Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:17

Zou de lingehoeve gewoon even bellen. Ik had het vanuit lienden

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:54

Sintara schreef:
Mijn paard heeft toch ondanks elke maand stevige zandwegkuren zandkoliek gehad een paar weken terug.

Ze heeft na de koliek voor twee weken lang elke dag 500 gram gemalen psyllium husk gegeten ipv 1 week en krijgt nu een maand lang elke dag een kilo lijnzaadbrok.

Hopelijk gaat het zo weg... Ik denk dat ze met kort gras /eikels zand heeft gegeten, normaal eet ze niks uit zand. Ze krijgt hooi uit netten en bakken


Wat een nachtmerrie ondanks de moeite van de grote zandkuren.. Fijn dat het positief is afgelopen

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 12:15

Waar bestellen jullie tegenwoordig Psyllium zaad? Ik deed altijd via pit&pit maar de grote verpakkingen zijn niet meer op voorrraad ;(

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 12:22

Marie111 schreef:
Net mail terug gehad van Pit&Pit en eind van de maand hebben ze de grote zakken weer op voorraad

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 12:51

Ah thanks!

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 21:56

Maar zijn de hele zaadjes dan ook goed om te geven?
Deze
https://nl.pit-pit.com/products/psylliumzaad
Of moet je echt de gemalen en of husk geven.
Ik gaf altijd pellets van makana maar die zijn ontzettend duur geworden. Dat word echt snot op ten duur.


Is het alleen de hoeveelheid wat het verschil maakt?
Mbt gemalen/husk en de hele zaadjes

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:10

Ik gebruik altijd de hele zaadjes. Deden ze op de universiteitskliniek ook.

_karin_

Berichten: 3921
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:12

In de paardengezondheid podcast zei de dierenarts dat ze van hele zaadjes wel weten hoeveel je moet voeren en dat dat van husk of gemalen zaadjes niet is bewezen dus dat ze de hele zaadjes aanraden.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:18

Ik las pas dit:

Citaat:
Welke soort psyllium zet je wanneer in?
Er zijn verschillende soorten psyllium te koop en alle vormen hebben ook een net iets andere werking. Vooral het moment waarop de slijmwerking tot stand komt is een belangrijk verschil en dit bepaalt ook de reden van het inzetten van een bepaalde soort.

Psylliumhusk: dit zijn de vliesjes van de psylliumzaadjes en bevatten enorm veel vezels. Husk wordt vaak gebruikt ter ondersteuning van de spijsvertering vanwege deze vele vezels. Het nadeel van husk is dat de slijmvorming direct ontstaat bij het eerste contact met vocht. Veel zullen wel herkennen dat de slobber een soort behangplaksel wordt, dit komt doordat de slijmwerking van de husk al begint zodra het bij de slobber wordt gedaan. Veel paardeneigenaren geven het daarom droog over het voer. Maar dan reageert het direct met het speeksel van het paard. Veel van de slijmwerking van de husk is helaas al verdwenen zodra het de maag heeft bereikt.

Psylliumzaadjes: de zaadjes van de psyllium worden het meest ingezet vanwege de brede werking en omdat deze relatief goedkoop zijn. De slijmvorming van zaadjes komen later op gang (in de maag) en daardoor vinden veel paarden deze smakelijker om te eten. Tegen zand kunnen de zaadjes ook worden ingezet, maar doordat de slijmwerking in de maag al tot stand komt ben je een groot deel van de werking al kwijt voordat het de darmen heeft bereikt.

Psylliumbrokjes: deze vorm is ideaal tegen zand in de darmen. Deze slijmvorming komt namelijk pas later vrij waardoor de werking het meest effectief is in de darmen. Veel paarden eten de brokjes ook zonder problemen door het voer of een slobber (op laatste moment pas toevoegen). Enige nadeel is dat ze prijzig zijn en dat veel brokjes extra ingrediënten hebben, wees daarom kieskeurig welke je kiest. Bij voorkeur een suikervrije en die uit vrijwel volledig psyllium bestaat (bijvoorbeeld Psyllium pellets van Floris Pharma). Bij zand geldt wel dat je de hoge dosering moet aanhouden van minimaal 0,5 gram per kilo lichaamsgewicht.


https://askheltie.com/paard-met-maagzwe ... rlichting/

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:43

Bedankt voorde duidelijke uitleg. Nu heb ik mijn paarden eens hele zaadjes gegeven. Ik vond ook hele zaadjes terug in de mest. Kan dhet zo zijn dat het zo'n flinke hoeveelheid is geweest , dat ze daarom zo eruit komen ivm dat ze slijmerig moeten/zouden worden

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:45

Hele zaadjes worden ook slijmerig als ze nat worden.
Mijn pony weet altijd een hele rits zaadjes als een soort beugel aan zijn tanden te plakken als ik het hem voer.

elinedeau95

Berichten: 1195
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 22:19

Is het een idee om de zaadjes en vezels te mixen?

De zaadjes eet mijn paard erg goed dus dat is geen probleem. De vezels eet zet niet dus vandaar dat ik normaal de zaadjes voer. Toch hoor ik dat de vezels beter werken dan de zaadjes. Geen idee maar toen had ik een hersenspinsel om wellicht mijn overgebleven vezels (nog ongeveer 300 gram) te mixen met de zaadjes. Anders liggen ze ook maar in de kast. Kan het mengen kwaad?

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 07:42

Ja dat kan gerust, het is het zelfde spul hoor (zaadjes of onderdeel van zaadjes van zelfde plant)

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:15

Slmt9 schreef:
Marie111 schreef:
Net mail terug gehad van Pit&Pit en eind van de maand hebben ze de grote zakken weer op voorraad


Top!
Mijn paarden vinden het tot mijn verrassing echt mega lekker. Zou het bijna dagelijks gaan voeren :=

Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:49

Ik heb weer gemaild met Pit&Pit, omdat ze nog steeds niet te bestellen zijn. Dit kreeg ik als antwoord :


Bedankt voor je vraag over onze psylliumzaden. Over enkele weken verwachten we de conventionele versie terug in voorraad, aangezien helaas nog geen nieuwe levering hiervan hebben gehad en we wachten nog op de antwoord van de leverancier.

Sinds deze week verwelkomen we psylliumzaad
bio in ons assortiment. Deze psylliumzaden zijn van gecertificeerde biologische landbouw. We verpakken ze in 900g en 2,5kg.

Hele fijne dag!

https://nl.pit-pit.com/products/psylliumzaad-bio

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:28

Ik heb uit ellende 25 kilo bij baroen besteld :+ per kilo goedkoper dan pit pit. Gaat toch wel op

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:31

Baroen geeft aan de zaden ook niet meer op voorraad te hebben ;(

Heb nog wel wat alternatieve websites gevonden met zwarte psylliumzaad voor 11-15,- per kilo. Maar ik ben de blanke gewend XD
Laatst bijgewerkt door Cookie2222 op 01-11-22 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:41

Cookie2222 schreef:
Baroen geeft aan de zaden ook niet meer op voorraad te hebben ;(


Oh dan heb ik dus net op tijd besteld..

elinedeau95

Berichten: 1195
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:04

Ik wil graag over een maand weer kuurtje doen nu ik die van mij 2 weken achter de rug heb, maar ik kan nergens iets halen.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:08

Dat valt wel mee toch? Ik heb best wat plekken gezien die aanbieden, alleen is de prijs echt fors meer dan bij Pit-Pit.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:33

Ik heb net bij horseflex besteld. Twee paarden met koliek op stal van weekend. Mijne zag ik rommelen in zand niet duidelijk of die aan eten was maar ik wil geen risico

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:58

Je kan ook bij vitalbix bestellen en dan de slobber. Mijne vond het onverwacht lekker

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:07

Maar die is maar 50% psyllium toch? Krijgen ze dan wel genoeg binnen?

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:17

Dan moet je wel heel veel voeren, lijkt mij. Heeft de mijne niet nodig qua vetjes :')

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:41

Baroen ben ik ook al een tijdje in de gaten aan het houden voor de 25 kg zakken. Ik dacht, als ze weer binnen komen dan kan ik vast een deel doorverkopen.. maar ze waren dus alweer uitverkocht voordat ik überhaupt wist dat er weer iets op voorraad was haha.
Nog maar even op die van pit pit wachten dus.