Welk hooi zou je kiezen? 2 analyses.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Welk hooi zou je kiezen? 2 analyses.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 15:27

Ik ben benieuwd wat anderen zouden kiezen qua hooi. Ik heb keuze uit beide partijen.

Het hooi moet geschikt zijn voor de volgende 2:
- oudere Shetland pony, niet te dik, niet te mager, niet gevoelig voor HB. Staat matig in het werk dmv mennen en mee als handpony (5-9km), 1-2 x per week
- 8 jarige ruin, pssm2, erg gevoelig voor suikers, te hoog eiwit zorgt voor vocht vasthouden maar te weinig zorgt voor stijve en harde spieren, staat in het werk 3-4x per week (afwisselend longeren, bakwerk, buitenrijden 6-20km), is voor het mooie wat te dik

Hooi wordt onbeperkt aangeboden vanuit slowfeeders. Beide krijgen naast hooi elke dag vit E, aminozuren, grasmix of agrobs mash, oerbalans.

Nu de keuzes van hooi.

Tweede snede, wat fijner hooi, smakelijker:

Afbeelding

Eerste snede, vrij grof, minder smakelijk maar wordt wel gegeten:


Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Welk hooi zou je kiezen? 2 analyses.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:30

Die met de laagste waardes en de tekorten kan je per pony specifiek aanvullen met een slobber/vitaminebrok

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk hooi zou je kiezen? 2 analyses.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:41

Ik nam ze allebei en mengde ze zelf op naar wat ik denk dat nodig is per dag of week

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 16:00

Duhelo schreef:
Die met de laagste waardes en de tekorten kan je per pony specifiek aanvullen met een slobber/vitaminebrok


Dat was ook mijn gedachte inderdaad.


belle_boef schreef:
Ik nam ze allebei en mengde ze zelf op naar wat ik denk dat nodig is per dag of week


Dit is zeker een optie, maar vooral mijn rijpaard gaat dan behoorlijk lopen vissen en miepen als er na even alleen het arme hooi nog ligt. Ik weet dus niet of dit bij hem past.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk hooi zou je kiezen? 2 analyses.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:05

Is dat niet gewoon een kwestie van er aan moeten wennen.
Hier gaan ze vanzelf eten. Vooral als ik niet ik het zicht ben. Zodra ze mij zien lopen gaan ze uitermate hongerig doen terwijl ze gewoon eten hebben liggen.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:07

Ik voer graszaadhooi bij als ze te rijk hooi hebben, als het lekkere hooi op is dan beginnen ze vanzelf aan het minder lekkere. Dus je paard zal inderdaad eerst het lekkere hooi eten, dat is prima, maar als het op is dan zal hij toch aan het minder lekkere hooi beginnen.
Bij mij wordt het overigens niet gemengd, maar ik prop het gewoon in twee lagen in de slowfeeders, 2x per dag.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 18:27

belle_boef schreef:
Is dat niet gewoon een kwestie van er aan moeten wennen.
Hier gaan ze vanzelf eten. Vooral als ik niet ik het zicht ben. Zodra ze mij zien lopen gaan ze uitermate hongerig doen terwijl ze gewoon eten hebben liggen.



Hier heb je een punt, maar ik kom ook wel eens aan en dan wordt er echt te weinig gegeten als ik iets gemengd heb. Met een hele geschiedenis van maagzweren ben ik hier heel gevoelig voor en durf ik mogelijk minder risico's te nemen dan iemand anders :\ Ik zou dus het liefst niet mengen en 1 soort geven, en dan is de vraag, welke is het best passend. Mengen kan altijd nog indien nodig :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Welk hooi zou je kiezen? 2 analyses.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 18:32

Voor mijn oude pssm1 tinker absoluut hooi 1. Zachter, fijner daardoor makkelijker te eten en rijker. En heel erg lastig te krijgen voor mij destijds. Hooi twee zou hier teveel tekorten gaan opleveren. Vooral het lage eiwit en energiegehalte zou hij op stuk gaan.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik beiden gaan geven. Van het fijnere hooi zoveel als jij vindt dat ze mogen eten en het grovere voor het onbeperkte deel. Desnoods op twee verschillende plekken aanbieden. Is het fijne op kunnen ze doorhobbelen naar het grovere armere eten. Dan krijgen ze toch genoeg binnen waardoor de kans op maagzweer kleiner is maar staan ze ook niet onbeperkt op rijk hooi als dat ongewensd zou zijn,

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 18:35

Ik zou erg benieuwd zijn naar de exacte EWpa waarde van dat arme hooi. Ik heb er nu ervaring mee dat als die waarde enorm laag is het echt heel moeilijk kan zijn om je paard op gewicht te houden. Veel in onze kudde vielen enorm af en moesten flink bijgevoerd worden. Ik heb hem uiteindelijk moeten verhuizen omdat de kosten van de bijvoeding de pan uit rezen en hij ook duidelijk niet meer gezond stond. Denk dat de combinatie van het grove lastig verteerbare hooi en de kilo's voer hem gewoon ook enorme buikpijn gaven. Moraal van het verhaal: zomaar bij kunnen voeren bij lage waardes in hooi is dus niet altijd zomaar te doen..

Ik denk dat ik hier misschien ook zou gaan mengen in jouw geschetste situatie, gezien dat arme wel heel arm is en die andere waarschijnlijk net aan de rijke kant. Als ik zelf zou kiezen voor mijn paard vind ik de rijkere optie wel heel mooi. Gemiddeld in suiker en energie, maar ook hoog in eiwitten wat voor mijn paard een ideale verdeling is.

Anoniem

Re: Welk hooi zou je kiezen? 2 analyses.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 18:53

Oeh ik ben welbenieuwd waar je die 2e baal hooi vandaan hebt? Zou voor mijn spekkies ideaal zijn om ernaast te voeren..

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 18:54

Celebi, interessant wat je zegt. Mijn paard mag wel wat gewicht kwijt voor het mooie, zou het arme hooi dan mogelijk juist bijdragen aan wat afvallen, of wordt het dan een soort crash-dieet? Helaas weet ik de ewpa niet specifieker dan dit.


Aardig wat zouden dus toch mengen.. ik ga dat eens overwegen. Wil eigenlijk dat gedoe niet, vooral de stress voor mezelf niet of ze dan wel voldoende eten, maar ik hou het zeker als optie.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 19:33

Heb je de optie om het mengen bijvoorbeeld voor een week te proberen? Want dat lijkt me ideaal. Ik meng ook een rijke soort met graszaadhooi. Het rijke hooi meng ik met graszaad in slowfeeders met kleinere mazen en ik geef nog extra graszaadhooi in netten met grote mazen en los in een bak. Daardoor wordt het eten makkelijker en gaan ze toch graszaadhooi eten. Of eigenlijk in de volgorde: rijk hooi in slowfeeders —> graszaadhooi in bak —> graszaadhooi in grote maas. En als er dan niks meer makkelijk gaat, knabbelen ze wat graszaadhooi uit de slowfeeders. Zo voer ik onbeperkt, maar wel onder controle zeg maar.

Stel je kunt niet mengen, zou ik voor onbeperkt optie 2 gaan icm een balancer en specifiek bijvoeren. Met name in de eiwitten en dan energie en/of vetten (EWpa) bij arbeid of afvallen. Als je dat gericht doet met geconcentreerd voer, hoef je daar niet veel van te geven.
Dan zou je zekfs nog kunnen overwegen om een grotere partij optie 2 te kopen en een paar baaltjes van optie 1. Dan zit je daar niet aan vast en heb je optie 2 vast in huis. Gaat het mengen wel, kun je meer optie 1 bijkopen.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 14-09-23 19:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 19:34

ik houd mij wel aanbevolen voor de partij die overblijft :D

Hier hard op zoek naar zulk hooi.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 19:36

Van optie 1? Ja dat vergat ik te vragen: waar is dat te vinden :D

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 19:45

Daihyo schreef:
Heb je de optie om het mengen bijvoorbeeld voor een week te proberen? Want dat lijkt me ideaal. Ik meng ook een rijke soort met graszaadhooi. Het rijke hooi meng ik met graszaad in slowfeeders met kleinere mazen en ik geef nog extra graszaadhooi in netten met grote mazen en los in een bak. Daardoor wordt het eten makkelijker en gaan ze toch graszaadhooi eten. Of eigenlijk in de volgorde: rijk hooi in slowfeeders —> graszaadhooi in bak —> graszaadhooi in grote maas. En als er dan niks meer makkelijk gaat, knabbelen ze wat graszaadhooi uit de slowfeeders. Zo voee ik onbeperkt, maar wel onder controle zeg maar.

Stel je kunt niet mengen, zou ik voor onbeperkt optie 2 gaan icm een balancer en specifiek bijvoeren. Met name in de eiwitten en dan energie en/of vetten (EWpa) bij arbeid of afvallen. Als je dat gericht doet met geconcentreerd voer, hoef je daar niet veel van te geven.
Dan zou je zekfs nog kunnen overwegen om een grotere partij optie 2 te kopen en een paar baaltjes van optie 1. Dan zit je daar niet aan vast en heb je optie 2 vast in huis. Gaat het mengen wel, kun je meer optie 1 bijkopen.



Ik heb alle opties open, want sta eigen beheer en dit is mijn vaste levelancier. Dus iets 'achter de hand houden' kan altijd. Ik heb ook verschillende slowfeeders, zowel 4X4 als 3X3 en los kan natuurlijk ook nog. Ze staan nu op het schrale hooi uit 4x4 en dat lijkt goed te gaan maar is pas eerste week.


Ik denk dat ik toch eerst op alleen arme hooi zet met specifieke bijvoeding. En zodra ze teveel afvallen wat hooibaaltjes bijhaal van optie 1.


Volgens mij zegt vrijwel niemand alleen optie 1 te voeren, toch? Of wel?

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 19:52

Het enige waarom ik zou zeggen dat het rijke hooi misschien te rijk is voor jouw situatie is omdat je vertelt dat teveel eiwitten niet handig is. Anders had ik dat ruwvoer gekozen denk ik. Die lijkt het beste in balans qua bouwstoffen.

Toen ik mijn EWpa berekening ging maken volgens het veevoeder boekje wat gebruikt wordt bij de huidige studies kwam ik op dagelijks energietekort.. Berekend op lichte arbeid, hooguit kort even longeren op een dag, moest ik volgens die waarde zo'n 3,5 kilo sportbrok voeren om het energielevel gebalanceerd te krijgen. Daar schrok ik wel van. Uiteraard zit er nog veel meer in sportbrok wat echt niet nodig zou zijn, maar dit was puur qua energielevel/EWpa berekend. En dat was dus voor een pony van +-400 kilo ideaal gewicht. Toen begon ik me wel achter mijn oren te krabben of dat bijvoeren van Fibrebeet en Muesli en sojaschroot en olie wel nut hadden..

Maar goed het is echt afhankelijk per type hooi en een iets specifiekere meting helpt daarbij. Nu staat het op zn laagst gescoord op eiwitten en energie bijvoorbeeld, maar hoe laat het echt is weet je nog niet..

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welk hooi zou je kiezen? 2 analyses.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 20:50

Eens met Celebi. Behalve dat je niet meteen naar sportbrok hoeft te grijpen als er tekorten zijn :D
Maar inderdaad: optie 1 niet vanwege de gevoeligheid voor eiwitten. Anders was dat prima. Bij optie 2 moet je bijvoeren.

Ik merkte bijvoorbeeld op alleen graszaadhooi dat ze continu aan het eten waren. Er zat geen stop op. Ik voerde toen ook bij. Met mengen voer ik nog steeds bij, maar ik zie nu dat ze veel meer pauzes nemen. Meer eiwitten vult sneller en een sneller verzadigd gevoel zorgt dat ze stoppen met eten.

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 21:08

Ik vind het toch altijd weer een hele puzzel.

Vorig jaar had ik eerste snede laag in suiker en eiwit.
Mijn inmiddels 16 jarige altijd te dikke tinker werd te dun. Ook in de spieren. Ondanks het gras. En heb eiwit bijgevoerd.

Mijn merrie ging ineens gras schrokken en werd te dik.

Dit jaar is eerste snede hoog in suiker en eiwit. Maar ook mooi van structuur.

2e snede is laag in suiker en eiwit. Maar ook dunner gras.

Kreeg nu toch de aanbeveling het 1e snede gras te voeren ondanks de hoge suiker.
Maar meer eiwit en structuur is eerder vol. Dus onder de streep minder binnen.

Zou dat kloppen?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 21:13

Ben je er zelf dagelijks en loop je er dan ook een uurtje rond oid? Want dan zou je ook nog een soort snoepuur kunnen houden en in die tijd het rijkere hooi geven.
Eventuele tekorten die er dan nog zijn kun je opvullen met specifiek afgestemd bijvoeren. En je kunt onbeperkt van het armere hooi voeren zonder dat ze gaan miepen voor het lekkerdere.

DuoPenotti, dat is volgens mij wel een goede redenering.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 21:15

Ik had sws zelf de rijkere optie gepakt. Maar met je verhaal van jou paarden, maakt dat een iets minder veilige keuze.

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 21:17

Dat snack uurtje tijdens bijvoorbeeld Mesten voor ts vind ik ook wel een goed idee :j

En bedankt.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 21:21

Wij hadden afgelopen winter zulk hoog in eiwit hooi voor erbij, voor het oude paard en 2 anderen kregen regelmatig een pluk als extra. De rest niet. Het was wel zo lekker dat mijn Haf die het niet mocht haar uiterste best deed om erbij te komen, terwijl ze gewoon eigen hooi had. Snoephooi, niet zomaar voor onbeperkt…

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 21:22

Als je het tweede hooi neemt, zal je sowieso eiwitten moeten aanvullen. Sowieso moeten ze van het tweede hooi al meer eten om voldoende binnen te krijgen, dus als ze evenveel kosten is het magere hooi kostprijstechnisch minst interessant. Als het paarden zijn die niet extreem veel eten ondanks onbeperkt, denk ik dat de eerste optie de beste is omdat ze daarmee al bijna alles binnen krijgen, met het tweede hebben ze van bijna alles tekort.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 21:32

Daihyo schreef:
Eens met Celebi. Behalve dat je niet meteen naar sportbrok hoeft te grijpen als er tekorten zijn :D
Maar inderdaad: optie 1 niet vanwege de gevoeligheid voor eiwitten. Anders was dat prima. Bij optie 2 moet je bijvoeren.

Ik merkte bijvoorbeeld op alleen graszaadhooi dat ze continu aan het eten waren. Er zat geen stop op. Ik voerde toen ook bij. Met mengen voer ik nog steeds bij, maar ik zie nu dat ze veel meer pauzes nemen. Meer eiwitten vult sneller en een sneller verzadigd gevoel zorgt dat ze stoppen met eten.


Oh met dat dikgedrukte ben ik het ook eens hoor! Het was meer dat ik qua energie zocht naar het meest rijke krachtvoer om de vergelijking te maken. Dat was een premium sportbrok met hele hoge EWpa per kilo waarde. Maar daarvan moest ik dus al 3,5 kilo voeren. Laat staan met ander krachtvoer.. Vandaar mijn vergelijking. Maar goed dat je dit aanstipt, want dat was inderdaad niet heel duidelijk beschreven! :j

Ik heb inderdaad ook het idee dat ze met dat graszaadhooi veeeel meer aten dat theoretisch nodig was. Die hele buik zat volgens mij vol met grof ruw hooi waar amper wat inzat en dan ging er ook nog een hele lading bijvoeding bij. Dat mijn paard op een gegeven moment moordneigingen kreeg als ik naar zijn buik keek snap ik achteraf wel. Voor andere paarden zal het wellicht prima werken, maar met alles wat ik de afgelopen tijd heb geleerd vind ik zelf dat hele arme grove hooi niet echt geschikte voeding voor een paard, in ieder geval niet als enig type ruwvoer. Gemengd met zachter en rijker ruwvoer is het wel ideaal voor de paarden die wat sneller dik worden zodat ze toch onbeperkt kunnen staan. Hetzelfde als dat sommige mensen stro bijvoeren, alleen dan een soort tussenweg weer misschien.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 22:09

De tweede. Te rijk hooi daar kun je niets aan veranderen. Gevoelige paarden kunnen slecht tegen te rijk hooi, en aanvullen met wat rijkere voeding/hooi is makkelijker dan eruit halen.