Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Beoordelen rantsoen - voeradvies gezocht

 
Profiel   

Beste bokkers,

Ik was benieuwd naar ervaringen van mensen die hun voer hebben laten beoordelen door een onafhankelijk persoon. Ik heb mijn voer al eens laten beoordelen door mijn DA en daar kwam uit dat het rantsoen op alle onderdelen ruim voldoende is en dat de vezels/structuur, eiwit, koolhydraten, vitamines en mineralen allemaal boven de benodigde dagelijkse behoefte ligt. Ik geef daarbij geen overmaat. :o

Toch vind ik dat mijn paard slecht aankomt in bespiering. Ze wordt 4 dagen in de week bereden, 2 dagen gelongeerd met 1 dag vrij. Ze wordt daarbij op een correcte manier gereden, vanuit achteren naar de hand toe waarbij ze 2x in de week door mijn instructrice wordt gereden op M/Z niveau.

Ik geef haar voornamelijk Cavalor Pianissimo, waarvan in weet dat het eiwit arm is maar omdat mijn paard dit voer al kreeg voordat we haar kochten (1 jaar geleden), zijn we hier mee door gegaan. Gezien het een stress-kip is leek het mij prima voer. Ze heeft daarnaast wel de neiging snel een dikke buik te krijgen.

Wellicht hebben jullie ook nog goede ideeën. Ze krijgt dagelijks, verdeeld over 3 porties:
- 500gr (3/4 schep) Cavalor Pianissimo Muesli
- 350 gr Vitalbix Daily Complete vitaminebrok
- 300 gr Hartog Luzerne Complete Care Senior (1 1/4 voerschep)
- 90 ml Vitalbix Lijnzaadolie + Vitamine E (3 pompjes)
- 100-250gr Vitalbix Slobber Mash afhankelijk van verrichte arbeid.

Daarnaast krijgt ze zo goed als onbeperkt hooi.

Ik hoor graag jullie advies of anders personen die op locatie komen en onafhankelijk voedingsadvies geven! :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 10:36 



 
Profiel   

Ik ben zelf voor onafhankelijk advies in te huren.

Bij de aangeleverde gegevens vraag ik me in ieder geval nog af:
Wat is het ideaalgewicht van je paard ongeveer?
Is het fijn, gemiddeld of grof hooi?
Zijn er enige medische problemen bekend?

Ik verwacht dat een eiwitbron bij jouw paard al een flinke verbetering kan opleveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 11:44 



 
Profiel   

Mizora, ik zal je even een pb sturen!

Het ideaalgewicht durf ik eigenlijk niet zo goed te zeggen. Ik heb geen idee hoe zwaar ze op dit moment is. Het is een Fries x KWPN van 1.60 hoog. Ze is goed op gewicht, hoeft zeker niet aan te komen, enkel in spier. Ik durf haar nu niet zo veel krachtvoer te geven omdat ik niet wil dat ze nog een dikkere buik krijgt :')

Hooi wilt wel eens wisselen. Ze krijgt nu redelijk grof hooi maar heeft hiervoor een lange tijd om gemiddeld/fijn hooi gestaan.

Qua medische problemen, ze is recentelijk door de medische molen in Bodegraven gegaan. Conclusie was hieruit dat paard het erg moeilijk vind om rug te bollen, mede door haar bouw. Staat het liefst met een weggedrukte rug en hoofd omhoog. We zijn nu erg aan het trainen op bekken kantelen en lengte maken met ruggebruik. Rug is gevoelig tezamen met SI-gewricht. Deze zijn recentelijk ingespoten. Haar bovenlijn is al een heel stuk verbeterd sinds we haar hebben maar ook in haar hals vind ik dat er weinig bespiering komt ondanks dat ze een hele fijne en losse hals heeft.

Goed om te horen dat een eiwitbron wellicht een stapje in de goede richting kan geven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 12:04 



 
Profiel   

Hoe oud is het paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 12:22 



 
Profiel   

SuperZodiaX, de merrie is 10 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 12:34 



 
Profiel   

Het belangrijkste wat zit er in het hooi ?
Nu is het natte vingerwerk omdat je niet weet wat er in het ruwvoer zit .

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 12:53 



 
Profiel   

Klopt, het hooi wil ik ook laten onderzoeken, maar is lastig als het niet continue hetzelfde is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 13:00 



 
Profiel   

Bekijk eens subli atleet mijn paard word snel heet en hier niet van hoog in eiwit ze krijgt maar 300 gram per dag soms na erg zware training wat voorde lekker extra maar ik ben blij met dat brokje **\O/** **\O/** het doet voor mij het gene wat ik zocht je mag er trouwens meer van voeren 300 is minimum maar hier op gestart voor een maand en ze trok mooi bij vond ik dus niet hoger geprobeerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 13:17 



 
Profiel   

Voer is natuurlijk niet alles. Ik vind dat je paard redelijk veel doet. Spieren herstellen (bouwen) juist in de herstelperiodes tussen trainingen in. En hoe is haar dagelijks leven verder? Staat ze veel op stal, of komt ze veel buiten, en dan in een groep of alleen? Dagelijks vrije beweging kan geen enkele training tegenop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 13:36 



 
Profiel   

Misschien te simpel gedacht, maar voor spieropbouw zijn eiwitten nodig. Dus waarom 'beperken' in de eiwitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 14:54 



 
Profiel   

Snorkel1986, dank voor je reactie. Subli Atleet ziet er goed uit. Echter het hoofdingredient is Soja. Mijn paard is erg gevoelig op de hormonen dus ik ben wat terughouden met het voeren van soja.

Caily, dank voor je reactie. Ik denk dat mijn paard zeker niet te veel doet, longeren is ook aan de hand werken of grondwerk. En het rijden wordt ook afgewisseld. Daarnaast wordt mijn paard er slechter van als ze niet beweegt. Zo veel mogelijk bewegen is het beste voor haar.

Kim_W, ik wil haar ook zeker niet beperken in de eiwitten. Het viel me alleen op dat de bovenlijn niet goed meekomt ondanks goede trainingen en bedacht me dat het wellicht toch door haar eiwitarme muesli zou komen. Ik wissel liever niet te veel van voer en omdat ze altijd op de Cavalor Pianissimo heeft gestaan wou ik dat eerst niet aanpassen. Maar gezien het erg lage eitwit % wellicht toch noodzakelijk... maar goed, wat nu? Er is zoveel.. Ze hoeft niet aan te komen in gewicht, enkel spier dus ik wil ook geen voer met te veel kcal maar wel veel eiwitten. Of wellicht een eiwit supplement voor bij de cavalor pianissimo. Blijft lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 15:03 



 
Profiel   

Ik heb contact gehad met Subli en zij raadden mij het product Sport Torso van Voermeesters aan. Deze brok bevat extra eiwitten en geen hele soja, alleen soja schilfers. De soja in de brok is GMO-vrij. Iemand bekend met dit product?

En daarnaast zit ik nu ook te kijken naar Hippalgo BodyBuilder. Belangrijk is alleen dat ze dus niet te veel mag aankomen en het enkel om de eiwitten gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 17:11 



 
Profiel   

Als het enkel om de eiwitten gaat zou ik subli atleet toevoegen, das 40%eiwit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 17:16 



 
Profiel   

Ik heb een paard met pssm gehad. Wellicht eens onderzoeken of jouw paard daar dragen van zou kunnen zijn? Zonder beweging slechter worden is daar ook een symptoom van.

Als extra eiwit bron kan je ook kiezen voor rijst proteïne of erwten isolaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 17:37 



 
Profiel   

troi, dank voor je berichtje. Helaas valt subli atleet af i.v.m. de soja. Dit is geen goede optie voor mijn merrie die worstelt met haar hormonen.

Caily, ik zou haar inderdaad nog wel eens willen testen op pssm. Ik moet mij er alleen nog in verdiepen hoe of wat. We zijn al een tijdje bezig met haar en willen niet alles tegelijkertijd doen. Zijn nu bezig met haar hormonen eerst. Maar ik zou dit in de toekomst zeker nog wel eens willen testen. Is er ondertussen al een test die 100% zekerheid geeft?

Ik ga eens kijken naar rijst proteine of erwten isolaat. Is hiervoor ook een speciale paarden variant?

Ik zit daarbij te denken om haar wellicht eerst over te laten stappen naar de Vitalbix Active+ muesli i.p.v. Cavalor Pianissimo. Deze muesli heeft al iets meer eiwitten en minder suiker + zetmeel. Vanuit daaruit verder kijken of de eiwitten nog verder opgehoogd moeten worden d.m.v. een supplement.

Ik sta zeker nog open voor meer tips wat betreft eiwitten voor paard :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 17:50 



 
Profiel   

Gewoon een schep esparcette korrels of luzernekorrels bijgeven. Daar doen mijn ouwetjes het helemaal prima op wat betreft eiwitten.
Maar misschien denk ik te simpel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 17:54 



 
Profiel   

Pandora2, mijn merrie krijgt al Luzerne. Denk dat de korrels die jij noemt dan wellicht overbodig/hetzelfde zijn ongeveer? Of niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 18:20 



 
Profiel   

Complete care senior is 11% eiwit. Wat niet bijzonder veel is.
Luzernekorrel van Hartog is al bijna 18% eiwit.
Een schep korrels is om en bij de 500gr. Een schep complete care senior zal hooguit 200gr zijn denk ik.

Ik zie een duidelijk verschil :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 18:31 



 
Profiel   

Dabiscui schreef
Pandora2, mijn merrie krijgt al Luzerne. Denk dat de korrels die jij noemt dan wellicht overbodig/hetzelfde zijn ongeveer? Of niet

Of gewoon lucerne verdubbelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 18:37 



 
Profiel   

Ik zal inderdaad eerst beginnen met lucerne verhogen. Ik heb daar nog een hele ton van dus zonde om dat ineens niet meer te gaan voeren.

Zijn er mensen die hun voorkeur aan kunnen geven voor rijst proteine vs. erwten isolaat? Kan ik Hippalgo Body Builder ook zien als rijst proteine?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 19:05 



 
Profiel   

Haha ja, de portie verhogen is inderdaad ook een goed idee !

Ik heb trouwens die Hippalgo Bodybuilder destijds een jaar aan mijn oudje gegeven en dat beviel uitstekend.
De bovenlijn werd er een stuk beter door.
Loopt volgens mij ook een topic hierover met ervaringen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 19:09 



 
Profiel   

Ik heb ook jaren vitalbix gevoerd aan mijn hengst. Meerdere malen voeradvies gevraagd. Dit ook braaf opgevolgd.

Op het laatst kreeg hij 4 scheppen luzerne, 2 scheppen probreed , 4 pompjes olie en 3/4 schep slobber mash allemaal van vitalbix en verdeeld over de dag. En uiteraard onbeperkt voordroog. En nog was hij schraal en kreeg ik er geen spieren op.

Ik heb toen bij havens voeradvies opgevraagd en langzaam de overstap gemaakt naar Havens. En ik zie hem nu aan komen. Hij word voller en je ziet er meer spieren op komen.
En het scheelt me ook aanzienelijk in mijn portemonee.

Voor mijn paard werkte het helaas niet vitalbix. Terwijl mijn andere paarden die niet in het werk staan het prima deden op de vitalbix daily compleet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 19:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen