De geur van paardenmest?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

De geur van paardenmest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 23:16

Een beetje een rare vraag misschien, maar ik heb dus een vraag over de geur van paardenmest en wat dat zegt over de gezondheid en voeding...

Het zit zo: de stalhouder vindt dat de mest van mijn paard erg stinkt. Ik vind het zelf wel meevallen, poep ruikt nu eenmaal niet zo lekker. Volgens haar ligt de stinkende mest aan het soort voeding en nu wil ze eigenlijk dat ik ander voer ga geven.

Daar ben ik zelf niet zo happig op, want mijn paard (eczemer) doet het goed op de Vitalbix Active. Daarvan krijgt ze 2x per dag een halve kilo. Daarnaast 4x per dag hooi van zeer goede kwaliteit. In de winter komen ze niet op het gras.

Afgelopen zomer hadden we veel last van vliegen, vooral in de stal van mijn paard leken ze zich te verzamelen. Volgens de stalhouder vanwege de stinkende mest.

De mest van mijn paard is altijd wat aan de zachte kant, zeker geen diarree maar ook geen ronde vijgen. De laatste keer dat ze dat had, had ze bijna een verstoppingskoliek. Ik ken haar al haar hele leven, en haar mest is eigenlijk altijd zo geweest. Ook bij verschillend voer. Ze reageert sterk op hooi/voordroog van slechte kwaliteit en krijgt dan gelijk zeer slappe mest. 's Winters kreeg ze ook vaak slappe mest, maar dat is sinds ik Vitalbix Active voer verdwenen.

Nu is mijn vraag of jullie ervaring hebben met stinkende mest? Moet ik toch ander voer gaan geven? En waar moet ik dan naar kijken? Of is er iets met haar gezondheid? Ze is een heel vrolijk paard, en afgezien van haar eczeem mankeert ze eigenlijk nooit wat. Ik zoek eigenlijk gewoon wat meer informatie over het onderwerp...

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Re: De geur van paardenmest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:19

Lijkt me sterk dat dit door de Vitalbix komt. Heb dit zelf ook een poos gevoerd, niet gemerkt dat de mest erger stonk of meer vliegen aantrok.

Voer je nog andere supplementen bij?

Weet wel van een paard dat dagelijks banaan kreeg, er meer vliegen op de mest kwamen omdat dit zoeter rook.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:24

Wat grappig dat ik dit topic tegenkom, ik had het zelf kunnen schrijven.

Ik heb twee paarden, waarvan de oudste (vind ik) normaal ruikende mest heeft. Fris ruikt het niet uiteraard, maar gewoon zoals paardenmest hoort te ruiken.
Mijn andere, jongste, paard daarentegen heeft echt stinkende mest. Ik kocht hem 1,5 jaar geleden, het was toen al zo en is nu nog altijd zo. Ondanks dat ze (grotendeels) hetzelfde eten krijgen. In ieder geval toch hetzelfde hooi en gras.

Heb me net als jou al afgevraagd wat hiervan de oorzaak kan zijn maar heb het nooit laten onderzoeken. Ik ga er maar vanuit dat het gewoon een andere spijsvertering is. De jongste is ook erg gevoelig aan veranderingen in zijn voeding, dus dat zal er wel iets mee te maken hebben.

mala26

Berichten: 4998
Geregistreerd: 05-02-13

Re: De geur van paardenmest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:31

Grappig ik heb het precies andersom. Die van mij had stink en grote olifanten hopen mest en nu met de vitalbix active niet meer. Dus denk niet dat het aan de vitalbix ligt.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: De geur van paardenmest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 00:42

Het kan eventueel zijn dat je paard niet lekker reageert op de luzerne in de vitalbix. Daar kunnen niet alle paarden even goed tegen.

Je voert daarnaast niks geks, dus verder kan ik niets bedenken..

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: De geur van paardenmest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:07

Het kan ook zijn dat de darmflora van je paard uit balans is, waardoor de mest stinkt. Omdat je paard ook andere tekenen heeft van een verstoorde darmflora zou je daar op kunnen focussen. Je zou een belafspraak of mail kunnen sturen naar purehorse, zij hebben veel ervaring met het herstellen van de darmbalans.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:15

2x een halve kilo,
denk niet dat dat zo veel invloed heeft, al zou je dan als je paard verder alleen hooi krijgt misschien wel een tekort kunnen krijgen van bepaalde mineralen omdat je dan net te weinig geeft.

maar jouw paard heeft misschien wel een wat andere vertering, daardoor is de mest niet helemaal mooi en kan dat gaan ruiken.
nou weet ik dat bij mensen het meer kan ruiken door ontsteking, dus wie weet heeft jouw dier daar last van.
mijn merrie haar mest gaat echt ontiegelijk slecht ruiken als ze wat nattere voordroog eet.
dan heb je echt een vieze zwavelgeur
die heeft dan ook dunne mest.
zodra ze droog hooi eet is het weer over.

maar ik zou me zeker niet onder druk laten zetten door een stalhouder die vind dat jij ander voer moet geven,dat beslis j́ij nog altijd zelf

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: De geur van paardenmest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:21

Hier is het het paard van de stalhouder die in vergelijk met de andere paarden stinkende mest heeft. Ook vaak slap en geen mooie ballen.

Bij het paard maakt het echt niet uit welk krachtvoer/vitaminebrok ze erbij krijgt.
Ze hebben dr ook al heel wat aan gedaan en geprobeerd maar tot nu toe doet het paard het erg goed op de Algae Vitalis. Mest is vaster en stinkt minder heftig

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:11

_Nelleke_ schreef:
Het kan ook zijn dat de darmflora van je paard uit balans is, waardoor de mest stinkt. Omdat je paard ook andere tekenen heeft van een verstoorde darmflora zou je daar op kunnen focussen. Je zou een belafspraak of mail kunnen sturen naar purehorse, zij hebben veel ervaring met het herstellen van de darmbalans.


Dit denk ik ook wel. Mijn shetlander heeft eens een 6 weken op antibiotica gestaan en toen ging zijn mest ook enorm stinken. Een aantal weken na het stoppen van de AB ging dit weer terug naar normaal. Aan zijn voeding was in de tussentijd niks veranderd.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: De geur van paardenmest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:23

Zou ook eerder aan verstoorde darmflora denken dan aan het voer