Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 20 [ 498 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 20  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

 
Profiel   

Miran schreef
Poekkie schreef
Geen schrik dat ze in het snoer zouden bijten, achter blijven hangen, etc.?


Die zou dan dus helemaal veilig ingegraven moeten worden


Ik ben wel benieuwd hoe dat lukt als er in de winter modder ligt. Dan moet je toch al heel diepe sleuven maken met een beschermingsbuis rond de kabel?

Niet afbrekend bedoeld hoor, ik zie het zelf gewoon niet meteen voor me.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 08:32 



 
Profiel   

Fijn dat dit topic er is!

@Nynke mag ik even met je sparren?

Ik heb 1 lusitano (160 cm) en 2 mini shetjes (90-95 cm).
Ze staan altijd samen, niet op stal, maar ofwel in een zandpaddock ofwel in de weide (afhankelijk van seizoen & hoe nat het is).

Ze eten nu gezamenlijk uit één grote ruif - en ik voer ze nu 4x per dag hooi (lang leve thuiswerken door Corona :-) ).
Dat samen eten gaat over het algemeen prima. Soms moet er eentje even wachten omdat de anderen vinden dat hij er niet bij mag.

Toch vind ik dat ze te lang zonder hooi staan tussen de voerbeurten in.

Deze FeedingMaster lijkt me erg interessant.
Maar ik zou er maar één willen kopen. Zowel met het oog op de investering (ze zijn best duur) en ook met het oog op waar ik m zou moeten zetten - onder een overkapping. Want ik heb begrepen dat hij wel droog moet staan.

Dus zou ik graag wat vragen willen stellen:
1 - denk je dat het kan? 1 feedingmaster met 2 minishetjes en 1 lusitano? Gezien de frequente eetmomenten ben ik niet zo bang voor ruzie na een gewenningsperiode. Ik kan me voorstellen dat ik in een beginperiode ook de ruif blijf vullen.
2 - op de filmpjes zie ik de paarden in de lengterichting van de spijlen eten. Jouw mini zie ik er ook wel dwars op staan. Moeten ze hun mond in lengterichting van de spijlen houden? of komt dat niet zo krap?
3 - de verschillende paarden / pony's hebben natuurlijk ook verschillende mond-maten. Op welke maat bepaal je de spijlafstand?
4 - ik begrijp dat jouw mini maar 70 cm is - dus mijn shetjes van 90 cm zou geen probleem moeten zijn. klopt dat?
5 - werkt dit ook bij strenge vorst - of vriezen ze dan met hun lippen vast aan de spijlen? En werkt de machine wel met strenge vorst?
6 - moet het hooi losgemaakt worden of kun je er gewoon plakken in leggen?
7 - eten ze nu ook meer ieder plukje op dat ze eruit trekken? Zodat er minder op de grond valt? Of kunnen ze nog steeds een grotere pluk pakken en daarmee naar achteren lopen waardoor het nog steeds in het zand komt.
8 - weet iemand hoe lang dit systeem al op de markt is? Ik ben benieuwd naar iemand die dit al meerdere jaren gebruikt en hoe sterk dit blijkt op de langere termijn. Of de motor het volhoudt bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 09:52 



 
Profiel   

Ziet er goed uit maar in de paddock zou voor mij al niet werken geen stroom nl.
Misschien ook nog 1 met accu en zonnecellen :D
En dit geldt ook deels voor op stal

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 10:28 



 
Profiel   

Komtie!

mlanghou schreef
Dus zou ik graag wat vragen willen stellen:
1 - denk je dat het kan? 1 feedingmaster met 2 minishetjes en 1 lusitano? Gezien de frequente eetmomenten ben ik niet zo bang voor ruzie na een gewenningsperiode. Ik kan me voorstellen dat ik in een beginperiode ook de ruif blijf vullen.
Qua formaat zijn het geen hele grote bakken. Wanneer je op de website bij de reviews kijkt kun je aardig zien hoe groot ze zijn. Ik heb 2 bakken op 3 pony's. Punt is dat ze bevestigd dienen te worden aan de wand. Zodat ze vast staan, en mooi waterpas staan. 1 bak op 3 pony's zou denk ik alleen een optie zijn wanneer ze er omheen kunnen, dus aan alle zijden kunnen eten... maar dat kan dus niet. Optie is wel om het apparaat primair voor je lusitano te kopen, en de mini's met een lage draad toegang te geven tot een eigen stukje met bijv gedorst hooi. Dan kunnen ze met het voedzamere hooi mee eten uit de bak wanneer ze willen, maar hoeven ze ook niet met een lege buik te staan als ze er niet bij mogen.
2 - op de filmpjes zie ik de paarden in de lengterichting van de spijlen eten. Jouw mini zie ik er ook wel dwars op staan. Moeten ze hun mond in lengterichting van de spijlen houden? of komt dat niet zo krap?
Ze eten alle 3 wel in verschillende richtingen. Maar meestal in de lengterichting. Ze pakken het hooi met hun lippen en raken de spijlen niet.
3 - de verschillende paarden / pony's hebben natuurlijk ook verschillende mond-maten. Op welke maat bepaal je de spijlafstand?
Ik heb voor de kleinste gekozen. Ik zou dit gewoon aan Jan voorleggen.
4 - ik begrijp dat jouw mini maar 70 cm is - dus mijn shetjes van 90 cm zou geen probleem moeten zijn. klopt dat?
Klopt!
5 - werkt dit ook bij strenge vorst - of vriezen ze dan met hun lippen vast aan de spijlen? En werkt de machine wel met strenge vorst?
Dit heb ik ook gecheckt bij zowel Jan, als bij Arja (een klant van hem die ze al ruim een jaar in gebruik heeft). Schijnt uitstekend te gaan.
6 - moet het hooi losgemaakt worden of kun je er gewoon plakken in leggen?
Ik trek het wat uit elkaar, belangrijkste is vooral dat je het er zo instopt dat het er mooi gelijkmatig in ligt. Door het op en neer gaan wordt de lading een stukje 'compacter'
7 - eten ze nu ook meer ieder plukje op dat ze eruit trekken? Zodat er minder op de grond valt? Of kunnen ze nog steeds een grotere pluk pakken en daarmee naar achteren lopen waardoor het nog steeds in het zand komt.
Ze verspillen nog geen spriet!
8 - weet iemand hoe lang dit systeem al op de markt is? Ik ben benieuwd naar iemand die dit al meerdere jaren gebruikt en hoe sterk dit blijkt op de langere termijn. Of de motor het volhoudt bijvoorbeeld.

Het is eerst een drietal jaren getest, en nu al ruim een jaar op de markt dacht ik. 1 van de eerste klanten heeft er een stuk of 6 in gebruik, probleemloos. Maar goed, daarnaast is Jan heel attent qua service, en zijn onderdelen heel makkelijk te vervangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 12:21 



 
Profiel   

Steppe schreef
Ziet er goed uit maar in de paddock zou voor mij al niet werken geen stroom nl.
Misschien ook nog 1 met accu en zonnecellen :D
En dit geldt ook deels voor op stal


Dit apparaat heeft een heel laag verbruik. Wattage is vergelijkbaar met die van een spaarlamp. Ik denk dat het dus best op een accu/ zonnepaneel zou kunnen werken.
Dat zou je met Jan kunnen overleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 12:22 



 
Profiel   

Ninx schreef
Komtie!

mlanghou schreef
Dus zou ik graag wat vragen willen stellen:
1 - denk je dat het kan? 1 feedingmaster met 2 minishetjes en 1 lusitano? Gezien de frequente eetmomenten ben ik niet zo bang voor ruzie na een gewenningsperiode. Ik kan me voorstellen dat ik in een beginperiode ook de ruif blijf vullen.
Qua formaat zijn het geen hele grote bakken. Wanneer je op de website bij de reviews kijkt kun je aardig zien hoe groot ze zijn. Ik heb 2 bakken op 3 pony's. Punt is dat ze bevestigd dienen te worden aan de wand. Zodat ze vast staan, en mooi waterpas staan. 1 bak op 3 pony's zou denk ik alleen een optie zijn wanneer ze er omheen kunnen, dus aan alle zijden kunnen eten... maar dat kan dus niet. Optie is wel om het apparaat primair voor je lusitano te kopen, en de mini's met een lage draad toegang te geven tot een eigen stukje met bijv gedorst hooi. Dan kunnen ze met het voedzamere hooi mee eten uit de bak wanneer ze willen, maar hoeven ze ook niet met een lege buik te staan als ze er niet bij mogen.
2 - op de filmpjes zie ik de paarden in de lengterichting van de spijlen eten. Jouw mini zie ik er ook wel dwars op staan. Moeten ze hun mond in lengterichting van de spijlen houden? of komt dat niet zo krap?
Ze eten alle 3 wel in verschillende richtingen. Maar meestal in de lengterichting. Ze pakken het hooi met hun lippen en raken de spijlen niet.
3 - de verschillende paarden / pony's hebben natuurlijk ook verschillende mond-maten. Op welke maat bepaal je de spijlafstand?
Ik heb voor de kleinste gekozen. Ik zou dit gewoon aan Jan voorleggen.
4 - ik begrijp dat jouw mini maar 70 cm is - dus mijn shetjes van 90 cm zou geen probleem moeten zijn. klopt dat?
Klopt!
5 - werkt dit ook bij strenge vorst - of vriezen ze dan met hun lippen vast aan de spijlen? En werkt de machine wel met strenge vorst?
Dit heb ik ook gecheckt bij zowel Jan, als bij Arja (een klant van hem die ze al ruim een jaar in gebruik heeft). Schijnt uitstekend te gaan.
6 - moet het hooi losgemaakt worden of kun je er gewoon plakken in leggen?
Ik trek het wat uit elkaar, belangrijkste is vooral dat je het er zo instopt dat het er mooi gelijkmatig in ligt. Door het op en neer gaan wordt de lading een stukje 'compacter'
7 - eten ze nu ook meer ieder plukje op dat ze eruit trekken? Zodat er minder op de grond valt? Of kunnen ze nog steeds een grotere pluk pakken en daarmee naar achteren lopen waardoor het nog steeds in het zand komt.
Ze verspillen nog geen spriet!
8 - weet iemand hoe lang dit systeem al op de markt is? Ik ben benieuwd naar iemand die dit al meerdere jaren gebruikt en hoe sterk dit blijkt op de langere termijn. Of de motor het volhoudt bijvoorbeeld.

Het is eerst een drietal jaren getest, en nu al ruim een jaar op de markt dacht ik. 1 van de eerste klanten heeft er een stuk of 6 in gebruik, probleemloos. Maar goed, daarnaast is Jan heel attent qua service, en zijn onderdelen heel makkelijk te vervangen.





Heel erg bedankt voor al je antwoorden!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 15:32 



 
Profiel   

Over punt 1: aan de wand plaatsen. Daar zou je nog wel een oplossing voor kunnen vinden door een lage wand te maken. precies hoog genoeg om die bak aan te bevestigen. Maar precies laag noeg voor je paard om overheen te reiken.

Dat heeft als bijkomend voordeel dat een een eiland creëert waardoor paarden elkaar niet zomaar vast kunnen zetten. Bij ons staat de (gewone) slowfeeder in het midden van de overkapping waardoor en een soort rotonde affect krijgt. Dat is sowieso veiliger. Dan zou je alleen de stroom ondergronds weg moeten werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 08:48 



 
Profiel   

Maar is de bak zwaar genoeg dat de paarden er niet mee aan de haal gaan?
Die van mij verplaatst de bak regelmatig en is niet handig als er nog een kabel aan hangt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 10:27 



 
Profiel   

Dus vastzetten aan lage palen bijvoorbeeld. Dan gaan ze er niet mee lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 14:52 



 
Profiel   

hmmm, lastig.

Mijn mini shetjes hebben natuurlijk een klein snuitje - en zouden rooster small moeten hebben.
Maar mijn lusitano komt op rooster medium.

Wat zijn de gevolgen van een te smal rooster of een te wijd rooster?

Gelukkig zijn de hoefjes van de shetjes wel net breed genoeg :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 16:18 



 
Profiel   

mlanghou schreef
hmmm, lastig.

Mijn mini shetjes hebben natuurlijk een klein snuitje - en zouden rooster small moeten hebben.
Maar mijn lusitano komt op rooster medium.

Wat zijn de gevolgen van een te smal rooster of een te wijd rooster?

Gelukkig zijn de hoefjes van de shetjes wel net breed genoeg :-)


Te wijd: gevaar voor hoeven die vastzitten en meer eten denk ik.

Te smal: moeilijker om te eten, mogelijks te weinig binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 16:20 



 
Profiel   

De bak wordt met bevestigingsmateriaal geleverd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 17:32 



 
Profiel   

Te smal heeft volgens mij ook als nadeel dat de paarden te veel met de tanden tegen de tralies gaan tikken.

Mijn paard heeft hem nu sinds dit weekend en begint al wat slooppogingen te doen. Tevergeefs gelukkig. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 21:42 



 
Profiel   

Ik ga ze woensdag ophalen! Hopelijk krijg ik ze makkelijk geïnstalleerd O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 22:14 



 
Profiel   

Is het gelukt met installeren? :+

Hier was het nog wel even gepruts om alles goed afgesteld te krijgen.

Ondertussen is hij een week in gebruik en heeft paardlief het zo'n beetje geaccepteerd. Het hoefijzer op de tralies stampen ziet er helemaal veilig uit :D

Ze krijgt 8 minuten rust en 1 minuut eten. Paard komt ook nog op gras wat nu wel voedzaam is dus de tijd kan daarom wat langer naar mijn idee. Hopelijk is het dan ook makkelijker om m'n merrie verantwoord wat slanker te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 19:58 



 
Profiel   

Ik heb een code 100 euro korting op de feedingmaster. Mag helaas bij ons op stal dat ding niet aansluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 21:48 



 
Profiel   

Oh dat is jammer Mychoice.
Willen ze het niet ivm het stroom verbruik

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 11:49 



 
Profiel   

Spaikey schreef
Oh dat is jammer Mychoice.
Willen ze het niet ivm het stroom verbruik


Het apparaat verbruikt nog minder dan een spaarlamp.....

Wel jammer wanneer zoiets niet mag. Het vergroot het welzijn toch echt en ontlast de pensionhouder ook nog eens lijkt me.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 13:11 



 
Profiel   

Nee ivm brandgevaar. Alle stekkers moeten overal uit als er niemand bij stal is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 18:23 



 
Profiel   

Hoe gaat het hier met de andere Feedingmasters?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 07:53 



 
Profiel   

Hier nog steeds heel tevreden!
Alleen nu flink gras in de weide dus pony is toch lastig op gewicht te houden. Ondanks dat ze maar echt een heel klein beetje nieuw gras per dag krijgen . 3 M2 met z'n tweeën en de feedingmaster is ingesteld op 1.5 kg van 17 uur tot 8 uur smorgens. Minder

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 09:12 



 
Profiel   

Spaikey schreef
Hier nog steeds heel tevreden!
Alleen nu flink gras in de weide dus pony is toch lastig op gewicht te houden. Ondanks dat ze maar echt een heel klein beetje nieuw gras per dag krijgen . 3 M2 met z'n tweeën en de feedingmaster is ingesteld op 1.5 kg van 17 uur tot 8 uur smorgens. Minder


Ah, ja... ik ben nog steeds voorzichtig met gras. Ik ben zo blij met hoe ze eruit zien dat ik het heel graag zo wil houden.
Maar wat een fijn idee dat er steeds iets te knabbelen is he?

Ik ben nog steeds iedere dag enorm blij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 09:15 



 
Profiel   

Zou je een keer een foto kunnen plaatsen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 09:29 



 
Profiel   

judithM schreef
Zou je een keer een foto kunnen plaatsen?


Hier vind je beeldmateriaal:
https://www.vhproducts.eu/feedingmaster ... en-reviews

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 09:40 



 
Profiel   

Ninx schreef
Spaikey schreef
Hier nog steeds heel tevreden!
Alleen nu flink gras in de weide dus pony is toch lastig op gewicht te houden. Ondanks dat ze maar echt een heel klein beetje nieuw gras per dag krijgen . 3 M2 met z'n tweeën en de feedingmaster is ingesteld op 1.5 kg van 17 uur tot 8 uur smorgens. Minder


Ah, ja... ik ben nog steeds voorzichtig met gras. Ik ben zo blij met hoe ze eruit zien dat ik het heel graag zo wil houden.
Maar wat een fijn idee dat er steeds iets te knabbelen is he?

Ik ben nog steeds iedere dag enorm blij!


Ja ik ook nog steeds heel blij. Mijn twee jarige krijgt er ook een in de stal.

Gras is lastig ja maar om elke keer twee keer per dag hooi te brengen in de wei kost ook veel tijd. En de weide gaat zo kapot als ze zo kaal zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 14:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 20 [ 498 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 20  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen