Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 20 [ 498 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 20  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

 
Profiel   

Ik zie het bij reviews, mijn paardjes zijn 70 tot 86cm, ik vind dit net wat te hoog, zo hoog is geen hele natuurlijke houding voor ze om te eten.

Ik heb nu iets anders op het oog, gezien het aantal paarden (10) wordt dit ook een te dure grap.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 16:52 



 
Profiel   

Ninx schreef
Ha Roooooosje! Je was inderdaad bij mij :-D
Wat leuk en goed dat je er toch voor gegaan bent. Jammer van de wachttijd.... Hoe meer mensen zo'n ding kopen, hoe meer hij onderdelen in 'bulk' kan kopen en hoe korter de wachttijden zijn.

Wat het stof betreft: ik stoom ook, en heb een ERG gevoelige merrie. Deze periode is extra lastig omdat de pollen er ook nog bij komen. Maar ik moet zeggen, juist doordat het in die bak zit en ze het hooi alleen met de lippen pakken ervaar ik geen toename en eerder juist afname van klachten.
Ze kunnen er gewoon niet zo in wroeten.
Soms spray ik nog wel wat extra hooispray van Silverlinde over het hooi op benauwde dagen (qua stoffigheid door pollen en warmte).


Wat leuk! Ik dacht al dat jij het was.

Goed om te horen dat jij eerder een afname van klachten ervaart! En goede tip die hooispray, die kende ik nog niet. Thanks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 17:27 



 
Profiel   

mvdbijl schreef
Ik zie het bij reviews, mijn paardjes zijn 70 tot 86cm, ik vind dit net wat te hoog, zo hoog is geen hele natuurlijke houding voor ze om te eten.

Ik heb nu iets anders op het oog, gezien het aantal paarden (10) wordt dit ook een te dure grap.


Wat heb je nu op het oog?
Ik ben benieuwd, ben ook al even naar de verschillende opties aan het kijken voor mijn twee shetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 17:42 



 
Profiel   

Je kunt natuurlijk een opstapje maken voor je minipaard of Shetlanders, zodat hun eethouding meer natuurlijk is.

In mijn zoektocht ben ik verschillende ruwvoer automaten tegen gekomen. Misschien heb je er iets aan?
* De hooivoerautomaat. http://www.hooivoerautomaat.nl/
* De Haybutler. https://paddocktweaks.nl/
Dit zijn beiden kasten met planken hooi, op bepaalde tijden ‘valt’ er een plank naar beneden waardoor het hooi onderuit de kast komt rollen.

* De paardenvoerautomaat. https://paardenvoerautomaat.nl/
Deze werkt met hooinetten aan touwen, welke op bepaalde tijden naar beneden komen vallen.

Ik vond ook nog een super slim systeem door iemand zelf gemaakt. Van Femke Dölle Horsemanship & Freestyle. Ze heeft een filmpje op Facebook staan. Hoop dat de link werkt. https://www.facebook.com/watch/?v=3357746337655584
Dit is een grote kist met hooi, welke op bepaalde momenten automatisch open en dicht gaat.

Voor mij persoonlijk was de Feedingmaster (https://www.vhproducts.eu/feedingmaster ) de beste optie maar ieder zijn situatie is natuurlijk anders.
Het grootste verschil met de Feedingmaster en andere systemen is dat de FM de hele dag ruwvoer aanbied en niet met porties werkt. Dus beperkt onbeperkt zeg maar .


Laatst bijgewerkt door roooosje op 14-07-21 13:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 12:47 



 
Profiel   

mvdbijl schreef
Ik zie het bij reviews, mijn paardjes zijn 70 tot 86cm, ik vind dit net wat te hoog, zo hoog is geen hele natuurlijke houding voor ze om te eten.

Ik heb nu iets anders op het oog, gezien het aantal paarden (10) wordt dit ook een te dure grap.

Zou je hem niet een stuk kunnen ingraven? Of is dat een heel dom idee :+

Sorry dat ik kom inbreken, ik vind het gewoon een interessant product zelfs al kan mijn paard gewoon op onbeperkt. Je weet nooit of de kennis later nog eens van pas komt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 12:51 



 
Profiel   

Ingraven lijkt me moeilijk qua onderhoud. Die laatste restjes hooi er uit krijgen of even uitwassen is voor je rug niet zo fijn dan. Ook qua roest en mechaniek lijkt vochtige grond mij niet heel bevorderlijk.
Maar met een stapeltje van die 2,5 cm dikke stalmatten ernaast kom je volgens mij al een heel eind. Of goedkoper een pallet met daarop enkele stalmatten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 13:04 



 
Profiel   

Nadeel van de FeedingMaster vind ik dat je nooit meer dan een kwartier tussen 2 voerbeurten kan laten, ik ben toch meer voorstander van voederen in porties, ik kan me zo goed voorstellen dat de mijne constant bij de bak zou staan waken en nog minder zou rondscharrelen, wat dan weer niet goed is voor haar lijn.

Normaal zou ik gisteren die van Paddocktweaks gaan zien, maar door coronacode rood en iets verlate leveringstermijn heb ik de boel toch maar eventjes afgeblazen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 15:26 



 
Profiel   

hwn schreef
Nadeel van de FeedingMaster vind ik dat je nooit meer dan een kwartier tussen 2 voerbeurten kan laten, ik ben toch meer voorstander van voederen in porties, ik kan me zo goed voorstellen dat de mijne constant bij de bak zou staan waken en nog minder zou rondscharrelen, wat dan weer niet goed is voor haar lijn.

Normaal zou ik gisteren die van Paddocktweaks gaan zien, maar door coronacode rood en iets verlate leveringstermijn heb ik de boel toch maar eventjes afgeblazen.


Dat is juist het voordeel van de feedingmaster aangaande het nadeel dat jij vermoed. Juist door de enorme frequentie ontstaat er meer rust en minder obsessief eetgedrag.

Andere systemen hebben ook als nadeel dat de maag te lang leeg blijft en de porties die dan komen te groot zijn.
Ik zit nu op stal, heb ze net gevuld met vers hooi, maar ze lopen na een paar keer eten gewoon weer weg om wat anders te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 19:23 



 
Profiel   

@Ninx, denk dat de mijne een apart gevalletje is.

Komt nog bij dat ik die hele hype van onbeperkt ruwvoer en maagzweren en zo niet helemaal geloof, ik heb het hier meer dan 25 jaar anders gedaan (zoals iedereen toen): kilo's krachtvoer met 30% suikers en zetmeel, en 3x daags een plakje hooi, en in die tijd heb ik - behalve voor kreupelheden en dingetjes als mok of ringworm - nooit een DA nodig gehad. In 37 jaar heb ik al heel wat rages en hypes zien voorbijkomen, dus ik neem het allemaal met een korrel zout, en zou liever een paard met een maagzweer hebben dan eentje met HB/IR.

De enige reden dat ik nu toch een ruwvoerautomaat wil aanschaffen, is dat de mijne super snel kan eten (zelfs met slowfeeder netten) en 's nachts en door mijn werk in de voormiddag dan 2x een 8-tal uur zonder staat, vind het vooral zielig voor haar. .(al kan ze wat de grasrandjes van de piste kortwieken) En hoeveelheden opdrijven is geen optie, ze blijft moddervet, en het stro dat ik nu aanbied, gaat er ook te vlotjes in, meer durf ik niet geven wegens risico op verstopping.

Maar fijn dat jij zo tevreden bent over dit systeem, het mijne zal het echter niet worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 20:22 



 
Profiel   

Ninx schreef
hwn schreef
Nadeel van de FeedingMaster vind ik dat je nooit meer dan een kwartier tussen 2 voerbeurten kan laten, ik ben toch meer voorstander van voederen in porties, ik kan me zo goed voorstellen dat de mijne constant bij de bak zou staan waken en nog minder zou rondscharrelen, wat dan weer niet goed is voor haar lijn.

Normaal zou ik gisteren die van Paddocktweaks gaan zien, maar door coronacode rood en iets verlate leveringstermijn heb ik de boel toch maar eventjes afgeblazen.


Dat is juist het voordeel van de feedingmaster aangaande het nadeel dat jij vermoed. Juist door de enorme frequentie ontstaat er meer rust en minder obsessief eetgedrag.

Andere systemen hebben ook als nadeel dat de maag te lang leeg blijft en de porties die dan komen te groot zijn.
Ik zit nu op stal, heb ze net gevuld met vers hooi, maar ze lopen na een paar keer eten gewoon weer weg om wat anders te doen.


Ik vraag me alleen af, als de maag zo snel leeg is, waarom moet een paard dan 12u vasten en 6u dorsten voor één maagscopie? (Daar ben ik momenteel in het verdiepen)
hwn schreef
@Ninx, denk dat de mijne een apart gevalletje is.

Komt nog bij dat ik die hele hype van onbeperkt ruwvoer en maagzweren en zo niet helemaal geloof, ik heb het hier meer dan 25 jaar anders gedaan (zoals iedereen toen): kilo's krachtvoer met 30% suikers en zetmeel, en 3x daags een plakje hooi, en in die tijd heb ik - behalve voor kreupelheden en dingetjes als mok of ringworm - nooit een DA nodig gehad. In 37 jaar heb ik al heel wat rages en hypes zien voorbijkomen, dus ik neem het allemaal met een korrel zout, en zou liever een paard met een maagzweer hebben dan eentje met HB/IR.

De enige reden dat ik nu toch een ruwvoerautomaat wil aanschaffen, is dat de mijne super snel kan eten (zelfs met slowfeeder netten) en 's nachts en door mijn werk in de voormiddag dan 2x een 8-tal uur zonder staat, vind het vooral zielig voor haar. .(al kan ze wat de grasrandjes van de piste kortwieken) En hoeveelheden opdrijven is geen optie, ze blijft moddervet, en het stro dat ik nu aanbied, gaat er ook te vlotjes in, meer durf ik niet geven wegens risico op verstopping.

Maar fijn dat jij zo tevreden bent over dit systeem, het mijne zal het echter niet worden.



Wij hebben een hooibak gemaakt (mijn man eigenlijk, op wens van mij en stalhouder) met timer. Elke 3u gaat de bak 1u open, 2 kanten en de bakken vullen we 1x per 1/2dagen met hooi, daarover hebben we een 2x2 slow feeder net.
Het heeft onze paarden, uiteindelijk heel veel rust gegeven. Eerder was er veel onrust met voer momenten. Maar nu niet meer. Ze lopen ook gerust eerder weg. Bij ons staan ze dus nooit meer langer dan 2u zonder hooi. In de tussen tijd kunnen ze rond de paddock nog een wel wat te knabbelen vinden.

Wij hebben een houten bak en de deksels worden geopend door een motor van zonwering (mijn man zijn werk) timer die wij gebruiken kan 8 schema’s aan per dag.

We zijn dit nog verder aan het uitwerken dat we sets kunnen verkopen voor mensen die wel al een bak/kist hebben maar enkel nog het systeem zoeken om het op tijd te openen. Mocht je interesse hebben, kun je een PB sturen :) (we zijn ook bezig met een systeem met een rolluik en zonne-energie)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 22:20 



 
Profiel   

Ik ben vandaag naar Nederland gereden om de Haybutler irl te gaan bekijken, en het bevalt me wel. Heb er gelijk 2 besteld (weet ik weer waarvoor ik werk :( ), ze komen die de 22ste leveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 18:33 



 
Profiel   

echt interessant. Hopelijk komt die waterdichte op zonnecellen op de markt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 20:03 



 
Profiel   

@Kinke, de Haybutler mag ook buiten staan (dus ik vermoed ook waterdicht) en werkt op 4 Penlite batterijen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 20:29 



 
Profiel   

hwn schreef
@Kinke, de Haybutler mag ook buiten staan (dus ik vermoed ook waterdicht) en werkt op 4 Penlite batterijen.


Wel echt wat anders….
Als ik het goed zie kun je hier 5 voerbeurten mee doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 22:02 



 
Profiel   

Wii zijn momenteel bezig met het ontwikkelen van een voersysteem op zonne-energie die met een rolluik open en dicht gaat. De timer heeft 8 opties, wij gebruiken deze timer al voor onze houten bak (2 kanten met afdak2,5 meter per kant) op stroom.

Wij hebben hem zo ingesteld dat hij elke 3u 1u open gaat. Ons bevalt dat heel goed.

We hebben vraag gehad naar een soort gelijk systeem op zonne-energie dus daar is mijn man nu mee bezig.



De haybutler heb ik nu filmpjes van gezien en idd 5 voerbeurten. Het voordeel ervan is dat je het als extra kan inzetten en je de paarden wel gewoon van de grond kan laten eten.


Al zou je natuurlijk met een lage bak ook die houding treffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 11:02 



 
Profiel   

[ img ]
Goedenavond, ik volg deze topic en wil graag onze hooivoerautomaat aanbieden. Mijn man (timmerman) heeft met een elektricien zelf een hooivoerautomaat gemaakt. Je kunt 4 voedermomenten invoeren (via een app!). Werkt echt super. Wij hebben afscheid moeten nemen van onze pony dus hebben we deze kast nu nog staan (maar een paar maanden gebruikt). Via onderstaande link kun je de advertentie vinden op Marktplaats. Hopelijk kan iemand deze kast goed gebruiken.
https://link.marktplaats.nl/m1707732395 ... nt=app_ios

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 20:33 



 
Profiel   

@MaritB, wat gebeurt er als het rolluik dichtgaat en het paard zijn hoofd er gewoon tussen houdt? Aangezien de mijne al met alle macht probeert te verhinderen dat de schuifpoort dichtgaat (ze gaat te graag op stal, daarom moet de grendel erop), kan ik me wel voorstellen dat ze die truukjes hiermee ook zou proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 11:33 



 
Profiel   

hwn schreef
@MaritB, wat gebeurt er als het rolluik dichtgaat en het paard zijn hoofd er gewoon tussen houdt? Aangezien de mijne al met alle macht probeert te verhinderen dat de schuifpoort dichtgaat (ze gaat te graag op stal, daarom moet de grendel erop), kan ik me wel voorstellen dat ze die truukjes hiermee ook zou proberen.


Hihi, ik heb beeld. Ik zal even navragen wat er dan gebeurt.

Hier hebben we m nog niet in gebruik namelijk. We deksels die dicht en ze proberen allemaal
Nog even een plukje te pakken maar halen allemaal toch net op tijd nog hoofd er uit.

Wij gebruiken een motor en rolluik van ramen zeg maar, ik ga er vanuit dat zo’n rolluik niet doorduwt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 12:14 



 
Profiel   

Hier komen ze vandaag de Haybutlers leveren. Ik voel me net een kindje dat wacht op de Sint, niet normaal! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 11:59 



 
Profiel   

Ik heb 13 juli de feedingmaster besteld. Er werd toen aangegeven 3-4 weken leertijd. Inmiddels zijn we ruim 6 weken verder, zou hij eerst vorige week geleverd worden en nu is het ineens pas weer komende week. Vind dat als je producten in deze prijsklasse verkoopt en je hebt iets niet op voorraad, dat je dan op z’n minst pas hoeft te betalen bij aflevering. Valt me eerlijk gezegd wel tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 12:37 



 
Profiel   

hwn schreef
Hier komen ze vandaag de Haybutlers leveren. Ik voel me net een kindje dat wacht op de Sint, niet normaal! :)


Wil je een foto plaatsen? En laten weten hoe het bevalt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 19:08 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]
[ img ]

Derde poging, weinig ervaring met foto's plaatsen.
Bevalt tot nu toe goed, maar ik moet natuurlijk nog ondervinden of alles wel perfect werkt, en leren inschatten hoeveel hooi er in gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 21:24 



 
Profiel   

Dat ziet er goed uit! Alleen weet ik niet of ik het zelf fijn vind dat ze merendeels schuin eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 07:40 



 
Profiel   

Was mijn gedachte ook wel een beetje...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 08:21 



 
Profiel   

Savonds gewoon los op de de grond en een netje stro voor de knabbel
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 09:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 20 [ 498 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 20  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen