Voeding drachtige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lizzy_89
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-01-21

Voeding drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 14:28

Dag allemaal!

Ik hoop dat jullie wat tips/adviezen voor mij en mijn drachtige merrie (8jaar) hebben.
Ik heb Lizzy enkele maanden geleden drachtig gekocht.
Destijds was ze erg ondervoed en mager.
In overleg met dierenarts ben ik toen begonnen met onbeperkt hooi (dit was ze bij de vorige eigenaar niet gewend). Daarnaast kreeg ze muesli, fibrebeet en zijn we langzaam aan gestart met merriebrok.

Op dit moment is ze 9 maand drachtig.

Ze weegt nu 570kg, en krijgt momenteel onderstaand (verdeeld over 2 voerbeurten)
- 750gram merriebrok Pavo (1.5kilo per dag)
- 500gram nature best Muesli (havervrij) (1 kilo per dag).
- 125gram fibrebeet (250gram per dag).
Van fibrebeet kreeg ze eerst 0.5 kilo per dag, maar omdat ze bijna 60 kilo is aangekomen in 2 maanden hebben we dit wat teruggeschaald.

Volgens de verpakking van de merriebrok zou ze nu 2.5kilo per dag moeten krijgen. We hebben het merriebrok laatst wat opgeschaald, maar hier wordt ze erg heet van (lees onhandelbaar). Na meerdere gevaarlijke uitbreek situaties hebben we de merriebrok toch weer terugzet naar de 1.5 kilo per dag.
Maar toch blijft ze erg heet, en slaat bij stressvolle situaties compleet door.
Nu zitten we een beetje met de handen in haar.

Enerzijds wil ik haar en het veulen graag de nodige voedingstoffen geven, ook vooral omdat ze nog steeds niet op het juiste gewicht zit. Anderzijds ben ik bang dat ze iets gaat breken als ze zo door gaat.
Heeft iemand tips wat te voeren zodat ze minder heet is en toch de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt?

Groetjes Miriam & Lizzy /3

Dennenboom

Berichten: 701
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:33

Heb je een foto van je merrie?

Ik weet dat Marstall Haferfrei een goede vitamine muesli is. Daar zit geen haver in en is wel een dikmaker door maisvlokken.

Hoeveel uur loopt ze buiten? En in een paddock of op het land?

Ik heb ook een drachtige merrie die compleet omgeslagen is, lees hyper en snel gespannen. Ik denk dat het bij die van mij de hormonen zijn in combinatie met het weer en minder buiten.

Lizzy_89
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-01-21

Re: Voeding drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 14:38

Hoi Dennenboom.
Bedankt voor je reactie.
Ze loopt de hele dag buiten. Van 8.30 tot 17.00 ongeveer. Ze loopt meestal op het land met de rest. Tenzij het heel erg nat is dan lopen ze paar uurtjes op het land en verder in de paddock. Snachts staat ze in een grote stal waar ze echt vrij in kan lopen. Deze is circa 8x10.
Omdat ik haar nog niet zo lang heb, en ik überhaupt nog nooit een drachtige merrie heb gehad weet ik er ook niet veel van of dit ook door hormonen kan komen?

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:38

Ik zou me niet te gek laten maken door het voeradvies van de voerfabrikant. Je voer bestaat immers niet alleen uit dat specifieke voer + ruwvoer. Er zijn miljoenen gezonde veulens geboren waarvan de moeder geen merriebrok gegeten heeft. Dus als ze daar heet van wordt (is dat zo? Zijn het niet gewoon de hormonen?) dan zou ik gewoon experimenteren met wat minder merriebrok en desnoods een mooie basisbrok ernaast.
Je merrie was ondervoed, en komt nu beter in conditie. Dus logisch dat ze zich beter voelt, en meer energie heeft. Mogelijk kun je ook nog winst qua gedrag halen door een ander stal- of bewegingsmanagement toe te passen?

Lizzy_89
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-01-21

Re: Voeding drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 14:43

Hoi Eatshay,

Dus het geven van minder merriebrok (bijv teruggegaan naar 1kilo per dag) kan geen kwijt denk jij?
Qua bewegingsmanagement weet ik niet zo goed wat ik nog zou kunnen aanpassen. We wandelen veel, en longeren doen we nog. Verder staat ze zo veel mogelijk op de ruimte waar ze lekker kan bewegen.
Over het geheel gezien is ze rustig. Maar als er iets stressvols gebeurd (soms weet ik de aanleiding helemaal niet) is ze echt buiten zinnen.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:46

Welnee, dat kan geen kwaad. Die miljoen soorten brok die tegenwoordig verkrijgbaar zijn, zijn voornamelijk noodzakelijk voor de bankrekening van de voerproducent. Tuurlijk zit er verschil in samenstellingen, maar je krijgt echt niet ineens een veulen met 5 pootjes en een groene staart als je niet per se DIE soort brok voert.
Pest is dat je die merrie gewoon nog niet goed kent. Misschien is het altijd wel zo'n stresskip als er iets niet gaat zoals zij het verwacht had. Of zijn het de hormonen. Of is ze toch nog wat van de rel door de verhuizing.
Gewoon wat experimenteren, kijken wat werkt, en wat niet. Komt vast goed.

Dennenboom

Berichten: 701
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 18:53

Lizzy_89 schreef:
Hoi Dennenboom.
Bedankt voor je reactie.
Ze loopt de hele dag buiten. Van 8.30 tot 17.00 ongeveer. Ze loopt meestal op het land met de rest. Tenzij het heel erg nat is dan lopen ze paar uurtjes op het land en verder in de paddock. Snachts staat ze in een grote stal waar ze echt vrij in kan lopen. Deze is circa 8x10.
Omdat ik haar nog niet zo lang heb, en ik überhaupt nog nooit een drachtige merrie heb gehad weet ik er ook niet veel van of dit ook door hormonen kan komen?


Dat hoort goed, voldoende bewegingsruimte dus. Spannend zeg, maar wel heel leuk!

Ik geef ook niet de hoeveelheid merriebrok die erop staat. Begin het nu wel op te bouwen. Goed ruwvoer is in mijn ogen het belangrijkste.

Is je merrie nog groen in het rijden of al meer bevestigd?

Bij de vorige eigenaar was mijn merrie rustig, lief en lekker cool. Zo is ze bij mij ook even geweest tot op de 1 of andere dag er een ommekeer was in haar gedrag en tot heden helaas nog niet weer veranderd. Daarnaast 'dekt' ze steeds mijn andere merrie dus denk duidelijk iets met de hormonen. Dit heb ik ook wel vaker gehoord.