Actuele prijs hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 11:54

maar geurend groen zegt vrij weinig over hoe oud het is. ik heb ook wel pakken groen lekker ruikend hooi gehad wat al een paar maanden oud is. Nu de schuur aan volrijden met nieuw hooi. De oudste pakken zijn nu 2 weken oud maar net zo geurend en groen als de pakken van deze week. ik verwacht ook eigenlijk met dit hooi dat het over een half jaar nog weinig veranderd is met nu. En vochtpercentage ligt heel mooi tussen de 10 en 15%

ik zie wel dat mijn tinkers met het het hele warme weer ook minder eten dan wanneer het kouder is, ze zullen ook wat minder nodig hebben

het nieuwe hooi verkoop ik wel echt pas over 6 weken, gelukkig heb ik nog wat oud zitten voor onze klanten al is het wel echt schaars aan worden en raken we heel hard toe aan wat nieuwe partijen

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 21:06

‘Fijn’ om te lezen dat meer wel wat overgangs problemen hebben nu. De nieuwe balen durf ik echt niet te voeren. Ik heb gelukkig nog 2 grote balen ouder hooi van de boer verderop kunnen kopen dus dat red ik dan net met het nieuwe hooi wat dan 6 weken ligt. Dat is dus al geleverd maar is ook direct de winter voorraad, dan gaat het een stuk harder natuurlijk.

Merk hier ook dat de paarden minder eten met de warmte. Zowel op stal, ‘s avonds in de paddock zijn de hooi zakken minder leeg maar ook op de wei stonden ze meer te dutten in de schaduw dan door te eten zoals normaal.

Karin_deB

Berichten: 8246
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 22:00

Dan heb ik de uitzonderingen staan hier denk ik.
Het is dat ik ze beperk op het moment (ivm te dik zijn) maar anders zouden ze blijven (vr)eten :')

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 22:03

Hier eten ze ook minder. In Maart is wel mn ene ruin overleden, dus weet nog niet helemaal hoeveel verschil het echt is met 1 minder, maar ik vind het tot nu best een flink verschil.

Op de wei grazen ze wel, maar die gaat beperkt open. Ze kunnen wel overal kantjes maaien de hele dag.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:01

meggiemeg schreef:
Anastasia24 schreef:
Onze hooistal was vol en stuk of 4 balen waren over dus die hebben we opgevoerd over 2 dagen. Kan dat kwaad? Hoelang zouden we dan eigenlijk moeten wachten en word het dan droger of wat gebeurd er precies? Ik ben nog lerende, excuses, :)
We hebben nog zo'n 10 balen van 2 maanden terug, daar gaan we nu weer op over.

http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvr ... het%20hooi.


Karin_deB schreef:
Ik vrees dat ik er niet aan ga ontkomen. Heb nog 5 baaltjes van vorig jaar liggen en het nieuwe is pas 2 juni gehooid.


Ik ben ook al aan te nieuw hooi begonnen. Er is hier in de omgeving gewoon niks meer te vinden van vorig jaar. Ik meng er stro doorheen. Het is wel gewoon hooi en geen voordroog. Dat zou ik echt niet aandurven. Zo heb ik dat ook altijd gedaan als er een jaar was dat het oude al op was en het nieuwe te jong. Nog nooit problemen mee gehad.

Wat het vreten aangaat, 3 van de 4 hebben echt een super stop. Die houden altijd op als ze genoeg hebben. Kon ik ook rustig onbeperkt geven. Maar er staat nu 1 tussen die die stop niet heeft, die blijft bunkeren. Dus moet ik helaas wel beperken in het geven nu.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:46

Mythes over hooi:

Mythe 5: hooi moet zes weken opgeslagen worden voor je kunt voeren
Hooi kan elk moment na oogsten gevoerd worden. Tot acht weken na het oogsten kan de samenstelling van het hooi nog iets veranderen. Daarom is het voor een hooianalyse beter om het hooi ongeveer zes weken te laten liggen. Zo is de analyse betrouwbaarder en kun je de rest van je voer beter afstemmen.

Bron: University of Kentucky, The Horse

https://www.bitmagazine.nl/welzijn/mythes-hooi/22829/

Echt hooi heb ik wel gevoerd net na oogsten, nooit problemen mee gehad, voordroog wat in plastik zit laat ik wel minimaal 6 weken staan voor ik het voer.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:54

vind ik toch erg raar.
Gifstoffen zoals bijvoorbeeld van de boterbloem hebben tijd nodig om eruit te gaan. En daar heb je al die 6 weken voor nodig.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:06

DuoPenotti schreef:
vind ik toch erg raar.
Gifstoffen zoals bijvoorbeeld van de boterbloem hebben tijd nodig om eruit te gaan. En daar heb je al die 6 weken voor nodig.



Maar bij een onkruid vrij weiland kan je dus in principe gelijk voeren.
Dat artikel van Kentucky had ik ook gelezen.

Ik voer de hopen die niet in opgepakt zijn direct op. Ze doen het er beter op dan het voordroog wat eigenlijk te rijk was deze keer

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:12

Dat is dan mooi bij je eigen land, maar dat van een ander moet je maar geloven.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:14

En toch om me heen gehoord en gezien dat paarden met ernstige koliek stonden.

Kan een combinatie van factoren zijn. Overstappen van ene hooi naar andere kan voor sommige paarden al een probleem zijn.
Paarden krijgen ook koliek van overgang naar gras, hoe goed men ook opbouwt.

Als wij maaien, voeren we het af, maar als ik met de hand echt hoog gras maai, voer ik dat wel. Gaat alleen om kleinere hoeveelheden en is dus lang en direct na maaien.

Wij wonen in ZO Groningen en er is echt nog hooi van 2020 te koop. Had in de buurt 6,50 betaald, dat was daarna op. Toen iets verder weg wel 7,50 en nu dus 4 bundels van Venhorst laten komen ter overbrugging. Maar er is echt wel aan hooi te komen.

En leuke onderzoeken, maar gezien de ervaringen om me heen, ga ik het risico niet nemen. Ik ben ook voorzichtig met opbouwen naar gras bijv en meng ook hooi als we overstappen.

Sowieso probeer ik vaak 2 of 3 soorten hooi te voeren.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:22

Een gedroogde boterbloem is al niet giftig meer , dus ip als je goed droog hooi hebt zijn de boterbloemen ook goed gedroogd lijkt mij, en dan dus niet giftig meer...

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:25

ja na 6 weken is mij geleerd :)

martinev

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 17:07

Ik lees al een tijdje mee met jullie, wat een prijzen komen er af en toe voorbij, ik ben blij dat wij hier, zelfs in het midden van het land, twee superfijne plekken hebben om voordroog te halen. Ik noem het voordroog, het ziet er uit als hooi, is superdroog, maar zit wel in het plastic. Nu we de paarden overdag op het land hebben staan, doe ik zo'n 3,5 week met een grote ronde baal, de kwaliteit blijft goed, niks geen schimmel, dus voor mij een teken dat het echt goed droog het pak in is gegaan.
Vanmiddag hebben we weer een deel van de wintervoorraad opgehaald, grote ronde balen, direct van het land, het deel dat we niet mee konden nemen wordt nog even voor ons opgeslagen. We betalen 40 euro per grote baal van zo'n 400 kg gok ik. Echt topspul! Over een paar weken halen we nog 25 grote balen bij onze andere leverancier, ook echt mooi droog en zware balen, daar betalen we 35 euro voor de grote ronde balen die vaak nog wat zwaarder zijn dan de eedere die ik noemde.

6 weken wachten voor het voeren doe ik ook trouwens. We komen nu iets tekort, gelukkig kan ik nog 2 grote balen ophalen bij mijn leverancier die nog wat van vorig jaar heeft liggen, die zijn wel iets natter en mogen nu weg voor 20 euro, meng ze dan met wat we nu nog hebben, dat gaat prima!

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:01

Zoals ik al hoopte, de prijs zakt hier weer naar oud niveau :

Afbeelding

Ga van de week maar eens bellen om wat ballen op te halen :j

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:02

Hier in de omgeving ook nette prijzen.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:12

kimmie261 schreef:
Zoals ik al hoopte, de prijs zakt hier weer naar oud niveau :

[ Afbeelding ]

Ga van de week maar eens bellen om wat ballen op te halen :j

Wat bedoel je met oude prijzen? Van afgelopen winter of van 2-3 jaar terug?

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:27

Wij wonen hier nu 15 jaar en tot 2018 was de prijs rond de 25 euro, in 2018 met die mega hete zomer werden de rondballen 75 euro (wij hadden gelukkig een vaste boer die niet hoger ging als de 25 euro, dus wij winter 2019 goed door gekomen), 2019 was ook redelijk droog maar de prijs zakte naar 35/40 euro, net als afgelopen winter...

Nu zijn er weer advertenties die naar de 20/25 euro de rondbaal gaan, dus naar niveau voor de droge 2018 zomer.. :)

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:39

Dat klinkt goed! Hopelijk gaan ze hier ook iets zakken. Zitten nu op 6 excl btw, zaten in 2018 op 5 excl btw

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:24

Het kan bijna niet znders meer dan een fantastisch hooi jaar worden.
Hier staat alles enorm groen en groeit als kool! We zijn uiteindelijk eind juni, en volgende week valt nog heel wat regen, dus daarna kan alles er weer minimum enkele weken tegen en krijgen we een mooie 3de snede, dan zitten we al einde zomer en komt er heus nog wel wat vanaf voor een laatste snede.

Dus alle prijzen zullen echt zakken en goed tot goedkoop worden.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:35

Is dit de 2e snede geweest wat eraf is gekomen? Dacht eigenlijk pas 1e snede

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:54

Hier hebben 80% al een 2de snede binnen ja

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 23:13

Hier in nh is het echt drama hoor, bijna iedereen heeft nu pas de eerste snede er af en de regen van de afgelopen dagen kan best nog wel eens lang overlast geven. Tel daarbij op dat het plastic 12!! euro de rol duurder is geworden en de diesel historisch hoog staat dan kun je wel bedenken wat de balenprijs wordt. Wij worden dagelijks voor hooi gebeld.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 23:49

Bij ons ook met een eerste snede eraf hoor. Groeit al wel weer mooi aan trouwens. Maar drie of vier snedes zie ik hier in de Achterhoek nog niet zo snel gebeuren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 00:30

Hier in Noorden kan ik voor 4/4,50 kopen, maar heb ook al wat gelezen en gehoord die op 5 euro blijven. Ze hopen vast dat mensen nu uit wanhoop nog even inkopen.

Utixo

Berichten: 6568
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 07:51

Weet iemand nog een adres in Zuid Holland waar ze nog grote balen hooi of voordroog hebben? Mijn leverancier is er doorheen, hij is ook aan het zoeken. Ik moet nog een maandje hebben voor het nieuwe gevoerd kan worden, dus 20 a 30 balen.