Actuele prijs hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:16

Ik vraag elke keer weer; Is het niet stoffig. En elke keer zeggen ze volmondig dat het niet stoffig is, er geen rotzooi in zit, ze het hun eigen paarden ook voeren etc.

Eentje zei dat we het terug mochten brengen, maar de eerste baaltjes waren mooi.

Mijn man haalt ze zelf om de baaltjes uit te zoeken, maar blijkbaar pakken ze als ze helpen toch mindere balen die ertussen komen.

Als ik nu de afgelopen maanden elk baaltje terug moet brengen, blijven we op en neer rijden.

En het stomme is dat de kwaliteit ook echt steeds erg verschilt per baal.

En je moet ook echt wel een goed alternatief hebben. Als we nu bij 5 zijn wezen halen en de balen zijn vaak slecht, moeten we wel een adres hebben waar het dan wel goed is. Terugbrengen is 1 ding, maar kan ze niet zonder hooi laten staan.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:18

Kan het zijn dat jij gewoon te kritisch bent?

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:29

*D Tja en waar laat je dan dat slechte hooi ook iedere keer. Heb nu een partij staan die eigenijk best prima is alleen net wat te stoffig voor mijn oudje. En nu ze eenmaal kruidenhooi ontdekt hebben vreten ze sowieso niks anders meer. Ik dacht ook af te wisselen met kruiden en weidehooi maar dan verspillen ze veel van het weidehooi.
Denk dat ik het maar voor 3.50 per baaltje op marktplaats zet ofzo. Ik was er goed klaar mee, had soms inderdaad ook dat ik 10 testbaaltjes haalde en er dan 5 super waren en 5 heel slecht.
Nouja met Louis Venhorst is het opgelost. En dat ze thuis brengen is ook wel heel fijn. Wij zetten dan pallets klaar waar ze het opzetten, zeiltje erover, en in een paar dagen sjouwen we dan een half jaar voorraad op zolder. Ik had nu wel gedacht dat de prijzen omhoog gingen dus snel besteld begin 2021, ben weer voorzien tot de oogst.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:34

pillow schreef:
Kan het zijn dat jij gewoon te kritisch bent?


Nou, dat valt echt wel mee.

Ik voer al jaren hooi en ben echt wel gewend dat het eens tegenvalt, maar dit is gewoon echt steeds niet goed.

1e Leverancier aten ze ook echt niet meer. Laten liggen, alles weggehaald en overal nieuw aangeboden. Niks hielp.

Ik heb nu een baaltje die ik niet eens kan uitschudden zo hard.

Van 2 anderen gooi ik bergen zuring weg en een andere had hele sprieten erin zitten. Laten ze ook alemaal liggen.
2 Hebben ook steeds plastic, karton en ijzer erin. Ruim ik op en zou het echt accepteren als de rest goed zou zijn, maar dat is het gewoon niet.

Daarbij vraag ik van tevoren of het erg stoffig is en van goede kwaliteit. Hier vinden ze 5,50 wat duurder en dan betere kwaliteit, dus mogen dat soort dingen niet. Vragen ze 7 of 8 euro, ook goed, als het dan ook echt voldoet.

Maar heb dit in alle jaren ook echt niet meegemaakt. Weleens wat, maar zoveel, nee, echt niet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:42

FleurVP schreef:
*D Tja en waar laat je dan dat slechte hooi ook iedere keer. Heb nu een partij staan die eigenijk best prima is alleen net wat te stoffig voor mijn oudje. En nu ze eenmaal kruidenhooi ontdekt hebben vreten ze sowieso niks anders meer. Ik dacht ook af te wisselen met kruiden en weidehooi maar dan verspillen ze veel van het weidehooi.
Denk dat ik het maar voor 3.50 per baaltje op marktplaats zet ofzo. Ik was er goed klaar mee, had soms inderdaad ook dat ik 10 testbaaltjes haalde en er dan 5 super waren en 5 heel slecht.
Nouja met Louis Venhorst is het opgelost. En dat ze thuis brengen is ook wel heel fijn. Wij zetten dan pallets klaar waar ze het opzetten, zeiltje erover, en in een paar dagen sjouwen we dan een half jaar voorraad op zolder. Ik had nu wel gedacht dat de prijzen omhoog gingen dus snel besteld begin 2021, ben weer voorzien tot de oogst.


Nou dat ook. Ik heb momenteel de mesthoop aardig vol en kunnen echt niet 10 baaltjes hooi bij in 1 keer.

Ik had vorig jaar toen we hier nog geen hooi konden vinden en alles wel op was overal, wat verpakte gehaald. Toen stopten ze ook met eten. Op fb gezet, 1 dichte en half open is opgehaald en hun paarden aten het wel.........

Maar ja, je kan ze niet dwingen om te eten. Ook na dagen hielden ze stug vol.

Mijn net overleden ruin had luchtwegproblemen, dus ben je kritisch. Mijn merrie van 28 is snel gevoelig, maar zelfs mijn ruin van 22 die nooit heeft gehoest reageert op het stoffige, dus dan gooi je het weg.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:50

Las net op fb dat mensen al € 170 voor een grote baal (500kg) moesten betalen |(
Dit is echt gewoon ziekelijk misbruik maken van alles, wetende dat vele geen keuze meer hebben omdat het op veel plaatsen gewoon op is

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:56

kiki1976 schreef:
Las net op fb dat mensen al € 170 voor een grote baal (500kg) moesten betalen |(
Dit is echt gewoon ziekelijk misbruik maken van alles, wetende dat vele geen keuze meer hebben omdat het op veel plaatsen gewoon op is


Is het wel echt op?

Ik zie verpakt overal nog volop staan. Hooi ook hier. Ze halen het overal vandaan, dus ook in NH zouden ze het van elders kunnen halen voor hun klanten.

Maar zou me ook niks verbazen als ze nu angst op schaarste kweken om de prijs even omhoog te gooien en we over een paar maanden de resten veel goedkoper kunnen halen.

Heb trouwens ook het idee steeds vaker dat ze verpakt opnieuw verpakken in hooibaaltjes. Ik heb nu een paar pakjes die ik daar echt op verdenk.
Ik weet een boer die dat een paar jaar terug deed en ook toegaf.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:07

kiki1976 schreef:
Las net op fb dat mensen al € 170 voor een grote baal (500kg) moesten betalen |(
Dit is echt gewoon ziekelijk misbruik maken van alles, wetende dat vele geen keuze meer hebben omdat het op veel plaatsen gewoon op is


Jeetje wat ziekelijk??....... doet Albert Heijn en de pomphouder ook ,is dat dan ook ziekelijk?

Ik heb het mijn hooiklanten niet doorberekend voor dit jaar maar geef ze in het voorjaar aan dat de prijs bij mij gaat stijgen(kosten zijn ook omhoog gegaan).Daar voel ik mij beter bij maar ik hoef niet van mijn balenhandel te leven.
De vraag is wel enorm dit jaar voor knappe balen.
Laatst bijgewerkt door SARINO op 09-04-21 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:15

superpony schreef:
FleurVP schreef:
*D Tja en waar laat je dan dat slechte hooi ook iedere keer. Heb nu een partij staan die eigenijk best prima is alleen net wat te stoffig voor mijn oudje. En nu ze eenmaal kruidenhooi ontdekt hebben vreten ze sowieso niks anders meer. Ik dacht ook af te wisselen met kruiden en weidehooi maar dan verspillen ze veel van het weidehooi.
Denk dat ik het maar voor 3.50 per baaltje op marktplaats zet ofzo. Ik was er goed klaar mee, had soms inderdaad ook dat ik 10 testbaaltjes haalde en er dan 5 super waren en 5 heel slecht.
Nouja met Louis Venhorst is het opgelost. En dat ze thuis brengen is ook wel heel fijn. Wij zetten dan pallets klaar waar ze het opzetten, zeiltje erover, en in een paar dagen sjouwen we dan een half jaar voorraad op zolder. Ik had nu wel gedacht dat de prijzen omhoog gingen dus snel besteld begin 2021, ben weer voorzien tot de oogst.


Nou dat ook. Ik heb momenteel de mesthoop aardig vol en kunnen echt niet 10 baaltjes hooi bij in 1 keer.

Ik had vorig jaar toen we hier nog geen hooi konden vinden en alles wel op was overal, wat verpakte gehaald. Toen stopten ze ook met eten. Op fb gezet, 1 dichte en half open is opgehaald en hun paarden aten het wel.........

Maar ja, je kan ze niet dwingen om te eten. Ook na dagen hielden ze stug vol.

Mijn net overleden ruin had luchtwegproblemen, dus ben je kritisch. Mijn merrie van 28 is snel gevoelig, maar zelfs mijn ruin van 22 die nooit heeft gehoest reageert op het stoffige, dus dan gooi je het weg.


En ook mengen hielp niet? Hier willen ze het groffe hooi alleen eten als ik er ook wat voordroog onder meng, zo’n 20% is al genoeg.

Heb hetzelfde probleem met mijn mesthoop als er een slecht pak is. Is echt miserie dan. Eventueel als bodembedekking gebruiken als het niet geschimmeld is, maar niet fijn natuurlijk.

Wat je zegt van stoffig herken ik wel. Het droge hooi bevat meer stof dan voorgaande jaren, zowel bij mij als bij als bij vrienden. Mijn kurkdroge voordrooghooi is wel nog altijd echt top.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:22

Echt werkt dat bij jou? Hier wordt het sprietje voor sprietje uitgezocht en alles wat niet lekker is gaat naast de bak. De mini is de ergste en die heeft goede longen, dus die heeft een fijnmazig hooinet maar dan nog mikt hij er veel naast. De grote eet van de grond/ uit een bak omdat ik niet wil dat hij in een net duikt en is gelukkig iets minder kieskeurig.
Ik heb hier afgelopen jaar wat baaltjes aan de slootkant gelegd op de woekerende bramen. is inmiddels aardig verteerd en de bramen woekeren wat minder, deel ook gebruikt om te tuin te 'mulchen'. Maar dat kan alleen met kleine hoeveelheden. Als het echt alleen stof is en geen schimmel heb ik het gestoomd en er hooispray op gedaan. En dus nog een baaltje of 30 staan, die ik denk ik ga proberen door te verkopen. Is het nu een goed moment voor als ik dat hier zo lees ;).

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:29

Ja bij mij werkt mengen wel, maar ik gebruik wel altijd netten want idd anders wippen ze met hun neus gewoon alles overboord.
‘S nachts krijgen ze ook niet allemaal onbeperkt, dus ik vind het erg fijn dat ik aan de ‘gebudgetteerden’ een grotere portie minder lekker hooi eronder kan doen zodat ze wat trager eten en langer kunnen knabbelen. ‘S morgends is het toch altijd op dus ik ben happy :)

kimmie261

Berichten: 19222
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:40


pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:50

kimmie261 schreef:
Ik kwam net deze advertentie tegen , misschien heeft iemand er wat aan , is best een nette prijs geloof ik , voor nederlandse begrippen
https://link.marktplaats.nl/a1375667563

Zijn wel hele kleine baaltjes.

kimmie261

Berichten: 19222
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:54

15 kilo baaltjes, als je echt omhoog zit ,misschien een uitkomst ,er is nog wel hooi te vinden op mp, ook in rondbalen

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:28

Ruim 6 euro per baaltje is toch behoorlijk aan de prijs :=
Al ziet het hooi er wel erg mooi uit.

maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:29

Deze advertentie had ik ook gezien. Wel binnen 3 dagen in huis. Vond 15 kilo ook niet echt veel. Ga er van uit dat de kwaliteit goed is. Heb gelukkig nog in de buurt kunnen vinden 20 kilo plus minus voor 4,50. Mooie kwaliteit bij particulier.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:41

superpony schreef:
kiki1976 schreef:
Las net op fb dat mensen al € 170 voor een grote baal (500kg) moesten betalen |(
Dit is echt gewoon ziekelijk misbruik maken van alles, wetende dat vele geen keuze meer hebben omdat het op veel plaatsen gewoon op is


Is het wel echt op?

Ik zie verpakt overal nog volop staan. Hooi ook hier. Ze halen het overal vandaan, dus ook in NH zouden ze het van elders kunnen halen voor hun klanten.

Maar zou me ook niks verbazen als ze nu angst op schaarste kweken om de prijs even omhoog te gooien en we over een paar maanden de resten veel goedkoper kunnen halen.

Heb trouwens ook het idee steeds vaker dat ze verpakt opnieuw verpakken in hooibaaltjes. Ik heb nu een paar pakjes die ik daar echt op verdenk.
Ik weet een boer die dat een paar jaar terug deed en ook toegaf.

Hier in de buurt zijn er wel die niets meer hebben, of wat ze hebben staan is al gereserveerd voor paardenhouders die niet alles kwijt kunnen qua opslag.
Die laatste hebben we dat nog nooit bij meegemaakt, dat hij niets meer heeft.


SARINO schreef:
kiki1976 schreef:
Las net op fb dat mensen al € 170 voor een grote baal (500kg) moesten betalen |(
Dit is echt gewoon ziekelijk misbruik maken van alles, wetende dat vele geen keuze meer hebben omdat het op veel plaatsen gewoon op is


Jeetje wat ziekelijk??....... doet Albert Heijn en de pomphouder ook ,is dat dan ook ziekelijk?

Ik heb het mijn hooiklanten niet doorberekend voor dit jaar maar geef ze in het voorjaar aan dat de prijs bij mij gaat stijgen(kosten zijn ook omhoog gegaan).Daar voel ik mij beter bij maar ik hoef niet van mijn balenhandel te leven.
De vraag is wel enorm dit jaar voor knappe balen.

Als je zo ver omhoog gaat in je prijzen vind ik dat echt ziekelijk misbruik maken ja. Zeker als degene al jaren het hooi bij je haalt.
Waar wij het kopen is het ook wat omhoog gegaan, in december al. 350/400 kg balen van € 40 naar € 50. Daar hoor je mij niet over.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:47

superpony schreef:
Het is hier nog niet op, maar de kwaliteit is om te huilen. Bij 5 geweest afgelopen periode, van 4 tot 5,50 betaald en het is gewoon echt niet goed.

Heb op jaarbasis ong 700/800 baaltjes nodig en die kan ik niet halen, uitladen of opslaan helaas. Wij halen ongeveer elke 2-3 weken 25-30 pakjes. Kunnen er wel meer kwijt, maar niet meer in de trailer kwijt en erin en eruit is wel pittig.

We gaan er wel over nadenken en dan evt met een heftruck huren kijken wat we volgend jaar kunnen doen.

Maar ik vind groot inkopen momenteel ook een risico. Had een adres en na maanden stopte ze met eten van dat hooi.
Nu dus 5 anderen geprobeerd en eerste test balen steeds mooi, maar partijtje dat we haalde zat toch veel zooi in, was stoffig of veel zuring. Heb er nu al iets van 10 liggen die me in de weg liggen.


Ik bedoel het niet naar hoor maar ik moest hier wel een beetje om gniffelen en bracht mij een beetje terug in te tijd. Tot een klein jaartje of 10 terug hooide we zelf. En moesten we dan in 1 x alle kleine baaltjes van de grond af tillen en omhoog een wagen op gooien. Om vervolgens van die wagen weer omhoog de zolder op te gooien etc. Dan had je het over hoeveelheden van minstens 10 x wat jij noemt in 1 keer. Wel met meer mensen misschien, maar ik denk ook maar 3/4 (en dan 1 op de trekker). En in temperatuur vaak hoger dan 30 graden. Liever nog pak ik alles uit en in de trailer dan weer zo hoge wagen op moeten gooien etc. Maar jouw opmerking bracht mij even terug in de tijd.

Nu kopen wij hooi. Maar zo te horen nog wel een beetje geluk met de prijzen. €5 voor een klein baaltje inclusief brengen. Nu komt het bij de buurman vandaan dus ver is het ook niet. Maar ik dacht dat het anders €4 euro voor een klein baaltje is. Moet zeggen dat het gewicht wel erg wisselt. 1ne keer een baaltje dat echt dik over de 20 kilo gaat en andere tikt hij de 15 kilo nog niet aan. Maar moet zeggen ik heb liever die lichte. Dat is wat groener dus rijker spul maar dat andere is inderdaad wat meer stof. Maar hooi kan toch nooit stofarm zijn? Het is een natuurproduct en staat inmiddels ook al een jaar opgeslagen, als het niet langer is (en men bezig is om nu al het ouwe op te maken)

Mijn leverancier had het er wel over dat hun grote opslaghal zo goed als leeg is op dit moment. Ze hebben zelf al ergens anders in gekocht om hun vaste klanten wel te kunnen blijven voorzien. Het is 2 zomers best wel droog geweest he.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:50

De marge die wij nu draaien op een baal zit rond de 30% denk ik, dan kom ik het ook nog brengen en wordt het op zijn plek gezet. Hooi worden wij niet rijk van helaas. Maar ook wij lopen tegen oplopende prijzen aan en veel slechte kwaliteit.

Ik hoop dit jaar meer direct van het land te kunnen kopen zodat het de prijs wat drukt en we weer naar beneden kunnen

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:59

Poekkie schreef:
En ook mengen hielp niet? Hier willen ze het groffe hooi alleen eten als ik er ook wat voordroog onder meng, zo’n 20% is al genoeg.

Heb hetzelfde probleem met mijn mesthoop als er een slecht pak is. Is echt miserie dan. Eventueel als bodembedekking gebruiken als het niet geschimmeld is, maar niet fijn natuurlijk.

Wat je zegt van stoffig herken ik wel. Het droge hooi bevat meer stof dan voorgaande jaren, zowel bij mij als bij als bij vrienden. Mijn kurkdroge voordrooghooi is wel nog altijd echt top.


Nee, mengen trappen ze niet in. Ze trekken echt alles los en overal uit en zoeken de goede sprietjes.

We hebben nu het hooi weer gegeven wat weg moest en dat eten ze nu eventjes weer wel. Zal wel 2, 3 baaltjes zijn en weer klaar, maar de oudste is 28 en als ze stoppen met eten, ga ik niet een week laten liggen of afwachten.
Ze worden ook echt narrig naar elkaar als ze het hooi niet eten, waar dit een enorm hecht stel is.


Daantj__ schreef:
superpony schreef:
Het is hier nog niet op, maar de kwaliteit is om te huilen. Bij 5 geweest afgelopen periode, van 4 tot 5,50 betaald en het is gewoon echt niet goed.

Heb op jaarbasis ong 700/800 baaltjes nodig en die kan ik niet halen, uitladen of opslaan helaas. Wij halen ongeveer elke 2-3 weken 25-30 pakjes. Kunnen er wel meer kwijt, maar niet meer in de trailer kwijt en erin en eruit is wel pittig.

We gaan er wel over nadenken en dan evt met een heftruck huren kijken wat we volgend jaar kunnen doen.

Maar ik vind groot inkopen momenteel ook een risico. Had een adres en na maanden stopte ze met eten van dat hooi.
Nu dus 5 anderen geprobeerd en eerste test balen steeds mooi, maar partijtje dat we haalde zat toch veel zooi in, was stoffig of veel zuring. Heb er nu al iets van 10 liggen die me in de weg liggen.


Ik bedoel het niet naar hoor maar ik moest hier wel een beetje om gniffelen en bracht mij een beetje terug in te tijd. Tot een klein jaartje of 10 terug hooide we zelf. En moesten we dan in 1 x alle kleine baaltjes van de grond af tillen en omhoog een wagen op gooien. Om vervolgens van die wagen weer omhoog de zolder op te gooien etc. Dan had je het over hoeveelheden van minstens 10 x wat jij noemt in 1 keer. Wel met meer mensen misschien, maar ik denk ook maar 3/4 (en dan 1 op de trekker). En in temperatuur vaak hoger dan 30 graden. Liever nog pak ik alles uit en in de trailer dan weer zo hoge wagen op moeten gooien etc. Maar jouw opmerking bracht mij even terug in de tijd.

Nu kopen wij hooi. Maar zo te horen nog wel een beetje geluk met de prijzen. €5 voor een klein baaltje inclusief brengen. Nu komt het bij de buurman vandaan dus ver is het ook niet. Maar ik dacht dat het anders €4 euro voor een klein baaltje is. Moet zeggen dat het gewicht wel erg wisselt. 1ne keer een baaltje dat echt dik over de 20 kilo gaat en andere tikt hij de 15 kilo nog niet aan. Maar moet zeggen ik heb liever die lichte. Dat is wat groener dus rijker spul maar dat andere is inderdaad wat meer stof. Maar hooi kan toch nooit stofarm zijn? Het is een natuurproduct en staat inmiddels ook al een jaar opgeslagen, als het niet langer is (en men bezig is om nu al het ouwe op te maken)

Mijn leverancier had het er wel over dat hun grote opslaghal zo goed als leeg is op dit moment. Ze hebben zelf al ergens anders in gekocht om hun vaste klanten wel te kunnen blijven voorzien. Het is 2 zomers best wel droog geweest he.


Ik snap je niet helemaal geloof ik?

Wij hebben gewoon geen grote opslag, dus dan is het er gewoon niet. Kan het niet in de lucht hangen. En ja, ik heb vroeger op pallets gestapeld, zeil erover etc, maar dat was dus niet nodig de laatste jaren als we elke 2 weken een trailer vullen.

En geloof me, ik kom uit het tijdperk van voor verpakt en heb honderden balen van land op de wagen gegooid en van de wagen in de hooischuur. Midden in de hitte, hemdje aan, overal hooi etc.
Omgereken hebben we tijdens schaarste in gulden tijd ook echt weleens meer betaald dan nu. Maar niet iedereen blijft jong en gezond.

Ik heb hier tijdens het hooien boeren gevraagd, maar niemand wilde 800 balen in 1 keer verkopen. Ze begonnen echt laat vorig jaar en hadden steeds max 300 baaltjes beschikbaar.
En wetende wat we nu weten, willen we ook niet met een grote partij blijven zitten.

Ik ken wel mensen die goede afspraken kunnen maken met boeren, maar die zijn echt met een vergroot glas te zoeken.

Hier wordt ook een en ander van land vol gelegd met zonnepanelen en dat scheelt echt honderden balen.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:27

superpony schreef:
Ik snap je niet helemaal geloof ik?

Wij hebben gewoon geen grote opslag, dus dan is het er gewoon niet. Kan het niet in de lucht hangen. En ja, ik heb vroeger op pallets gestapeld, zeil erover etc, maar dat was dus niet nodig de laatste jaren als we elke 2 weken een trailer vullen.

En geloof me, ik kom uit het tijdperk van voor verpakt en heb honderden balen van land op de wagen gegooid en van de wagen in de hooischuur. Midden in de hitte, hemdje aan, overal hooi etc.
Omgereken hebben we tijdens schaarste in gulden tijd ook echt weleens meer betaald dan nu. Maar niet iedereen blijft jong en gezond.

Ik heb hier tijdens het hooien boeren gevraagd, maar niemand wilde 800 balen in 1 keer verkopen. Ze begonnen echt laat vorig jaar en hadden steeds max 300 baaltjes beschikbaar.
En wetende wat we nu weten, willen we ook niet met een grote partij blijven zitten.

Ik ken wel mensen die goede afspraken kunnen maken met boeren, maar die zijn echt met een vergroot glas te zoeken.

Hier wordt ook een en ander van land vol gelegd met zonnepanelen en dat scheelt echt honderden balen.


Ik zei toch dat ik het niet naar bedoelde. Je opmerking dat je wel meer kon opslaan maar niet meer in de trailer paste en één lading al wel pittig was bracht mij gewoon terug in de tijd. En daar bedoel ik niks naars mee. Wij kopen nu ook ipv maken deels omdat het financieel als we alles erbij rekenen niet zoveel goedkoper meer is om zelf te doen met de afspraken die wij hebben liggen. En deels omdat het toch wel gemakkelijk is zoals het nu gaat, het wordt gebracht, kost minder tijd en we hoeven het zelf niet van het land te halen. Dus ik snap je opmerking wel dat het pittig is. Maar ik moest alleen even terug denken aan al die jaren dat dit voor ons 'normaal' was om een paar keer per jaar te doen.

Dat snap ik denk ik wel dat de meeste boeren niet in 1 x 800 balen willen verkopen. Vooral in het begin van het jaar zullen ze wat terughoudend zijn omdat ze niet weten hoeveel snee ze nog kunnen hooien. Ik denk dat er maar weinig Nederlandse boeren gaan hooien met in gedachten dat ze nu dik binnen zullen lopen. Ze zullen in eerste instantie voor zichzelf hooien. En alles wat extra is, is meer een 'bijproduct' doordat ze door de regelgeving haast verplicht worden veel grond te hebben. En ze die grond wel willen onderhouden, als een kleine bijverdienst zien. Maar hooien in NL is gewoon duur. Dus ze zullen er niet van kunnen leven. Het is niet voor niks dat de voerleveranciers die er wel van leven vaak alles uit het buitenland halen.

Ja ik ben ook superblij met mijn buurman. Maar dat is een band tussen onze families die al 50 jaar aanwezig is. Boeren onder elkaar die elkaar al jaren helpen. Hij doet dingen voor ons en wij (hebben nu alleen nog maar paarden) maar helpen hem weer. En we gunnen elkaar wat. Dat zie je inderdaad tegenwoordig niet veel meer. En ja niet alle partijen hooi zijn even mooi die ik krijg. Maar goed het is een natuurproduct en je bent afhankelijk van zoveel factoren waar je geen invloed op hebt. Dus dat accepteer ik dan ook maar gewoon. Hij doet zijn best en er zit heel veel goed hooi bij.

Tja die zonnepanelen leveren nu eenmaal meer op dan hooien.

theemutsjuh

Berichten: 14
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: AARLANDERVEEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:16

Ik heb batjes gehaald bij een lokale boer en bij een fouragehandel. De boer vroeg 5 euro voor wat kleinere baaltjes, kwaliteit is redelijk. Fouragehandel vroeg 7 euro voor stevige balen voor iets betere kwaliteit en zelf 8 voor kruiden hooi wat uit elkaar viel als je ernaar kijkt. Ik ga voor de laatste periode voor de lokale boer, dan weet ik zeker dat ik elke keer hetzelfde krijg en de paarden daaraan kunnen wennen tot de weide voldoende is gegroeid.

Hopelijk een beter hooi jaar komende zomer!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:31

Ik denk dat de meeste de kosten wel kennen en begrijpen. Maar het is de laatste paar jaar gewoon moeilijker om aan goed hooi te komen.

Een paar jaar geleden kwam je ergens en had je nog keus uit soorten. Dan konden we kiezen; graszaadhooi, weide hooi, dit jaar, vorig jaar en soms zelfs jaar daarvoor etc.

Wij zaten op de Veluwe voor ongeveer 5 euro per baaltje. Een kennis betaalde hier in het Noorden 3,50 en had veel mooier hooi voor dat geld.

Laatste jaar op de Veluwe werd alles al opgekocht door grotere stallen EN het buitenland. Onze hooiboer zei al; Ik kan alles verkopen naar Zweden voor 3x zoveel. Maar hij had meer belang bij zijn vaste klanten behouden en wilde die blijven voorzien, dus hadden we mazzel mee.

Er zijn hier wel die overal wat land hebben liggen en alleen maar hooi eraf halen voor de handel. Kreeg gister nog van een landbouw boer een adres voor goed en mooi hooi.
Als we daar nu komen, zal laatste naar zijn klanten gaan.

Dat 600-800 balen pj veel is, snapt iedereen. Maar je hebt ook geen enkele garantie dat de kwaliteit stabiel is. Als we nu 25-30 baaltjes halen is het al enorm verschillend vanaf 1 stapel en loods. Die adressen halen het inderdaad soms van andere plekken, maar ook nog uit Nederland.

Overigens snap ik de prijzen heel goed, maar de stijging is puur een kwestie van vraag een aanbod. Zijn dezelfde balen die er liggen en als er geen vraag zou zijn, voor minder weg zouden gaan, ongeacht de kosten.

kimmie261

Berichten: 19222
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:14


Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:11

Iemand een idee wat de kostprijs is van hooi op het veld ter plekke, in Frankrijk en Duitsland? Ik speel met het idee om een vracht te kopen...
Betaal nu 150 euro voor een grote baal
Laatst bijgewerkt door Foxy123 op 28-04-21 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt