Voer spijsvertering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Voer spijsvertering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 18:25

Met welk voer zien jullie nu écht verschil bij je paard met een verstoorde spijsvertering?

Wij hebben een paardje die snel last heeft van mestwater en regelmatig zijn staart opheft (ik hoor nooit scheetjes, maar als ik er echt met mijn oor ga bijhangen hoor ik wel lucht ontsnappen). Teveel gasaanmaak? Sowieso heel gevoelige maag en darmen.

Ik ben beniewd of er eigenaars zijn die mooie resultaten met een bepaald soort voer hebben. Ik lees veel over gastro+ van havens en fiber force van cavalor. Op zich te overwegen als het resultaat er naar is, maar ik stel me wat vragen bij sommige ingredienten die me eerder ballast lijken.
Pluspunten als het ontzettend smakelijk is.

Darmbalans werkte maar tijdelijk en bietenpulp werkt in de tegenovergestelde richting.

(Dierenarts is op de hoogte en komt nog met een supplement tegen mestwater. Ik ben vooral heel erg beniewd naar succesverhalen met een bepaald voer zodat ik hem hier verder in kan ondersteunen en hopelijk blijvend hiervanaf kan helpen).

Laten weten waar jouw paard een moord voor doet is ook altijd fijn. Hij lust zoooo weinig, dus ik zou al blij zijn als hij het opeet
Laatst bijgewerkt door BillyYasmine op 27-03-21 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Voer spijsvertering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 18:35

De belangrijkste verandering die ik bij mijn ruin doorvoerde: hooi voeren ipv voordroog. Dat heeft voor hem de grootste oorzaak van het mestwater weggenomen.
Hij heeft er nu nog af en toe (maar wel voorspelbaar) last van:
- overgang naar de wei
- eten van iets nieuws (bijv. vallende blaadjes); als hij dit regelmatiger eet (bijv dagelijks), went hij eraan en gaat het weer goed
- stresssituaties

Ik heb verschillende supplementen uitgeprobeerd, tot nu toe werkt YeaSacc het beste.
Qua krachtvoer krijgt hij een vitaminebrokje, lijnzaad en een handje muesli (voor het idee).

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 18:50

Hilary schreef:
De belangrijkste verandering die ik bij mijn ruin doorvoerde: hooi voeren ipv voordroog. Dat heeft voor hem de grootste oorzaak van het mestwater weggenomen.
Hij heeft er nu nog af en toe (maar wel voorspelbaar) last van:
- overgang naar de wei
- eten van iets nieuws (bijv. vallende blaadjes); als hij dit regelmatiger eet (bijv dagelijks), went hij eraan en gaat het weer goed
- stresssituaties

Ik heb verschillende supplementen uitgeprobeerd, tot nu toe werkt YeaSacc het beste.
Qua krachtvoer krijgt hij een vitaminebrokje, lijnzaad en een handje muesli (voor het idee).


Wij zijn inderdaad nu je het zegt wel net overgeschakeld van heel slecht hooi (lokaal bemest boertje) naar top duits kruidenhooi (venhorst) sinds donderdag. Misschien dat het daarmee na verloop van tijd wel beter gaat, maar hij is sowieso wel heel gevoelig.

Darmbalans, audevard yea sacc en optima forma geeft maar tijdelijk resultaat, vandaar dat ik een voer zoek voor dagelijks (en liefst in muesli vorm voor de structuur, ben niet zo fan van enkel samengeperste brok voeren). Momenteel is het een klein handje fibra voor het smakelijke/voor de structuur gemengd met vitalbix.
Welke muesli geef jij? Geeft het lijnzaad veel verschil dan?

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Voer spijsvertering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 18:58

Ik denk dat het sowieso even zoeken is naar wat werkt voor jouw paard, mijn merrie had nattige mest op de pavo vital, ook met droog hooi, en nu op oerbalans niets aan de hand, tussendoor nog vital opgemaakt en toen was t weer natter, terwijl er voorderest niets veranderd was, lag dus echt daaraan. Voer t in principe samen met de healthy fibre mix van equifirst om mn supplement door te mengen en dat ze iets langer erop kauwt, ongeveer een derde voerschep per dag, maar zo zal elk paard anders reageren op bepaalde vitaminebrokken. Equilin vind ik zelf mooi concept maar eet ze niet, metazoa probeert ze niet eens, vital vindt ze lekker maar werd ze druk op en dus dunnige mest, oerbalans gaat wel goed, zelf vitalbix nooit geprobeerd maar nu dus ook niet van plan te veranderen aangezien ze t goed doet. Is even wat uitproberen maar blijf gewoon goed naar je paard kijken

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 18:59

Bij een paard op stal werkt inderdaad hooi ipv heel droge kuil erg goed tegen mestwater en natte achterbenen. Een ander paard op dezelfde stal heeft het daarintegen van alle soorten hooi en voordroog maar bij hem verdwijnt het zodra hij het gras op gaat. en komt het weer terug als het gras op is aan het eind van het seizoen. Blijkbaar verschilt ook dit weer per paard.

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 19:01

Ik geef nu een tijdje fiberforce aan mijn paarden en ben er wel tevreden over. Eentje had af en toe last van slappe mest, maar sinds ik dit geef niet meer gehad. Mijn andere is heel gevoelig op de darmen en daarbij had ik niet echt het idee dat de fiberforce heel veel verschil gaf. Als die dan diarree of mestwater heeft krijgt die een kuur psylliumzaad, dat is eigenlijk het enige wat de mest weer stevig maakt.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 19:05

Bonpard Colon 8 weken icm darm regulator van Marstall en inderdaad over op Kruidenhooi ipv voordroog heeft hier mijn paarden goed geholpen. Ik heb zelfs een foto gemaakt van hun mest en naar een vriendin gestuurd zo blij ben ik met hun mest haha :+
Ook gewoon continu nette mest. Zelfs bij stress.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 19:13

BillyYasmine schreef:
Wij zijn inderdaad nu je het zegt wel net overgeschakeld van heel slecht hooi (lokaal bemest boertje) naar top duits kruidenhooi (venhorst) sinds donderdag. Misschien dat het daarmee na verloop van tijd wel beter gaat, maar hij is sowieso wel heel gevoelig.

Darmbalans, audevard yea sacc en optima forma geeft maar tijdelijk resultaat, vandaar dat ik een voer zoek voor dagelijks (en liefst in muesli vorm voor de structuur, ben niet zo fan van enkel samengeperste brok voeren). Momenteel is het een klein handje fibra voor het smakelijke/voor de structuur gemengd met vitalbix.
Welke muesli geef jij? Geeft het lijnzaad veel verschil dan?

Lijnzaad is meer voor erbij / aanvullen dan specifiek voor de darmen. Het handje muesli wat ie krijgt is Cavalor Strucomix Original. Kwam bij onze holistisch arts goed uit de test bij dit paard.
Verder gaven alle middelen die ik probeerde wel wat resultaat, maar was het voeren van hooi zorgde voor de grootste verbeterslag. Nu kan ik de yeasacc inzetten als hij het gras op gaat, of als hij in de herfst lekkere blaadjes staat te snoepen. Het is nu dus meer een hulpmiddel geworden dan een constant lapmiddel.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 19:16

Misschien kan je even afwachten wat het nieuwe hooi doet zonder meteen supplementen te geven?
Ik lees dat er net overgeschakeld is van heel slecht hooi. Lijkt me voor de hand liggend dat dit wel eens het probleem zou kunnen zijn.

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 19:43

Pandora2 schreef:
Misschien kan je even afwachten wat het nieuwe hooi doet zonder meteen supplementen te geven?
Ik lees dat er net overgeschakeld is van heel slecht hooi. Lijkt me voor de hand liggend dat dit wel eens het probleem zou kunnen zijn.


Dat ga ik inderdaad maar eens doen dan. Hopelijk is het daarmee opgelost! :D

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 19:46

Lijkt mij geen slecht idee en spaart ook een beetje geld uit ondertussen :P
Duurt even voor de darmflora weer hersteld is.

Ik bedenk mij nog dat er ook wel paarden zijn die wat mestwater krijgen van bietenpulp, maar weet niet of je dit voert.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 27-03-21 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Voer spijsvertering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 19:52

Staat je paard veel in de paddock of op een korte wei? Wat je beschrijft kan ook komen door teveel zand in de darmen.

Ik weet niet of je het wel eens doet, maar een keer een psylliumkuur geven kan nooit kwaad. Psylliumvezels werken ook goed voor de darmflora

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 20:14

Pandora2 schreef:
Lijkt mij geen slecht idee en spaart ook een beetje geld uit ondertussen :P
Duurt even voor de darmflora weer hersteld is.

Ik bedenk mij nog dat er ook wel paarden zijn die wat mestwater krijgen van bietenpulp, maar weet niet of je dit voert.


Bietenpulp gaf ik eerst voor hun psylliumkuur, maar omdat het dat inderdaad alleen maar erger maakte ga ik het volgende maand met een slobbertje proberen :)

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 20:16

Kidde schreef:
Staat je paard veel in de paddock of op een korte wei? Wat je beschrijft kan ook komen door teveel zand in de darmen.

Ik weet niet of je het wel eens doet, maar een keer een psylliumkuur geven kan nooit kwaad. Psylliumvezels werken ook goed voor de darmflora


In januari heeft de andere zandkoliek gehad, dus hier gaat netjes om de 4 weken psylliumzaad in :) voordien gebruikte ik psylliumpellets, maar achteraf bekeken zat er veel te weinig psyllium in. Nu gebruik ik enkel het zaad en geen last meer van gehad. De pony met het mestwater heeft ook nooit last gehad van zand (wel van gas vorig jaar).

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 20:18

ik zie dat bij mijn merrie optiform van Mijten toch wel wat doet.
zij reageerd heel snel op wat nattere voordroog met dunne mest en sinds ik dagelijks een 300 gram door haar slobber meng is haar mest wel veel mooier.
dus dat zou je ook nog kunnen proberen.

https://www.mijten.be/nl-nl/opti-form-vp%20015%2015

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Voer spijsvertering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 20:34

Je hebt van cavalor nu ook fiberforce gastro!

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 20:41

ellepel schreef:
ik zie dat bij mijn merrie optiform van Mijten toch wel wat doet.
zij reageerd heel snel op wat nattere voordroog met dunne mest en sinds ik dagelijks een 300 gram door haar slobber meng is haar mest wel veel mooier.
dus dat zou je ook nog kunnen proberen.

https://www.mijten.be/nl-nl/opti-form-vp%20015%2015


Die had ik inderdaad ookal eens zien passeren, was ik helemaal vergeten! Kan ik altijd eens proberen als het niet betert, bedankt voor de tip!

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Voer spijsvertering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 20:46

Onverpakt hooi en geen granen. Dus ook kritisch zijn op de ingrediënten van je krachtvoer en niet in de mooie verhalen van de leverancier trappen.

Nu je droge hooi de tijd geven. Kan paar maanden duren.

xxx88
Berichten: 328
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Voer spijsvertering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:28

Zemelen werkt ook goed tegen mestwater en niet duur (nog geen €10 voor 25kg).
Het proberen waard.

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 21:57

xxx88 schreef:
Zemelen werkt ook goed tegen mestwater en niet duur (nog geen €10 voor 25kg).
Het proberen waard.


Daar heb ik geen ervaring mee. Is dat droog te geven of als een slobber met water?

xxx88
Berichten: 328
Geregistreerd: 16-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 22:12

BillyYasmine schreef:
xxx88 schreef:
Zemelen werkt ook goed tegen mestwater en niet duur (nog geen €10 voor 25kg).
Het proberen waard.


Daar heb ik geen ervaring mee. Is dat droog te geven of als een slobber met water?


Ik maak het nat (anders vind ik het wat droog/stoffig) maar ik vermoed dat ze het droog ook eten.
Maar je kan het ook mengen met slobber, bietenpulp,...

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Voer spijsvertering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:02

Optiform van Mijten. Mijn paard is geopereerd aan koliek en heeft snel teveel gas. Dit maakt echt een wezenlijk verschil voor hem. Hij krijgt drie keer per dag twee handjes met zijn voer mee. Hij is 1.85 en ik moet zeggen ik heb heel stabiel Duits kruidenhooi

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Voer spijsvertering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:05

Mijn pony is ontzettend gevoelig voor suiker en zetmeel (granen). Sinds ik graanvrij ben gaan voeren en een zo laag mogelijk suiker + zetmeel gehalte is haar mest heel erg verbeterd.

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 08:36

Chesss schreef:
Optiform van Mijten. Mijn paard is geopereerd aan koliek en heeft snel teveel gas. Dit maakt echt een wezenlijk verschil voor hem. Hij krijgt drie keer per dag twee handjes met zijn voer mee. Hij is 1.85 en ik moet zeggen ik heb heel stabiel Duits kruidenhooi


Wij hebben sinds donderdag ook het duits kruidenhooi van Venhorst. Super mooie kwaliteit en alles hetzelfde. Een groot verschil met wat we voordien hadden. Kost me een fortuin (220 voor 21 kleine baaltjes ipv 75 voor 25), maar je moet wel als er in de buurt niets kwaliteitsvol te vinden is.

Ik ga maar eens proberen de fibra te vervangen voor optiform. Veeeel lager in zetmeel en zou dus beter zijn, ik lees dat het ook echt speciaal voor diarree/mestwater kan helpen. Het is echt een viesneus en ik zie dat de melasse eruit is... Dus ik hoop dat hij het wel even lekker vind! Volgens mij geraak ik deze voormiddag nog bij mijn voerhandel.

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 08:38

Minoes schreef:
Mijn pony is ontzettend gevoelig voor suiker en zetmeel (granen). Sinds ik graanvrij ben gaan voeren en een zo laag mogelijk suiker + zetmeel gehalte is haar mest heel erg verbeterd.


Ik voer hem al 2 jaar graanvrij, suikerarm en zetmeelarm. Altijd heel goed gegaan, sinds oktober (sinds hij dus Prascend krijgt) is het echt een kieskeur geworden. Enkel fibra (en dingen zoals wortel, brocolli en kruiden) lust hij écht nog graag. Maar veel zetmeel in die fibra natuurlijk, die krijgt hij nu sinds een weekje, maar het mestwater is wel al langer aan de gang dus dat zou daar niet aan mogen liggen. Gezond is anders natuurlijk, dus we gaan de optiform eens proberen. Ben beniewd wat hij ervan gaat vinden!