Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 20 [ 498 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

 
Profiel   

Ik heb onlangs voor mijn paarden een Feedingmaster gekocht.
Na 10 jaar op alle mogelijke manieren proberen zo vaak mogelijk per etmaal te voeren en het eten zoveel mogelijk te vertragen, was ik al een poosje op zoek naar een automatisch voersysteem.

Ik heb paarden die snel te dik worden, ik heb een merrie die snel maag-/ en darmklachten heeft en dan wat voernijd toont.
Ik heb de meest fijnmazige netten geprobeerd, veel gerstestro of gedorst hooi bijgevoerd, op veel verschillende plekken het hooi op zoveel mogelijk manieren aangeboden.... en op zich ging dat goed, maar ik vroeg me af of er nog winst te behalen viel.

Die maag is na een kwartier alweer leeg, en wanneer onbeperkt geen optie is, ben je dus altijd druk zoveel mogelijk voerbeurten in te bouwen. Hoe vaak ik niet opeens weg ben gegaan uit een vergadering of een feestje omdat ik toch nog even wat extra hooi wilde gaan voeren... Of gewoon nooit weggaan, omdat ik niemand kon regelen zo regelmatig te voeren.

Anyway, die dingen gekocht.... best even bezorgd dat het misschien niet zou werken. En dan is het best een uitgave.
Maar goed, inmiddels een paar weken onderweg en wat geeft dit een lucht! Paarden zijn rustiger, hebben 24-7 kleine beetjes eten, hebben een veel rustiger buik (voorheen nog wel eens bol, of overdreven veel buikgeluiden), en ogen gewoon heel tevreden.
Ik heb een goed inzicht in wat ik voer en kan dat ook makkelijk checken, ik hoef er niet meer 1000x per dag te zijn! Haha!

Goed, ik was benieuwd wie inmiddels dit apparaat nog meer hebben staan en hoe het jullie bevalt?

https://www.vhproducts.eu/feedingmaster
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-21 15:16 



 
Profiel   

Het lijkt wel alsof je mij met onze pony beschrijft. Kan je niet aan ervaringen helpen, maar ben wel heel benieuwd of jouw ervaringen zo positief blijven. Hoop dat je over een tijdje nog eens wilt posten hoe het gaat. Veel succes in ieder geval!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-21 15:40 



 
Profiel   

Interessant concept. Ik ben benieuwd of ze niet, zoals je vaak bij voerstations in hit actief stallen ziet, de hele tijd gaan staan wachten tot er weer wat komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-21 15:55 



 
Profiel   

Annikab schreef
Interessant concept. Ik ben benieuwd of ze niet, zoals je vaak bij voerstations in hit actief stallen ziet, de hele tijd gaan staan wachten tot er weer wat komt.


Dat was inderdaad waar ik wel wat bang voor was.....

Toch werkt dit anders, moest ik ook zelf even ondervinden. Door de hoge frequentie van het aanbod gaan ze dus gewoon liggen pitten, of spelen, of scharrelen..... blijkbaar zit het er snel in dat ze weten dat er steeds iets komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-21 16:02 



 
Profiel   

Is een soort hard kunststof?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-21 16:09 



 
Profiel   

Annikab schreef
Interessant concept. Ik ben benieuwd of ze niet, zoals je vaak bij voerstations in hit actief stallen ziet, de hele tijd gaan staan wachten tot er weer wat komt.


Ze staan niet constant bij een voerstation te wachten. Want er zit een heel systeem achter. Mijn oudere haf wacht wel regelmatig bij een voerstation maar als hij klaar is weet hij dat het weer een uur of 2 duurt voordat hij weer mag eten (nee hij kan geen klok kijken) en dan moet hij ook nog naar een ander station lopen ipv dezelfde station.

Maar heb hem ook regelmatig achterin bij de waterbakken zien staan. En speelt hij met andere paarden. Mijn jonge haf zie ik meer spelen enz dan eten terwijl hij wel gewoon aan zijn minuten komt.

zo slapen ze ook met groepjes in de schuilstallen. Wat wel eens gebeurd is dat er een paard in de hooistations gaan staan slapen en dan kan diegene die erachter staat niet in. Want het is niet zo dat als het paard daar 2 uur gaat slapen hij weer uit de station kan eten.

het voersysteem waar ts heb over hebt ken ik niet. Maar ziet er fijn uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-21 16:14 



 
Profiel   

bigone schreef
Is een soort hard kunststof?


Ja, met een olie vervaardigt zodat het niet barst bij blootstelling aan zon/ vorst...

Ik heb 1 relnicht die goed kan slopen.
Maar toen ik zag dat de Shires van Heineken ook deze dingen hebben durfde ik het wel aan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-21 16:59 



 
Profiel   

Zulk systeem zou ideaal zijn voor mijn vreetzak, maar ze zijn wel heeeel erg prijzig :oo
Bestaat zoiets toevallig ook in goedkopere variant voor in de stal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-21 19:08 



 
Profiel   

Ik begrijp heel goed dat het werkt voor het doel waar jij hem voor wil gebruiken, maar als ik het filmpje zo zie en ik zie erbij staan dat het stress voorkomt, heb ik daar mijn vraagtekens bij.
Het eten letterlijk in de diepte zien verdwijnen en er niet meer bij kunnen terwijl je dat als paard wel wilt is volgens mij zo'n beetje het meest stressvolle wat er bestaat voor een paard. Een Tantaluskwelling. Nu zal het meevallen omdat het 'maar' hooi is en niet iets super lekkers, maar toch...
En ook het feit dat het paard weet dat over niet al te lange tijd het eten toch wel weer beschikbaar zal zijn zorgt er volgens mij voor dat een paard steeds in de 'food anticipation'-stand blijft staan, en dat is heel stressvol. Gaat een paard bijvoorbeeld 's nachts nog wel slapen (of in ruststand) als hij weet dat hij over 10 minuten weer een hap mag nemen?
Het paard heeft er ook totaal geen control over. Hij kan letterlijk op dat moment niks doen om het voer alsnog te krijgen, zoals bijvoorbeeld bij fijnmazige netten wel kan. Dat is ook erg stressvol.
(Misschien ten overvloede: Stress hoeft zich niet te uiten in zenuwachtig gedrag. Ook als je paard rustig is kan het gestresst zijn.)


Maar nogmaals, voor al die andere aspecten; maagzweren, dik worden, verveling, etc, zal het ongetwijfeld goed werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-21 19:33 



 
Profiel   

Heb je er eentje of twee of meer? Weet niet hoeveel paarden je hebt? En als het hard vriest, zoals laatst, gaat dat dan wel goed met die lippen op die metalen spijlen? Ik heb iets wat er qua ontwerp op lijkt maar dat is een gewone ruif. Dus geen automaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-21 19:39 



 
Profiel   

Heel interessant dit. Ik ga eens op de website kijken. En dit topic goed doorlezen voor de voor en nadelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 09:20 



 
Profiel   

Inderdaad erg interessant. Weet iemand hoe lang het hooi beschikbaar blijft voordat het weer omlaag zakt? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:35 



 
Profiel   

LindyH schreef
Ik begrijp heel goed dat het werkt voor het doel waar jij hem voor wil gebruiken, maar als ik het filmpje zo zie en ik zie erbij staan dat het stress voorkomt, heb ik daar mijn vraagtekens bij.
Het eten letterlijk in de diepte zien verdwijnen en er niet meer bij kunnen terwijl je dat als paard wel wilt is volgens mij zo'n beetje het meest stressvolle wat er bestaat voor een paard. Een Tantaluskwelling. Nu zal het meevallen omdat het 'maar' hooi is en niet iets super lekkers, maar toch...
En ook het feit dat het paard weet dat over niet al te lange tijd het eten toch wel weer beschikbaar zal zijn zorgt er volgens mij voor dat een paard steeds in de 'food anticipation'-stand blijft staan, en dat is heel stressvol. Gaat een paard bijvoorbeeld 's nachts nog wel slapen (of in ruststand) als hij weet dat hij over 10 minuten weer een hap mag nemen?
Het paard heeft er ook totaal geen control over. Hij kan letterlijk op dat moment niks doen om het voer alsnog te krijgen, zoals bijvoorbeeld bij fijnmazige netten wel kan. Dat is ook erg stressvol.
(Misschien ten overvloede: Stress hoeft zich niet te uiten in zenuwachtig gedrag. Ook als je paard rustig is kan het gestresst zijn.)


Maar nogmaals, voor al die andere aspecten; maagzweren, dik worden, verveling, etc, zal het ongetwijfeld goed werken.


Ik begrijp wat je zegt....
Over al deze zaken heb ik ook wel nagedacht.

Ik denk dat een gehouden paard per definitie stress beleeft aan hoe het voeren over het algemeen georganiseerd wordt.
Het minst stressvol lijkt mij onbeperkt hooi aanbieden, of altijd kunnen laten grazen.
Dat werkt echter niet goed voor veel paarden, ze worden veel te zwaar.

De meeste mensen voeren in porties.... dus 3 tot 5/6 voerbeurten per dag. Ik denk dat dat de meest stressvolle variant is.

Dan zijn er apparaten die porties nabootsen, dan kunnen de paarden er zeg maar 5 tot 10 x per etmaal bij.

En dat maakt denk ik het grootste verschil met dit, ze weten dat er altijd na een paar minuten weer een eetmoment komt. Ik zie nu dat languit slapen, weglopen, lekker ergens verderop in de zon gaan staan.... Het kwartje lijkt al gevallen te zijn dat er altijd weer iets te eten zal zijn.
90 tot wel 180 keer per etmaal een portie hooi kunnen eten staat redelijk gelijk aan grazen.

Deze man heeft het destijds bedacht voor een paard dat chronisch maag-/darm patiënt was. Net als mijn merrie.
Op de UU hebben ze het ook getest met paarden met een dergelijke gevoeligheid, met succes.
Een maagpatient is extreem gevoelig voor stress, en het feit dat zoveel paarden hiervan opknapten gaf mij de hoop dat mijn merrie ook rustiger zou worden rond eten.

Wat ik nu zie: rustiger buiken, nog mooiere mest, lopen regelmatig even weg om iets anders te doen, minder druk doen als ik kom.... ze beginnen mijn hoofd iets minder aan hooi te koppelen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:51 



 
Profiel   

Dier_en_arts schreef
Inderdaad erg interessant. Weet iemand hoe lang het hooi beschikbaar blijft voordat het weer omlaag zakt? Daar ben ik wel benieuwd naar.


Je kunt dat zelf instellen....
De eettijd maar ook de pauze tijd kun je instellen naar de behoefte en eetsnelheid van je paard.

Ik heb IJslanders en dus de IJslanderversie gekocht. Die is nog iets scherper af te stellen qua tijd.

De grap is dat ik MEER ben gaan voeren, maar omdat het beter verdeeld wordt over een etmaal verteren ze het blijkbaar beter en dat zie je terug aan hun buik en mest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:53 



 
Profiel   

mysa schreef
Heb je er eentje of twee of meer? Weet niet hoeveel paarden je hebt? En als het hard vriest, zoals laatst, gaat dat dan wel goed met die lippen op die metalen spijlen? Ik heb iets wat er qua ontwerp op lijkt maar dat is een gewone ruif. Dus geen automaat.


Ik heb er 2.... nou ja, en nog een mini. Dus ik heb 2 van die bakken gekocht....
Lippen gingen goed.
Het is ook mooi hoe ze het pakken, ze komen met hun tanden eigenlijk niet in contact met de spijlen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 11:55 



 
Profiel   

Ja, dat dacht ik al, je moet er evenveel hebben als je paarden hebt. Wel duur dan. Ik heb ze vlak naast huis en ik werk de laatste jaren volledig vanuit huis, dus nu niet relevant meer. Maar als zoiets eerder had bestaan had ik ze graag willen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 12:32 



 
Profiel   

Hoe doet je mini het bij de voerbak?

Ik vind het heel interessant, maar denk dat hij met grote maats shetten misschien te hoog is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 12:43 



 
Profiel   

mysa schreef
Ja, dat dacht ik al, je moet er evenveel hebben als je paarden hebt. Wel duur dan. Ik heb ze vlak naast huis en ik werk de laatste jaren volledig vanuit huis, dus nu niet relevant meer. Maar als zoiets eerder had bestaan had ik ze graag willen hebben.


Ik heb geredeneerd vanuit de kosten en alle extra tijd en inspanning die het me gaf om steeds het eten goed te verdelen voor mijn merrie.
Voor mijn ruin komt het iets minder precies.....

Wel lekker dat jij nu gewoon een plukje kunt neerkijken door gewoon de achterdeur uit te lopen.

Datzelfde hebben wij straks ook, maar dan is dit ding ook wel fijn om gerust een dag weg te kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 13:19 



 
Profiel   

Dennis schreef
Hoe doet je mini het bij de voerbak?

Ik vind het heel interessant, maar denk dat hij met grote maats shetten misschien te hoog is.


Ik heb een kleine mini...

Ik heb voor hem met dikke rubber mat een verhoging gemaakt. Soms gebruikt hij die, en soms pakt hij het er ook zo uit... hij kan er in ieder geval goed mee uit de voeten :-P

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 13:20 



 
Profiel   

In de natuur gaan ze ook een hapje nemen, lopen wat verder, nemen weer een hap dus dit systeem bootst het goed na.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 13:22 



 
Profiel   

Voor op stal lijkt het me best een mooi systeem (wel een zeer bijzonder systeem, met een electrolytisch verzonken stalen rooster :+ ), maar wat een geld. Ik snap dat als je paard het echt nodig heeft je dit er gewoon voor over hebt en ik denk dat dit dan het beste systeem is (als je eerdergenoemde opties niet werken).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 15:45 



 
Profiel   

Mocht iemand 75 euro korting willen. Ik heb 100 euro korting gewonnen. Helaas gaat het paard waarvoor hij bedoeld was met vervroegd pensioen. Dus de bon is voor 25 over te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-21 18:11 



 
Profiel   

GDG schreef
Voor op stal lijkt het me best een mooi systeem (wel een zeer bijzonder systeem, met een electrolytisch verzonken stalen rooster :+ ), maar wat een geld. Ik snap dat als je paard het echt nodig heeft je dit er gewoon voor over hebt en ik denk dat dit dan het beste systeem is (als je eerdergenoemde opties niet werken).


Bij mij staan ze buiten.... onder een luifel.

Het is niet goedkoop, maar ik vind het niet duur voor wat het is. Ik doe alles in eigen beheer, en dan scheelt het me uiteindelijk een hoop tijd en dus geld wanneer ik deze dingen in kan zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-21 18:20 



 
Profiel   

Bevalt de voerbak nog steeds goed? Zou het ook werken als ik één bak neerzet voor 2 IJslanders en dan ook nog op andere plekken hooi aanbied? Dat deze bak de 'altijd vol reserve bak' is?

De pony's staan al jaren samen en kunnen van één plukje hooi eten samen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 10:35 



 
Profiel   

Pauline2cv schreef
Bevalt de voerbak nog steeds goed? Zou het ook werken als ik één bak neerzet voor 2 IJslanders en dan ook nog op andere plekken hooi aanbied? Dat deze bak de 'altijd vol reserve bak' is?

De pony's staan al jaren samen en kunnen van één plukje hooi eten samen


Het bevalt enorm goed! Ben echt heel erg blij..... zou het nu ook een onprettig idee vinden deze dingen niet te hebben.
Bij mij staan ze in de nacht apart, maar overdag zet ik alles open en staan ze vaak samen bij een bak te eten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 08:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 20 [ 498 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen