Paard Explosief door luzerne?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Paard Explosief door luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 18:41

Ik rij een 6 jarige merrie. Afgelopen maanden, kan ze soms erg explosief reageren. Dit uit zich dan in bokken/steigeren. Er is tijdens het rijden geen aanleiding waarop ze explodeert. Zo ben je lekker aan het rijden en zo gaat ze met haar voetjes van de vloer. Tijdens een wandeling aan de hand, vertoond ze het zelfde gedrag.

Zadel is recent nagekeken en hoefsmid komt regelmatig. tandarts is 3 weken terug geweest, en op zijn advies een ander (beter passend) bit aangeschaft wat een groot verschil gaf in de aanleuning in positieve zin.

Op advies van m'n instructeur haar voer aangepast naar suiker en zetmeel arm. Tevens gestopt het de Hartog luzerne i.v.m de melasse. Dit scheelde wel iets. Echter rond om haar hengstigheid bleef ze erg prikkelbaar. Nu rij ik al enige tijd niet als ze hengstig is. En sinds dien geen enkele keer meer last gehad van explosies.

Echter ben ik sinds ruim een week weer luzerne gaan voeren, maar nu die van Vitalbix. Hengstigheid is nu geen spraken van. Ze is vorige week gescant, i.v.m laten dekken.
De afgelopen dagen is ze weer erg prikkelbaar en Explosief. Wat zich weer uit in, bokken/steigeren vanuit het niets. Ook aan de hand wandelen is onmogelijk door dit gedrag. In de paddock en omgang is ze ook erg vervelend en opdringerig. Terwijl het normaal een enorme lieve knuffel is.

Het gedrag lijkt dus weg geweest te zijn toen ik stopte met de Hartog luzerne.
En lijkt nu weer terug te zijn, nu ik zinds een de luzerne van Vitalbix voer.
Lijkt er dus sterk op dat er een verband is tussen haar gedrag en de luzerne.
Tevens had ze de hele winter mok wat erg hardnekkig was. En na het stoppen met de hartog luzerne was het binnen 2 weken helemaal weg.

Meer mensen waarbij de paarden gedragsmatig lijken te reageren op Luzerne, of zich herkennen in dit verhaal?

Hebben jullie tips voor voer zonder luzerne en laag in suiker en zetmeel?
Ze krijgt nu Dieetmix van Subli. Maar daar zit ook luzerne in. Ik wil het liefst geheel luzerne vrij gaan voeren.
Laatst bijgewerkt door flappie2 op 29-03-21 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Paard Explosief door luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:56

Vitalbix heeft in het assortiment een nieuwe ruwvoermix, volgens hun standaard qua melasse/zetmeel maar zonder lucerne: Fiber-Mix.
Die van mij vindt het héérlijk en doet het er heel goed op.

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard Explosief door luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:38

Onze snel hoefbevangen pony werd erg mager. Advies was luzerne naturel om bij te komen. Pony (had IR en Cushing) werd meteen ernstig hoefbevangen.

Ik ken echt niet alle effecten, maar pas ermee op

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Paard Explosief door luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:03

Ik voer ook geen luzerne maar wel grasmix waar hij het goed op doet.

Renss

Berichten: 174
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Fryslan

Re: Paard Explosief door luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:14

Mijn paard lijkt ook echt niet goed tegen lucerne te kunnen. Hij wordt heel onrustig en schrikkerig, kan niet meer normaal op de poetsplaats staan. Zelfs kleine hoeveelheden, in snack vorm, krijgt hij al gedragsverandering van.
Waarom? Geen idee. Ben benieuwd of er hier iemand is die er meer over weet.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:15

Sommige paarden kunnen irritaties aan de maagwand of maagzweren krijgen omdat Luzerne best scherp is, dat kan ook prikkelbaarheid veroorzaken.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:41

Raar en stuiterig werden ze hier op lucernekorrel (gevoerd ivm eiwit), nu op grasbrok zijn ze weer gewoon. Het kan dus zeker

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:52

Ik heb er 1 die er erg schrikkerig van wordt. Ook verschillende soorten voer daarom moeten laten staan voor hem. Geloof dus best dat ze er zijn die er anders door worden.

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Re: Paard Explosief door luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 21:16

Jeetje, zo te lezen zijn er dus meer die gedragsverandering krijgen door luzerne. Ben benieuwd of er nog iemand komt die ook weet waardoor sommige paarden zo op luzerne reageren.

Wat zijn jullie gaan voeren aan je paard. Bijna overal zit luzerne in

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:22

flappie2 schreef:
Jeetje, zo te lezen zijn er dus meer die gedragsverandering krijgen door luzerne. Ben benieuwd of er nog iemand komt die ook weet waardoor sommige paarden zo op luzerne reageren.

Wat zijn jullie gaan voeren aan je paard. Bijna overal zit luzerne in


Ik ben dit gaan bijvoeren voor de eiwitten:
https://www.rwdh.nl/agrobs-myoalpin-pro ... akes-20kg/
Moet wel kort geweekt worden.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:32

flappie2 schreef:
Jeetje, zo te lezen zijn er dus meer die gedragsverandering krijgen door luzerne. Ben benieuwd of er nog iemand komt die ook weet waardoor sommige paarden zo op luzerne reageren.

Wat zijn jullie gaan voeren aan je paard. Bijna overal zit luzerne in

Grasbrok, zit ook behoorlijk wat eiwit in en daar voer ik het voor (arm hooi, ook door hete zomers).

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Paard Explosief door luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:48

Ik dacht een keer luzerne van havens te gaan voeren aan mijn paarden. Mijn super relaxte 2 jarige werd er niet grappig van.
Was niet normaal meer aan de hand mee te nemen. Staart erop, dansen, bij elk dingentje weg schieten om nog een trap na te geven ook. Na een week terug over gestapt naar Hartog Luzerne en hij is weer de relaxedheid zelve.
Ik weet heel zeker dat het van de luzerne was maar waarom hij zo regeageerde op die van havens blijft een raadsel.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:49

flappie2 schreef:
Jeetje, zo te lezen zijn er dus meer die gedragsverandering krijgen door luzerne. Ben benieuwd of er nog iemand komt die ook weet waardoor sommige paarden zo op luzerne reageren.

Wat zijn jullie gaan voeren aan je paard. Bijna overal zit luzerne in

Ja, daar KAN een verklaring voor zijn:
Luzerne trekt je mineralenhuishouding scheef. Een van de stoffen die daardoor in de problemen KAN komen is magnesium. Uitgerekend magnesium heeft een taak in het beheersen van het zenuwstelsel.

Je kunt checken of dit ook geldt voor jouw paard door luzerne te voeren in een volumeverhouding 4 luzerne, 1 zemelen en een schepje magnesiumcelaat.

De combi luzerne-zemelen maakt je calcium-fosfor verhouding goed om de magnesium op te nemen.
Voedingstchnisch is dit een correct verhaal; het gaat echter mank op het moment dat de rest van je voerbeleid ook niet deugd.

Begin dus eerst eens met kijken naar je totale plaatje van je huidige voerbeleid, excl luzerne. Kijk vervolgens wat luzerne daarop aanricht. Daarna kun je kijken of bovenstaand recept hulp biedt. In die volgorde want anders ben je nog steeds bezig om appels met peren te vergelijken.


Kort gezegd: ja, het kan kloppen wat je vast stelt.
Maar voordat je gaat experimenteren, zorg dat je basis klopt.

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Paard Explosief door luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:12

Het paard van mijn instructrice reageert ook explosief op reeds 2 handjes lucerne dus het kan idd.

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:44

ikke schreef:
flappie2 schreef:
Jeetje, zo te lezen zijn er dus meer die gedragsverandering krijgen door luzerne. Ben benieuwd of er nog iemand komt die ook weet waardoor sommige paarden zo op luzerne reageren.

Wat zijn jullie gaan voeren aan je paard. Bijna overal zit luzerne in

Ja, daar KAN een verklaring voor zijn:
Luzerne trekt je mineralenhuishouding scheef. Een van de stoffen die daardoor in de problemen KAN komen is magnesium. Uitgerekend magnesium heeft een taak in het beheersen van het zenuwstelsel.

Je kunt checken of dit ook geldt voor jouw paard door luzerne te voeren in een volumeverhouding 4 luzerne, 1 zemelen en een schepje magnesiumcelaat.

De combi luzerne-zemelen maakt je calcium-fosfor verhouding goed om de magnesium op te nemen.
Voedingstchnisch is dit een correct verhaal; het gaat echter mank op het moment dat de rest van je voerbeleid ook niet deugd.

Begin dus eerst eens met kijken naar je totale plaatje van je huidige voerbeleid, excl luzerne. Kijk vervolgens wat luzerne daarop aanricht. Daarna kun je kijken of bovenstaand recept hulp biedt. In die volgorde want anders ben je nog steeds bezig om appels met peren te vergelijken.


Kort gezegd: ja, het kan kloppen wat je vast stelt.
Maar voordat je gaat experimenteren, zorg dat je basis klopt.


Precies dit..