Graan- en melassevrij voer voor paard met maagzweer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wendeltje
Berichten: 332
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:27

Mijn merrie krijgt Marstak Vito. Hier zitten brokjes die geperst zijn met appelpulp, dus zoet zonder melasse. Hier krijgt ze Pavo Vital bij.
Ze doet het Hier super op.

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:28

Mijn chronisch (ernstig) maagpatient krijgt onbeperkt droog hooi.

Écht dróóg, maar dan wel veeeeel.

Daarnaast een vitaminekoek per dag.
That's it.

Allerlei muesli's en brokken trekt hij slecht. Als hij een goede periode heeft kán hij het misschien handelen, in een slechte periode levert het onherroepelijk buikpijn/koliek op. (Zelfs 20 gram geweekte muesli al...)

Bietenpulp kan hij wél goed hebben. Ik gebruik dat soms om medicijnen door te doen.
Maar hij vindt het niet erg lekker.


Hij krijgt wel nog af en toe een orale vitaminespuit. (Die verdeel ik dan over 5 dagen)



Meest acute fase, jaar of 8 terug:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:33

Femke_Tweety schreef:
Mijn chronisch (ernstig) maagpatient krijgt onbeperkt droog hooi.

Écht dróóg, maar dan wel veeeeel.

Daarnaast een vitaminekoek per dag.
That's it.

Allerlei muesli's en brokken trekt hij slecht. Als hij een goede periode heeft kán hij het misschien handelen, in een slechte periode levert het onherroepelijk buikpijn/koliek op. (Zelfs 20 gram geweekte muesli al...)

Bietenpulp kan hij wél goed hebben. Ik gebruik dat soms om medicijnen door te doen.
Maar hij vindt het niet erg lekker.


Hij krijgt wel nog af en toe een orale vitaminespuit. (Die verdeel ik dan over 5 dagen)



Meest acute fase, jaar of 8 terug:
[ [url=m/O0QikF.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UAHxCK.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nXqc3Q.png]Afbeelding[/url] ]


Ik ken niks van maagfoto’s maar dit ziet er niet lekker uit #)

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:53

Femke_Tweety schreef:
Mijn chronisch (ernstig) maagpatient krijgt onbeperkt droog hooi.

Écht dróóg, maar dan wel veeeeel.

Daarnaast een vitaminekoek per dag.
That's it.

Allerlei muesli's en brokken trekt hij slecht. Als hij een goede periode heeft kán hij het misschien handelen, in een slechte periode levert het onherroepelijk buikpijn/koliek op. (Zelfs 20 gram geweekte muesli al...)

Bietenpulp kan hij wél goed hebben. Ik gebruik dat soms om medicijnen door te doen.
Maar hij vindt het niet erg lekker.


Hij krijgt wel nog af en toe een orale vitaminespuit. (Die verdeel ik dan over 5 dagen)



Meest acute fase, jaar of 8 terug:
[ [url=m/O0QikF.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UAHxCK.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nXqc3Q.png]Afbeelding[/url] ]


Femke, voer jij de pavo dailyfit? Eet die van jou dat een beetje?

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Graan- en melassevrij voer voor paard met maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:55

De vraag is niet aan mij gericht, maar dailyfit eten de pensioenpaarden hier net zo goed als de vroegere summerfit :)

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:56

Poekkie schreef:
De vraag is niet aan mij gericht, maar dailyfit eten de pensioenpaarden hier net zo goed als de vroegere summerfit :)


Super, dankje!

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 20:09

theemutsjuh schreef:
Ik zie hier heel veel reacties voor bij voeders. De meeste paarden hebben echt genoeg aan hooi en extra vitamines.

Heb je weleens gedacht even rigoureus te stoppen en alleen hooi te geven?


Heb ik vroeger geprobeerd, maar dan heeft hij dus alsnog echt veel te weinig energie, als hij dus wel genoeg hooi en/of gras krijgt valt hij dan af.
Hij staat wel vol in het werk. Vind dat niet fair voor hem om hem dan zo te voeren.
ik was vroeger echt 'allnatural-gekkie'....maar ben er toch van terug gekomen hoor...

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Graan- en melassevrij voer voor paard met maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:18

Hoe doet hij het in de groep? Heeft hij voldoend rust, kan hij voldoende bij het eten komen?


Het lastige met maagpatienten is eigenlijk dat je vaak het hele management om moet gooien , om er echt vanaf te geraken. Dus het voer, de regelmaat, stabiliteit, rust en ruimte buiten, altijd ruwvoer geven vóór je gaat rijden etcetera.


Ik weet dat er een specifiek krachtvoeder (een soort muesli) was voor paarden met spijsverteringsproblemen, equicolon. Ik kocht dat rechtstreeks bij de kliniek. Geen idee of dat er nog is, en of het voor jouw paard kan werken. Is een kwestie van uitproberen denk ik.

Voor mijn ultramoeilijke paard wou dat niet zo lekker, maar dat is ook wel echt een extreme. Misschien dat het voor jouw paard wel goed werkt.


---
directe edit, meteen even gegoogeld, bestaat nog en heet nu bonpard colon. Het werd mij in ieder geval geadviseerd door de kliniek toen mijn paard zo slecht was. Uiteindelijk washet voor mijn paard dus niet geschikt. Wie weet voor de jouwe wel.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:32

Je kan toch ook je paard natuurlijk voeren? Equifyt is bijvoorbeeld een voeder, maar wel graanvrij, melassevrij, laag in suiker en zetmeel. Daar halen ze ook weer eiwitten uit

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:39

Laura_ schreef:
Je kan toch ook je paard natuurlijk voeren? Equifyt is bijvoorbeeld een voeder, maar wel graanvrij, melassevrij, laag in suiker en zetmeel. Daar halen ze ook weer eiwitten uit


Hier met een paard met maagklachten overgeschakeld van traditioneel naar natuurlijk (equifyt) maar eigelijk moet ik heel eerlijk toegeven dat ik totaal geen verschil zie en het zonde van het geld vind als je het alleen zou doen om het ‘natuurlijk’ label :=

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Graan- en melassevrij voer voor paard met maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:23

Hier een drachtige merrie die hoog droeg, dus last van dr maag had, fiberforce gastro gevoerd. Zit ook geen luzerne in maar timothee gras dus zachte stengels. Ik voer ook de optiform standaard. Merk echt dat dat wonderen doet. Vitalbix ben ik persoonlijk geen fan van omdat mijn paard maagklachten leek te krijgen ervan. Dus bijten met aansingelen, knarsetanden, gapen, trappen naar de buik. Ook gingen alle 3 mn paarden er zand van eten. Ik voer nu strucomix sensitive. Daar wel erg tevreden over. Laag in suiker en zetmeel, niet zo laag als vitalbix maar niet overdreven gehaltes. Hoe het zit met melasse en granen daarbij weet ik niet

Niqui

Berichten: 2167
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:12

Van onze pony met maagzweren hebben we geleerd dat het allerbelangrijkste de beschikking over onbeperkt ruwvoer is. Ze moeten eigenlijk niet zonder voer komen te staan omdat dat maagzweren veroorzaakt als ze daar gevoelig voor zijn. In plaats van op extra voeding zou ik me daarop proberen te richten ook als dat betekent dat je van stal moet wisselen. Maar ik weet natuurlijk niet of dat tot de mogelijkheden behoort. En stress zoveel mogelijk vermijden.
https://praktijkpaardenmens.nl/maagzweren/
Naast het hooi kreeg ze een slobber gemaakt van geweekte bietenpulp met Pavo Vital, luzerne, zemelen en een handje dieetmuesli. Dan vond ze het lekker en at ze de bietenpulp goed op. Achteraf gezien zou ik er nu waarschijnlijk een grasbrok met luzerne aan toevoegen in plaats van luzerne.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:50

theemutsjuh schreef:
Ik zie hier heel veel reacties voor bij voeders. De meeste paarden hebben echt genoeg aan hooi en extra vitamines.

Heb je weleens gedacht even rigoureus te stoppen en alleen hooi te geven?


Alleen hooi hebben de meeste paarden niet genoeg aan. In de natuur eten ze allerlei soorten grassoorten en kruiden, waardoor zij aan hun vitamines komen. Bij ons kan dat niet. Krijg je allemaal weerstand problemen van. Ik zou altijd een vitamine brokje erbij geven.

MarjanB

Berichten: 16442
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Graan- en melassevrij voer voor paard met maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:21

Ik voer de Mash van agrobs. Die van mij doet het er heel goed op al krijgt ze er soms iets teveel energie van. Is op basis van ruwvoer