Actuele prijs hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 16:50

Hier in het noorden staan ze nu op marktplaats voor 2.-

Wellicht zoekt iemand hier in het topic nog wat.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 20:13

In de Achterhoek Aalten heeft een kennis van mij flinke hooibaaltjes voor €4,50 excl. te koop.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 20:17

Het hooi zal dit jaar wel beter zijn, maar hier is stro een probleem.
Frankrijk geeft de boeren een premie om het stro te hakselen op het land en daardoor veel minder beschikbaar en hier ook relatief weinig gerst en stro gezet, waardoor veel boeren echt alles bijhouden en opkopen om voldoende te hebben…. Is het in Nederland of overkant België zelfde?

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:10

Hier in Drenthe zie ik nu op MP 3,25 tot 5 euro.
De 3,25 Euro pakken zijn wel echt kleiner dan de 5 euro.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:48

tengeltje11 schreef:
Het hooi zal dit jaar wel beter zijn, maar hier is stro een probleem.
Frankrijk geeft de boeren een premie om het stro te hakselen op het land en daardoor veel minder beschikbaar en hier ook relatief weinig gerst en stro gezet, waardoor veel boeren echt alles bijhouden en opkopen om voldoende te hebben…. Is het in Nederland of overkant België zelfde?


Ja, er is nu wat schaarste. Dat is altijd nu het probleem. Oude voorraden zijn op, nieuwe voorraden moeten nog komen.

Er is dit jaar veel meer stro dan vorig jaar. Er staat een beter gewas op, de opbrengst van de tarwe gaat wat tegenvallen door de vochtigheid en schimmels.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:54

Ik vraag me af hoe het met de opbrengsten gaat na de overstromingen .
Zal er veel hooiland onder water hebben gestaan?
Dat zal de prijzen dan wel weer omhoog stuwen

meggiemeg

Berichten: 12227
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:47

Hier hetzelfde betaald als alle jaren ervoor. Er is wel veel meer afgekomen van de percelen, het perceel wat vorig jaar 1200 baaltjes gaf is dit jaar ruim 1600 geweest, andere perceel waar de balen in folie gaan (midi balen) was vorig jaar 25 en nu 44. Dus de omstandigheden voor de 1ste snee waren al veel beter en de 2e snee ook.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:10

mirim schreef:
Ik vraag me af hoe het met de opbrengsten gaat na de overstromingen .
Zal er veel hooiland onder water hebben gestaan?
Dat zal de prijzen dan wel weer omhoog stuwen


Als je bedoelt of de overstromingen in Limburg invloed hebben op de hooiprijs? Nee dat niet. Dat is heel vervelend voor de mensen die met het probleem zitten alleen zijn het relatief kleine gebieden.

Er is ontzettend veel hooi en kuil. Hier in het Noorden althans zeker. Boeren hebben de kuilplaten overvol zitten persen de nieuwe snedes in gewikkelde balen omdat ze het niet kwijt kunnen.

Omdat het natter is dan afgelopen jaar staat hier op onze eigen percelen ook veel meer gras. We hebben nu net de 2e snede in het pak zitten. Met een beetje geluk komt er straks nog een 3e snede.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:15

tengeltje11 schreef:
Het hooi zal dit jaar wel beter zijn, maar hier is stro een probleem.
Frankrijk geeft de boeren een premie om het stro te hakselen op het land en daardoor veel minder beschikbaar en hier ook relatief weinig gerst en stro gezet, waardoor veel boeren echt alles bijhouden en opkopen om voldoende te hebben…. Is het in Nederland of overkant België zelfde?


Deze kant Belgie ( midden ) loopt het ongeveer gelijk met andere jaren.
Enkel de hevige regen en onweders die we hier de voorbije weken gehad hebben, geeft minder opbrengst voor tarwe hoor ik links en rechts wel.

Maar de productie hier in mijn regio is ook niet te vergelijken met jullie kant op, de Ardennen of Frankrijk natuurlijk :P

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:50

Wij hebben 1 snede en wachten nu opdrogen periode voor tweede. Helaas veel regen komende tijd. Ik twijfel wat te doen. Pony's zelf laten grazen of maaien en in plastic, maar dat kan ik zelf niet voeren. Hoop dat hooi prijs laag blijft , heb niet genoeg voor winter. Hier in de buurt is helaas niets te koop voor schappelijke prijs.

DuoPenotti

Berichten: 29462
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:52

Wij wachten ook voor de 2e snede.
Het begint hier pas mooi in de aar te komen, nu nog wat steviger uitgroeien, dus nog geen haast.
Eind augustus. begin september een week goed weer is voor ons tijd genoeg.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:28

DuoPenotti schreef:
Wij wachten ook voor de 2e snede.
Het begint hier pas mooi in de aar te komen, nu nog wat steviger uitgroeien, dus nog geen haast.
Eind augustus. begin september een week goed weer is voor ons tijd genoeg.


Daar gaan wij ook voor.

Paardenfan je kan het in plastic doen en verkopen en zelf van de opbrengst hooi kopen

pillow
Berichten: 7801
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:44

Paardenfan25 schreef:
Wij hebben 1 snede en wachten nu opdrogen periode voor tweede. Helaas veel regen komende tijd. Ik twijfel wat te doen. Pony's zelf laten grazen of maaien en in plastic, maar dat kan ik zelf niet voeren. Hoop dat hooi prijs laag blijft , heb niet genoeg voor winter. Hier in de buurt is helaas niets te koop voor schappelijke prijs.

Het is nog maar juli. Er zal vast nog wel een droge periode komen.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:49

DuoPenotti schreef:
Wij wachten ook voor de 2e snede.
Het begint hier pas mooi in de aar te komen, nu nog wat steviger uitgroeien, dus nog geen haast.
Eind augustus. begin september een week goed weer is voor ons tijd genoeg.


Zijn jullie niet bang dat het plat gaat liggen door de regen? Heb zelf nog niet veel ervaring ermee. Vorig jaar voor het eerst gehoord en 2 prima snedes eraf. Toen was het ook geel droger

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:14

robert45 schreef:
mirim schreef:
Ik vraag me af hoe het met de opbrengsten gaat na de overstromingen .
Zal er veel hooiland onder water hebben gestaan?
Dat zal de prijzen dan wel weer omhoog stuwen


Als je bedoelt of de overstromingen in Limburg invloed hebben op de hooiprijs? Nee dat niet. Dat is heel vervelend voor de mensen die met het probleem zitten alleen zijn het relatief kleine gebieden.

Er is ontzettend veel hooi en kuil. Hier in het Noorden althans zeker. Boeren hebben de kuilplaten overvol zitten persen de nieuwe snedes in gewikkelde balen omdat ze het niet kwijt kunnen.

Omdat het natter is dan afgelopen jaar staat hier op onze eigen percelen ook veel meer gras. We hebben nu net de 2e snede in het pak zitten. Met een beetje geluk komt er straks nog een 3e snede.


Ik weet niet waar jij zit, maar hier ZO Groningen nog niks onder de 4 euro. Vind ik ook een prima prijs, maar de rest is 4,50 en 5 dus geen verlaging.
Er is nog wel aanbod, maar er was ook veel vraag omdat mensen door hun voorraad heen zaten en ik denk dat sommige mensen toch vrij snel aan nieuwe hooi zijn begonnen.

Kwaliteit kan ik nog niks over zeggen. Vorig jaar was echt minder.

DuoPenotti

Berichten: 29462
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:44

Paardenfan25 schreef:
DuoPenotti schreef:
Wij wachten ook voor de 2e snede.
Het begint hier pas mooi in de aar te komen, nu nog wat steviger uitgroeien, dus nog geen haast.
Eind augustus. begin september een week goed weer is voor ons tijd genoeg.


Zijn jullie niet bang dat het plat gaat liggen door de regen? Heb zelf nog niet veel ervaring ermee. Vorig jaar voor het eerst gehoord en 2 prima snedes eraf. Toen was het ook geel droger

Nee niet echt bang voor. In de meeste gevallen staat het een dag later al weer omhoog.
1 keer hebben we gehad dat een eerste snee wel plat lag en niet meer recht kwam. Maar toch was het daarna prima hooi.

Afgelopen week is hier bij de buren de eerste snee er af gegaan. Lag wel al een tijdje plat. Dat was uiteraard hard dik hooi maar zag er verder niet stoffig uit oid. En gras er onder was nog mooi groen.

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 18:38

Afgelopen vrijdag is mijn hooileverancier kleine baaltjes komen brengen van de eerste snede, €0,50 naar boven met de prijs. Betaal nu €5 per baaltje thuisbezorgd, als ik het zelf ophaal €4,50. Dit is regio Zeeuws-vlaanderen(Zeeland).

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 19:24

Hier vorige week de derde snede binnen(wel in plastic), maar prima opbrengst!
En met dit weer komt er gegarandeerd nog een 4de snede ook, dus hier zal niemand ruwvoer te kort hebben alvast.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 19:36

Hier in de buurt kosten kleine pakjes van 10 tot 15 kilo nog steeds 4 tot 5 euro.. Ik vind het belachelijk duur nu dat er zo veel geoogst wordt. Ik zie ook dat die aanbieders het al een paar maanden lang te koop hebben staan, dus ik hoop dat ze uiteindelijk toch wat zakken in prijs. Hopelijk kan ik in het najaar dan nog tegen normale prijzen mijn hooiopslag vullen.

pillow
Berichten: 7801
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 20:03

8nnemiek schreef:
Hier in de buurt kosten kleine pakjes van 10 tot 15 kilo nog steeds 4 tot 5 euro.. Ik vind het belachelijk duur nu dat er zo veel geoogst wordt. Ik zie ook dat die aanbieders het al een paar maanden lang te koop hebben staan, dus ik hoop dat ze uiteindelijk toch wat zakken in prijs. Hopelijk kan ik in het najaar dan nog tegen normale prijzen mijn hooiopslag vullen.

In ieder geval belachelijk lichte pakjes

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 20:38

Het formaat is in onze regio vrij normaal, die hebben we al 15 jaar van allerlei verschillende leveranciers.. Maar vroeger betaalden we daar zo'n €2,50 tot €3,00 voor. Sinds een paar jaar vragen ze er overal al rond de 4 euro voor.. en sinds begin dit jaar kom ik ze dus al voor 5 euro tegen 8)7

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 06:01

Wij betalen 10 euro per baaltje van ongeveer 40 kilo. Geen idee eigenlijk of dat duur is, maar we krijgen gegarandeerd de hoeveelheid balen die we hebben gereserveerd en het is zonder uitzondering heel mooi droog, langstengelig, stofvrij, zandvrij en vrijwel onkruidloos voordroog. We halen het wel zelf op, hij zit niet om de hoek. Brengen wil ook wel, maar zoveel tegelijk kunnen we niet kwijt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 08:18

Wij hebben dit jaar voor het eerst alles zelf moeten doen. We hebben het materiaal aan moeten schaffen (investering zo'n €8500 voor oude tractor, oude maaimachine, oude schudder en acrobaat. ) En heb hadden voor 247 pakjes hooi, zo'n 1,2 ha gemaaid.

Werkuren:
Maaien 3 uur
Schudden en op wiersen leggen: 6 dagen lang, 1 of 2x per dag in totaal 10 uur.
Uren van het land halen en op zolder opruimen met 7 personen: 4,5 uur p/p.
Nog 2 personen: 3 uur p/p
Perskosten €125,- (vriendenprijs exclusief btw)

Brandstofkosten diesel: €60,-

Wat denken jullie zelf dan wat een eerlijke prijs is voor hooi per pakje?

En wat een passend uurloon is voor al die mensen die hier zoveel tijd in hebben gestopt? Nu hebben ze alleen wat eten en drinken gekregen en een ijsje en voor de 2 partners van pensionklanten een kleinigheidje om zelf iets lekkers van te halen.

En dan heb ik het dus nog niet eens gehad over de reparatie- en onderhoud en afschrijving van het benodigde materiaal...
2 V snaren voor de maaier bijvoorbeeld. Omdat er 1 knapte en een ander ook slecht was...

Ik heb mijn pakjes die niet op zolder konden voor €3,50 verkocht aan de buurvrouw die paar uurtjes mee hielp om het van het land te halen. Daarmee had ik alleen de perskosten en de diesel er uit.

Ik durf nog niet de echte kosten per pakje te berekenen. Jullie wel?

Kleine pakjes zijn erg arbeidsintensief. Ik snap wel dat mensen zeggen dat je ze gelijk van het land zelf op moet halen...
Met grote trekker met front plus zijmaaier en 8 meter aan schudder gaat het vast sneller, maar die kosten van materiaal liggen dan ook weer veel hoger.

2e snee weer grote ronde balen. Dan heb ik wel kosten voor het er met de shovel en balenklem af halen, maar het scheelt enorm veel werkuren voor ons en onze stalgasten/vrijwilligers.

DuoPenotti

Berichten: 29462
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 08:27

Hier word maaien, schudden en op duin leggen gratis gedaan.
Uiteraard kost dit de boer/loonwerker geld.
Maar in ruil mag hij hier mest op rijden.
De pakken maken en op de plaats laten zetten betalen we wel.
Bij elkaar opgeteld was dat met de eerste snede 14,43 per grote ronde baal.

daar kunnen wij zelf geen spullen voor kopen. Al hebben we wel een trekker.
Daarnaast komt hij met van dat grote materiaal het land op. Waar wij een uur bezig bezig zouden zijn met schudden is hij in 20 min klaar.

kimmie261

Berichten: 19214
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 08:54

Hier is echt overschot aan hooi, ik heb laatst een km van ons vandaan rollen hooi gehaald voor 18 euro, die vrouw vertelde nog dat ze zo vreselijk veel hooi van het land gehaald hadden de eerste snede dat ze eigenlijk het niet kwijt raakt, de 2de snede wordt dan ook niet gemaaid, en er zijn zoveel advertenties van mensen die gratis hectares land aanbieden om te maaien...

Pakjes hooi liggen hier nu tussen de 2 en 3 euro.