Ponys op 24 7 track zonder weidegang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shanbam
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-01-21

Ponys op 24 7 track zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 15:27

Hallo iedereen,

Ik zou erg graag twee ponys bij mij aan huis houden. Ik heb de ruimte voor een track met schuilstal, verschillende voerplekken met onbeperkt hooi en ik zal wilgentakken etc aanbieden. Ik heb alleen geen ruimte om gras te groeien voor ze. Ik heb in de buurt gezocht naar stukjes wei die ik lan huren om ze een aantal uur per week te laten grazen, maar ik heb nog niets gevonden wat geschikt is. Zou ik de ponys ook zonder weidegang kunnen houden of raden jullie dat af?

RomyDW

Berichten: 45
Geregistreerd: 03-01-16
Woonplaats: Culemborg

Re: Ponys op 24 7 track zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:29

elk paard heeft een wei nodig om te rennen en echt paard te zijn, ik zou geen paard houden zonder wei

Shanbam
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-01-21

Re: Ponys op 24 7 track zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 15:34

Rennen kunnen ze op mijn track dus wel, maar het gaat echt om het grazen

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:35

Het ligt er aan hoeveel (loop)ruimte ze hebben.
Heb je geen klein stukje over waar "weide" van maakt waar ze elke dag even op kunnen lopen?

Maar als je genoeg loopruimte hebt dan is gras geen noodzaak.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:36

Er zijn zat paarden die zelfs beter helemaal niet op de wei kunnen, veel koudbloeden doen het beter op 24/7 hooi dan op gras. Maar ik ben wel benieuwd hoe je track er dan uit zou gaan zien, en of die groot genoeg is om af en toe een sprintje te trekken en elkaar te ontwijken. Als je daar genoeg ruimte voor hebt, dan is er vaak ook genoeg ruimte om tussen die tracks in een paar kleine weitjes aan te leggen.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:37

RomyDW schreef:
elk paard heeft een wei nodig om te rennen en echt paard te zijn, ik zou geen paard houden zonder wei

Ik heb een paardje gehad die heel erg IR was en diverse keren bevangen was geweest.
Die had ik op zand staan maar de ruimte was ruim voldoende om lekker rond te rennen.

Samen stonden ze op 2000m2 en de ander mocht een paar uurtjes in de wei elke dag.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:38

Hoe groot en breed is je track?
En is die ondergrond genoeg om jaar door droog te houden?
Ik zie helaas zo vaak van die modderpaden omdat het toch te klein is.

Gras hebben ze niet perse nodig, al vinden ze dat natuurlijk wel erg lekker.
Persoonlijk wil ik geen paard zonder wei, al zou het voor mijn dikbillen misschien zelfs wel beter zijn :D
Ik zie ze toch heel veel pasje voor pasje lopen bij het grazen. En de paarden hier in de buurt op de tracks bij de hooibak hangen.
Maar dat zullen dan misschien geen goed ingerichte zijn?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:42

Gras is leuk maar niet noodzakelijk.

De shetten mogen hier iedere dag een half uurtje een hoekje erf maaien, maar meer gras krijgen ze ook niet. Hun PP was ooit met gras, maar is al weer 2 jaar alleen nog maar zand+aarde+hoefdiepe modder+snippers+stenen. De grote paarden hebben 's zomers wel gras, maar nu ook helemaal niet. Ondanks drainage en beperkte belasting is dat met de klei niet mogelijk gebleken, zij komen 8 maanden per jaar gedeeltelijk op het gras, tussen de 2 en max. 8 uur per dag.

Er zijn genoeg paarden die vanwege hun gezondheid helemaal niet op het gras mogen. Zolang de paarden voldoende ruimte hebben om te rennen, ook zijwaarts (dus bijvoorbeeld de PP aangesloten aan een rijbak of longeercirkel, niet kleiner dan 15x15), hebben ze het helemaal prima.

Een basale PP van brede paden om een bak heen (dus totaal 30x50m, waarbij de rijbak 20x40 is), is voor paarden een heerlijk stukje, hoewel groter uiteraard fijner is. Het gras is een extra'tje bovenop onbeperkt (maar niet per se ongeremd) ruwvoer, geen noodzakelijkheid.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 01-02-21 16:25, in het totaal 2 keer bewerkt

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:43

Ik denk dat er zat paarden geen gras hebben, sowieso in de winter en sommige paarden doen het helemaal niet goed op gras. Ik moet wel zeggen dat ik ze hier nergens meer blij mee maak dan de wei open zetten. De rest van de tijd en 2-3 maanden in de winter is dat altijd staan ze op ongeveer 1000m2 paddock, uitloop en schuilstal en onbeperkt hooi.
Het ligt er ook aan wat de alternatieven zijn, die van mij stond op pension alleen overdag buiten. Hij vind 24/7 kunnen bepalen of hij buiten of binnen staat en wanneer hij eet wel echt heel veel fijner dan snachts op stal en overdag naar buiten. Ook zonder mijn weitjes was dit al een enorme verbetering geweest. In de zomer als er veel vliegen zitten staat hij bv. liever overdag in de stal hooi te eten dan dat hij op de wei loopt.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ponys op 24 7 track zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 16:03

Ik heb ook weinig gras. Enkel in de lente en zomer een paar uurtjes. (en nu het zo droog is de laatste zomers groeit er helemaal niet veel) Ik vind het niet zo heel erg. Ik voer onbeperkt ruwvoer en heb hele speelse paarden die zich de hele dag wel met elkaar kunnen vermaken. Om dat laatste is ruimte voor mij heel erg belangrijk. Ik heb liever veel open ruimtes dan enkel een track. Bij mij wordt er veel gerend, maar ook moeten ze om elkaar heen kunnen draaien en kunnen stoeien zonder dat ze direct in de draad belanden.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Ponys op 24 7 track zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 16:12

Ik vind gras absoluut niet noodzakelijk. Ruimte wel.
En heel eerlijk: ik zie heel veel mensen die een 'track' of 'paddock paradise' als excuus gebruiken om veel te veel paarden op veel te weinig ruimte te houden. Dus op zich zegt die aanduiding me nog niet veel.
Het heet tegenwoordig al 'paradise' als er een strookje van 100 meter ligt waar die paarden zich in de bagger de pleuris lopen te vervelen. Dat vind ik geen paardwaardig bestaan. Maar ook daarin heeft iedereen z'n eigen normen.

Shanbam
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 16:24

Eatshay schreef:
Ik vind gras absoluut niet noodzakelijk. Ruimte wel.
En heel eerlijk: ik zie heel veel mensen die een 'track' of 'paddock paradise' als excuus gebruiken om veel te veel paarden op veel te weinig ruimte te houden. Dus op zich zegt die aanduiding me nog niet veel.
Het heet tegenwoordig al 'paradise' als er een strookje van 100 meter ligt waar die paarden zich in de bagger de pleuris lopen te vervelen. Dat vind ik geen paardwaardig bestaan. Maar ook daarin heeft iedereen z'n eigen normen.


Ik ben het met je eens, ik heb op mijn track twee ponys onder de 1.50 staan, en er komen er zeker geen meer bij! Nu zou ik mijn stuk eigenlijk geen pp mogen noemen, omdat ik er geen berg en poel etc. heb. Maar ik probeer wel het pp/equi habbitat principe aan te houden, in hoeverre dat op mijn beperkte stukje land mogelijk is

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ponys op 24 7 track zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 16:31

Wat mij betreft is het belangrijkste dat paarden genoeg ruimte en mentale uitdaging hebben. Dus ruimte om te bewegen, ruimte om een stuk te rennen, en een indeling die ook stimuleert dat ze lekker rondlopen.

Maar ook dat ze een fijne schuilplek tegen zon / wind / neerslag hebben. Een droge plek hebben om te staan en liggen. En toch ook wel dat ze kunnen grazen. Dat hoeft niet de hele dag. Dat hoeft zelfs niet elke dag. Het mag ook zijn dat ze een deel van het jaar flink moeten zoeken om nog wat sprietjes te vinden.

Maar jaarrond dag-in-dag uit, en zeker in de zomer....je paard nooit eens een uurtje op het gras laten....nee dat zou mijn keuze niet zijn, dat vind ik echt heel erg sneu :(:)

Er zijn volgens mij maar heel weinig paarden die ècht geen sprietje gras kunnen verdragen. Mentaal is het gewoon belangrijk vind ik.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 17:35

pmarena schreef:
Maar jaarrond dag-in-dag uit, en zeker in de zomer....je paard nooit eens een uurtje op het gras laten....nee dat zou mijn keuze niet zijn, dat vind ik echt heel erg sneu :(:)

Er zijn volgens mij maar heel weinig paarden die ècht geen sprietje gras kunnen verdragen. Mentaal is het gewoon belangrijk vind ik.

Ik heb een paard gehad die je beter er helemaal niet op kon zetten dan elke dag (of om de dag) even.
Zette ik hem af en toe er op dan bleef hij uren ijsberen voor het draad om weer naar het gras te mogen.
Zonder gras had hij rust omdat hij wist dat het niet mag/kan.
Ook als ik de rest wel op zette, dan stond hij even bij het draad te kijken en ging dan zijn eigen gang weer.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 17:45

Ik zou mijn paard(en) geen gras willen ontzeggen. Een lekker ruime wei waar ze eventueel maar een paar uurtjes per week op lopen zou voor mijn paarden het minimale zijn. Maar iedereen is anders. Genoeg mensen die ze op een paddock van 20x20 houden. Er zijn natuurlijk paarden die het minder doen op gras maar er is zoveel meer dan 24/7 op de wei.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:01

Brainless schreef:
Ik heb een paard gehad die je beter er helemaal niet op kon zetten dan elke dag (of om de dag) even.
Zette ik hem af en toe er op dan bleef hij uren ijsberen voor het draad om weer naar het gras te mogen.
Zonder gras had hij rust omdat hij wist dat het niet mag/kan.
Ook als ik de rest wel op zette, dan stond hij even bij het draad te kijken en ging dan zijn eigen gang weer.


Dat herken ik wel, daarom heb ik hier de weides nu gewoon dicht voor 2-3 maanden. Als ik ze er er met droog weer 1-2 uurtjes op zet dan staan ze, als het wel weer 15 mm geregend heeft, met uitmesten de hele tijd voor de draad te klooien, op en neer te rennen etc. En nu weten ze na een paar dagen dat ze er toch niet open mogen en dan doen ze lekker hun eigen ding.
Voor het gras is het ook wel fijn trouwens even wat rust, het groeit toch soms een beetje op de warmere dagen en dat geeft flinke voorsprong in maart.

Als je zelf geen gras hebt kun je er trouwens wel paar keer per week half uur buiten te gaan wandelen langs een fijne berm met gras. Deed ik op pension vaak ook. Ik las ook iets over wilgentakken. Hier staat de hele sloot vol met wilgen. Als ik die knip komen ze echt aangerend. Wel alleen als er blad aan staat, in de winter doen ze weinig met takken. Ik heb een beetje getest met takken en nu langs de wei populier, nog meer wilg, els en berk gezet. Die vielen allemaal in de smaak. De katjes van populieren vinden ze ook lekker in het voorjaar.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:04

pmarena schreef:
Maar jaarrond dag-in-dag uit, en zeker in de zomer....je paard nooit eens een uurtje op het gras laten....nee dat zou mijn keuze niet zijn, dat vind ik echt heel erg sneu :(:)

Er zijn volgens mij maar heel weinig paarden die ècht geen sprietje gras kunnen verdragen. Mentaal is het gewoon belangrijk vind ik.


Mee eens. Ik snap het aanhalen van die uitzonderingen ook niet. Paarden die prima op het gras kunnen nooit in een wei, voor mij not-done.
Lekker grazen is belangrijk om ze tussen de oren blij te maken

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:04

Heb je een tekening met afmetingen van de track? Dan is het qua beeldvorming een stuk makkelijker.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:11

Kinke schreef:
pmarena schreef:
Maar jaarrond dag-in-dag uit, en zeker in de zomer....je paard nooit eens een uurtje op het gras laten....nee dat zou mijn keuze niet zijn, dat vind ik echt heel erg sneu :(:)

Er zijn volgens mij maar heel weinig paarden die ècht geen sprietje gras kunnen verdragen. Mentaal is het gewoon belangrijk vind ik.


Mee eens. Ik snap het aanhalen van die uitzonderingen ook niet. Paarden die prima op het gras kunnen nooit in een wei, voor mij not-done.
Lekker grazen is belangrijk om ze tussen de oren blij te maken


Vind ik ook :j Ik vind het nu ook al, dan staat er amper wat op de wei, maar gewoon al het idee van op de wei staan, lekker even in het zonnetje op de wei liggen (terwijl dat op het zand ook prima gaat) en even wat meer ruimte dan op een pad.... daarvan zie ik al dat gouwe ouwe Rena dan toch weer wat vrolijker uit haar oogjes kijkt.

Iets van perspectief krijgen ofzo, een sprankje hoop op betere tijden, tussen zand, modder, hooi, binnen en saaiheid....terwijl ze hier rond de hele wei kunnen lopen en daar ook wel wat grasjes hebben, altijd vrij in en uit kunnen lopen, altijd hooi tot hun beschikking hebben. Maar een beetje paard wil gewoon op het gras :j

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:13

RomyDW schreef:
elk paard heeft een wei nodig om te rennen en echt paard te zijn, ik zou geen paard houden zonder wei


Absoluut mee oneens, voor sommige paarden is het zelfs schadelijk.

Paarden kunnem 24/7 naar buiten en met ruwvoer is dat verder geen probleem. Gewoon verschillende voerplekken aanbieden. Kijk anders eens im het topic "show je paddock paradise".

Edit er zijn visies die van mening zijn dat gras echt kwalijk is voor het paard.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ponys op 24 7 track zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:17

daar gaan we weer....een uitzondering.
Het zou toch erg vreemd zijn dat gras kwalijk is voor een paard terwijl een paard daarvoor gebouwd is.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:26

Kinke schreef:
Paarden die prima op het gras kunnen nooit in een wei, voor mij not-done.
Lekker grazen is belangrijk om ze tussen de oren blij te maken

Blij tussen de oren, daar ben ik het helemaal mee eens. Mooi gezegd ook :)
Verder vind ik weidegang ook belangrijk voor de beweging. Een grazend paard 'staat' niet op de wei, die 'beweegt' op de wei. Ze zijn constant heel rustig in beweging.
Een paard heeft niet alleen ruimte nodig om te bewegen, hij heeft ook motivatie nodig. En af en toe rennen en dan weer lang stilstaan is echt niet hetzelfde als constant rustig in beweging zijn.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:29

Kinke schreef:
daar gaan we weer....een uitzondering.
Het zou toch erg vreemd zijn dat gras kwalijk is voor een paard terwijl een paard daarvoor gebouwd is.


Nee, los van mijn persoonlijke mening, is er dus een groep die van mening is dat gras voor alle paarden ongezond is en (het weidegras dat wij hebben) geen natuurlijke of gezonde voedselbron is. Kan ze niet helemaal ongelijk geven.

Mijn visie is dat er niks mis is met het houden van paarden die 24/7 met vrije toegang tot ruwvoer hebben..

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:30

Maartje1990 schreef:
Kinke schreef:
daar gaan we weer....een uitzondering.
Het zou toch erg vreemd zijn dat gras kwalijk is voor een paard terwijl een paard daarvoor gebouwd is.


Nee, los van mijn persoonlijke mening, is er dus een groep die van mening is dat gras voor alle paarden ongezond is en (het weidegras dat wij hebben) geen natuurlijke of gezonde voedselbron is. Kan ze niet helemaal ongelijk geven.

Mijn visie is dat er niks mis is met het houden van paarden die 24/7 met vrije toegang tot ruwvoer hebben..

En dat ruwvoer is toevallig toch geen hooi zeker?

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:32

Je kan ook wat anders zetten dan koeiengras natuurlijk.
Tegenwoordig genoeg te krijgen met kruiden en alles.

Zelf zie ik ook dat grazen ze echt rust geeft.
Ik zou het zelf niet willen afnemen.
En die hele enkele uitzondering? Vaak kan die ook wel een paar uurtjes met graasmasker.


Meestal zijn dit soort uitspraken afkomstig van mensen die te weinig grond hebben, daar toch de paarden op houden en dan smoesjes oplepelen om het goed te praten.