Wetenschappelijk bewijs effectiviteit krachtvoer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Wetenschappelijk bewijs effectiviteit krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:33

Ik denk dat het platform van David Marlin ook echt iets is waar jij blij van wordt. Wetenschappers die onderzoeken beschikbaar (en begrijpbaar) maken voor paardenmensen. Is iets van een tientje per maand.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 01:13

pumpina schreef:
Ik denk dat het platform van David Marlin ook echt iets is waar jij blij van wordt. Wetenschappers die onderzoeken beschikbaar (en begrijpbaar) maken voor paardenmensen. Is iets van een tientje per maand.


Zeker een goede! Deze Marlin raad bijv gerust 500-800 gram (gemicroniseerd) lijnzaad per dag aan en geeft daarbij ook argumenten. Interessante tips ook op zijn Facebook.

Kwa dna valt er ook nog genoeg uit te zoeken. Net als mensen kunnen paarden grote verschillen tonen.

Raineri
Berichten: 6231
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:02

Ben je inmiddels al iets wijzer geworden ts?
Interessant topic. Ik ben ook wel benieuwd wat een paard effectief moet eten (in een ideale wereld) om slechts te volstaan met ruwvoer.

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:17

xLoki schreef:
Interessant, al jullie reacties!

Wat ik tot nu toe concludeer is dat er eigenlijk geen gedegen onderzoek is gedaan (of in ieder geval niet direct naar boven komt in Google Scholar of PubMed) naar de effecten van krachtvoer op het gedrag, de spiermassa, de energie en de fitheid van paarden. Dus eigenlijk weten we niet waarom we krachtvoer geven?

Juniper, de artikelen die jij deelt beantwoorden inderdaad mijn vragen niet. Ik zal mijn vraag proberen te verduidelijken:
Wat is het zichtbare effect van krachtvoer? Is dit meetbaar te maken in bloedonderzoek en zo ja wat zegt dit dan? Hierin zou je dus een onderzoek moeten hebben met paarden in precies dezelfde leefomstandigheden, waarvan 1 groep met en 1 groep zonder krachtvoer.



Ingaande op je vraagstelling: binnen de onderzoekswerk gaat een dergelijk onderzoek niet makkelijk worden. Dubbelblind gerandomiseerde studies liefst van dieren met een gelijk genetisch profiel (want ook genetica kan een belangrijke rol over voederopname) die vanaf de geboorte onder onderzoeksomstandigheden gehouden worden (ivm ontwikkelen van darmflora) gaat niet meer haalbaar zijn ivm. Ethische bezwaren. En bij kleinere populaties ga je weer het probleem hebben van statistische signifcantie. Kortom niet zo heel eenvoudig om een dergelijk onderzoek grootschalig uit te voeren. Maatvoerden wel een interessant topic. Ik ga eens even kijken of ik wat kan vinden

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: Wetenschappelijk bewijs effectiviteit krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:52

Niet wetenschappelijk ondersteund maar mijn paard krijgt sinds een paar jaar geen krachtvoer meer en alleen goed ruwvoer, aangevuld met bietenpulp, sojaschroot, lijnzaad, hennepzaad en Vitalbix DC omdat hij hij op Marstall Force mat werd in gedrag. Voor z'n spieren en calorieën krijgt hij 200 ml Alesi rijstolie per dag. Luzerne krijgt hij niet meer omdat zijn headshaking daardoor verergerde. De reden dat ik hem geen krachtvoer meer geef, is dat hij altijd slechte mest had en rondom onder de mok zat. Nu helemaal niet meer.