Koliek door groene leem kuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Koliek door groene leem kuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 17:27

Ik vroeg me af of iemand dit herkent.

Paard 2 jaar geleden op aanraden van dierenarts een groene leem kuur gegeven met:
https://www.newpharma.nl/argiletz/68400 ... 8PEALw_wcB
10 gram (volle eetlepel) per dag voor een week.

Enkele dagen na de kuur heeft hij snachts zijn hele stal omgewoeld en troffen we hem sochtends flink koliekerig aan. Dierenarts heeft pijnstillers en darmontspanners gegeven en einde van de middag na de eerste drol knapte hij goed op.

Vanochtend vroeg bericht van stalhouder dat weer de hele stal is omgeschept maar paard stond er wel allert bij. Uiteindelijk na buscopan begin middag de eerste drol en nu gaat het goed. Laat ik nu eergisteren (dus 32 uur voor de koliek begon) 1 eetlepel groene leem hebben gevoerd. Stalgenootje wees me erop dat ik dit vorige keer ook had gevoerd. De eerste toch zit er steeds enkele dagen tussen het voeren en de koliek.

Hij heeft verder nooit last van hooi overgangen, het was geen gas koliek of verstopping (door dierenarts gecheckt) dus ja wat de oorzaak is :?
Misschien dan toch de leem? Uiteraard voer ik het nu nooit meer, better safe than sorry. Maar zou wel fijn zijn voor m’n gemoedsrust als ik weet dat dit de oorzaak was.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23477
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Koliek door groene leem kuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:30

Mensen achter een beeldscherm kunnen toch niet zeggen wat de oorzaak is van de koliek van jouw paard? Ik zou dit een goede vraag voor de dierenarts vinden, ik begrijp je vraag ook volkomen

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Koliek door groene leem kuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 17:54

Klopt, dierenarts kon ook niet zeggen waar het door kwam. Het was in ieder geval geen verstoppings- of gaskoliek zowel vorige keer als deze keer niet. Gaan nu ook testen op zand dus dat weten we over enkele dagen. Maar dus ondertussen wat vergelijkend waren onderzoek doen of het mogelijk toch de leem was.