Actuele prijs hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:05

Ik kan nu mooi hooi halen en word dan vaste klant voor hele haar. Maar kan het nog niet voeren/proberen........Heb ook genoeg, maar wil eerst weten of ze het eten.

Ik weeg het hooi niet, maar het verschilt wel erg hoeveel ze eten. Ik heb ze beperkt op gras en langzaam opgebouwd, maar dan eten ze in het begin iets minder hooi. Nu weer wat meer.
We hebben meerdere plekken waar we hooi voeren.

Hebben nu nog 3 quarters en 1 shet. Voorheen nog een NF pony. Ik voer nu 1, soms 1,5 baal. Maar in de winter gingen er echt 2 balen, soms meer doorheen.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:08

Anastasia24 schreef:
Onze hooistal was vol en stuk of 4 balen waren over dus die hebben we opgevoerd over 2 dagen. Kan dat kwaad? Hoelang zouden we dan eigenlijk moeten wachten en word het dan droger of wat gebeurd er precies? Ik ben nog lerende, excuses, :)
We hebben nog zo'n 10 balen van 2 maanden terug, daar gaan we nu weer op over.

http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvr ... het%20hooi.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:16

Super bedankt! Ik heb niks gemerkt bij ze, dus dat is maar afkloppen dan...
Ik zal er rekening mee houden! :j

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:17

Ik had al voorraad ingekocht van vorig jaar, 50 euro voor een grote ronde baal (verpakt) hooi (geen voordroog). Nu de paarden hele dagen op de wei staan voeren we toch minder en heb ik nog genoeg.
En nu weer een partij van dit jaar gekocht voor 60 euro per baal. Zijn gisteren gebracht dus moeten nog 6-8 weken liggen maar je kan het maar vast in huis hebben. Prijs is inclusief aan huis brengen/op de plek zetten.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:22

Anastasia24 schreef:
Super bedankt! Ik heb niks gemerkt bij ze, dus dat is maar afkloppen dan...
Ik zal er rekening mee houden! :j

Gelukkig maar!

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:36

Laura_ schreef:
Ik ben benieuwd. Hopelijk heeft onze boer ook een mooie oogst dit jaar!

Ik ben wel verbaasd hoeveel pakken ik altijd zie liggen op niet eens al te grote percelen.


Wij hebben ongeveer 1 hectare in gebruik in de winter hebben de paarden gewoon 24/7 op de helft gelopen en dit kwam er toch nog af

Afbeelding

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:17

Capriootje schreef:
Ik had al voorraad ingekocht van vorig jaar, 50 euro voor een grote ronde baal (verpakt) hooi (geen voordroog).


Wat is voor jou het verschil tussen voordroog en hooi?

Voor mij is voordroog alles wat verpakt zit, dan fermenteert het(ook als het hooi lijkt) en is het geen hooi meer.
Met een touwtje of net(soms bij ronde balen) is gewoon hooi.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:22

veranadautje schreef:
Laura_ schreef:
Ik ben benieuwd. Hopelijk heeft onze boer ook een mooie oogst dit jaar!

Ik ben wel verbaasd hoeveel pakken ik altijd zie liggen op niet eens al te grote percelen.


Wij hebben ongeveer 1 hectare in gebruik in de winter hebben de paarden gewoon 24/7 op de helft gelopen en dit kwam er toch nog af

[ [url=m/lJrFCw.jpg]Afbeelding[/url] ]


En dit zijn 400-500 kilo balen? Ik vind dat echt best wel veel, ik zou denken dat je van zo'n stukje 1 a 2 van die balen eraf kan halen haha. Duidelijk weinig kaas gegeten van alles rondom het hooien haha

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:07

[/quote]

En dit zijn 400-500 kilo balen? Ik vind dat echt best wel veel, ik zou denken dat je van zo'n stukje 1 a 2 van die balen eraf kan halen haha. Duidelijk weinig kaas gegeten van alles rondom het hooien haha[/quote]

Ja de zijn de grote 4kante balen door een loonbedrijf geperst. Vaak zit er nog iets in van de vorige wei en nemen ze ook iets mee naar de volgende.wat nog in de pers zit. Ik heb wel een rendum spiet opgemeten het gras was op sommige plekken 1,40 hoog. De boer dacht overigens ook dat er maar 2 a 3 af zouden komen. Na dat hij het voor ons gemaaid had.
Dit was onze weg naar het stroom apparaat haha
Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:35

Ik vind de kilo's in verpakt hooi/voordroog ook altijd wat raar.
Wij hebben hier van die grote ronde balen zoals je veel ziet.
Ons gras gaat er kurkdroog in. Zo'n baal zal altijd lichter zijn dan gras wat nog deels vochtig is.
Toch blijven de balen dezelfde afmetingen hebben.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:39

DuoPenotti schreef:
Ik vind de kilo's in verpakt hooi/voordroog ook altijd wat raar.
Wij hebben hier van die grote ronde balen zoals je veel ziet.
Ons gras gaat er kurkdroog in. Zo'n baal zal altijd lichter zijn dan gras wat nog deels vochtig is.
Toch blijven de balen dezelfde afmetingen hebben.


Ja dat klopt, maar ik bestel bvb ineens voor een gans jaar. Om dan uit te rekenen hoe veel ik nodig heb, is kg handiger. De pakken bij mijn hooiboer verschillen immers nogal van maat, er zijn ‘plattere’ en meer ‘balkvormige’ bij hem met andere gewichten. Maar het is idd belangrijk dat er in dat geval altijd een ongeveer constante kwaliteit/vochtgehalte van het hooi is.

Wat wel zo is, is dat je van nattere balen meer zou moeten voeren. Dus misschien dat het uiteindelijk toch nog gelijk uit zou komen qua voersnelheid.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:43

Ja dat zou kunnen ja. Geen idee of dat gelijk op loopt zeg maar.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:44

veranadautje schreef:



En dit zijn 400-500 kilo balen? Ik vind dat echt best wel veel, ik zou denken dat je van zo'n stukje 1 a 2 van die balen eraf kan halen haha. Duidelijk weinig kaas gegeten van alles rondom het hooien haha[/quote]

Ja de zijn de grote 4kante balen door een loonbedrijf geperst. Vaak zit er nog iets in van de vorige wei en nemen ze ook iets mee naar de volgende.wat nog in de pers zit. Ik heb wel een rendum spiet opgemeten het gras was op sommige plekken 1,40 hoog. De boer dacht overigens ook dat er maar 2 a 3 af zouden komen. Na dat hij het voor ons gemaaid had.
Dit was onze weg naar het stroom apparaat haha
Afbeelding[/quote]

En dat stroomapparaat werkte zo? :')
Zalige wei wel!

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:52

Dennis schreef:
Capriootje schreef:
Ik had al voorraad ingekocht van vorig jaar, 50 euro voor een grote ronde baal (verpakt) hooi (geen voordroog).


Wat is voor jou het verschil tussen voordroog en hooi?

Voor mij is voordroog alles wat verpakt zit, dan fermenteert het(ook als het hooi lijkt) en is het geen hooi meer.
Met een touwtje of net(soms bij ronde balen) is gewoon hooi.


Snap wat je bedoeld! Ik had voorheen vierkante balen wat echt kuil was en voor droog genoemd werd door de boer en nu ronde balen wat echt hooi iets dus droger en langer. Ook mega verschil in voedingswaarde, ik wist eerst niet dat echt hooi ook verpakt kon zitten. Dacht dat het dan altijd kuil was. Dus daarom dacht ik zet het er even bij. Kuil is hier altijd wel goedkoper.

kimmie261

Berichten: 19212
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:54

https://www.bitmagazine.nl/welzijn/mythes-hooi/22829/

We zijn hier inmiddels omringt met hooi, en wat halen ze er bergen vanaf... echt ongelooflijk, een buurvrouw haalde 9 grote rondballen van een halve hectare af... en een ander buuf heeft nu ook rollen laten persen, die heeft normaal zo'n 30 rollen van haar land en ik telde er zo al 65 deze keer...

Echt mega, er is zelfs een aanbieder die 800 rollen aanbiedt hier in het dorp... :wow: , prijzen zijn ook duidelijk lager, vorig jaar lag het tussen de 35 en 40 euro de rondbal en nu 30 euro... ben eens benieuwd of dat nog lager gaat worden, dan gaan we weer een beetje terug naar de oude prijzen :)

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:03

Capriootje schreef:
Snap wat je bedoeld! Ik had voorheen vierkante balen wat echt kuil was en voor droog genoemd werd door de boer en nu ronde balen wat echt hooi iets dus droger en langer. Ook mega verschil in voedingswaarde, ik wist eerst niet dat echt hooi ook verpakt kon zitten. Dacht dat het dan altijd kuil was. Dus daarom dacht ik zet het er even bij. Kuil is hier altijd wel goedkoper.

Kuil is bij mij wat er letterlijk in de kuil gaat. Eergisteren hier bij de overbuurman nog.
Dat gaat geen plastic baal in.
Maar net zoals mais in de kuil bij de boer.

Voordroog is alles in plastic.
Met heel nat voordroog tot hele droge.

Hooi is alle gras zonder plastic.
Kan kleine pakjes zijn maar ook grote balen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:09

Idd DuoPenotti, zo zie ik het ook. Hooi is gedroogd, voordroog gefermenteerd. Dat maakt het verschil.
En in beide heb je kwaliteits verschil, natte voordroog is natuurlijk niet fijn, voordroog wat bijna hooi is veel beter.
Veel paarden kunnen slecht tegen gefermenteerd spul, dus mijn voorkeur gaat altijd uit naar hooi.

Dus ik ben helemaal blij met mijn voorraad kleine baaltjes hooi.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:57

Poekkie schreef:
veranadautje schreef:


En dit zijn 400-500 kilo balen? Ik vind dat echt best wel veel, ik zou denken dat je van zo'n stukje 1 a 2 van die balen eraf kan halen haha. Duidelijk weinig kaas gegeten van alles rondom het hooien haha


Ja de zijn de grote 4kante balen door een loonbedrijf geperst. Vaak zit er nog iets in van de vorige wei en nemen ze ook iets mee naar de volgende.wat nog in de pers zit. Ik heb wel een rendum spiet opgemeten het gras was op sommige plekken 1,40 hoog. De boer dacht overigens ook dat er maar 2 a 3 af zouden komen. Na dat hij het voor ons gemaaid had.
Dit was onze weg naar het stroom apparaat haha
Afbeelding[/quote]

En dat stroomapparaat werkte zo? :')
Zalige wei wel![/quote]
Ja zeker het draad kietelde maar ik vermoed dat ze hem nu weer voelen mochten ze hem aanraken

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:06

Hier ook 23 grote, ronde, ingepakte balen hooi van 0.91 hectare... Vorig jaar was al een goed jaar (18 stuks), maar dit jaar toch echt overtroffen

Karin_deB

Berichten: 8246
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:18

meggiemeg schreef:
Anastasia24 schreef:
Onze hooistal was vol en stuk of 4 balen waren over dus die hebben we opgevoerd over 2 dagen. Kan dat kwaad? Hoelang zouden we dan eigenlijk moeten wachten en word het dan droger of wat gebeurd er precies? Ik ben nog lerende, excuses, :)
We hebben nog zo'n 10 balen van 2 maanden terug, daar gaan we nu weer op over.

http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvr ... het%20hooi.


Ik vrees dat ik er niet aan ga ontkomen. Heb nog 5 baaltjes van vorig jaar liggen en het nieuwe is pas 2 juni gehooid.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:58

Anastasia24 schreef:
Onze hooistal was vol en stuk of 4 balen waren over dus die hebben we opgevoerd over 2 dagen. Kan dat kwaad? Hoelang zouden we dan eigenlijk moeten wachten en word het dan droger of wat gebeurd er precies? Ik ben nog lerende, excuses, :)
We hebben nog zo'n 10 balen van 2 maanden terug, daar gaan we nu weer op over.

http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvr ... het%20hooi.[/quote]

Ik vrees dat ik er niet aan ga ontkomen. Heb nog 5 baaltjes van vorig jaar liggen en het nieuwe is pas 2 juni gehooid.[/quote]

Maar is dit niet hetzelfde als paarden op jong gras zetten?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 23:26

Ik zou het echt nooit voeren. Kende iemand die heel eigenwijs was en daarna toch een paard kwijt raakte.

Dan voor nu iets tijdelijk ergens anders halen.

We betaalden 6,50 even 7,50 en nu 4 bundels van Venhorst laten komen ter overbrugging, maar veearts is duurder.............

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 00:46

Verpakte balen zou ik zeker 6-8 weken mee wachten.

Niet-verpakte balen... goh ze adviseren altijd om ook 6 weken te wachten, maar ik vraag me altijd af of dat ook geldt wanneer het hooi al niet meer groen is en volledig onkruidvrij.

Ikzelf heb me al bijna elk jaar schuldig gemaakt aan het bijeen rapen en opvoeren van alle los hooi dat naast de kar viel. Dat was dan niet het enige ruwvoer, en eigelijk nooit last mee gehad.

Dit jaar zit ik net als karin wat in de knoei, want ik had een aantal balen voor 2/3 maand apart gehouden voor de shets en mijn paard zijn nachtportie. Maar nu hebben mijn shets eergisteren beslist dat ze dat hooi niet meer willen eten. Deden ze af en aan wel eens, maar als ik dat dan aan mijn paard gaf en een fijner baaltje open deed of wat mengde met ander hooi was het ok. Maar nu heb ik geen fijnere baaltjes meer en met die warmte moesten ze toch echt eten, dus een dag gewoon laten hangen durfde ik niet. Dan maar portie voordroog gegeven (heel droog hier) maar zoals te verwachten hilde ‘s avonds al aan de diarree. Sinds afgelopen jaar kan ze niet meer tegen voordroog, ook al is het heel droog en ging dat vroeger altijd prima. Mijn fourage gebeld en die heeft ofwel nieuw hooi, ofwel enkele soorten verpakt hooi maar dat geeft dus hetzelfde probleem. Mijn hooiboer heeft ook alleen maar nieuw hooi. Ze krijgen nu noodgedwongen dan maar de zakken van het hooi die van de kar zijn gevallen, dat eten ze wel. Het hooi is grof, onkruidvrij (zeker weten, alles zelf bijeen geharkt) en gelig zonder groene stukjes of ‘plakgevoel’. Ook de balen zelf zijn zo. Als ik die naast de balen van vorig jaar leg, haal je er echt niet uit welke ouder/jonger is. Ik meng het nog met ongeveer 1/3 voordroog. Hopelijk gaat dat goed.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 01:20

Ik voer niet verpakt. Vorig jaar in nood gekocht en lieten ze ook gelijk staan.

Hooi laten ze ook vaak staan en hebben behoorlijke voorkeuren. Maakt het niet makkelijk met inkopen.

Maar ik weet helaas koliek gevallen van mensen die gewoon hooi gelijk na opslaan voerden en ook met nare afloop.

Van verpakt durf ik daar niks over te zeggen.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 01:27

Grappig, bij mij vinden ze het voordroog elk jaar steevast beter dan het hooi. Is ook oorspronkelijk de reden dat mijn shets en paard hooi krijgen, anders is dat net direct leeg op 5 min en staan ze te lang zonder of overeten ze zich compleet.

Wat voor soort hooi waren die koliekgevallen? Nog geurend groen?
Ik heb altijd grof en gelig hooi gekocht, nooit groen. En vorige jaren gaf ik de ‘kar-overschot’ gemengd met minstens de helft oud hooi, waren ook maar zakken voor max een 3/4 dagen. Daar had ik niet zo’n schrik voor.
Nu maak ik mij wel wat zorgen, maar de opties zijn dus het nieuwe hooi, hooi van vorig jaar dat voor hun voorzien was maar dat ze laten liggen, voordroog van vorig jaar dat ze graag eten maar waar Hilde diarree van krijgt, nieuw hooi van boer/fourage en verpakt ruwvoer van fourage waar ze wss ook diarree van krijgt. Met het warme weer lijkt de eerste optie mij nog de beste, gemengd met voordroog dat ze wel lekker vinden. Als dat nog diarree geeft, kan ik ook wel mengen met het oude hooi. Heb maar hun fibrebeet en speedibeet porties ook verhoogd, bietenpulp is goed voor de darmen en extra ruwvoer kan nooit kwaad.