Welke merk magnesium voeren jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke merk magnesium voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:24

Ik geef al een tijd die van de Welkoop. Gaat prima . Maar was idd wel verward door die tegenstrijdige berichten. Ik heb een schep zemelen met wat water en daar meng ik alles doorheen. Hoevee magnesium precies weet ik niet maar ik gebruik een schepje die van de waspoeder komt. Ik heb ene fjord.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:28

Ik voer de magnesiumcitraat van Vitalstyle.

Ik merk op oxide 0.0 verschil. Helaas.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:52

oke vraagje, ik heb de magnesium binnen hierop staat het volgende;
gehalt: min. 85%MgO = min.51%Mg
ik ga er dan vanuit dat minimaal de helft werkzame magnesium is.

op ene forum vond ik het volgende:
Anorganisch magnesium
Hieronder vallen magnesium-oxide, -sulfaat, -citraat, -carbonaat, - chloride, -fostaat, etc. De opname van deze magnesiumbindingen varieert van redelijk tot slecht. De slechter opneemvare vormen (zoals magnesium-fosfaat) hebben bijwerkingen en werken vaak laxerend, en zachte mest zorgt nou juist voor een groter magnesium-verlies! Ook kunnen deze bindingen de pH in de darmen veranderen. De slechte opname kan niet worden gecompenseerd door de dosering te verhogen, mede vanwege de ongunstige bijwerkingen.

Anorganisch magnesium
Verstrek dagelijks 3 (kleine pony) tot 12 gram (groot paard) netto van het magnesium uit het magnesium supplement (dus bij een kleine pony wordt dit 30 gram als de concentratie magnesium 10% is).

Dan zou ik dus max 24 gram moeten voeren? Hoe hebben jullie de berekening gemaakt en hoeveel voeren jullie?

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:31

Zamba schreef:
oke vraagje, ik heb de magnesium binnen hierop staat het volgende;
gehalt: min. 85%MgO = min.51%Mg
ik ga er dan vanuit dat minimaal de helft werkzame magnesium is.

op ene forum vond ik het volgende:
Anorganisch magnesium
Hieronder vallen magnesium-oxide, -sulfaat, -citraat, -carbonaat, - chloride, -fostaat, etc. De opname van deze magnesiumbindingen varieert van redelijk tot slecht. De slechter opneemvare vormen (zoals magnesium-fosfaat) hebben bijwerkingen en werken vaak laxerend, en zachte mest zorgt nou juist voor een groter magnesium-verlies! Ook kunnen deze bindingen de pH in de darmen veranderen. De slechte opname kan niet worden gecompenseerd door de dosering te verhogen, mede vanwege de ongunstige bijwerkingen.

Anorganisch magnesium
Verstrek dagelijks 3 (kleine pony) tot 12 gram (groot paard) netto van het magnesium uit het magnesium supplement (dus bij een kleine pony wordt dit 30 gram als de concentratie magnesium 10% is).

Dan zou ik dus max 24 gram moeten voeren? Hoe hebben jullie de berekening gemaakt en hoeveel voeren jullie?


Bevalt het jou? Op de 24 gram?

En hoeveel gram voeren de anderen per dag van dat gries van de welkoop?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Welke merk magnesium voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:40

Ik kijk naar verhouding calcium, fosfor en magnesium ( incl gemiddelde ruwvoer). Zo kwam ik er op uit dat ik totaal 11 gram extra geef dmv brokjes, balancer en 5gr magnesiumoxide. Van die 5gr is dan idd 2,5gr daadwerkelijk magnesium.

Mijn paard heeft een magnesiumtekort gehad, vandaar dat ik nu naar de hele verhouding kijk.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:42

snorkel1986 schreef:
Zamba schreef:
oke vraagje, ik heb de magnesium binnen hierop staat het volgende;
gehalt: min. 85%MgO = min.51%Mg
ik ga er dan vanuit dat minimaal de helft werkzame magnesium is.

op ene forum vond ik het volgende:
Anorganisch magnesium
Hieronder vallen magnesium-oxide, -sulfaat, -citraat, -carbonaat, - chloride, -fostaat, etc. De opname van deze magnesiumbindingen varieert van redelijk tot slecht. De slechter opneemvare vormen (zoals magnesium-fosfaat) hebben bijwerkingen en werken vaak laxerend, en zachte mest zorgt nou juist voor een groter magnesium-verlies! Ook kunnen deze bindingen de pH in de darmen veranderen. De slechte opname kan niet worden gecompenseerd door de dosering te verhogen, mede vanwege de ongunstige bijwerkingen.

Anorganisch magnesium
Verstrek dagelijks 3 (kleine pony) tot 12 gram (groot paard) netto van het magnesium uit het magnesium supplement (dus bij een kleine pony wordt dit 30 gram als de concentratie magnesium 10% is).

Dan zou ik dus max 24 gram moeten voeren? Hoe hebben jullie de berekening gemaakt en hoeveel voeren jullie?


Bevalt het jou? Op de 24 gram?

En hoeveel gram voeren de anderen per dag van dat gries van de welkoop?


Omdat ik 0 reactie kreeg hier ben ik verder gaan zoeken en vond ik nog een paarden product met 51%mg daarvan moet 15 gram gevoerd worden dus daar ben ik nu eerst mee bezig. Ik voer het nu denk ik een weekje..?? En weet niet of je dan al mag zeggen of je verschil merkt.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:51

Nibbit schreef:
Ik geef de Mg van paardnatuurlijk, bevalt goed!


Ja hier ook magnesium van Paard Natuurlijk.

TamaraFloor
Berichten: 830
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Welke merk magnesium voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:39

Ik ben na overleg mijn over datum magnesium gewoon gaan voeren. Kwaad kan het niet maar de werking kan minder zijn. Dus ik voer nu wat meer en het lijkt wel wat te doen!
Ik heb de gewone pure magnesium van pharma horse.

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Welke merk magnesium voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:07

Ik ga het zie Ik ga 20 gram per dag voeren en kijken of ik verschil merk dus afwachten

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Welke merk magnesium voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 18:01

Ik voer van de griess 1 grote maatschep per dag, verdeeld over 3 voerbeurten per dag. Ik denk dat het zo’n 20 gram is in totaal. Ik ben het weer gaan voeren aangezien mijn paard intern op stal ging verhuizen. Geen idee of het daardoor kwam maar hij was na 1 dag al zeer relaxt op z’n nieuwe stek. Geen idee of de magnesium daar aan bijdraagt, maar ik blijf het iig geven

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:28

Ik zou ook graag jullie mening horen.

Ik heb afgelopen 1,5 maand deze magnesium (citraat) gevoerd, volgens instructie (10 gram per dag).
M’n paard is s winters een stuk minder soepel, vooral met losrijden. Nu heb ik echt 0 verschil gemerkt.

Ik overweeg of magnesium oxide te proberen, of een heel ander supplement (of niks natuurlijk).
Wat zouden jullie doen?

DuoPenotti

Berichten: 29475
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welke merk magnesium voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:26

Hoe staat je paard gestald?
In de winter minder buiten of op minder ruimte. Dat scheelt vaak ook een hoop betreft soepel zijn met losrijden.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:33

DuoPenotti schreef:
Hoe staat je paard gestald?
In de winter minder buiten of op minder ruimte. Dat scheelt vaak ook een hoop betreft soepel zijn met losrijden.


S zomers 24/7 in de wei en s winters ongeveer 10 uur buiten in paddock, dus dat maakt zeker verschil.
Maar alle beetjes die alsnog helpen voor zn soeplesse is natuurlijk mee genomen.

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke merk magnesium voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:12

Heeft hij een tekort aan magnesium dan? Als er geen tekort is werkt magnesium voeren ook niet :o

Arabian2017
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:08

neetoch schreef:
Ik heb die weggegooid sorry. Je moet zo wie zo naar een oude rot in het Welkoop vak vragen. ;) .

Ik ben nogal verhuisd de afgelopen jaren en bij elke Welkoop is het idd weer raak als ik om magnesium griess, de koeienmagnesium vraag. Maar heb het tot nu toe altijd voor elkaar gekregen weer.

Je ziet er trouwens niets bijzonders aan de verpakking: wit met een geprinte sticker erop met wat er in zit. Is gewoon saai....




Excuus voor de erg verlate reactie op dit topic. Maar weet je toevallig of je het nu nog steeds kan bestellen? onze zak is op maar de welkoop zegt dat ze het niet hebben?

alvast thanks :)

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Welke merk magnesium voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:20

Bij ons kunnen ze het bestellen

Cchanny

Berichten: 8843
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:21

neetoch schreef:
Ja hoor dat wil ik wel, ondanks dat ik nu al weet dat ik de complete brigade over mij heen krijg.

Ik voer al jaren dagelijks de koeien magnesium/ magnesium griess van de Welkoop. Is magnesium oxide 98% waarvan ik dacht uit mijn hoofd 54% werkbare magnesium. 15,99 voor 20 kg dacht ik uit mijn hoofd. Doe er een jaar mee met die zak.

Ik heb ook de dure merken gebruikt, maar ik vind na gebruikvergelijk de oxide het beste werken.


Ik heb ook een keer een zak gekocht bij BTN de Haas.
https://www.btndehaas.nl/terna-mag-magn ... iekte-25kg

Helaas wilde mijn paard het in deze vorm niet eten. Maar het scheelt enorm in prijs


Edit: zie nu pas dat het een heel oud topic is.

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Welke merk magnesium voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:28

Klopt smaak is niet super volgens mijn paard.. maar in bietenpulp kan veel..

Arabian2017
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:36

snorkel1986 schreef:
Bij ons kunnen ze het bestellen



Mag ik vragen bij welke vestiging jij komt? Wie weet is het in de buurt?

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:38

Arabian2017 schreef:
snorkel1986 schreef:
Bij ons kunnen ze het bestellen



Mag ik vragen bij welke vestiging jij komt? Wie weet is het in de buurt?
raalte

Arabian2017
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:52

[/quote]raalte[/quote]

Owh helaas dat is een beetje uit de richting. Ga het toch nog maar een keer vragen hier. Magnesium gries voor koeien zou de truc moeten doen toch?

LaDonna75

Berichten: 2143
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke merk magnesium voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:54

Magnesiumoxide wordt volgens een voerdeskundige minder goed opgenomen dan magnesiumcitraat. Misschien ook nog iets om rekening mee te houden.

Arabian2017
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:06

LaDonna75 schreef:
Magnesiumoxide wordt volgens een voerdeskundige minder goed opgenomen dan magnesiumcitraat. Misschien ook nog iets om rekening mee te houden.


Lief dat je dit benoemd :) alleen mijn paard doet het beter op de oxide dan de citraat. Blijf het altijd bijzonder vinden dat het per paard zo veel kan verschillen

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Welke merk magnesium voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:26

En er zijn ook weer deskundigen die dit precies tegenspreken.
Gewoon per paard zien wat werkt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Welke merk magnesium voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:50

Aangezien dit topic weer omhoog gehaald is stel ik mijn vraag hier.

Mijn osteopaat raadt aan magnesium te voeren. Ze vind de spieren van mijn paard wat strak echter ik heb niet het idee dat hij strak staat want hij ontspant best snel bij het rijden tegenwoordig. En mijn fysiotherapeut heeft eigenlijk ook nog nooit gezegd magnesium bij te geven.

Dus wat zou ik dan doen? Wel of geen magnesium geven, en zowel, welke dan?