Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:30

Ik heb ook een hooiautomaat, maar voor een ander systeem gekozen.
Het weg houden bij hooi wat er nog ligt lijkt mij toch frustrerend en daarom gekozen voor een systeem die met timer hooi op een plank laat vallen. Zes keer per dag. Op deze manier kunnen ze wat er valt tot de laatste spriet opeten.
Maar het valt mij mee te horen dat jouw paarden er dus totaal geen stress van ondervinden dat ze niet meer bij hun hooi kunnen, maar het wel kunnen zien.

Maar net als jouw ervaring, ben ik super blij met een automatisch systeem. Ik voer voor de ochtend netten met hooi op veel verschillende plekken en hoogten.
Vanaf 3 uur tot 6 uur sochtends hebben ze elke 3 uur hooi. Gemiddeld staan ze 40 minuten te eten van wat er valt. Dus ruim 2 uur zonder. Ik heb 3 van deze kasten.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 11:23

Nee, eigenlijk is er geen frustratie omdat de voermomenten zo ontzettend frequent zijn dat ze gewoon andere dingen gaan doen.

Alhoewel ik de andere systemen ook heb bekeken heb ik juist bewust hiervoor gekozen omdat het hapje/ stapje het best benadert.

Ben er echt enorm blij mee

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:12

Lovelance welk systeem heb jij?


Jullie paarden staan 24/7 Op de weide voor degene met automaat?

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:14

Spaikey schreef:
Lovelance welk systeem heb jij?


Jullie paarden staan 24/7 Op de weide voor degene met automaat?


Ik heb 3 kasten van hooivoerautomaat. Een systeem met 6 planken en een timer.

Ik heb geen weides en ivm 2 paarden die te snel dik worden waarvan 1 insuline resistent en die heeft echt geen eet rem, moet ik dus in porties voeren.

Ninx schreef:
Nee, eigenlijk is er geen frustratie omdat de voermomenten zo ontzettend frequent zijn dat ze gewoon andere dingen gaan doen.

Alhoewel ik de andere systemen ook heb bekeken heb ik juist bewust hiervoor gekozen omdat het hapje/ stapje het best benadert.

Ben er echt enorm blij mee


Volgens mij bestond dit systeem niet 3 jaar terug zeker? Ik heb toen nog gekeken naar zo’n ronde ruif/silo idee die dan “dicht schuift”

Jouw paarden hebben dus echt meerdere voerbeurten per uur? Als ik het zo begrijp? Maar liggen ze dan ook wel eens lang te slapen bijvoorbeeld? Of zie ik nu voor mij dat ze elk kwartier mogen eten oid? Ik vind het wel een mooi systeem, helemaal als ik hoor hoe het werkt.

Over mijn systeem met planken ben ik ook wel blij. Ik voer wel een deel nog netten omdat ik wil dat ze van voerplek naar voerplek lopen en op andere hoogten.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:35

De website geeft aan tot 700 voerbeurten per dag, dat gaat dan dus om elke 2 minuten. Ze geven zelf de suggestie om 240x per dag te voeren, dat is dus iedere 6 minuten. En minimaal 90x per dag, wat iedere 16 minuten is (instelbaar van 90 tot 700 keer per 24 uur).

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 17:47

Mizora schreef:
De website geeft aan tot 700 voerbeurten per dag, dat gaat dan dus om elke 2 minuten. Ze geven zelf de suggestie om 240x per dag te voeren, dat is dus iedere 6 minuten. En minimaal 90x per dag, wat iedere 16 minuten is (instelbaar van 90 tot 700 keer per 24 uur).


Klopt, de mijne krijgen elke 7 minuten een portie.... en dan kunnen ze 1,5 min eten.....
In de praktijk lopen ze dus ook gewoon weg, gaan andere dingen doen of languit tukken.
Ze weten dat er steeds wel iets komt.

Ze hebben allemaal een wat minder ronde buik, van kop tot kont gaat het toch geleidelijker blijkbaar. Alhoewel ze in kilo's nu wat meer eten, zijn ze toch iets slanker geworden.

Het geeft mij veel rust,...... ook wat waard :-P

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:42

Ninx schreef:
Klopt, de mijne krijgen elke 7 minuten een portie.... en dan kunnen ze 1,5 min eten.....
In de praktijk lopen ze dus ook gewoon weg, gaan andere dingen doen of languit tukken.
Ze weten dat er steeds wel iets komt.

Ze hebben allemaal een wat minder ronde buik, van kop tot kont gaat het toch geleidelijker blijkbaar. Alhoewel ze in kilo's nu wat meer eten, zijn ze toch iets slanker geworden.

Het geeft mij veel rust,...... ook wat waard :-P


Mooi om te horen dat het dus wel werkt en ze dus niet elke 7 minuten al staan te trappelen om te eten, maar ook hun rust pakken. Ik vind het een heel interessant systeem.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:30

Hoe combineren jullie de feedingmaster met weidegang?
Ik ben aan het overwegen er 1 aan te schaffen maar pony staat overdag op de weide in de zomer strook begrazing maar nu natuurlijk kaal.
Ik geef ze rond het middaguur uur hooi in de weide

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 15:06

Ik heb een stukje geschreven voor de website van jan, degene die het apparaat maakt dus. Ik plaats het ook hier, misschien leuk om te lezen...

Deze uitvinding is goud waard!



Twee maanden geleden heb ik twee Feedingmaster hooi-automaten aangeschaft.

Daar ging heel wat nadenkwerk en informeren aan vooraf, hieronder leg ik uit waarom:



Ik heb drie pony’s; 2 IJslanders en 1 minipaard. Het was altijd puzzelen om voldoende eten te verstrekken zodat ze niet te lang met een lege maag stonden, en tegelijkertijd te zorgen dat ze niet te dik werden.

Mijn merrie heeft mij vanaf aanschaf eigenlijk veel zorgen gebaart; een onmogelijke combinatie van factoren maakten voeren tot een hogere kunst. Enerzijds werd ze snel te zwaar, anderzijds waren de ‘vastenperioden’ tussen de voerbeurten aanleiding tot maagklachten, de ‘eetbehoefte’ loste ze op door te gaan zoeken naar eetbare zaken in het zand waardoor ze zandkoliek kreeg en tweemaal opgenomen is in de kliniek.

Onbeperkt hooi voeren maakte te vet, als aanvulling voerde ik dan vervolgens gedorst hooi, maar dit is sterk bewerkt en gaf slechtere mest, gerstestro werd goed verdragen maar maakte de buik bol en zichtbaar onaangenaam en ook grovere mest. Iedere slowfeeder is hier getest, ik voerde uiteindelijk uit netten met mazen van 2 x 2 en had continue spanning hoe ik haar zou aantreffen wanneer ik kwam voeren. Dit betekende dat ik soms vergaderingen, etentjes of andere uitstapjes vroegtijdig moest verlaten om plankgas naar stal te rijden om te voeren.

Inmiddels was ze vrijwel voltijd met pensioen; haar buik was vaak pijnlijk, ze kon daardoor haar achterhand ook niet goed onderbrengen en trok haar rug hol. Ik wilde haar dan dus niet belasten.

Mensen grapten vaak door te vragen of ze drachtig was. Maar het was ontzettend sneu. Ze was vaak traag, had een ‘painface’ (pijnlijke uitdrukking op het gezicht), vaak last van gas, veel gapen, zeer slecht humeur, vreselijk drammerig rond eten en zelfs agressief bij vlagen.

Ik heb echt duizenden euro’s uitgegeven aan onderzoeken, medicatie, supplementen, en alhoewel er soms verlichting was…. kwamen de klachten vaak al vlot weer terug. Het is me meermaals voorgelegd te overwegen afscheid van haar te nemen. Ik werd er eerlijk gezegd verdrietig van zo’n prachtig paard zo te zien worstelen met haar gezondheid en zou haar zeker uit compassie hebben laten gaan wanneer het niet zou beteren.

Anderzijds had ik een ruin die moddervet werd door het kijken naar eten. Altijd geanalyseerde partijen voeren, en veelal ook nog extra weken om suikers te verwijderen. En ook VEEL, HEEL VEEL kilometers maken. Maar zelfs duizenden kilometers verder bleef hij een rolmops. Ook dat gaf extra metabolische complicaties: hoeven en huid.

De enige tamelijk probleemloze inwoner op stal is mijn minipaardje. Nooit te dun, nooit te dik, geen spijsverteringsproblemen en immer vrolijk.

Maar goed, hoe houd je zo’n allegaartje voedingstechnisch gezond? En hoe kan ik dat voor elkaar krijgen met een apparaat? Ik had duizend vragen, en die heb ik neergelegd bij Jan en ook 1 van zijn klanten die meer dan een handvol van deze apparaten al een jaar in gebruik had. Het heeft 3 telefoontjes gekost, en toen heb ik de knoop doorgehakt.

Nog geen week later had ik de bakken geïnstalleerd, en nu zijn we twee maanden verder en zou ik me geen raad meer weten zonder de Feedingmaster.

Overdag lopen de paarden bij elkaar en eten ze uit elkaars bak. ’s Nachts staan ze apart met ieder hun eigen bak.

Er is zo ontzettend veel veranderd. Beiden zijn wat overtollig gewicht verloren. Echt opvallend is echter hoe hun buik eruit ziet; rustig, soepel, niet opgeblazen, weinig gas. Beiden zijn vrolijker, en rond het eten wordt er geen ruzie meer gemaakt. Ze zijn ook kalm omdat ze weten dat er altijd weer eten zal zijn, dus ze slapen gewoon languit, spelen of kroelen en blijven niet continue bij het apparaat staan.

De mest is prachtig, echt goed gekauwd en verteerd hooi… geen grove stukken in de mest. Ook worden nutriënten beter opgenomen lijkt het, want qua glans en oogopslag zien ze er beter uit. Opvallend is ook het ontspannen gezicht, geen spanning meer rond voermomenten… er is immers altijd eten. Mijn merrie is sinds vorige week weer aan het werk gegaan omdat ze barst van de energie. Wanneer ik haar weg zie scheuren plaatst ze haar achterbenen echt goed onder en bolt haar rug moeiteloos. Ik kan niet ophouden daarnaar te kijken. Mijn minipaardje heeft een opstapje gekregen en eet moeiteloos mee met zijn grotere vrienden. Mijn ruin is duidelijk afgevallen en oogt frisser.

Al die jaren had ik het ervoor over om vele malen per dag te voeren, niet op vakantie te gaan wanneer het niet goed voelde, altijd maar slobbers met probiotica, olie, en de gekste dingen te prepareren zodat de boel bleef lopen. Nu gaan ze als een speer op goed hooi en een goede vitaminekorrel.

En eerlijk is eerlijk: ik slaap beter, kan nu naar stal gaan wanneer het me past, en kom daar niet meer aan met een knoop in mijn maag. Wat een rust!



Ik ben Jan en zijn vrouw heel dankbaar dat ze iets hebben gecreëerd dat paardenwelzijn echt naar een hoger plan kan tillen. De dierenartsen van de UU, welke gelukkig voor iets onschuldigs kwamen dit keer, waren ook blij verrast over dit apparaat en zagen dat het mijn paarden echt goed heeft gedaan. Inmiddels overwegen al heel wat vrienden ook op de Feedingmaster over te stappen.

De hoeveelheid paarden met spijsverteringsproblemen (maag en darmen), metabolische problemen, slokdarmproblemen, maar ook mentale problemen door niet te kunnen voldoen aan hun graasbehoefte is schrikbarend. Hoeveel dieren zouden hier niet mee geholpen kunnen worden? De aanschafprijs versus het welzijn, maar ook de stress en dierenartskosten die het scheelt, maakt het het dubbel en dwars waard.



Het is dat er geen nobelprijs voor paarden-uitvindingen bestaat, anders had ik Jan voorgedragen! Haha!

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 15:37

Wat fijn dat je zo tevreden bent. Hebben ze bij jou allemaal hetzelfde rek? En hoe is de eethouding van de mini? Kan die er een beetje bij?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 15:39

_Nelleke_ schreef:
Wat fijn dat je zo tevreden bent. Hebben ze bij jou allemaal hetzelfde rek? En hoe is de eethouding van de mini? Kan die er een beetje bij?


Ze hebben allemaal small.
Ik heb bij beide bakken voor mini een opstap van rubber. Dan eet hij op boeghoogte.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:09

Ik heb er ook 1 besteld. Even kijken hoe het werkt als het goed bevalt komt er nog 1 bij voor de andere pony.

Alleen moet ik even bekijken hoe is het ga doen als ze op de weide staan als deze kaal is.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:27

Mij houdt de prijs nog steeds tegen. Verder lijkt het super voor in de stal. Al vrees ik dat mijn sloper daar echt tegen aan zou beuken.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:00

Ik vind vooral het formaat iets wat me tegenhoudt. Ik vind 'm hoog en klein. Voor in een box is dit natuurlijk super handig maar ik kan hier te weinig hooi in doen voor 2 pony's in een mini paddock-paradise. Dan heb ik er weer meerdere nodig en dan vind ik de prijs weer iets te fors.

Daarbij kan mijn shet hier niet met een gezonde hoofd-halshouding uit eten dus ik vind het nog niet helemaal ideaal. Helaas zijn er niet echt perfecte alternatieven, al had ik een dergelijke bak in formaat palletbox/kuubkist al een stuk aantrekkelijker gevonden.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:11

Heb nog steeds de 100 euro kortingsbon hiervoor. Mijn merrie doet het super met een Natural Feeder. En mijn ruin gaat met pensioen en heeft daar 24/7 ruwvoer.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 11:42

_Nelleke_ schreef:
Ik vind vooral het formaat iets wat me tegenhoudt. Ik vind 'm hoog en klein. Voor in een box is dit natuurlijk super handig maar ik kan hier te weinig hooi in doen voor 2 pony's in een mini paddock-paradise. Dan heb ik er weer meerdere nodig en dan vind ik de prijs weer iets te fors.

Daarbij kan mijn shet hier niet met een gezonde hoofd-halshouding uit eten dus ik vind het nog niet helemaal ideaal. Helaas zijn er niet echt perfecte alternatieven, al had ik een dergelijke bak in formaat palletbox/kuubkist al een stuk aantrekkelijker gevonden.


Er kan veel hooi in hoor.... zeker voor pony's kun je hem dan al snel 1x per 2 dagen vullen denk ik....

Als ik alleen shetten had zou ik rondom een verhoging maken. Ik heb een extreem kleine mini, en met opstap eet hij op boeghoogte. Dus een normaal formaat shet zou dan al helemaal goed moeten kunnen eten eruit.

Ik heb ze buiten staan, onder een luifel... mijn pony's lopen 24/7 buiten

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 11:43

MyChoice schreef:
Heb nog steeds de 100 euro kortingsbon hiervoor. Mijn merrie doet het super met een Natural Feeder. En mijn ruin gaat met pensioen en heeft daar 24/7 ruwvoer.


Ik heb net naar die natural Feeder gekeken, maar feitelijk is dat gewoon een open bak waar los hooi in ligt lijkt het? Als paard het prettig vindt is dat natuurlijk top.
De mijne kun je na een week rollen met zo'n bak :D

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:54

Enig idee hoeveel kg hooi er bij jou in een bak gaat? De website geeft 10kg aan, maar mijn ervaring is dat de indicatie van de leverancier nogal eens verschilt met de werkelijkheid.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:56

Ninx schreef:
MyChoice schreef:
Heb nog steeds de 100 euro kortingsbon hiervoor. Mijn merrie doet het super met een Natural Feeder. En mijn ruin gaat met pensioen en heeft daar 24/7 ruwvoer.


Ik heb net naar die natural Feeder gekeken, maar feitelijk is dat gewoon een open bak waar los hooi in ligt lijkt het? Als paard het prettig vindt is dat natuurlijk top.
De mijne kun je na een week rollen met zo'n bak :D


Het ligt er los in. Ze krijgen hooi met zeer lage waardes.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:57

Heb je ook een foto van jou mini bij de bak?
En hoe mini is mini? (Ik hoor wel eens mensen over mini's van 90cm, maar dat zijn natuurlijk geen mini's)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 11:57

Mizora schreef:
Enig idee hoeveel kg hooi er bij jou in een bak gaat? De website geeft 10kg aan, maar mijn ervaring is dat de indicatie van de leverancier nogal eens verschilt met de werkelijkheid.


Ik vul altijd Ikea tassen met hooi, die kan dan afwegen.... 5 kilo per tas. Er kunnen 2 tassen in bij wat fijner hooi, is het wat grover dan moet je je best doen.....

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:57

Mizora schreef:
Enig idee hoeveel kg hooi er bij jou in een bak gaat? De website geeft 10kg aan, maar mijn ervaring is dat de indicatie van de leverancier nogal eens verschilt met de werkelijkheid.


10 kilo hooi of 10 kilo voordroog verschilt ook nogal qua omvang. Het is maar net welke ze hebben gepakt voor de berekening.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:58

Ik zat te twijfelen of ik deze of de power raufe zou kopen, maar denk dat ik toch voor deze ga. Power raufe heb ik er 1 voor het geld heb ik 3 feeding master. Wel zo handig met een shet die niet altijd bij de dames kan lopen ivm gevoeligheid voor HB/IR.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 11:58

Dennis schreef:
Heb je ook een foto van jou mini bij de bak?
En hoe mini is mini? (Ik hoor wel eens mensen over mini's van 90cm, maar dat zijn natuurlijk geen mini's)


Ik zal een foto maken! Hij heeft een schofthoogte van rond de 70 cm.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 12:04

Ipsilonka schreef:
Ik zat te twijfelen of ik deze of de power raufe zou kopen, maar denk dat ik toch voor deze ga. Power raufe heb ik er 1 voor het geld heb ik 3 feeding master. Wel zo handig met een shet die niet altijd bij de dames kan lopen ivm gevoeligheid voor HB/IR.


Ik heb eerst een offerte aangevraagd voor de Power Raufe.
Toen adviseerde iemand op Bokt me eens te kijken naar de Feedingmaster.

Als die niet bestond had ik voor die Power Raufe gekozen.

Maar die heeft wel een paar nadelen vind ik: de eethouding is raar. Ze moeten hun hoofd heel laag en schuin houden.
Bovendien moet je het echt wel bestraten er omheen, anders valt alles wat ze lostrekken in het zand.
De intervallen zijn ook anders, dit apparaat voert meer als grazen, en die power raufe meer in porties..... Ik had niet gedacht dat zoveel intervallen zoveel verschil zouden maken.

Roofdieren eten in porties, maar voor paarden lijkt dat toch minder geschikt.... althans, dat is nu mijn bevinding bij mijn 3.