Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 16:04

Mijn ervaring met afvallen is wel goed Ninx, dat kun je heel gecontroleerd doen :)

Estera

Berichten: 1054
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:03

Hele topic doorgenomen en ga zo de website doornemen, maar toch alvast een vraag.

Ik heb voerrekken en ik zou graag 2 bakken voor 2 paarden aan de andere zijde van de voerrekken willen plaatsen, dus buiten de stal. Kunnen ze daar vastgezet/bevestigd worden of heb je echt een muur nodig?

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 23:10

Vraag betreft het vullen: op de film zie ik los hooi er in gaan. Als je de plakken er gewoon zo in doet: krijgt het paard dan het hooi er goed uit of is het dan teveel geperst om erbij te kunnen.

Hoe makkelijk gaat het afhalen en opleggen van het rek/hoe zwaar is dat?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 23:32

ruitje schreef:
Vraag betreft het vullen: op de film zie ik los hooi er in gaan. Als je de plakken er gewoon zo in doet: krijgt het paard dan het hooi er goed uit of is het dan teveel geperst om erbij te kunnen.

Hoe makkelijk gaat het afhalen en opleggen van het rek/hoe zwaar is dat?


Ik heb er ook wel gewoon plakken in gedaan hoor... ging ook goed, tuurlijk iets minder makkelijk dan wanneer je het hebt losgeschud, maar dat was ook mijn bedoeling.

Het rek erop en eraf gaat makkelijk, je moet er ff handig in worden

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 07:23

Ik doe er ook gewoon plakken in. Gaat prima!

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:24

Als het goed is zou ik hem de laatste week van december krijgen. Ben benieuwd of hij dan ook echt gaat komen. Ik begin hem nu toch wel echt nodig te hebben aangezien mijn paarden echt te veel hooi krijgen omdat ze anders te lang zonder zitten en en er echt een zooitje van maken. -O-

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 11:35

Estera schreef:
Hele topic doorgenomen en ga zo de website doornemen, maar toch alvast een vraag.

Ik heb voerrekken en ik zou graag 2 bakken voor 2 paarden aan de andere zijde van de voerrekken willen plaatsen, dus buiten de stal. Kunnen ze daar vastgezet/bevestigd worden of heb je echt een muur nodig?



Ja ze moeten wel echt tegen een muur, je moet ook de stroomdraad weg kunnen werken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-21 11:38

Pauline2cv schreef:
Estera schreef:
Hele topic doorgenomen en ga zo de website doornemen, maar toch alvast een vraag.

Ik heb voerrekken en ik zou graag 2 bakken voor 2 paarden aan de andere zijde van de voerrekken willen plaatsen, dus buiten de stal. Kunnen ze daar vastgezet/bevestigd worden of heb je echt een muur nodig?



Ja ze moeten wel echt tegen een muur, je moet ook de stroomdraad weg kunnen werken.


Mmm, hem vastzetten aan 2 balken die je ingraaft en de stroomdraad door een tyleen slang halen en onder de grond door leiden zou ook kunnen denk ik.

Daar is wel wat op te verzinnen.

Als je maar een afdakje creeert

roooosje

Berichten: 124
Geregistreerd: 03-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 18:16

Faya_barock schreef:
Ik heb een veel te dikke PRE en overweeg om de feedingmaster aan te schaffen, ben erg benieuwd naar jullie ervaringen i.v.m. afvallen?
Momenteel week ik het hooi want er zit veel te veel suikers in dit jaar, zijn er mensen die er ook (uitgelekt) geweekt hooi in doen?


Mijn PRE was ook te dik geworden, met name door het (te rijke) gras van de zomer. Afvallen gaat juist erg goed met de Feedingmaster! Het fijne is dat je makkelijk minder ruwvoer kan geven zonder dat hij lang zonder ruwvoer staat. Dat vind ik juist zo geweldig aan de Feedingmaster.
Ik weeg elke dag de hoeveelheid hooi af dat hij mag/minimaal nodig heeft (1,5 kilo droge stof per 100 kg lichaamsgewicht).
In het begin was het even zoeken naar de juiste pauze-tijd (na gewenning, heb ik de eettijd altijd op 1 minuut). Maar dat is een kwestie van een paar dagen kijken hoeveel hij over heeft na 24 uur en de tijd aanpassen indien nodig. Doel is slechts een klein beetje over te hebben. Dit lukt nooit 100% want je paard eet niet elke dag even veel. Maar dan heb je het ruwvoer zo goed mogelijk verdeeld.

Zelf leg ik het restje wat hij over had naast zijn bak en vul de bak opnieuw met (in mijn geval) 8 kilo. Dan weet ik zeker dat hij wel echt 8 kilo eet op een dag.

Zelf stoom ik mijn hooi vanwege paarden astma, dat geeft tot op heden geen problemen. Maar dat is natuurlijk niet zo nat als geweekt hooi.

Estera

Berichten: 1054
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 13:28

Ninx schreef:
Mmm, hem vastzetten aan 2 balken die je ingraaft en de stroomdraad door een tyleen slang halen en onder de grond door leiden zou ook kunnen denk ik.

Daar is wel wat op te verzinnen.

Als je maar een afdakje creeert


De voerrekken zitten aan de binnenzijde van de stal. Heb al even gekeken, maar dat gaat hem niet worden, ook ivm een schuifdeur die nog open moet kunnen.

Ik vind het echt een heel goed systeem, maar de prijs houdt me nu nog tegen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-21 13:31

Estera schreef:
Ninx schreef:
Mmm, hem vastzetten aan 2 balken die je ingraaft en de stroomdraad door een tyleen slang halen en onder de grond door leiden zou ook kunnen denk ik.

Daar is wel wat op te verzinnen.

Als je maar een afdakje creeert


De voerrekken zitten aan de binnenzijde van de stal. Heb al even gekeken, maar dat gaat hem niet worden, ook ivm een schuifdeur die nog open moet kunnen.

Ik vind het echt een heel goed systeem, maar de prijs houdt me nu nog tegen.


Het is wel het beste dat er op de markt is nu.....

Ik vind het ook wel echt spannend, en veel geld.... nou ja, veel geld. Het is natuurlijk veel geld, maar het is niet duur voor wat het is.
Het is wel echt een geavanceerder apparaat dan alles dat er tot nu toe uitgevonden is aan voerautomaten.

Ik blijf ook maar roepen hoe dolblij ik ermee ben. Na een heel leven klooien met hooinetten en allerlei constructies heb ik nu iets dat werkt.... paarden hebben er nog nooit zo goed uitgezien en ik heb nog nooit zoveel rust in mijn kop gehad omtrent dat voeren.

MaritB

Berichten: 8625
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 23:05

Het lijkt mij ook een heel mooi apparaat. Als ik ooit zelf een eigen plek aan huis heb, zou ik t ook willen.

Nu werk ik met 2 hooibakken, 8 schema’s per bak, dus 16x per dag geef ik hem een half uur de tijd te eten. Hij is mooi afgevallen en staat nooit te lang zonder eten en eet niet meer overmatig. Voor ons is dit een goede tussenstap (en betaalbaarste, maar dat komt omdat we het zelf kunnen maken)

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:28

Ik krijg net een bericht van Jan. De levering is alweer uitgesteld. Ik begin nu toch wel licht teleurgesteld te raken. Hij was al uitgesteld tot volgende week en nu is hij dus weer uitgesteld. Ik begrijp dat hun er niets aan kunnen doen, maar het begint nu echt vervelend te worden. Mijn paarden beginnen zich echt te vervelen omdat er nog maar weinig gras is. Ik doe nu alles in hooinetten, hooizakken, en bakken. Alle hooizakken en netten sneuvelen elke week en ze maken er 1 groot zooitje van. Het is enorm tijdrovend en duur nu :( -O-

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 11:35

KB12 schreef:
Ik krijg net een bericht van Jan. De levering is alweer uitgesteld. Ik begin nu toch wel licht teleurgesteld te raken. Hij was al uitgesteld tot volgende week en nu is hij dus weer uitgesteld. Ik begrijp dat hun er niets aan kunnen doen, maar het begint nu echt vervelend te worden. Mijn paarden beginnen zich echt te vervelen omdat er nog maar weinig gras is. Ik doe nu alles in hooinetten, hooizakken, en bakken. Alle hooizakken en netten sneuvelen elke week en ze maken er 1 groot zooitje van. Het is enorm tijdrovend en duur nu :( -O-


Ja.... helemaal klote. Nu de oplossing nabij is wil je natuurlijk ook heel graag aan de slag ermee.
Kun je voor nu misschien kleinere mazen gebruiken, en een kwalitatief beter net? Misschien mengen met stro als je ze te zwaar vindt worden?

Kleinere ondernemers als Jan zijn de l*l door alle ellende omtrent aanvoer van materiaal.... Ik neem aan dat hij dat zelf ook echt strontvervelend vindt.
Nog even volhouden! Als je het apparaat straks hebt ben je alle ellende snel vergeten!

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:54

Ninx schreef:
KB12 schreef:
Ik krijg net een bericht van Jan. De levering is alweer uitgesteld. Ik begin nu toch wel licht teleurgesteld te raken. Hij was al uitgesteld tot volgende week en nu is hij dus weer uitgesteld. Ik begrijp dat hun er niets aan kunnen doen, maar het begint nu echt vervelend te worden. Mijn paarden beginnen zich echt te vervelen omdat er nog maar weinig gras is. Ik doe nu alles in hooinetten, hooizakken, en bakken. Alle hooizakken en netten sneuvelen elke week en ze maken er 1 groot zooitje van. Het is enorm tijdrovend en duur nu :( -O-


Ja.... helemaal klote. Nu de oplossing nabij is wil je natuurlijk ook heel graag aan de slag ermee.
Kun je voor nu misschien kleinere mazen gebruiken, en een kwalitatief beter net? Misschien mengen met stro als je ze te zwaar vindt worden?

Kleinere ondernemers als Jan zijn de l*l door alle ellende omtrent aanvoer van materiaal.... Ik neem aan dat hij dat zelf ook echt strontvervelend vindt.
Nog even volhouden! Als je het apparaat straks hebt ben je alle ellende snel vergeten!


Ik weet uiteraard zeker met al jaren slopers en paarden die zich heel snel vervelen, dat ik geen hooinetten of hooizakken van maar een tientje hoef te proberen. En aan de andere kant maakt het eigenlijk ook niet uit. Die van een tientje is na 2 dagen kapot en alle 'kwalitatief betere netten' na misschien 5 dagen. Er is echt geen net of zak bestand tegen een paard van 600 kilo dat ermee begint te klooien. Dan nog niet gesproken over de hoeveelheid hooi die ik moet voeren om ze een beetje te entertainen. Al met al wordt het een hele dure winter omdat natuurlijk ook al de feedingmaster betaald is. Het is gewoon vervelend dat net in de periode dat ik hem het hardst nodig zou hebben hij gewoon niet komt.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:59

Hoe heb je dan de voorgaande jaren doorgebracht?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 12:02

KB12 schreef:
Het is gewoon vervelend dat net in de periode dat ik hem het hardst nodig zou hebben hij gewoon niet komt.


Ik begrijp je frustratie...... toch met dank aan de Corona gekte..... -O-

Voor nu nog maar even doorploeteren zoals je voorheen ook hebt gedaan.....

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:30

Daan13 schreef:
Hoe heb je dan de voorgaande jaren doorgebracht?


Ik heb het paard dat zich zo snel verveelt 2 jaar geleden gekocht als 2 jarige. Bij mijn andere paarden kan ik dit altijd heel goed managen met hooinetten en veel verspreiden over de gehele dag. Deze zijn trouwens ook niet zo gevoelig voor overgewicht op de shetlander na. Het jonge paard is natuurlijk nog heel erg speels, slim en erg lomp. Ik ben de afgelopen 2 jaar voornamelijk bezig geweest met proberen hem zoveel mogelijk bezig te houden, en ik ben denk ik wel 15 keer van tactiek veranderd. Dit is ook de reden waarom ik zo uitkijk naar deze feedingmaster, omdat dan hopelijk een last van mijn schouders zou vallen.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 14:27

Is het dan een idee om voer te verstoppen: mijne vinden wortelstukjes zoeken leuk.



Kunnen ze gauw een half uur mee zoet zijn.
Maar ook wilgentakken knagen zijn ze wel even zoet mee

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:51

Ik volg even mee.

Mijn paarden staan bij mijn ouders aan huis (op hun vraag, mijn vader is op pensioen en is zo toch nog bezig en hij vindt het geweldig).
Maar het is een eindeloze discussie over eten. Mijn grote warmbloedmerrie krijgt onbeperkt hooi in slowfeeders met grote gaten, zij mag nooit zonder staan of ze valt af.
Mijn ijslandermerrie is het omgekeerde, die wordt dik van het zien van een spriet gras. Zij krijgt 4kg hooi verspreid over 4 voermomenten in slowfeeders met minigaatjes.

Of dat is toch de bedoeling.
Het probleem is dat ik met gezin en werk en 3 paarden zelf maar 2 voedingsbeurten per dag kan opnemen en mijn vader doet de rest. Hij heeft echter medelijden met haar en vindt dat ze toch echt niet zo dik is ... terwijl er minimum 50kg nog af moet.
Ik heb omdat mijn vader even niet kon, 3 weken alles gedaan (voor één keer leve corona en thuiswerk) en ze was daarna echt duidelijk beter. Nu voert hij terug mee en de kilo's vlieger er terug aan.

Ik zit echt met mijn handen in het haar. Verhuizen is geen optie, zelf alles voeren lukt echt niet met werk en 3 kinderen, en ik krijg het hem echt niet aan het verstand dat een wortel hier, nog wat hooi bij daar, toch nog even op de wei met onze grote, ... allemaal samen echt teveel is bij haar. Daarbij komt dat ik telkens de hooinetten afweegt en hij daar het nut niet van inziet dus ik heb weinig controle over hoeveel dat hij geeft. De 4 kg is bij mij accuraat, bij hem geen idee.

Dus ik ben aan het kijken naar die feedingmaster, in de hoop dat dat een oplossing zou kunnen zijn.

Begrijp me niet verkeerd, de paarden worden heel goed verzorgd en voor de rest zitten we op 1 lijn.
Hij vindt het gewoon zielig voor haar...

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-21 09:55

Cilianne schreef:
Ik volg even mee.

Mijn paarden staan bij mijn ouders aan huis (op hun vraag, mijn vader is op pensioen en is zo toch nog bezig en hij vindt het geweldig).
Maar het is een eindeloze discussie over eten. Mijn grote warmbloedmerrie krijgt onbeperkt hooi in slowfeeders met grote gaten, zij mag nooit zonder staan of ze valt af.
Mijn ijslandermerrie is het omgekeerde, die wordt dik van het zien van een spriet gras. Zij krijgt 4kg hooi verspreid over 4 voermomenten in slowfeeders met minigaatjes.

Of dat is toch de bedoeling.
Het probleem is dat ik met gezin en werk en 3 paarden zelf maar 2 voedingsbeurten per dag kan opnemen en mijn vader doet de rest. Hij heeft echter medelijden met haar en vindt dat ze toch echt niet zo dik is ... terwijl er minimum 50kg nog af moet.
Ik heb omdat mijn vader even niet kon, 3 weken alles gedaan (voor één keer leve corona en thuiswerk) en ze was daarna echt duidelijk beter. Nu voert hij terug mee en de kilo's vlieger er terug aan.

Ik zit echt met mijn handen in het haar. Verhuizen is geen optie, zelf alles voeren lukt echt niet met werk en 3 kinderen, en ik krijg het hem echt niet aan het verstand dat een wortel hier, nog wat hooi bij daar, toch nog even op de wei met onze grote, ... allemaal samen echt teveel is bij haar. Daarbij komt dat ik telkens de hooinetten afweegt en hij daar het nut niet van inziet dus ik heb weinig controle over hoeveel dat hij geeft. De 4 kg is bij mij accuraat, bij hem geen idee.

Dus ik ben aan het kijken naar die feedingmaster, in de hoop dat dat een oplossing zou kunnen zijn.

Begrijp me niet verkeerd, de paarden worden heel goed verzorgd en voor de rest zitten we op 1 lijn.
Hij vindt het gewoon zielig voor haar...


Ik denk dat je er goed aan doet..... In het belang van haar gewicht, maar ook in het belang van haar maag.... met die 4 kilo zal ze te vaak met een lege maag staan.
Ik heb zelf ook IJslanders en houd ze heel goed op gewicht terwijl ik niet bang hoef te zijn voor lege magen en darmen. Ook is er meer rust... paarden zijn tevreden.

Je kunt zelf de tijden en dus de hoeveelheid instellen, hiermee omzeil je de goedbedoelde bezorgdheid van je vader ;-)

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 09:00

Ninx schreef:
Ik denk dat je er goed aan doet..... In het belang van haar gewicht, maar ook in het belang van haar maag.... met die 4 kilo zal ze te vaak met een lege maag staan.
..


Een beetje off-topic, maar jullie weten hier waarschijnlijk zo het antwoord op:

Wat is de minimale ruwvoer portie per keer om de maag opgang te houden?

Bv heeft een grote hand hooi tussen de voerbeurten door al effect? Of minimaal een volle emmer? Meer?

spaansepeper
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 18:01

ruitje schreef:
Vraag betreft het vullen: op de film zie ik los hooi er in gaan. Als je de plakken er gewoon zo in doet: krijgt het paard dan het hooi er goed uit of is het dan teveel geperst om erbij te kunnen.

Hoe makkelijk gaat het afhalen en opleggen van het rek/hoe zwaar is dat?


Hier ook ervaring met hele balen hooi onder een net. Gaat prima, ze raken er niet gefrustreerd van en het knoeit ook een stuk minder.

spaansepeper
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 18:03

Dispar_Vulgo schreef:
Ninx schreef:
Ik denk dat je er goed aan doet..... In het belang van haar gewicht, maar ook in het belang van haar maag.... met die 4 kilo zal ze te vaak met een lege maag staan.
..


Een beetje off-topic, maar jullie weten hier waarschijnlijk zo het antwoord op:

Wat is de minimale ruwvoer portie per keer om de maag opgang te houden?

Bv heeft een grote hand hooi tussen de voerbeurten door al effect? Of minimaal een volle emmer? Meer?


Wat bedoel je met per portie? Ze moeten per dag zo'n 1 - 1,5% van zijn lichaamsgewicht.
Daarnaast is het belangrijk om niet langer dan 6 uur een paard zonder ruwvoer te hebben staan, dat verhoogd de kans op maagzweren.

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 20:22

"Een beetje off-topic, maar jullie weten hier waarschijnlijk zo het antwoord op:

Wat is de minimale ruwvoer portie per keer om de maag opgang te houden?

Bv heeft een grote hand hooi tussen de voerbeurten door al effect? Of minimaal een volle emmer? Meer?"

Ik volg je vraag, is het voldoende om om het uur een handje te geven tussen grotere porties door?

Ik veronderstel en hoop dat het gewoon het heel regelmatig kleine hoeveelheden knabbelen (zoals de feedingmaster aanbied) is dat de beste methode is.

Ik heb hem trouwens net besteld, auw mijn rekening :') .