Tips voor te snel hooi eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orlando9

Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-16
Woonplaats: Hoofddorp

Tips voor te snel hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 15:26

Mijn 2 tinkers zijn beide te dik, 1 mag wel 80 kilo kwijt volgens de dierenarts. Ik heb slowfeedernetten van mazen van 2x 2, en nog eten ze is 18 tot 20 uur wel iets van 13 kilo hooi per paard. Ik ga nu steeds heen om 2 x per dag te voeren, maar is erg onhandig. Iemand nog tips? Werken 2 netten over elkaar bijvoorbeeld ?

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Tips voor te snel hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:33

Wat voor hooi heb je? Van dat langstengelig dat erg ‘plakt’ en waar ze wel een tijdje aan kunnen blijven trekken eens ze een plukje buit hebben gemaakt?

Er bestaan automatische feeder systemen.

En anders werken 2 netten over elkaar ook, al moet je wel even opletten of ze het er dan nog uit krijgen met 2x2 mazen, ik heb alleen ervaring met 3x3.

Dikkere netten (bvb die heel dikke van paardeerlijk (of paardnatuurlijk?)) zijn ook heel wat moeilijker dan die dunne.

Los hangen zodat het zwiert is ook moeilijker.

Mengen met stro of heel arm hooi gaat ook. Eventueel wat haychuncks erin van pavo (dat doe ik bij de mijne).

En dan ben ik out of options helaas.

_yvonne

Berichten: 2902
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:33

1 van onze pony's eet hooi met een graasmasker op, dat werkt voor hem goed

Ir111

Berichten: 11951
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Tips voor te snel hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:35

Ik zou het zeker niet nog moeilijker maken om te eten. Ik zou zorgen voor hooi van een lagere voedingswaarde of als dat niet gaat deels stro gaan voeren.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Tips voor te snel hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:03

Hier krijgt mijn shetlander en haflinger ook uit dubbele netten. Werkt erg fijn vind ik zelf, ze krijgen het hier er prima uit maar gewoon veel langzamer. Ze doen met 30kg 2 dagen, 1 keer in de twee dagen gooi ik er een baaltje in en er is altijd nog een bodempje als ik het weer bijvul.
Je zou naar armer hooi kunnen kijken en zoals genoemnd het misschien met stro kunnen vermengen.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:05

Wat voor hooi krijgen ze? Is dat echt hooi of voordroog (verpakt)?

Mazen van 2x2 zijn al wel erg klein dus dat zou ik zo laten en het inderdaad niet nog moeilijker maken (kunnen ze anders ook gefrustreerd door raken)

Je kan je hooi gaan afwegen en dan deels vervangen/aanvullen met (gerste)stro.

orlando9

Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-16
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Tips voor te snel hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 16:37

Ik sta op een stal waar het hooi steeds wisselt van kwaliteit helaas. Het ziet er nu best groen uit en is heel fijn hooi. Ze staan in een uitloop samen, en staan wel op stro om te kunnen knabbelen. Ik kan dus helaas niet zelf bepalen welk hooi ik koop.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Tips voor te snel hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:22

Maar als ze ook op stro staan en je voert 2x per dag, kunnen ze dan niet gewoon kleinere porties krijgen?

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Tips voor te snel hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:34

Mijn Haflinger heeft een graasmasker.Dag en nacht om.Anders propt hij zich vol en begint dan aan het hooi van zijn vriend.Die eet minder snel.Werkt goed.Hij kan er ook goed mee drinken.

Tango1979

Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:41

Het enige wat echt werkt, is gewoon armer hooi voeren. Wij hebben op stal altijd arm en rijk hooi, je kan precies voeren op behoefte. Nu het weide seizoen eraan komt, voer ik meer arm hooi.

Dat wordt met beduidend minder plezier gegeten dan het rijke, terwijl hij dus wel zo goed als 24/7 onbeperkt heeft met maar 2 voerbeurten. Kan je anders niet op eigen kosten een baal arm hooi kopen en dat gemengd voeren?

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Tips voor te snel hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 18:14

Gewoon minder in de netten doen. En als je vindt dat ze onbeperkt moeten eten stro bijvoeren.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 18:59

Ze krijgen twee keer per dag hooi en ze eten het op 18 a 20 uur op zeg je. Dat is max 6 uur zonder en als je het in twee splits maar 3 uur. En ze hebben ook nog stro.
Minder geven dus :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Tips voor te snel hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:01

Stro mengen door je hooi heen. Een timer inbouwen zodat ze niet steeds kunnen eten. Graasmasker omdoen zodat ze langzamer moeten eten. Meer beweging geven.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Tips voor te snel hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:05

Het net vrij hangen kan helpen, wel opletten dat ze dan niet te gefrustreerd raken.

orlando9

Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-16
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Tips voor te snel hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 19:10

Maar is het erg als ze langer zonder hooi staan en wel stro hebben? Een graasmasker vind ik zelf een beetje eng in stal. Meer beweging geven is bij de 1 lastig, is kreupel( zijn al aan het onderzoeken)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Tips voor te snel hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:15

Staan ze op stal of met een uitloop? En nee het is niet erg als ze langer zonder stro staan. Ik zou zelf het stro mengen met het hooi. Dat maakt lekker hooi uit het net vissen wat lastiger = tijdrovender.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:15

Nee, als ze stro hebben zou ik dat helemaal niet erg vinden.

De mijne staat ‘s nachts standaard 6 uur of langer zonder hooi (en zonder stro) en doet het daar eigelijk prima op.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:16

orlando9 schreef:
Ik sta op een stal waar het hooi steeds wisselt van kwaliteit helaas. Het ziet er nu best groen uit en is heel fijn hooi. Ze staan in een uitloop samen, en staan wel op stro om te kunnen knabbelen. Ik kan dus helaas niet zelf bepalen welk hooi ik koop.

Als ze stro hebben is er dus altijd eten. Afwegen wat ze nodig hebben qua hooi, hebben ze daarna nog honger, dan eten ze wel stro. Dat smaakt lang niet zo lekker, dus eten ze meer naar echt honger ipv lekkere trek wat je hooi kennelijk is. Ook organisaties als de rspca raden aan om aan te dikke paarden stro te voeren als deel van het rantsoen al trekken ze daar zelfs wel het stro van het totale (hooi) rantsoen af.
Mengen echter zou ik afraden, kost je een hoop versmeren en langer bezig zijn levert het ook amper op.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:12

Poekkie schreef:
Nee, als ze stro hebben zou ik dat helemaal niet erg vinden.

De mijne staat ‘s nachts standaard 6 uur of langer zonder hooi (en zonder stro) en doet het daar eigelijk prima op.


Een paard kan maximaal 6 uur zonder eten. Dit wil je het liefst vermijden ivm maagzweren. Die zie je niet aan de buitenkant maar ik zou toch oppassen ermee.

3/4 uur zonder hooi maar wel stro zou prima zijn in dit geval. De andere bovengenoemde tips zijn idd erg goed

orlando9

Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-16
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 20:14

Hoop alleen niet dat ze verstopt raken als ze dat teveel gaan eten. Gaat per dag ongeveer 3 kwart plak bij per stal, van zon grote 500 kilo stro baal. 1 van de 2 heeft snel last van maagzweren, maar stro kan ik dus wel meetellen als eten? Kan dus zijn als ik minder geef dat ze van 21.00 tot 08.00 geen hooi hebben misschien zoiets.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:18

Blaze1994 schreef:
Poekkie schreef:
Nee, als ze stro hebben zou ik dat helemaal niet erg vinden.

De mijne staat ‘s nachts standaard 6 uur of langer zonder hooi (en zonder stro) en doet het daar eigelijk prima op.


Een paard kan maximaal 6 uur zonder eten. Dit wil je het liefst vermijden ivm maagzweren. Die zie je niet aan de buitenkant maar ik zou toch oppassen ermee.

3/4 uur zonder hooi maar wel stro zou prima zijn in dit geval. De andere bovengenoemde tips zijn idd erg goed


Weet ik, maar de mijne vreet ook aan stro zo veel dat ik het niet aandurf. En een netje van 1-3 kg stro erbij heeft die zo snel op dat het geen zoden aan de dijk zou zetten. Overdag is er onbeperkt in slowfeeders. ‘S nachts probeer ik de laatste portie al in een fijnmazig net + grof hooi + haychunck zo laat mogelijk te geven (bijna middernacht). Takken wil ik nog proberen maar verder laat ik het voorlopig zo.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:32

orlando9 schreef:
Hoop alleen niet dat ze verstopt raken als ze dat teveel gaan eten. Gaat per dag ongeveer 3 kwart plak bij per stal, van zon grote 500 kilo stro baal. 1 van de 2 heeft snel last van maagzweren, maar stro kan ik dus wel meetellen als eten? Kan dus zijn als ik minder geef dat ze van 21.00 tot 08.00 geen hooi hebben misschien zoiets.


Dat vind ik wel erg lang. Stro kan ook in een slowfeeder, en mooiste is mengen in met hooi. Maar dat is wel een gedoe. Het lastigste is de wisselende kwaliteit hooi (en voedingswaarde) van pensionstallen. Een makkelijke oplossing is er niet zo snel in dit soort situaties. Drie keer per dag een zak hooi met stro gemengd zou ideaal zijn. Dan kun je het afwegen, en staan ze niet al te lang zonder. Mijn pony's (een Tinker en twee shetjes) krijgen twee keer per dag rond negen uur een zak hooi van 5,5 kg ongeveer, en bij het mestruimen nog een hapje. Ze staan dus wel een paar uur zonder hooi, maar op de track is altijd wel wat te knabbelen.

orlando9

Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-16
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Tips voor te snel hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 20:36

Ja 3 x zou beter zijn. Maar het is hier doe het zelf opzich. Ik deed altijd gewoon een heel vol net en dat werkte perfect. Nu zit ik dus echt met wat moet ik. Soms is een vriendin er die geeft het dan savonds, maar ik vind het best een hele tour voor werk erheen altijd en dan nog vaak savonds ook weer terug.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Tips voor te snel hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:46

Vind je ze zelf ook te dik? Kun je met lichte druk de ribben voelen? Dierenartsen vinden Tinkers vaak te dik, maar het zijn meestal rondgeribte paarden en die lijken sneller te dik. Pas als ze spek rond de staart hebben, op de schouder te vet zijn en een dikke nek hebben is het echt te veel.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:55

Lindsey_99 schreef:
Vind je ze zelf ook te dik? Kun je met lichte druk de ribben voelen? Dierenartsen vinden Tinkers vaak te dik, maar het zijn meestal rondgeribte paarden en die lijken sneller te dik. Pas als ze spek rond de staart hebben, op de schouder te vet zijn en een dikke nek hebben is het echt te veel.


Wat jij beschrijft is een body condition score van 8 of 9. Dat is moddervet, niet gewoon te veel. Ook bij tinkers hoor je gewoon de ribben te kunnen voelen als je ze aait, zonder ze (in zomervacht) te kunnen zien. Met rondgeribte dieren hoor je ze eerder gemakkelijker dan moeilijker te voelen. Veel tinkers zijn ook gewoon veel te zwaar. Een 6 is prima voor een tinker, ik zie ze graag tussen de 5.5 en 6.5 (warmbloeden tussen de 5.0 en 6.0), maar een 7.0, met lichte druk ribben kunnen voelen, is ook voor tinkers al te zwaar.


https://www.habitatforhorses.org/the-he ... ng-system/