Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wetenschappelijk bewijs effectiviteit krachtvoer?

 
Profiel   

Ik mocht net weer bijna 100 euro afrekenen bij de diervoeder en ben nu eigenlijk al de hele dag me aan het afvragen waarom ik dat doe.

De laatste tijd verdiep ik me wat meer in wetenschappelijk onderzoek bij paarden. Ik ben kritischer aan het kijken naar wat ik mijn paarden geef aan voer en verzorging. Zo kwam ik erachter dat er wetenschappelijk is aangetoond dat magnetische ‘therapie’dekens niks helpen en dat het voeren van magnesium zo goed als niets doet op heet gedrag.

Nu weet ik dat ruwvoer de basis is en dat dat het belangrijkste is in het dieet van een paard, maar wat doet krachtvoer eigenlijk? We geven het bijna allemaal. Al is het in de vorm van een half schepje muesli per dag of een beetje vitaminebrok. Mensen met ranke sportpaarden geven vaak kilo’s brok, supplementen, slobber en oliën, terwijl de dikke haflinger van boer Jan hooguit ‘s avonds een appel en een handje biks krijgt. Is er eigenlijk wetenschappelijk bewezen dat het effectief is? En waar is het dan effectief voor? Energie? Spierkracht? De vitaminewaarden in het bloed?

Heeft iemand dit wel eens uitgezocht? :) en dan ben ik niet benieuwd naar artikelen van Bit of Hoefslag, of een dierenarts die hier een stuk over schrijft op zijn of haar website. Ik wil dan gedegen onderzoeken zien, dubbelblind gerandomiseerd, niet uitgevoerd door de fabrikanten van het voer. Fabrikanten van voer en supplementen roepen altijd dat hun voer ‘wetenschappelijk onderzocht’ is, maar als je om (evidence based) bewijsstukken vraagt blijft het vaak stil. Ik heb in mijn ogen zelf niet de EBP skills om de juiste onderzoeken eruit te vissen, dus hopelijk loopt hier een onderlegde bokker rond!


Laatst bijgewerkt door xLoki op 23-03-21 01:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 01:18 



 
Profiel   

Krachtvoer is een geconcentreerde energiebron die de eettijd verkort zodat die ingezet kan worden voor arbeid. Rust/slaaptijd blijft even veel per dag, maar normaal eet een paard de andere 12-16 uur (en deel spelen, etc.). Deels komt dat door de lage energiewaarde van het ruwvoer en deels door de manier van verteren. Als je een paard wil laten werken voor de kost (ploegen, bomen slepen, goederen vervoeren, etc.), dan zal die werktijd dus van de graastijd af gaan en zal er meer energie verbrand worden dan er uit het ruwvoer gehaald kan worden.
Echter, de hoeveelheid arbeid zoals de meeste paarden nu verrichten vraagt niet om echt veel bijvoer qua energie of eigenlijk eet-tijd, zeker samen met een veel rijker gekweekt ruwvoer. Wel is er vaak een tekort aan vit./min. en essentiele aminozuren/eiwitten, waardoor een aanvulling noodzakelijk is. Maar vaak is zo'n paard beter af met een (halve) schep ruwvoervervanger (grasbrok, lucernebrok, etc.) en een mineralenkorrel of -likemmer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 01:26 



 
Profiel   

tamary schreef
Krachtvoer is een geconcentreerde energiebron die de eettijd verkort zodat die ingezet kan worden voor arbeid. Rust/slaaptijd blijft even veel per dag, maar normaal eet een paard de andere 12-16 uur (en deel spelen, etc.). Deels komt dat door de lage energiewaarde van het ruwvoer en deels door de manier van verteren. Als je een paard wil laten werken voor de kost (ploegen, bomen slepen, goederen vervoeren, etc.), dan zal die werktijd dus van de graastijd af gaan en zal er meer energie verbrand worden dan er uit het ruwvoer gehaald kan worden.
Echter, de hoeveelheid arbeid zoals de meeste paarden nu verrichten vraagt niet om echt veel bijvoer qua energie of eigenlijk eet-tijd, zeker samen met een veel rijker gekweekt ruwvoer. Wel is er vaak een tekort aan vit./min. en essentiele aminozuren/eiwitten, waardoor een aanvulling noodzakelijk is. Maar vaak is zo'n paard beter af met een (halve) schep ruwvoervervanger (grasbrok, lucernebrok, etc.) en een mineralenkorrel of -likemmer.

Hoi, ik snap de informatie die je deelt en dit is de informatie die inderdaad ook ‘gewoon’ op internet te vinden is. Ik ben nu echt specifiek opzoek naar wetenschappelijk bewijs wat bovenstaande uitspraken onderbouwt, gezien wat jij schrijft (heeft een paard in deze tijd wel krachtvoer of ruwvoervervanging nodig met de relatief lage prestatie die hij levert?) en ik me dus afvraag of dit ooit onderzocht is.

En als je het hebt over tekorten in vitaminen, aminozuren en eiwitten: hoe kom je hier als eigenaar achter? Je kan bloedonderzoek laten doen, maar dat is een momentopname en er speelt veel meer mee dan alleen dat moment. Zo schijnt bijvoorbeeld de vitamine E spiegel te fluctueren door het jaar heen, waarbij je dus een te lage vitamine E zou kunnen meten, terwijl dat zichzelf ook met een paar weken zou herstellen zonder extra supplement of bijvoeren met een vitaminebrok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 01:37 



 
Profiel   

Er worden wel onderzoeken gedaan, maar onderzoeken kosten geld.

Er zijn ook diverse opleidingen om je te verdiepen in voeding. Ik heb wat verdieping gedaan via meerdere wegen en zelf voer verkocht en voedingsadvies gegeven.
Het gaat alleen qua ontwikkeling best snel de laatste jaren en wat we 10jr geleden dachten, denken we nu vaak weer net even anders over. Omdat ik ook merken verkocht, ben je niet heel objectief imo.

Er waren en zijn mensen sceptisch over voedingsdeskundigen en dat snap ik. En nee, dan ben je geen veearts zoals ik vaak hoorde. Maar een veearts moet heel veel leren over alles en een voedingsdeskundige verdiept zich puur in de voeding.

Wel is het echt een totaal plaatje. Ik verbaas me dat mensen op Bokt redelijk anoniem advies vragen en nog erger, ook krijgen....Er worden rekentabellen gehanteerd die uitgaan van gemiddelden waardes van ruwvoer en gemiddelden van paarden.
Ook zoeken mensen te vaak een tovermiddel en willen ze niet naar het geheel kijken.
Maar alles is belangrijk; Beweging is van essentieel belang voor de darmwerking.
Stress kan slecht zijn voor de darmen en algehele gezondheid.
Hardvoer/granen, supplementen, slecht ruwvoer, te weinig ruwvoer kan ook een negatief effect hebben op de darmen.

Ruwvoer is de basis, maar dan moet je wel goed ruwvoer hebben, een paard met gezonde darmen en die voldoende vrij mag bewegen.
Vaak mist er variatie in het ruwvoer. Paarden horen namelijk ook van planten, bomen en struiken te eten.

Pas als je aan alles hebt voldaan, kan je kijken of er aanvulling nodig is. Dan begin je normaal met de vitamine/mineralen. Ook daar gaan ze weer uit van gemiddelden, dus kan je nog steeds teveel of te weinig geven.
KOmt een paard tekort, kijk je bijv naar eiwitten en energie.

Als je dat zo puur mogelijk wil aanbieden, kan het tijd nodig hebben voor je effect ziet. Zeker als een paard uit een leven komt van veel op stal, veel hardvoer/granen en weinig ruwvoer en of kuil etc.

En eigenlijk moet je ook kijken naar wat je voert, wanneer tegenover op welk moment je paard werk moet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 01:47 



 
Profiel   

Vit. E is een vetoplosbare vitamine waarvan een voorraad aangelegd wordt tijdens het grasseizoen. Rest is testen van bloed, ruwvoer en bodem. Minimale waardes daarvan zijn onderzocht (voedingstabellen zoals groene boekje), optimale waardes zijn verschillende meningen over, giftige waardes is weer meer consensus over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 01:49 



 
Profiel   

xLoki schreef
Hoi, ik snap de informatie die je deelt en dit is de informatie die inderdaad ook ‘gewoon’ op internet te vinden is. Ik ben nu echt specifiek opzoek naar wetenschappelijk bewijs wat bovenstaande uitspraken onderbouwt, gezien wat jij schrijft (heeft een paard in deze tijd wel krachtvoer of ruwvoervervanging nodig met de relatief lage prestatie die hij levert?) en ik me dus afvraag of dit ooit onderzocht is.

En als je het hebt over tekorten in vitaminen, aminozuren en eiwitten: hoe kom je hier als eigenaar achter? Je kan bloedonderzoek laten doen, maar dat is een momentopname en er speelt veel meer mee dan alleen dat moment. Zo schijnt bijvoorbeeld de vitamine E spiegel te fluctueren door het jaar heen, waarbij je dus een te lage vitamine E zou kunnen meten, terwijl dat zichzelf ook met een paar weken zou herstellen zonder extra supplement of bijvoeren met een vitaminebrok.


Daar heb je een goed punt.

Meeste mensen nemen te weinig tijd voor veranderingen in het voer. Paarden die jarenlang aangevuld zijn met hardvoer, hebben echt tijd nodig om het zonder te kunnen. Maar dat kan soms een lastige periode zijn en veel mensen grijpen dan al weer naar iets. Wat geheel te begrijpen is als een paard invalt, dof wordt, sloom lijkt etc.

Maar wetenschappelijke onderzoeken die ook onafhankelijk zijn, goed gedaan zijn en echt objectief is echt lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 01:50 



 
Profiel   

Misschien eens aan Mizora vragen of aan een andere voedingsdeskundige met vier jaar studie aan universiteit op dit gebied? Interessante vraag

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 01:54 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties superpony en tamary!
Ik begrijp dat jullie allebei een opleiding hebben gevolgd richting paardenvoeding?
Het groene boekje waar je het over hebt tamary, kan ik dat ergens vinden online?

Ik stel deze vragen vanuit een kritische blik als verpleegkundige. In het ziekenhuis is met alle soorten onderzoek vooral de vraag ‘is de uitkomst klinisch relevant’ belangrijk. Ik merk dat we met paarden dit vergeten, je laat bloed (of ruwvoer, of gras) onderzoeken en krijgt een tekort of een teveel van een bepaalde voedingsstof te zien. Mensen gaan dit vaak direct aanvullen. Terwijl wij in het ziekenhuis eerst kijken naar: is het schadelijk? Heeft iemand er last van? Is het middel erger dan de kwaal? En nog veel meer vragen, voordat je iemand echt gaat suppleren. Zo loopt half Nederland zo’n beetje met een vitamine D tekort, maar zijn er uiteindelijk maar weinig die daar direct veel last van hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 02:03 



 
Profiel   

daydream schreef
Misschien eens aan Mizora vragen of aan een andere voedingsdeskundige met vier jaar studie aan universiteit op dit gebied? Interessante vraag

Ik hoop stiekem dat zij hier ook mee komt praten in het topic. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 02:03 



 
Profiel   

Ik snap je interesse en het is ook echt heel belangrijk. Maar echt goed, gedegen EN betrouwbaar onderzoek doen bij paarden is echt heel lastig. Er is erg veel geld voor nodig.

En ontwikkeling gaat gewoon heel snel. Ik ben praktisch tussen de paarden geboren en heb erg veel veranderingen meegemaakt. Elke keer komt er weer iets nieuws naar boven en feitelijk lopen we nog te vaak achter de feiten aan.

Juist die rekentabellen hebben ervoor gezorgd dat ik ben afgehaakt. Mensen rekenen zich suf, maar er wordt bijv te weinig naar de ingredienten van een voer of supplement gekeken.
Ook is het altijd een totaal plaatje en is geen 1 paard gemiddeld.

En waar je tegenaan loopt is dat mensen een quick fix willen die het liefst ook weinig geld en moeite kosten.

Als ik bijv adviseerde dat een paard meer moest bewegen, meer ruwvoer moest, beter ruwvoer, met minder spanning getraind moest etc, haakten mensen af.
Als ik zei; ik verkoop voer X, goed voor..........Dan kochten ze dat. Zelfs als een zak van 15kg 20 euro kost ipv 12 euro bijvoorbeeld.

Effect van voeren zie je niet altijd direct. Ja, je ziet soms glans erop komen, de bovenlijn verbeteren, een paard fijn meewerken. Maar alles gaat door de darmen en soms zie je pas later ook de nadelen.

Bloed onderzoeken zijn ook een momentopname. Dat is jammer. Ik vind ook dat mede daarom zowel veeartsen als eigenaren daar toch niet snel voor kiezen.

Overigen humaan deel ik niet helemaal dat er zoveel aandacht voor is. Ik loop al sinds 1999 bij div artsen, elke 3-6mnd wordt er bloed afgenomen en ze gaan vrij slordig om met je waardes. Mijn vit D was bijv 19 en ik kreeg daar wel vit D voor, maar veel te weinig. En ik heb/had wel degelijk klachten. En zo heb ik nog wel een lijstje van div zkh en artsen.
Om nog maar niet te spreken over beste bijwerkingen die genegeerd worden.

Dat laatste is overigens ook bizar weinig aandacht voor bij paarden/dieren. Ik heb bijv mijn overleden ruin al vaker equisolon gegeven voor dat een veearts zei dat voor 9u 's ochtends te doen vanwege kans op hb. En ik heb op stallen gewerkt waar het gewoon lukraak tijdens een willekeurige voerbeurt werd gegeven.
Terwijl het dus wel in de officiele bijsluiter staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 02:23 



 
Profiel   

Er zijn zat onderzoeken beschikbaar, maar het helpt als je wat specefieker uit kunt leggen waar je naar op zoek bent.

Brøkner, C, Bach Knudsen, K.E, Karaman, I, Eybye, K.L, Tauson, A.H. Chemical and physicochemical characterisation of various horse feed ingredients. Animal feed science and technology. 2012;177(1-2):86-97

Er is zo veel te vinden dat ik een specefiekere vraag moet hebben om doelgericht iets te kunnen vinden. Maar je zou eventueel zelf op Google Scholar kunnen kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 06:34 



 
Profiel   

xLoki schreef
Bedankt voor jullie reacties superpony en tamary!
Ik begrijp dat jullie allebei een opleiding hebben gevolgd richting paardenvoeding?
Het groene boekje waar je het over hebt tamary, kan ik dat ergens vinden online?

Ik stel deze vragen vanuit een kritische blik als verpleegkundige. In het ziekenhuis is met alle soorten onderzoek vooral de vraag ‘is de uitkomst klinisch relevant’ belangrijk. Ik merk dat we met paarden dit vergeten, je laat bloed (of ruwvoer, of gras) onderzoeken en krijgt een tekort of een teveel van een bepaalde voedingsstof te zien. Mensen gaan dit vaak direct aanvullen. Terwijl wij in het ziekenhuis eerst kijken naar: is het schadelijk? Heeft iemand er last van? Is het middel erger dan de kwaal? En nog veel meer vragen, voordat je iemand echt gaat suppleren. Zo loopt half Nederland zo’n beetje met een vitamine D tekort, maar zijn er uiteindelijk maar weinig die daar direct veel last van hebben.


In dit is juist zo lastig en vrijwel niet gedaan. Het probleem is dat er veel variabelen zijn waar je voor moet controleren als je een klinische relevante maat wilt gaan meten. Bijv je kan een vragenlijst maken waarop de eigenaren het energieniveau van het paard scoren of nervositeit. En dan een groep paarden op voer A en een groep op voer B zetten (vanuit een ongelabelde zak natuurlijk anders kom je nergens). Dat is nog te doen. Maar dan zit je met alle zaken die die uitkomstmaten beïnvloeden. Hoeveel komt het paard buiten? Wordt het gereden? Hoe vaardig is de ruiter? Welke ras is het paard? etc etc. En ook dit is (tot op zekere hoogte) te meten maar dan wil je dan in beide groepen die zaken gelijk hebben (bijv zelfde percentage stalpaarden, zelfde gemiddelde rijniveau etc) om iets te kunnen zeggen over de invloed van het voer. En dan zit je met erg grote groepen en dus erg grote kosten..

En er is niemand die dat wil gaan betalen helaas. Al helemaal de voerfabrikanten niet want die zijn doodsbang dat er van hun prachtige claims op de verpakking (calming mix ..) niks overblijft!

@juniper ik lees net je reactie, ik zou enorm graag in het ongelijk worden gesteld. Dus als je wel zoiets gevonden hebt dan krijg ik graag een tip waar ik kan kijken! Overigens kan ik ook bij pubmed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 10:07 



 

https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=%22horse+feed%22&btnG=
https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=%22horse+feed%22+ingredients&btnG=

Voilà.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 10:13 



 
Profiel   

Mkango schreef


Ik zie geen klinische relevante uitkomstmaten.. Dus bijvoorbeeld rijdbaarheid/ gedrag.

Enkel chemische analyses en bijv bloedbeelden. Maar wellicht kijk ik niet goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 10:37 



 
Profiel   

Interessante vraag. Ik ben van mening dat voor het werk dat de meeste paarden doen krachtvoer overbodig is. Een schepje voer hier en daar kan natuurlijk altijd, maar echt vast voeren zoals dat op pensionstallen gedaan wordt (ochtend en avond, soms ook middag) is echt overbodig. Het gaat dan vaak om 2 of 3 scheppen per dag en dat is niet alleen kostelijk maar ook niet nodig. Beter is een vast schema voor hooibeurten (als dat er niet onbeperkt kan zijn) en daarop eventueel aanvullen. Ik heb op stallen gelopen waar de paarden wel 3kg krachtvoer kregen op een dag, maar slechts een portie hooi in de ochtend die na een uur al op was.

De paarden krijgen er overgewicht van en het overvoedden geeft naar mijn mening meer lamme en luie knollen dan dat het hete springbokken maakt. Veel mensen onderschatten wat overvoedden met krachtvoer doet voor een paard. Een gezond en sportief paard is slank en gespierd, maar zelfs op topsport niveau lopen nu paarden die veel te zwaar zijn. Beweging speelt natuurlijk ook een grote rol, maar jouw vraag gaat over het nut van krachtvoer. En dat is volgens mij enkel nuttig als je inderdaad echt zware prestaties verwacht van je paarden zoals een cross, endurance, jumping, topdressuur, mennen, western, etc... maakt al niet uit, zolang het verbruik maar hoog genoeg is om aan krachtvoer te gaan denken. Anders is het niet meer dan ballast voor het lijf van je paard en je eigen portemonnee.

Vitaminebrok en voer zoals fiberforce, grasbrok, etc vallen voor mij overigens niet onder krachtvoer. Dus daar valt ook nog een lijn in te trekken denk ik. Ik vind dit wel interessant, ik ga eens op zoekraak wetenschappelijke bronnen die onafhankelijk zijn. Via mijn opleiding heb ik gratis toegang tot een aantal databanken dus misschien vind ik daar wat tussen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 10:50 



 
Profiel   

troi schreef
In dit is juist zo lastig en vrijwel niet gedaan. Het probleem is dat er veel variabelen zijn waar je voor moet controleren als je een klinische relevante maat wilt gaan meten. Bijv je kan een vragenlijst maken waarop de eigenaren het energieniveau van het paard scoren of nervositeit. En dan een groep paarden op voer A en een groep op voer B zetten (vanuit een ongelabelde zak natuurlijk anders kom je nergens). Dat is nog te doen. Maar dan zit je met alle zaken die die uitkomstmaten beïnvloeden. Hoeveel komt het paard buiten? Wordt het gereden? Hoe vaardig is de ruiter? Welke ras is het paard? etc etc. En ook dit is (tot op zekere hoogte) te meten maar dan wil je dan in beide groepen die zaken gelijk hebben (bijv zelfde percentage stalpaarden, zelfde gemiddelde rijniveau etc) om iets te kunnen zeggen over de invloed van het voer. En dan zit je met erg grote groepen en dus erg grote kosten..

En er is niemand die dat wil gaan betalen helaas. Al helemaal de voerfabrikanten niet want die zijn doodsbang dat er van hun prachtige claims op de verpakking (calming mix ..) niks overblijft!

@juniper ik lees net je reactie, ik zou enorm graag in het ongelijk worden gesteld. Dus als je wel zoiets gevonden hebt dan krijg ik graag een tip waar ik kan kijken! Overigens kan ik ook bij pubmed.


Exact, helemaal dit.

Voor een ECHT goed, betrouwbaar en gedegen onderzoek moet je een grote groep paarden hebben die uit gelijke afkomst komen, gelijk gehouden worden en gelijk getraind etc. Met daar tegenover weer groepen waar dit anders is.

De onderzoeken die zijn gedaan, zijn echt te beperkt en worden vaak gesponsord.

Natuurlijk weten we inmiddels veel, maar er komen continu nieuwe ontwikkelingen bij. Neem nou hb bijvoorbeeld. Eerst kwam het door eiwitten, toen door fructaan en suikers en nu zijn er weer nieuwe inzichten.


troi schreef
Mkango schreef


Ik zie geen klinische relevante uitkomstmaten.. Dus bijvoorbeeld rijdbaarheid/ gedrag.

Enkel chemische analyses en bijv bloedbeelden. Maar wellicht kijk ik niet goed.


Dat dus! Ik heb heel veel onderzoeken gelezen en mis altijd wel meetellende factoren zoals beweging.


Heleennn schreef
Interessante vraag. Ik ben van mening dat voor het werk dat de meeste paarden doen krachtvoer overbodig is. Een schepje voer hier en daar kan natuurlijk altijd, maar echt vast voeren zoals dat op pensionstallen gedaan wordt (ochtend en avond, soms ook middag) is echt overbodig. Het gaat dan vaak om 2 of 3 scheppen per dag en dat is niet alleen kostelijk maar ook niet nodig. Beter is een vast schema voor hooibeurten (als dat er niet onbeperkt kan zijn) en daarop eventueel aanvullen. Ik heb op stallen gelopen waar de paarden wel 3kg krachtvoer kregen op een dag, maar slechts een portie hooi in de ochtend die na een uur al op was.

De paarden krijgen er overgewicht van en het overvoedden geeft naar mijn mening meer lamme en luie knollen dan dat het hete springbokken maakt. Veel mensen onderschatten wat overvoedden met krachtvoer doet voor een paard. Een gezond en sportief paard is slank en gespierd, maar zelfs op topsport niveau lopen nu paarden die veel te zwaar zijn. Beweging speelt natuurlijk ook een grote rol, maar jouw vraag gaat over het nut van krachtvoer. En dat is volgens mij enkel nuttig als je inderdaad echt zware prestaties verwacht van je paarden zoals een cross, endurance, jumping, topdressuur, mennen, western, etc... maakt al niet uit, zolang het verbruik maar hoog genoeg is om aan krachtvoer te gaan denken. Anders is het niet meer dan ballast voor het lijf van je paard en je eigen portemonnee.

Vitaminebrok en voer zoals fiberforce, grasbrok, etc vallen voor mij overigens niet onder krachtvoer. Dus daar valt ook nog een lijn in te trekken denk ik. Ik vind dit wel interessant, ik ga eens op zoekraak wetenschappelijke bronnen die onafhankelijk zijn. Via mijn opleiding heb ik gratis toegang tot een aantal databanken dus misschien vind ik daar wat tussen.


Die vitamine brokken zijn ook een commercieel slimme inzet en een hype. Moet je eens goed lezen wat daar allemaal in zit.
En bijna allemaal berekend op gemiddelden. Waar je dus ook in scheve verhoudingen kan voeren, omdat niet elk paard hetzelfde is, niet elk hooi hetzelfde is en zeker niet al het gras.

Het is het mooiste verkoop praatje dat verkoopt. Echt niet het beste product. Als ik mensen een interessant verhaal ophing, belden anderen mij dat ze ook voer advies wilden, kochten ze duurder/beter voer, alles om wel beter of goed genoeg voor je lieve dieren te zijn.

Inspelen op evt tekorten, is ook inspelen op de gevoelens van de baas, want die wil het goed doen.

Als je echt gaat kijken hoe een paard echt goed gevoerd zou moeten worden, komen we in Nederland al flink tekort aan de basis behoefte's.
En waar paarden horen te scharrelen en zoeken naar hun eten, diversiteit nodig hebben en kleine beetjes, voeren we op vaste tijden, veel tegelijk. Paarden zijn er al zo op ingesteld dat ze problemen krijgen als je daarvan afwijkt.

Voeren hoort ook in verhouding tot bewegen te staan en paarden bewegen vrijwel overal in Nederland te weinig. Ook onze paarden op onze pp komen lang niet aan de km's.
En dat ene wedstrijdje maakt een paard geen atleet of sportpaard. Maar als ze gewend zijn aan voeren, zullen ze soms inkakken als je wat terug naar de basics gaat. Kost tijd om dat weer goed te krijgen en dan roept iedereen; Mijn paard doet het niet goed op alleen hooi en een beetje dit of dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 14:52 



 
Profiel   

Ik ben ook absoluut geen gebruiker van vitamine brokken of iets dergelijks hoor. Ik geloof daar ook niet zo in. Ik vermeld het omdat er geen energiewaarde inzit. Dus in het thema krachtvoer speelt het niet mee. Mijn paard is pas echt gezond geworden van binnenuit toen ze op een voermanagement is gegaan van scharrelen (24/7 op een groot weiland, GEEN paddock) en onbeperkt hooi. Voorheen altijd op klassieke stallen gestaan waarbij op de laatste stal zelfs 's middags krachtvoer gegeven werd. Mijn paard was zo dik als een varken en totaal niet meer mobiel in de trainingen, erg opstandig en alles zat in de weg. Ik had toen wel 3u per dag moeten rijden om de vettigheid eraf te rijden op zo'n voerschema! En ik ben er akkoord me dat ook paarden die 24/7 buiten staan niet voldoende aan de nodige beweging komen. Voor het mentale aspect is het natuurlijk een grote vooruitgang maar qua fysiek moeten ze inderdaad nog steeds extra in beweging gehouden worden.

En die verkooppraatjes tja... Het is ongelooflijk. Ik was bij een consulent van cavalor geweest voor advies over mijn merrie die op dat moment dus nog niet 24/7 buiten stond. Ze stond op stal met 3u weidegang en 's ochtends een rondje molen. En rijden uiteraard, maar dat was ook niet elke dag. Ik vertelde dat mijn paard flegmatiek was, overgewicht had en niet fit oogde. Ik kreeg het advies om 4 scheppen krachtvoer (cavalor Endurix) per dag te geven!! Helemaal gestoord vond ik dat. 's Morgens 2 scheppen, 's middags één en 's avonds nog eens 2. Kan je je voorstellen wat dat doet met een paard die minstens 18u per dag op stal staat? Bizar.

In ieder geval is ze veel fitter geworden sinds ze 24/7 kan bewegen. Eens het gras rijp is rond eind april/mei gaat het onbeperkt hooi ook weer weg en is het enkel gras. En ik heb er 100% vertrouwen in dat dit ruim voldoende zal zijn voor mijn paard, ook al wordt er dressuur gereden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 15:21 



 
Profiel   

Interessant, al jullie reacties!

Wat ik tot nu toe concludeer is dat er eigenlijk geen gedegen onderzoek is gedaan (of in ieder geval niet direct naar boven komt in Google Scholar of PubMed) naar de effecten van krachtvoer op het gedrag, de spiermassa, de energie en de fitheid van paarden. Dus eigenlijk weten we niet waarom we krachtvoer geven?

Juniper, de artikelen die jij deelt beantwoorden inderdaad mijn vragen niet. Ik zal mijn vraag proberen te verduidelijken:
Wat is het zichtbare effect van krachtvoer? Is dit meetbaar te maken in bloedonderzoek en zo ja wat zegt dit dan? Hierin zou je dus een onderzoek moeten hebben met paarden in precies dezelfde leefomstandigheden, waarvan 1 groep met en 1 groep zonder krachtvoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 16:20 



 
Profiel   

Jawel.

De voedernormen worden opgesteld aan de hand van bekende problemen met te veel en te weinig van de verschillende voedingsbestanddelen.
http://www.cvbdiervoeding.nl/pagina/100 ... loads.aspx


En er is en recente studie gedaan naar het omgekeerde. Kun je dravers laten functioneren/presteren op enkel ruwvoer. (ja dat kan, maar dan heb je donders goed ruwvoer nodig)

En waar je ook niet aan voorbij moet gaan. In varkens, koeien en kippen word meer onderzoek gedaan. Dat is niet 1 op 1 vertaalbaar maar daar wordt uiteraard wel veel info uit gehaald. Als varkens slecht groeien door een tekort aan een bepaald eiwit. En je vind bij een paard ook een tekort aan dat eiwit. Is het p zijn minst de moeite om eens uit te proberen wat het doet als je dat eiwit toevoegt.


Laatst bijgewerkt door pol013 op 23-03-21 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 16:27 



 
Profiel   

xLoki schreef
Interessant, al jullie reacties!

Wat ik tot nu toe concludeer is dat er eigenlijk geen gedegen onderzoek is gedaan (of in ieder geval niet direct naar boven komt in Google Scholar of PubMed) naar de effecten van krachtvoer op het gedrag, de spiermassa, de energie en de fitheid van paarden. Dus eigenlijk weten we niet waarom we krachtvoer geven?

We geven krachtvoer uit gewoonte (deden ze vroeger ook altijd) en marketing van de voerproducent achterna lopen. 1e reden is al verklaard, 2e is basis marketing inzicht en daar zijn onderzoeken zat over (hoe verkoop je een product wat klant eerst niet kende en dus niet nodig had). Voeg daar nog een stukje psychologie aan toe qua sociale diersoorten die graag samen eten om een band te creeeren en je hebt je werkelijke antwoorden. Mensen voeren graag (andermans) dieren.
Om te weten wat een paard zou moeten/kunnen eten kijk je naar de spijsvertering (uitgangspunt herbivoor al kan je daar vraagtekens bij zetten), granen en dus zetmeel vereisen amylase om af te breken tot verteerbare stoffen en daar maakt een paard maar weinig van aan. Niet geschikt in grote(re) hoeveelheden dus en daar komen problemen van in gezondheid en gedrag al is het lastig (niet alles op dit vlak is meetbaar + geen goede basiswaardes) om dat goed wetenschappelijk te onderzoeken. Ook omdat de basiswaardes die wij meten om individuele dieren te evalueren een element van gokken hebben. De echte afwijkingen zijn aan te wijzen, de grijze gevallen echter moeilijk.

We voeren paarden als herbivoor en gezien de energiebehoefte van 99.99% van de paarden op deze planeet tegenwoordig valt daar veel voor te zeggen. Echter zowel de britse cavalerie handleiding (krachtvoer recept met rundvlees) als meerdere gevallen uit het verleden (millenia jachtpartner mens) geeft aanleiding tot klassificatie omnivoor. Of als zodanig gaan voeren een aantal gezondheidsproblemen (maagzweren bv) zou oplossen is interessant om uit te zoeken, maar dat vereist meer omslag in denken dan enkel andere klassificatie voedselpatroon.
( https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07VMBP8Y ... 520&sr=8-1 ) Over vleesetende paarden door de geschiedenis heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 16:42 



 
Profiel   

Super nuttig bijdragen pol013 en tamary!
pol013 is dat onderzoek met dravers vrij in te zien of moet je daar een account op een database voor hebben? :) De voorbeelden in het document van cvb diervoeding stelt mij wel gerust, daar wordt niets aan supplementen en dergelijke toegevoegd (hooguit een basisbrok en goed ruwvoer voor een paard die normaal werkt) en de paarden in de voorbeelden hebben weinig tekorten voor zover ik kan zien.

tamary, wellicht verklaart dat waarom mijn paard gek is op alles wat ik eet, hij heeft zelfs wel eens op een onbewaakt moment een halve frikadel weggehapt... := :+

Vind het wel lastig om nu te bepalen wat voor mijn paarden het beste is. Heb zelf geen invloed op het ruwvoer (pensionstal met ruwvoer van eigen land) en een van mijn paarden heeft neiging tot mager worden en slechte vacht. Die doet het nu goed op fibrebeet, sojaschroot, vitaminebrok en nature's best. Maar vraag me toch altijd af of het niet een overkill aan krachtvoer is, of ik niet ergens in zou kunnen minderen... Andere paard staat ivm blessure op rust en heeft altijd al een wat kale bovenlijn. Die ziet er nu beter uit nu hij ook op sojaschroot + fibrebeet staat, maar wordt daar dan weer wat buikig van. Moeilijk!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 16:53 



 
Profiel   

pol013 schreef
Jawel.

De voedernormen worden opgesteld aan de hand van bekende problemen met te veel en te weinig van de verschillende voedingsbestanddelen.
http://www.cvbdiervoeding.nl/pagina/100 ... loads.aspx


En er is en recente studie gedaan naar het omgekeerde. Kun je dravers laten functioneren/presteren op enkel ruwvoer. (ja dat kan, maar dan heb je donders goed ruwvoer nodig)

En waar je ook niet aan voorbij moet gaan. In varkens, koeien en kippen word meer onderzoek gedaan. Dat is niet 1 op 1 vertaalbaar maar daar wordt uiteraard wel veel info uit gehaald. Als varkens slecht groeien door een tekort aan een bepaald eiwit. En je vind bij een paard ook een tekort aan dat eiwit. Is het p zijn minst de moeite om eens uit te proberen wat het doet als je dat eiwit toevoegt.


Maar het gaat er ook om hoe je dieren houdt.

Een paard moet eigenlijk vele km's afleggen en heeft gevarieerd ruwvoer nodig. Dat zijn ze doorgaans niet vanaf geboorte meer gewend, dus er is al een negatieve invloed geweest op de darmflora.

Zodra je gaat rijden, ga je weer andere dingen vragen dan dieren die alleen in stal gehouden worden, zich moeten voortplanten en melk geven of voor vlees gehouden worden.

Als je training goed opgebouwd wordt en aansluit op een goed management kan je ver komen met goed ruwvoer. Maar daarin gaat enorm veel mis en krijg je belasting die niet op te vangen is met enkel eenzijdig ruwvoer.

Dravers is een mooi voorbeeld, maar die hebben een andere inspanning dane en dressuur/spring/western paard weer en hoe werden ze gehouden?
Er is een enorm groot verschil voor de darmwerking of paarden veel op stal staan of veel vrij bewegen.

Daarnaast speelt stress ook een hele grote rol

Als het hooi in Nederland doorgaans van betere kwaliteit zou zijn en we zouden daarnaast aanplanten zodat paarden in paddocks en weides nog ander groen kunnen kiezen, kom je al veel dichter in de buurt van wat "nodig" is en voldoende.

Het idee van aanvullen komt ook door tekorten door raaigras bijv.

En vroeger was alles anders. Paarden kregen 2x pd een plakje hooi en 3x pd een schep biks en haver. Zeker de sport ruiters waren ook bang voor een hooi/gras buik.
Er werd gevoerd op het oog en gedrag. Teveel energie; geef je minder. te weinig; gaf je meer. Viel een paard erg in, kregen ze mais.

Maar aan hb , koliek en blessures konden we minder doen, dus er werd wel iets sneller gestopt. De rest was gewoon oersterk en werd wel oud.
Maar veranderingen in voer konden wel heel erg funest zijn. Als je ziet wat mensen nu allemaal geven, hoe snel men wisselt, uets toevoegt etc, had de helft toen echt met de pootjes omhoog gelegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 17:22 



 
Profiel   

Ik ben niet mizora maar wel afgestudeerd in dit soort materie :+ Ik heb niet het hele topic doorgelopen, maar of er studies zijn naar het effect van krachtvoer durf ik zo uit m'n hoofd niet te zeggen. Wél zijn er studies die aantonen dat krachtvoer in dravers geen effect hebben op hun prestaties. Deze paarden hebben dezelfde Body Condition Score en gaan op gelijke snelheden als de paarden die wel krachtvoer krijgen. Wel staat hier voorop dat de paarden in dit project zeer goede kwaliteit van ruwvoer kregen. Het onderzoek werd zeer succesvol bevonden toen hun krachtvoer-vrije paarden verschillende wedstrijden hebben gewonnen. Dit is een onderzoek van mijn uni in Zweden, waar de drafsport echt gi-gan-tisch is, en ontzettend veel geld in rondgepompt word. De paarden moeten dus ook écht presteren om aan de top te komen :j Ik kan zo 123 niet op het onderzoek komen maar je zou eens op Sara Ringmark kunnen zoeken. Zij is gepromoveerd op dit specifieke onderzoek en schrijft nog steeds verschillende papers met de data uit dit project.

Ook heb ik in de praktijk zeer succesvolle eventers gezien die Badminton succesvol uitliepen op graanvrij voer. Wel op krachtvoer, maar gebasseerd op langzame vetten ipv snelle suikers uit het graan. Ook zijn er succesverhalen van volbloeden op de renbaan die prestaties leveren zonder krachtvoer.

Aanhakend op de vraag hierboven naar de inspanning van dravers tov 'andere' wedstrijdpaarden: dravers, renpaarden en internationale eventing paarden zijn degene die het hardst werken. Een dressuurpaard levert qua lichamelijke prestatie zeer weinig ten opzichte van deze groep.


edit; dit is overigens een super interessante vraag. Als ik vanavond/morgen tijd heb kan ik eens kijken wat ik kan vinden hierover in de boeken en publicaties. My interest is sparked :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 17:42 



 
Profiel   

Niet wetenschappelijk geconcludeerd, maar ik voer hoofdzakelijk alleen vitamine brok. Dit heb ik gebaseerd op mij ruwvoer analyse en de analyse van de vitamine brok (deze bij elkaar gezocht). Ik ga er van uit dat de gemiddelde behoeften van een paard op onderzoek zijn gebaseerd. Merk ik verschil met voor dat ik de vitamine brok voerde, nee. Maar tekorten kunnen ook langzaam opbouwen, dus ik denk dat het heel moeilijk is om dat volledig uit te zoeken. Zelf rij ik endurance. Hierin is wel onderzoek gedaan naar vetverbranding en koolhydraat verbranding. Bij welke hartslag, in combinatie bij welke training. Ook ras maakte hierin verschil. Dus denk dat er geen pasklaar antwoord op is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 18:30 



 
Profiel   

Ik zit even mee te lezen. Al jaren geen paarden meer maar wel afgestudeerd & gepromoveerd op diervoeding (varkens).

Een van de grote problemen met paarden en paardenonderzoek (en ook honden en katten), is dat de uitkomst vaak gebaseerd is op gevoel. Rijdbaarheid is bijv zo subjectief, dat het niet te meten is. Wat voor de een onhoudbaar is, is voor de ander doodsimpel.

Spiermassa is ook bijna niet te meten in paarden en is ook weer van zoveel factoren afhankelijk, dat universiteiten dit soort groepen qua grootte niet kunnen hanteren.
Gezondheidsparameters (bijv bloedgehaltes maar ook maagzweren en leaky gut/Prikkelbare Darm Syndroom) zijn wel subjectief/subjectiever te meten.

In productiedieren (koeien, kippen, varkens, geiten, schapen, aquacultuur etc) is het veel makkelijker om subjectieve parameters te meten: voerefficientie (voederconversie/feed conversion rate) is simpel gezien productie (kilo's groei, eieren of melk) in verhouding tot de hoeveelheid voer die is opgenomen. Ook speelt hier emotie van de eindgebruiker véél minder een rol. De boer wil geen tientallen euros meer kwijt zijn voor een voer met dezelfde resultaten, terwijl wij als paardenmensen misschien rustig €5 of €10 meer voor een zak betalen want Pietje of Jantje of Anky, Jeroen etc voert het ook dus moet het wel goed zijn.

Mocht je publicaties vinden maar niet aan de volledige papers kunnen komen of wat extra uitleg wilt, stuur me gerust een pbtje :-)!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 19:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen