Hoe het beste een paard op gewicht krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xkmmtjeee

Berichten: 387
Geregistreerd: 09-09-08

Hoe het beste een paard op gewicht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 21:35

Hallo Bokt,

Graag jullie advies om een paard aan te laten komen.
Het gaat om een 7 jarige onbeleerde merrie die behoorlijk mager is.

Ze krijgt op het moment onbeperkt toegang tot ruwvoer en 1kg merriebrok (fokmerrie maar geen veulen of drachtig op het moment)

Ik ben opzoek naar voer zodat ze alles binnenkrijgt wat ze nodig heeft zonder dat ze
er heet van wordt.

Bedankt.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Hoe het beste een paard op gewicht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:48

Seniores priores.

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Hoe het beste een paard op gewicht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:52

Geen haast willen hebben, op onbeperkt hooi en vitaminebrok komt ze vast en zeker aan maar geef het de tijd. Vet willen mesten is niet gezond.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34619
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:54

Geen wormen?

Nessie

Berichten: 8576
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:54

Seniores Priores is een goede aanvulling op onbeperkt hooi en de dagelijkse voeding.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:55

Zoek het vooral in ruwvoer. Bierenpulp (en mengsels daarmee zoals seniores priores of fiberbeet), luzerne of grasbrok kunnen goed helpen.

xkmmtjeee

Berichten: 387
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 21:56

neetoch schreef:
Seniores priores.


Is dat genoeg naast de merriebrok die ze nu krijgt?

xkmmtjeee

Berichten: 387
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 21:57

josien_m_ schreef:
Geen haast willen hebben, op onbeperkt hooi en vitaminebrok komt ze vast en zeker aan maar geef het de tijd. Vet willen mesten is niet gezond.


Ik heb alle tijd. Ze is ook onbeleerd dus ze hoeft ook niet te werken, maar ik wil natuurlijk wel dat ze uiteindelijk op een mooi gewicht komt en dat ze niks te kort komt.

xkmmtjeee

Berichten: 387
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 21:58

SusanH schreef:
Geen wormen?


Vergeten te vermelden.. Wormen en tandproblemen zijn uitgesloten.

xkmmtjeee

Berichten: 387
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 22:00

troi schreef:
Zoek het vooral in ruwvoer. Bierenpulp (en mengsels daarmee zoals seniores priores of fiberbeet), luzerne of grasbrok kunnen goed helpen.


Dit had ik idd ook gelezen, maar ik vind het lastig om een keuze te maken tussen deze producten omdat ik er zelf te weinig verstand van heb.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Hoe het beste een paard op gewicht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:06

Komt ze op het land? Want dan zou ik het kalm aan doen, anders is ze straks moddervet.

Rinskecl
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-09-19

Re: Hoe het beste een paard op gewicht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:20

Ik zit in precies dezelfde situatie. Ik voer die van mij pavo vital (die van mij is heel snel druk. Anders kan je ook nog krachtvoer geven), fiberbeet en ook nog luzerne met onbeperkt ruwvoer. Je gaat niet binnen een week verschil zijn maar ik zag het al binnen een maand

xkmmtjeee

Berichten: 387
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 22:34

nynke55 schreef:
Komt ze op het land? Want dan zou ik het kalm aan doen, anders is ze straks moddervet.


Op het moment staat ze in de paddock i.v.m. bemesting weiland. Straks komt ze wel weer op het land te staan.

xxx88
Berichten: 328
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Hoe het beste een paard op gewicht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:36

Hipalgo bodybuilder van mijten, werkt hier heel goed en je moet er niet veel van geven.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:41

Seniores priores is een ruwvoer vervanger voor oudere paarden. Waardoor het laag in de suikers is , zodat je grotere hoeveelheden kunt voeren als je het hooi er compleet mee moet vervangen.

Hooi maakt ook dik, als ze er maar genoeg van eten. Het is dus een veilige manier om je paard wat aan te laten komen.

Ik zou beginnen met een halve schep ( wel 6 uur weken, nooit droog geven!) En daar een handje brok door doen zodat ze het gelijk goed gaan eten. En dat langzaam opbouwen. In merriebrok zit juist veel suiker en zetmeel, daar moet je niet te veel van geven denk ik.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Hoe het beste een paard op gewicht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:35

Op welke manier is ze mager? Bovenlijn? Als ze onbeperkt hooi krijgt, krijgt ze namelijk wellicht al wel voldoende energie binnen, maar te weinig eiwit. Ik zou het daar dus in gaan zoeken en luzerne(brok) bijvoeren. Dan wel echt minimaal een kilo en geen handjes. Of sojaschroot een paar honderd gram.
Ik heb de laatste tijd enorm goede resultaten gezien met gewoon extra eiwit en dat is dan ook hetgeen waar ik nu altijd eerst naar grijp naast onbeperkt ruwvoer. Binnen no time een mooi rond paard.