Ervaring Zeewier, ondersteuning afvoer afvalstoffen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Ervaring Zeewier, ondersteuning afvoer afvalstoffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 12:03

Hoi

Al jaren geef ik mijn paarden supplementen, zo voer ik Fenegriek bij omdat daarmee het kuchje van mijn paard verdwijnt en hij daarmee algeheel lekkerder in zijn vel zit.
Nu heb ik twee maanden geleden eens zeewier aangeschaft om bij te voeren, gewoon om eens te proberen en hij zag er werkelijk prachtig uit. Glanzende vacht, mooi dun in de haren, echt top. Nu moet ik zeggen dat paardlief sowieso gezond en lekker in zijn vel zit maar volgens mij had de zeewier hier mee te maken. Toen het op was stopte ik even met het bijvoeren, ook benieuwd naar het effect, en inderdaad, meneer begon weer met jeuken/schuren aan zijn staart...
Ik heb mij een beetje ingelezen, en omdat mijn paard best veel krachtvoer per dag krijgt zou het maar zo eens kunnen dan hij de afvalstoffen niet helemaal goed kwijt kan (nieren/lever?) schijnbaar gaan sommige paarden dit dan uitscheiden via de huid en bij mijn paard via de staartwortel. Ook zou dit via talgklieren kunnen gebeuren en dit merk ik aan een jeukplek bovenop zijn kruis en kale plekjes aan zijn hoofd wat ook vettig voelt.

Nu heb ik het idee dat door deze zeewier het jeuken minder wordt, en op de beschrijving wordt ook aangegeven dat Zeewier een zuiverende werking heeft en ook goed is voor de nieren/lever van het paard.

Ik ben dan ook zeker van plan dit door te voeren, maar wil heel graag mijn paard van bínnenuit helpen met zijn jeuk. In mijn ogen is de jeuk een symptoom en niet het hele probleem.

Dus mijn vraag: wie geeft nog meer zeewier aan paard lief voor de extra afvoer van afvalstoffen? Of geven jullie het om een andere reden?

Groetjes

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ervaring Zeewier, ondersteuning afvoer afvalstoffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:11

Ik geef zeewier als ik zie dat ze gaat zandlikken/eten. Na 1 a 2 weken geven is dat ook helemaal over.

Willy62
Berichten: 1
Geregistreerd: 10-12-16

Re: Ervaring Zeewier, ondersteuning afvoer afvalstoffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:25

ik geef mijn paard ook zeewier maar dan omdat ze in het bos steeds naar bepaald soort grond zoekt om te eten ze heeft dus ergens een tekort aan , moet nog even afwachten of dit helpt , geef het nog niet zo lang

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ervaring Zeewier, ondersteuning afvoer afvalstoffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:48

Ik zou je dieet onder de loep nemen.
Daarbij is langdurig zeewier geven niet gezond Ivm gehalte aan jodium.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 13:50

Muze schreef:
Ik zou je dieet onder de loep nemen.
Daarbij is langdurig zeewier geven niet gezond Ivm gehalte aan jodium.

Ja wij willen ruwvoer analyse gaan laten doen.
Brokken krijgt hij veel, 3,5 kg krachtvoer per dag. Dat zal er zeker mee te maken hebben, heb hier ook in geëxperimenteerd maar dit krachtvoer heeft hij wel nodig voor het zware werk wat hij doet en voor het behoud van spiermassa. Daarbij staan we op volpension waarbij het standaard deze brokken zijn.
Verder hele dag weidegang en 3 k per dag hele ruif vol met hooi.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 13:51

Muze schreef:
Ik zou je dieet onder de loep nemen.
Daarbij is langdurig zeewier geven niet gezond Ivm gehalte aan jodium.

En interessant inderdaad over jodium.... wist ik niet!
Wanneer is dit schadelijk? Over wat voor termijn spreek je dan?

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:53

Ik zou het niet langer dan een paar weken voeren en dan weer stoppen.
Eventueel na een aantal weken pauze weee opnieuw geven.

Ts als je niet minder brok wilt geven ( en ik denk dat er echt alternatieven zijn hoor.) dan vrees ik dat die afvalstoffen wel een ding blijven.
Het is duidelijk dat je paard het niet verwerkt krijgt

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 13:54

Muze schreef:
Ik zou het niet langer dan een paar weken voeren en dan weer stoppen.

Ts als je niet minder brok wilt geven ( en ik denk dat se echt alternatieven zijn hoor.) dan vrees ik dat die afvalstoffen wel een ding blijven.
Het is duidelijk dat je paard het niet verwerkt krijgt

Oke bedankt voor je tip wat betreft de jodium.

Ja wellicht een rijker krachtvoer waar ik minder kg van kan geven?
Maar vraag me af of daar de voedingswaarden niet hoger van liggen dus dat dat niks uitmaakt...

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ervaring Zeewier, ondersteuning afvoer afvalstoffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:58

Ik wil best meedenken, maar per pb.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 14:01

Muze schreef:
Ik wil best meedenken, maar per pb.

Is goed ben benieuwd sta altijd open voor tips

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaring Zeewier, ondersteuning afvoer afvalstoffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:21

Maar wat is dat harde werk dat hij zoveel brok nodig zou hebben? Hoe groot is je paard? Wat voor ras? Welk werk? Welke brok krijgt hij?

Je geeft iets tegen een kuchje, maar een gezonde darmflora is het eerste dat je aanpakt en dat begint bij veel ruwvoer en juist niet teveel brok.

Als je paard echt hoog in het werk staat, zou je daar gericht op moeten voeren. Als je paard nu vele kilo's brok gewend is en je geeft dat niet of minder, zal hij even flink terugvallen. Dat kwamen wij vaak tegen toen we voer verkochten. Paarden die over gingen op "gezonder" voeren, moesten echt overschakelen. Maar veel krijgen de kans niet, omdat het tijd kost.

Afval moet eruit en uit zich op diverse manieren. Het is wel zonde om aan de ene kant verkeerd te voeren en aan de andere kant allerlei lapmiddelen te gebruiken om dat op te willen lossen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ervaring Zeewier, ondersteuning afvoer afvalstoffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:57

Dat kom ik vrij veel tegen.
Dingen waarbij goede passende voeding al echt veel verbetering zou kunnen geven.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:02

Muze schreef:
Dat kom ik vrij veel tegen.
Dingen waarbij goede passende voeding al echt veel verbetering zou kunnen geven.


Ja, kwamen wij ook tegen. Voer voor het 1, dan weer iets erbij voor het ander, vervolgens een supplement, want........En voor je het weet sta je van alles te mixen en het 1 met het andere op te lossen.

Maar soms kost terug naar een goed basis voer wel tijd. Als paarden hoog in suiker en zetmeet worden gevoerd, zie je ze weleens wat inkakken. Veel te snel grijpen mensen dan weer naar iets omdat dan het weglaten geen oplossing lijkt.
Maar je moet veranderingen tijd geven.

Ik zag vooral veel; dikke benen, mok, eczeem etc en allemaal middeltjes daarvoor voorbij komen. Zo zonde.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ervaring Zeewier, ondersteuning afvoer afvalstoffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:07

Klopt. Paarden zijn geen graan eters.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Ervaring Zeewier, ondersteuning afvoer afvalstoffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 15:16

Thanks voor jullie meedenken, ik wil het beste voor mijn paard binnen de mogelijkheden die mijn stal biedt! :)

Wat zouden jullie als suggestie kunnen geven voor voer waar wel veel kracht uit geput kan worden (ook explosieve energie en niet alleen maar langdurig) zonder té veel eiwitten en suikers?
hoor graag! Interessant!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:48

leeneliefje schreef:
Thanks voor jullie meedenken, ik wil het beste voor mijn paard binnen de mogelijkheden die mijn stal biedt! :)

Wat zouden jullie als suggestie kunnen geven voor voer waar wel veel kracht uit geput kan worden (ook explosieve energie en niet alleen maar langdurig) zonder té veel eiwitten en suikers?
hoor graag! Interessant!


Je kan alleen advies geven als je alles weet over een paard. Dus hoe groot is je paard, hoe oud, welk type/ras? hoeveel komt ie buiten en hoe? Wat train je? Hoe vaak train je?

Goed voeren is maatwerk. Stallen hebben vaak maar 1 of 2 soorten brok en of muesli en gooien er standaard wat in. Werkt het niet, doen ze er meer of minder in. Maar vaak is dat niet de oplossing.

Pas als je dus info hebt, kan je advies vragen. En dan nog ben ik altijd heel erg voorzichtig met online advies.
Waarom zou je explosieve energie willen? Waarom weinig eiwitten? Er zijn namelijk heel veel vooroordelen over voeren die echt niet kloppen.

En buiten dat alles; Jouw paard, jij betaald, dus jij bepaald.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Ervaring Zeewier, ondersteuning afvoer afvalstoffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:12

Ik heb erg fijne ervaring met de voedingsadviezen die Pavo geeft, dus die zou je ook eens een mailtje kunnen sturen. Ik krijg tot dusver altijd heel eerlijk advies, ze hebben zelfs 1x voer van de concurrent aangeraden omdat ze zelf niks in hun assortiment hadden wat zou passen in die specifieke situatie dus bij Pavo is het in elk geval geen 'wij van wc eend....'

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:53

_Nelleke_ schreef:
Ik heb erg fijne ervaring met de voedingsadviezen die Pavo geeft, dus die zou je ook eens een mailtje kunnen sturen. Ik krijg tot dusver altijd heel eerlijk advies, ze hebben zelfs 1x voer van de concurrent aangeraden omdat ze zelf niks in hun assortiment hadden wat zou passen in die specifieke situatie dus bij Pavo is het in elk geval geen 'wij van wc eend....'


Hmm, die ervaring heb ik totaal niet. Zoveel mensen gehad die door Pavo slecht geadviseerd waren. Of inderdaad allerlei voer van Pavo moesten geven.

Ben dan wel benieuwd wat zij niet in hun assortiment hadden?

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Ervaring Zeewier, ondersteuning afvoer afvalstoffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:31

Ging om een lucernebrok die zij zelf niet hadden. Ik vind juist dat zij geen adviezen tot overvoeren geven en de afgelopen jaren hun assortiment enorm zijn verbeterd qua verhoudingen, ingrediënten en gehaltes.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:41

_Nelleke_ schreef:
Ging om een lucernebrok die zij zelf niet hadden. Ik vind juist dat zij geen adviezen tot overvoeren geven en de afgelopen jaren hun assortiment enorm zijn verbeterd qua verhoudingen, ingrediënten en gehaltes.


Oke, lucerne brok is wel beperkt qua keus.

Daar heb je gelijk in hoor. Ze hebben echt veel nieuwe producten neergezet waarmee ze heel vooruitstrevend zijn.

Ik heb zelf wat moeite met het ongezien adviseren en ook rekenen vanuit gemiddelden en het bang maken voor tekorten.
Maar er is inderdaad veel verbetering vergeleken bij een tijd terug.

Ik zeg altijd tegen mensen; als je ergens advies vraagt, zorg dat ze heel goed doorvragen over je paard, de situatie, het trainen etc.