dan denken dat met elke maand een zandkuur je paard safe is dat is een beetje naïef en ook waar dierenartsen voor proberen te waarschuwen.


Niet alle paarden mogen op gras (te dik, gevoelig voor hoefbevangenheid). Dan is een paddock paradise of paddock nu eenmaal je enige keus. Het risico op zandkoliek is er altijd. Echter, is naast de zandkuur voldoende ruwvoer en beweging (!!!) om die darmflora actief te houden, heel belangrijk in het voorkomen ervan. In mijn ervaring zie je die optelsom vaak: paard staat op zand, krijgt te weinig ruwvoer of slecht verspreid (als in 2 porties die beide binnen een uur op zijn) en beweegt onvoldoende.
En sommige paarden lijken er gevoelig voor te zijn en andere niet. Wat je ook doet of probeert…

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:31

Die van mij stond nooit op paddock maar wel op korte weide..

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:00

Slmt9 schreef:
Spenk schreef:
Ik verbaas me eigenlijk dat er mensen hier denken dat het niet kan gebeuren met zandkuren. Dierenartsen waarschuwen er ook voor. Dat je geen zand in de mest ziet betekend niet dat het paard schoon is!

En ook regelmatig een zandkuur geven zegt helemaal niks. Hier op bokt ook meerdere verhalen van mensen die maandelijks een kuur van 500 gram gaven voor een paard en die toch compleet vol met zand zat en geopereerd moesten worden.

Je moet de opname beperken dat is het enige dat helpt.. En zandkuren helpen natuurlijk wel iets maar je voorkomt er geen zandkoliek mee.


Welke mensen bedoel je die denken dat het niet kan gebeuren als je zandkuren geeft?

De mensen die reageerden met kreeg jouw paard wel een zandkuur oid :)

Dat kwam op mij over alsof je je verbaasde dat het paard dan alsnog zandkoliek kon hebben. Maar niet alleen hier ook op andere social media.

Ik probeer alleen te zeggen dat zandkoliek nooit 100% te voorkomen is en zeker niet door alleen een zandkuur te geven. De enige methode om te weten of er wel of geen zand in de darmen zit is een rontgenfoto laten maken van de buik.

Ik heb wel het idee dat mensen zich steeds bewuster zijn van voldoende geven van een zandkuur.

Maar je ziet het echt nog best vaak. Elke maand zandkuur erin maar wel op een zandpaddock 24/7 te koekeloeren zonder iets te doen aan de opname van zand. Dan kan het alsnog misgaan. Maar inderdaad wat Marigo ook zegt sommige zijn er ook gevoelig voor.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:15

Mijne heeft ooit op knap gras (beperkt aantal uren) en een verharde paddock zo'n zandkoliek gehad dat het kantje boord was.
Bleek een partij hooi te zijn waar heel veel zand in zat, toen hij net op de kliniek stond begon nr 2 koliekerig te worden.

Op het gras zou eerder de dood voor mijn pony's (PPID, IR of gewoon heel veel aanleg om dik te worden) worden dan dat het een plus zou zijn.
Ze eten dus uit bakken en netten in de verharde paddock naast een paar uur spelen in de rijbak (waarbij ze dus ook zelf terug kunnen naar de paddock).

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:25

Spenk schreef:
De mensen die reageerden met kreeg jouw paard wel een zandkuur oid :)

Dat kwam op mij over alsof je je verbaasde dat het paard dan alsnog zandkoliek kon hebben. Maar niet alleen hier ook op andere social media.

Ik probeer alleen te zeggen dat zandkoliek nooit 100% te voorkomen is en zeker niet door alleen een zandkuur te geven. De enige methode om te weten of er wel of geen zand in de darmen zit is een rontgenfoto laten maken van de buik.

Ik heb wel het idee dat mensen zich steeds bewuster zijn van voldoende geven van een zandkuur.

Maar je ziet het echt nog best vaak. Elke maand zandkuur erin maar wel op een zandpaddock 24/7 te koekeloeren zonder iets te doen aan de opname van zand. Dan kan het alsnog misgaan. Maar inderdaad wat Marigo ook zegt sommige zijn er ook gevoelig voor.


Ah, dat is dan een verkeerde aanname :D
Ik heb in dit of een ander topic eerder een link gedeeld van een engelse DA die ook aangeeft dan psyllium en/of lijnzaad niet wetenschappelijk onderbouwd zijn. Zoals je zelf ook omschrijft, hoe veel (ruwvoer) en hoe je dit voert is belangrijker.

Ik geef puur uit angst nu zo’n 2-3 jaar psyllium bij :+
Met onbeperkt ruwvoer uit bakken en bewegend over een paddock paradise acht ik de kans een stuk kleiner. Gras krijgt mijn paard niet. Maar je weet niet wat er al zit en de gedachte dat er extra kan worden afgevoerd vind ik enigszins geruststellend.

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:06

Gekke vraag misschien; maar aan wat voor kosten moet ik denken bij een foto van de buik (snap dat het verschilt per kliniek, maar even voor een indicatie)? Wellicht is dat wel interessant om preventief eens te doen.

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:00

Ik heb afgelopen zomer een foto van de buik laten maken van mijn minipaard. Omdat hij zo klein is kon dit gewoon aan huis(bij een groter paard/pony is de apparatuur voor aan huis niet sterk genoeg). Dit koste €60 voor de foto en €38 visite.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:44

Ik was ook iets van 60 kwijt voor alleen foto maar was er voor meer dus weet niet of er anders nog weer consult bij komt. Was is Heesh

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:56

TNX! Dat valt best mee. Maar eens doen in het nieuwe jaar voor m'n ruin die toch ook steeds beetje buikig is. Die moet toch nog x langs de dierenarts (geen spoed).

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:53

Ik krijg de zaadjes er steeds moeilijker in dus heb die Psylium pellets van florian gekocht. Niet dat die die echt een aantrekkelijke maaltijd vind maar de eerste portie zit erin, tot mijn verbazing adviseerden ze 100 gram voor een paard van 600 kilo. Blijft toch uiterst teleurstellend dat de verkeerde hoeveelheden door fabrikanten vermeld worden.

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 15:06

Pit en pit nog het goedkoopst?

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 15:50

Chesss schreef:
Ik krijg de zaadjes er steeds moeilijker in dus heb die Psylium pellets van florian gekocht. Niet dat die die echt een aantrekkelijke maaltijd vind maar de eerste portie zit erin, tot mijn verbazing adviseerden ze 100 gram voor een paard van 600 kilo. Blijft toch uiterst teleurstellend dat de verkeerde hoeveelheden door fabrikanten vermeld worden.


Heb je al eens een muesli geprobeerd, 50gr speedibeet erbij en dan slobber van maken? Dan als laatste psyllium erin?
Ik heb eindelijk de juiste verhouding gevonden waarbij mn paard goed eet.
150gr pavo 18+, zn vitaminebrok 200gr (victorious), sojaschroot 200gr en 50gr speedibeet.
1L warm water toevoegen, laten wellen en dan psyllium erdoor.

Door de speedibeet wordt het een veel grotere maaltijd en dan verdwijnen de zaadjes er veel beter in. Dus er wordt ook niet meer omheen gegeten.
De 18+ wordt hier beter gegeten dan de havens gastro, dus het lijkt erop dat we een gouden combinatie hebben.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:35

Jazeker, alleen mijn paard kan niet de speedibeet of fiberbeet. Hij is 185 weegt 750 kg dus moet ook echt veel zaadjes

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:44

Wat kan hij niet?

TinkerTreas

Berichten: 3669
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 18:27

Ik geef nu de psyllium slobber van vitalbix, dat is 50% psyllium zaad.
Mijn shet van 100 kilo krijgt hier 100 gram van. En dan 100 gram Nutri mash en nog 50 gram psyllium zaad erdoorheen.
En dat eet ze.

Alleen de psyllium slobber eet ze niet. En 200 gram psyllium slobber en nog de Nutri mash erbij wordt erg veel voor haar. Dus ik ben erg blij dat ik nu eindelijk iets heb gevonden om het naar binnen te krijgen.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 18:36

Die van mij kan wegens medische afwijkingen niet tegen al het voer. Hij mag geen fiberbeet, speedibeet of gehakkelde producten. Tegen de producten van vitalbix kan die niet en de subli vind ik ongeschikt vanwege alle ingrediënten. Ik krijg het wel naar binnen nu maar het punt was meer dat ik me verbaas over de advisering van fabrikanten veel te laag

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:15

Ah zo. Ok!