Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 14 van de 20 [ 498 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 20  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

 
Profiel   

Hier staan de feedingmasters inmiddels zo'n twee weken.
Wat een verademing. Geen stress/nijd meer rond voertijd.
De paarden hebben altijd te eten, dus ook geen stress meer bij ons.

Het was erg leuk om te zien hoe verschillend onze beide merries op de feedingmasters reageerden. De rustige en vraatzuchtige van de twee stond binnen een paar minuten te eten en snapte het concept vrijwel gelijk.
De tweede merrie, die erg sensibel is, heeft er twee uur over gedaan om haar stal in te lopen en vervolgens twee dagen om eruit te eten.

Hoe dan ook, we willen niet meer zonder de feedingmasters!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-22 00:29 



 
Profiel   

Hier ook nog erg blij met de feeding master!
Ondertussen 1x een defect gehad maar dat viel onder de garantie en werd direct na het weekend gerepareerd.

Mijn merrie is wel heel handig geworden met hooi pakken (als de plank omhoog komt trekt ze er zoveel mogelijk uit zodat ze het later op kan eten :+ ). De tijd staat bij haar daarom vrij hoog (iets van 11 minuten wachten met 1 minuut eten). Bij een lagere tijd is de bak wel leeg aan het einde van de dag. Moet erbij zeggen dat ze op de wei nog los wat bijgevoerd krijgt.

Op de vraag van iemand over hoe te beginnen: op dag 1 om de 5 a 7 minuten een minuut omhoog is prima om mee te beginnen. En dan de tijd omhoog zetten en opletten hoe leeg de bak is na een dag. Nu in de winter mogen ze echt wel de bak voor het overgrote deel leeg eten binnen een dag (voor 1 warmbloed paard). Zal van de gulzigheid af hangen welke tijd je dan nodig hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-22 00:56 



 
Profiel   

Hier nog een beetje zoekende.
Had al vrij snel de eet-tijd verhoogd naar 2 minuten, pauze op 7 minuten. Helaas na een paar dagen waren de bakken zo goed als leeg na 24 uur. Tijd verhoogd naar 8 minuten.
Steeds meer stress signalen.
Mijn merrie ging schrapen over de tralies, zelfs begonnen met heen en weren van de voorbenen, een beetje zoals het weven, daar schrok ik van. Ook staat ze gewoon non stop boven de bakken te wachten.
Mijn ruin stond gisteren 3 keer met zijn voorbenen op de bak.
Nu op 2 min eten en 6 min pauze. Meng er maar wat stro doorheen. Pauze verkort zodat er minder tijd is om stress gedrag te ontwikkelen.

1 minuut eten vind ik te net kort vanwege het formaat van de paddock, ze zijn dan steeds net te laat en konden nog 1 hap eten.

Het is dus nog wel even zoeken :+
Ik hoop dat ze wel een keer dat voldane gevoel gaan krijgen en rust krijgen. Nu nog veel kleine (en grote) stress signalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-22 08:44 



 
Profiel   

Hoi, Wij zijn vorige week de feedingmaster gaan ophalen. Het was voor ons een dagtrip :D .
Beton gegoten en vandaag of morgen gaan we hem zetten voor mijn ijslandermerrie.

Hebben de mensen met ijslanders nog tips hoe zij hem instellen?

Ik heb de ijslandereditie met small rooster.
Goa moet echt op dieet dus ze mag maar beperkt voordroog hebben. (Voordroog omdat ze veel last heeft van het stof in het hooi, zelfs bij weken en semi- stofvrij hooi.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-22 11:25 



 
Profiel   

Mijn shet heeft een hele tijd op strikt dieet gestaan, Max 2 kg per dag. Eet nu uit de feedingmaster 0,8 min en 9 min niet. Hij eet nu meer, maar heeft er geen last van. Ik denk doordat het de hele dag in kleine porties komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-22 12:51 



 
Profiel   

Ipsilonka schreef
Mijn shet heeft een hele tijd op strikt dieet gestaan, Max 2 kg per dag. Eet nu uit de feedingmaster 0,8 min en 9 min niet. Hij eet nu meer, maar heeft er geen last van. Ik denk doordat het de hele dag in kleine porties komt.


De mijne, IJslanders en shet, hebben een soortgelijke interval..... Gaat top.

Soms hang ik hier en daar nog wel het e.e.a. (kleine netjes) op voor een beetje passive physio.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-22 15:25 



 
Profiel   

Het is toch niet zo simpel.
De feedingmaster staat nu op 0,8 eten en 9 minuten naar beneden.
We hadden hem volledig gevuld (10 kg) met het idee dat ze dan 48u eten zou hebben.
We hebben hem gisteren om 12u gevuld en deze ochtend om 7u was hij leeg ...

Goa heeft dus op 19u 10kg gegeten, meer dan het dubbele van wat ze op 24u mag hebben ...
Iemand ideeën?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 10:04 



 
Profiel   

De tijd langer zetten van het niet eten. Mijne staat op 13 minuten niet eten en 1 minuut wel. Welsh a hij eet nu tussen 17 en 8 uur 1.5 kg

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 11:12 



 
Profiel   

Cilianne schreef
Het is toch niet zo simpel.
De feedingmaster staat nu op 0,8 eten en 9 minuten naar beneden.
We hadden hem volledig gevuld (10 kg) met het idee dat ze dan 48u eten zou hebben.
We hebben hem gisteren om 12u gevuld en deze ochtend om 7u was hij leeg ...

Goa heeft dus op 19u 10kg gegeten, meer dan het dubbele van wat ze op 24u mag hebben ...
Iemand ideeën?


Trek het hooi niet teveel los. Zorg dat de plakken wat meer compact/ intact zijn.
Welk rooster heb je erop?

Het is wel vreemd.... dan is ze wel erg handig. Plakken meer intact laten, zorgen dat het goed stevig aangedrukt is. En dan je eettijd met 1/10e korter en je pauze 1 minuut langer.... en wanneer nodig nog maar iets bijstellen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 13:39 



 
Profiel   

Het small rooster.
Het is voordroog en ze is zo slim om direct verschillende plukken naar boven te trekken en dan als het rooster naar beneden is deze verder naar boven te trekken en op te eten :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 14:11 



 
Profiel   

Cilianne schreef
Het small rooster.
Het is voordroog en ze is zo slim om direct verschillende plukken naar boven te trekken en dan als het rooster naar beneden is deze verder naar boven te trekken en op te eten :+


Dit deed mijn haf ook. En naderhand was hij ook handig genoeg met zijn tong om hooi te vangen als dat ding naar beneden was. Net zo lang met z’n tong door de tralies bungelen tot er een hooitje blijft plakken en dan hopen dat er nog meer hooi meekomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 20:28 



 
Profiel   

_Nelleke_ schreef
Cilianne schreef
Het small rooster.
Het is voordroog en ze is zo slim om direct verschillende plukken naar boven te trekken en dan als het rooster naar beneden is deze verder naar boven te trekken en op te eten :+


Dit deed mijn haf ook. En naderhand was hij ook handig genoeg met zijn tong om hooi te vangen als dat ding naar beneden was. Net zo lang met z’n tong door de tralies bungelen tot er een hooitje blijft plakken en dan hopen dat er nog meer hooi meekomt.


Klinkt helemaal als Goa, te slim voor hun eigen goed :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 22:05 



 
Profiel   

Maandag krijg ik 1 van mijn feedingmaster terug na reparatie. Snel geregeld deze reparatie, maar erg jammer na een maand in gebruik, ook vanwege de kosten.

Ik heb mijn feedingmasters in de schuilstallen staan. 1 van deze schuilstallen is blijkbaar toch niet diep genoeg.
Er komt, zoals voor gewaarschuwd wordt, geen regen in de bakken, maar blijkbaar wel (dankzij de stormen van afgelopen week) op het bedieningspaneel. Een klein beetje vocht is voor een printplaat al funest en hij is bij mij dan ook doorgebrand.
Een kleine waarschuwing dus voor de mensen die de kasten alleen onder een overkapping of ondiepe schuilstal hebben staan. Dat is dus niet altijd voldoende.

Ik ben nu druk met het verlengen van deze schuilstal en ik heb er een kunststof flap voor het paneel gehangen om dit te voorkomen.
Ik ga dit bij alle kasten doen, ook de 2 in de grotere schuilstal, want tegen bijv stuifsneeuw is geen schuilstal (hier) diep genoeg.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 11:30 



 
Profiel   

Oh dank je wel voor de waarschuwing en bijbehorende oplossing. Ik ga hier ook is voor kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 12:25 



 
Profiel   

Bedankt voor de waarschuwing, slim zo met het plastic!
Denk dat niet alleen de diepte van de stal belangrijk is, maar ook de windrichting. Onze paarden staan op oost/zuid beetje die kant. Dus weinig regen inslag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 13:13 



 
Profiel   

Voert er iemand ook geweekt hooi in de feedingmaster? Mijn pony doet het super op de feedingmaster, maar ik mag haar geen droog hooi meer voeren. Op de website staat dat er geweekt hooi in zou mogen, maar hoe werkt het in de praktijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 08:27 



 
Profiel   

Hier enkel voordroog erin omdat zelfs het geweekte hooi niet voldoende was. Dus ik weet het niet.

Ik moet zeggen, eens we de juiste verhouding hebben gevonden (voor Goa is dat op dit moment 8 × 6 sec eten en 14 min wachten) hebben we een veel blijer, gezonder en fitter paard dat sinds hij goed is afgesteld ongeveer 30 kg kwijt is zonder zonder ruwvoer te staan.

De feedingmaster is zijn geld waard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 11:13 



 
Profiel   

Cilianne schreef
Hier enkel voordroog erin omdat zelfs het geweekte hooi niet voldoende was. Dus ik weet het niet.

Ik moet zeggen, eens we de juiste verhouding hebben gevonden (voor Goa is dat op dit moment 8 × 6 sec eten en 14 min wachten) hebben we een veel blijer, gezonder en fitter paard dat sinds hij goed is afgesteld ongeveer 30 kg kwijt is zonder zonder ruwvoer te staan.

De feedingmaster is zijn geld waard!


Wat bedoel je precies met 8x6 sec en 14 minuten wachten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 11:30 



 
Profiel   

Ik heb de ijslandereditie, dus ik kan mijn minuut opdelen in 10 delen. Logisch gezien is dan elk deel 6 seconden.
Het staat nu op 0,8 minuten dus 8x6 seconden. En de wachttijd is tot 15 minuten en staat nu op 14, dus 14 minuten.

De 48 seconden zijn ruim voldoende om enkele happen te nemen. Ze staat in een ruime paddock met inloopstal waar de feedingmaster staat. Ik vind haar regelmatig liggend op haar rolplek in de zandbak aan het einde van de paddock, ze haast zich niet als de voordroog omhoog gaat en als een van de dochters aan het borstelen of knuffelen is gaat ze zelfs niet. Dus voor mij werkt het systeem prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-22 08:17 



 
Profiel   

Is er toevallig iemand in Zuid Holland met een Haybutler? Ik overweeg deze aan te schaffen, maar zou hem dolgraag eerst in het echt bewonderen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 22:11 



 
Profiel   

Ik ben indertijd gaan kijken bij iemand in Tienhoven, regio Utrecht dacht ik. Hier ben je ook welkom, maar zal te verre reistijd zijn, regio Kortrijk in België.

Ik heb de mijne nu ook voor 's nachts ingesteld (deed ik eerst niet omdat de hengst op stal stond 's nachts en dus geen extra portie had, nu kan hij ook kiezen tussen binnen en buiten in het gras maar staat uit zichzelf toch de hele nacht op stal), en ik profiteer ervan tijdens mijn verlof om lang uit te slapen zonder me schuldig te voelen. Vroeger werd ik wel eens wakker gehinnikt, nu niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 12:35 



 
Profiel   

hwn schreef
Ik ben indertijd gaan kijken bij iemand in Tienhoven, regio Utrecht dacht ik. Hier ben je ook welkom, maar zal te verre reistijd zijn, regio Kortrijk in België.

Ik heb de mijne nu ook voor 's nachts ingesteld (deed ik eerst niet omdat de hengst op stal stond 's nachts en dus geen extra portie had, nu kan hij ook kiezen tussen binnen en buiten in het gras maar staat uit zichzelf toch de hele nacht op stal), en ik profiteer ervan tijdens mijn verlof om lang uit te slapen zonder me schuldig te voelen. Vroeger werd ik wel eens wakker gehinnikt, nu niet meer.

Dat was dan bij mij :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 15:39 



 
Profiel   

Even een schop omhoog.


Hoe bevalt de feedingmaster?


Zou 2 FM genoeg zijn voor 3 paarden?

De paarden kunnen met elkaar overweg want nu eten ze ook gezamenlijk uit 1 bak of ruif.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 08:57 



 
Profiel   

Daan13 schreef
Even een schop omhoog.


Hoe bevalt de feedingmaster?


Zou 2 FM genoeg zijn voor 3 paarden?

De paarden kunnen met elkaar overweg want nu eten ze ook gezamenlijk uit 1 bak of ruif.



Hij bevalt helemaal prima! Ik heb er ook 1 die gedeelt word. Er eten 1 schwarzwalder, en 1 grote shetlander uit. Gaat helemaal goed samen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 10:14 



 
Profiel   

Dat is super om te lezen.

Hij raadde voor onze 3 Friezen in de inloopstal wel 3 machines aan. :$

En dan met zo'n verdeler ertussen,ben even de naam kwijt maar het is zo'n synchronisatie verdeler zodat alle FM gelijktijdig op en neer gaan.

Iemand daar ook toevallig ervaring mee? O:)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-22 12:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 14 van de 20 [ 498 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 20  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen