Graasmasker met hooi uit netten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Graasmasker met hooi uit netten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 10:19

Hoi allemaal!

Mijn fjorden staan op een fantastische plek met een paddock paradise waar ze heerlijk 24/7 beweging, vriendjes en arm hooi hebben.

Mijn merrie eet alleen te veel en is daardoor echt te dik. Het lastige is dat ze door een ocd in haar kogel nog in de opbouw fase zit qua beweging en meer bewegen/harder laten werken er dus niet in zit. Vroeger kreeg ze veel meer beweging en nu dat minder is zie je het echt aan haar.

Omdat de andere paarden wel onbeperkt hooi nodig hebben en ik haar niet apart kan en wil zetten heb ik een tijdje een graasmasker gebruikt die ze ooit op de wei op gehad heeft. Helaas werd ze wat gefrustreerd van dit masker. Ze vond het echt niet leuk en ik had het idee dat ze alles ging inhalen wat ze gemist had qua eten als we hem af deden, terwijl ze er best handig mee is en flinke plukken kon eten (duurde alleen iets langer). Het gaat om dit masker: https://www.paardeerlijk.nl/c-4389974/a ... aasmasker/

Nu wil ik kijken of een ander masker beter zou werken. Ik zat te kijken naar de ThinLine of Easygrazer. Deze sluiten de neus niet zo op, dus lijken me fijner.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met het gebruik van graasmasker voor paarden die hooi uit netten krijgen. Wat is jullie ervaring en welk masker gebruik je?

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Graasmasker met hooi uit netten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:43

Mijn haflinger staat met haar easygrazer op, 24/7. Ze staat ook in een groep, alleen eten zij niet uit hooinetten maar ligt het gewoon los of binnen in ruiven. Uit beide kan ze prima eten, alleen dan langzamer inderdaad. Ze kan er ook goed mee drinken uit de automatische drinkbakken.
Bij mij ook door pech en wat kleine blessures weinig gedaan in sept-dec. Dus nu met masker en weer in het werk hoop ik er weer wat model in de krijgen.
Ik heb een niet zo scherpe foto van haar dat ze lekker stro staat te knabbelen:
Afbeelding

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Graasmasker met hooi uit netten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 10:47

Bedankt voor je reactie! Hoelang heb jij deze nu 24/7 om? En kriebelt jouw haflinger ook met andere paarden of lukt dat niet? Mijn fjord heeft zomereczeem en vind het wel heel fijn om te kriebelen met vriendjes. Is natuurlijk sowieso fijn als ze hun sociale gedragingen kunnen blijven doen.

Ik zat er zelf aan te denken om hem alleen snachts om te doen, omdat ze dan het meest actief is en eet. Overdag kunnen we aardig managen door niet super veel hooi plekken te maken, dan kan zij erbij als de rest klaar is en moet ze automatisch even wachten en zonder staan. Ik vind het snachts alleen een beetje eng met eventueel vast komen te zitten omdat er dan niet constant zicht op is..

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Graasmasker met hooi uit netten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:03

Nu pas weer na de vries, ik heb het eerder niet gedurfd omdat ik dacht dat ze er niet mee kon drinken. Dus heb ook eerst opgebouwd, tot ik zeker wist dat ze er mee durfde te drinken want ik had wel al getest of het zou passen. Dus ze staat er nu denk een dag 10 mee. Ze heeft dit masker in de zomermaanden ook altijd 24/7 om op het land dus ze het wel gewend.

Dat ze vast komen te zitten ben ik niet zo heel bang voor, hij zit niet mega strak. Hij kan met een klein beetje moeite zo over haar oren en er zitten een soort studs op bepaalde punten waardoor dat breekbare punten zijn. Ik kreeg er ook extra studs bij. Dus als ze hem toch lostrekt omdat ze vastzit dan kan ik het zelf weer vastzetten. Maar ik heb de mijne al 3 jaar dus ik weet niet of dat nog steeds zo is.

Ze kan er ook goed mee kroelen, dit is een oude foto:
Afbeelding

Ik vind soms ook een paar haren in de korf van andere kleur manen. Dus de andere eigenaren zijn je wellicht minder dankbaar ;)

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Graasmasker met hooi uit netten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 11:23

Ja ik zag inderdaad dat beide maskers die ik op het oog heb een veiligheids systeem hebben zodat hij los gaat als ze vast zit. Wij werken met hooinetten die vast geklikt zitten in een bak of opgehangen worden, dus vandaar dat het risico er wel is. Ze heeft ook al eens met haar eczeemdeken ergens in vast gezeten dus het moet wel veilig zijn. Het enige nadeel is dat de grote van het gat niet verstelbaar is. Mijn huidige masker heeft een inleg plaat waardoor je deze eventueel kleiner kan maken. Met een vaste inkeping moet je maar net de juiste maat hebben natuurlijk.

Haha kroelt eigenlijk alleen met mijn ruin en met een van de shetjes, maar leuk om te zien dat jouw paard dat toch doet! Welke maat heb jij ?

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Graasmasker met hooi uit netten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:31

Ik heb een full en die zit goed. Ze heeft normaal tussen cob en full in, afhankelijk van het merk.

Ik zou bij de mijne niet nog een kleiner gat willen, ze zit soms echt wel wat te wiebelen met dat ding om een pluk hooi te pakken te krijgen. Ik denk dat kleiner inderdaad de frustratie veroorzaakt die je eerder noemde. Ik heb helemaal in het begin een goedkoop masker voor haar gehad, daar was ze echt zo boos over. Die heb ik er ook snel afgehaald. Deze heeft ze altijd gelijk geaccepteerd, ik denk dat deze net genoeg remt maar niet zoveel remt dat ze er gefrustreerd van worden. Maar ze staan bij ons op graszaadhooi, dus voor mij is alles meer dan 15% minder eten al goed.

Ik kan me voorstellen dat als er nog een net om heen zit dat het nog net een stukje extra remt.

sijs
Berichten: 109
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:36

Wij hebben in de zomer ook een graasmasker op bij een shetlander zij is er erg handig mee en kan ook hooi eten uit een hooinet ze had een greenquard op van de zomer. Ze kan er eigenlijk alles mee maar het duurt iets langer.

DuoPenotti

Berichten: 29432
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Graasmasker met hooi uit netten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:41

Mijn paard heeft die van harrys horse.
Die heeft dat grotere rechthoekige gat, niet zo'n klein rondje. (vergelijkbaar met de grazemore)
Het beperkt het graseten uiteraard ook wat minder, maar voor hem goed.
Maar hij kan er ook hooi mee eten. Met dat kleine gaatje erg moeilijk dan word hij ook gefrustreerd, met dat rechthoekige gat gaat fijn.

Knuffelen doen ze ook.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 11:50

Over de greenguard hoor ik veel slijtage aan de tanden, dus die gebruik ik liever niet.

Ik heb nu niet de kleinste gebruikt en toch vind ze het masker echt niet leuk, maar vind het wel fijn dat die optie er is. Er zit nu een inlegger in die de tanden beschermd. De vorm is geen rond gat, ik zal een foto bijvoegen. Bij de ThinLine vind ik het meer onhandig dat als je het gat eenmaal groter gemaakt hebt niet meer kleiner kan doen.

Afbeelding

Zo eet ze er mee:

https://youtube.com/shorts/_P715QUbmmw

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Graasmasker met hooi uit netten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 22:13

Ben benieuwd of er ook mensen zijn die ervaring hebben met paarden die graasmaskers dragen en hooi uit netten krijgen :)

DuoPenotti

Berichten: 29432
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Graasmasker met hooi uit netten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:38

? daar krijg je al toch antwoorden op?

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 22:50

Er is inderdaad een antwoord van iemands een shet die een graasmasker heeft en uit netten eet, maar ben benieuwd naar meer ervaringen en bijbehorende maskers ;)

De grazemore lijkt me erg warm en opgesloten..

Ik heb paard eerlijk geappt met de vraag welke maat ThinLine ze adviseert. Deze spreker me nog steeds het meest aan :)

Gebruiken jullie ook breakaway halsters?

DuoPenotti

Berichten: 29432
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 23:18

DuoPenotti schreef:
Mijn paard heeft die van harrys horse.
Die heeft dat grotere rechthoekige gat, niet zo'n klein rondje. (vergelijkbaar met de grazemore)
Het beperkt het graseten uiteraard ook wat minder, maar voor hem goed.
Maar hij kan er ook hooi mee eten. Met dat kleine gaatje erg moeilijk dan word hij ook gefrustreerd, met dat rechthoekige gat gaat fijn.

Knuffelen doen ze ook.

DuoPenotti

Berichten: 29432
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Graasmasker met hooi uit netten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 23:19

Een graze more heeft net als de hh open neusgaten

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 23:26

Bedankt, ik heb je bericht gelezen hoor, maar ik haal daar niet uit of het hooi uit een net komt. Dat maakt het wel anders dan gewoon los hooi eten natuurlijk. Daarnaast wil ik gewoon wat meer informatie inwinnen. Daar heb ik het topic tenslotte hoor aangemaakt dus vandaar mijn vraag.

Het type dat jij hebt vind ik te veel op haar huidige masker lijken en te veel opsluiten. Omdat ze deze niet prettig vind zoek ik een ander soort/model.

DuoPenotti

Berichten: 29432
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 23:33

Mijn excuses. Ja ook uit een net. Omdat je het over een net had vergat ik erbij te zeggen dat ik ook een net bedoelde.

DuoPenotti

Berichten: 29432
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Graasmasker met hooi uit netten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 23:34

Ik heb ook die jij nu hebt gehad. Die vond ik ook niet fijn.
Voor mijn paard te hoog maar ook te stug.

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Re: Graasmasker met hooi uit netten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 00:07

Hier een pony, in grasseizoen 24/7 met greenguard, dit is/wordt het 5e jaar. Echt geen slijtage aan tanden! En pony red zich prima met hooi uit netten en water uit weidepomp (waar die met neus tegen een lepel moet duwen om water uit een put op te pomen).

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Graasmasker met hooi uit netten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 00:19

Ik heb mijn paard afgelopen zomer en najaar met masker gehad, uiteindelijk ook buiten landtijd in de groep, waar ze hooi uit slowfeeder netten krijgen.
Hij stond er niet 24/7 mee, maar van +- 10 uur tot een uur of 18, soms tot de laatste voerronde als het niet eerder afgedaan was door iemand.
Dit ging prima: hij kan er goed mee uit de voeten maar eet langzamer. Hij raakt niet gefrustreerd, kan goed kriebelen en zet een ander ook gerust op z'n plek met masker indien nodig.
Zo rond eind oktober heb ik het masker afgelaten en start ik weer met het landseizoen. Ik laat het dan weer om zo lang als nodig.

Hij heeft overigens de grazemore om gehad vorig jaar, dat was mijn eerste graasmasker en ging verder goed.

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:14

Jets schreef:
Ben benieuwd of er ook mensen zijn die ervaring hebben met paarden die graasmaskers dragen en hooi uit netten krijgen :)

Hier een D pony die met graasmasker uit hooinetten eet. Eerst een gewoon ‘potje’ met een enkel gat onderin, toen een thinline omdat me dat luchtiger leek, maar daar eet de slimmerd mee langs de zijkant uit het hooinet ;) hij kan er verder alles mee

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 22:00

Inmiddels het masker besteld en nu een paar dagen op. Na een honger staking het gat iets groter geknipt en nu wil het aardig lukken. De creatieve moeder van de vriendin waar mijn paarden staan heeft een veter over een weide halster genaaid met inkepingen voor de zipties. Een stuk goedkoper dan het halster van ThinLine wat erbij hoort en geen grote gespen die kunnen schuren :)


Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:03

Poeh die van jou eet met masker en net sneller dan die van mij zonder en bij los hooi _/-\o_ wat een talent

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Graasmasker met hooi uit netten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:15

Ik heb een volvette PRE merrie, die heeft overdag een graasmasker op (shires deluxe, fijn prijsje en fijn met bont, ik had wel een extra keelriempje nodig anders gooit ze hem af) en eet daarmee gewoon hooi met fijnmazig net eroverheen. Ze kriebelt en drinkt er ook gewoon mee. Ben er blij mee. Ik doe hem wel af in de nacht zodat ze niet altijd iets om heeft, ook wel fijn om even niks achter de oren en over de neus te hebben

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:25

Dat ziet er goed uit Jets! Het remt goed maar ze krijgt wel eten te pakken. Mijn easygrazer is aan vervanging toe en ik twijfel nu ook om de thinline te kopen. Maar aan de andere kant denk ik, van deze weet ik dat het werkt dus waarom een ander proberen? Kan ze met deze uit automatische drinkbak drinken of hebben jullie dat niet? Dat is bij mij wel een moetje.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:35

Lenexa schreef:
Dat ziet er goed uit Jets! Het remt goed maar ze krijgt wel eten te pakken. Mijn easygrazer is aan vervanging toe en ik twijfel nu ook om de thinline te kopen. Maar aan de andere kant denk ik, van deze weet ik dat het werkt dus waarom een ander proberen? Kan ze met deze uit automatische drinkbak drinken of hebben jullie dat niet? Dat is bij mij wel een moetje.


Jij hebt 'ook' een Haflinger toch? Mijn Haf heeft de Thineline afgelopen zomer snel doorgeknaagd. Goed afgesteld en toch met het grazen met haar voortanden steeds een stukje verder van het rondje afgebeten. (Drinken uit een zelfdrinker met lepel en staafje ging prima).Ik heb er toen zelf een gemaakt van tafelzeil en die is nog prima. Zonde van het geld, dan zou ik in jouw geval weer voor de easygrazer gaan.