Tips voor te snel hooi eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:01

Lindsey_99 schreef:
Vind je ze zelf ook te dik? Kun je met lichte druk de ribben voelen? Dierenartsen vinden Tinkers vaak te dik, maar het zijn meestal rondgeribte paarden en die lijken sneller te dik. Pas als ze spek rond de staart hebben, op de schouder te vet zijn en een dikke nek hebben is het echt te veel.


Door deze gedachtes zijn heel veel paarden obese tegenwoordig -O-

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 23:10

Mizora schreef:
Wat jij beschrijft is een body condition score van 8 of 9. Dat is moddervet, niet gewoon te veel. Ook bij ......

/


Ehm...volgens mij is dat ook wat ik schrijf... -O- iets met 'echt te veel', of het is in chinees of zo.

Gezond verstand, ogen en vingers gebruiken is altijd nog het beste
Cijfertjes met plaatjes is voor mensen die het lastig vinden in te schatten of een dier te mager of dik is, dus voor TS kan de schaal van Henneke een leuk handvat zijn.
Alleen lost die wetenschap het probleem van wisselende partijen hooi en voedingswaarde niet op. Want dat is de oorzaak; te rijk hooi voor dit type sobere paarden.

TS; 11 uur zonder hooi is echt te lang; helemaal als een van je paarden al gevoelig is voor maagzweren.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 23:13

Echt te veel zet je tegenover wat jij als gezond ziet. Een 7 is al echt te veel. Dit gaat er nog ver overheen. Het is dus niet duidelijk, daarvoor hoeft het geen chinees te zijn. Je schrijft dat met lichte druk je de ribben moet kunnen voelen, dan zijn de paarden dus al echt te zwaar, ook als het tinkers zijn.

Gezond verstand, ogen en vingers gebruiken blijkt, gezien de grote hoeveelheid te dikke paarden waarvan de eigenaar zegt dat ze goed zijn en soms zelfs rank zijn, niet te werken. Het rechtpraten lost het probleem van de ts ook niet op.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 23:42

Lindsey_99 schreef:
Mizora schreef:
Wat jij beschrijft is een body condition score van 8 of 9. Dat is moddervet, niet gewoon te veel. Ook bij ......

/


Ehm...volgens mij is dat ook wat ik schrijf... -O- iets met 'echt te veel', of het is in chinees of zo.

Gezond verstand, ogen en vingers gebruiken is altijd nog het beste
Cijfertjes met plaatjes is voor mensen die het lastig vinden in te schatten of een dier te mager of dik is, dus voor TS kan de schaal van Henneke een leuk handvat zijn.
Alleen lost die wetenschap het probleem van wisselende partijen hooi en voedingswaarde niet op. Want dat is de oorzaak; te rijk hooi voor dit type sobere paarden.

TS; 11 uur zonder hooi is echt te lang; helemaal als een van je paarden al gevoelig is voor maagzweren.


Ik zou zeggen dat een dierenarts wel voldoende heeft gestudeerd om te kunnen beoordelen wat te vet is en wat niet.
En nja 80% van de fjorden, tinkers en haflingers zijn ook gewoon veel te vet.

orlando9

Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-16
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Tips voor te snel hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 06:11

Ze is wel te dik ja. Ze iw hoefbevangen geweest 2 jaar geleden. Ik was toen in utrecht, daar is ze gewogen. Was 550 kilo, en mocht wel naar 475 zeiden ze daar. Ze is 1.46.
Ze was wel wat gewicht kwijt geraakt inmiddels. Ik laat ze in mei wegen door een mobiele paardenweegschaal. De dieren arts was er nu voor fotos hoefbenen omdat ze weer niet goed liep. Maar dit was niet verslechterd. Die zei ze is te zwaar.
Ik heb ze nu al 3 weken apart staan en voer haar 2 x per dag geweekt hooi. Zij lijkt nu wel af te vallen. De andere krijgt nog een vol net. Voor even houd ik dit vol maar niet voor altijd om 2 x heen te gaan.

orlando9

Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-16
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Tips voor te snel hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 06:16

Afbeelding

Heb geen betere foto even maar dit was een paar maanden terug.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Tips voor te snel hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 06:44

Volgens mijn veearts zou een paard van 475 kg x 1,5% hooi voer dag moeten krijgen. Dat is 7,5 kg per dag. Naast beweging.

Bij mijn paard heb ik het hooi precies afgewogen en verdeeld over de dag gegeven.

Is het mogelijk dat je met anderen op stal afspraken kan maken om ook een voerbeurt op zich te nemen? Als jij het net klaar hangt, hoeven ze het alleen op te hangen.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Tips voor te snel hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 06:58

Mengen met stro. Ik heb hetzelfde probleem omdat mijn haflinger geblesseerd staat. Ik mag van de dierenarts 50/50 mengen met stro. Dan kun je dus het hooi afwegen zodat je het juiste gewicht hebt. En dat mengen met stro. Gerstestro is fijner, maar tarwestro kan ook.

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 06:59

Bij ons krijgen ze onbeperkt hooi, maar dan wel graszaad hooi.
En de haflinger en shet krijgen dan 2 keer per dag een portie gewoon, tweede snee hooi zodat ze wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgen.

Als je paard gevoelig is voor maagzweren dan zou ik geen fan zijn van minder voeren en langer zonder hooi. Maar toch eens kijken naar de mogelijkheden om ander hooi te voeren.
Groen hooi klinkt voor mij als vrij rijk en waarschijnlijk ook vrij dun en makkelijk weg te eten hooi.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:40


Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:31

Ik mis op het dat er 1 kreupel staat na het dagelijks bewegen van deze paarden in dit topic.
Train je ze regelmatig?
Van enkel maar staan te vreten de ganse dag word elk paard te dik en over gewicht ga je niet alleen met minder voer naar beneden krijgen.
Je zal dus aan de bak moeten met ze en dagelijks flink laten bewegen.

orlando9

Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-16
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Tips voor te snel hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 22:00

De ene traint 3 a 4 keer per week week maar is een 4 jarige. Die nu kreupel is was elke dag aan het werk. ( vanwege snel spierbevangen en hoefbevangen dacht ik beter elke dag werken)

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:14

Katyatje schreef:
Ze krijgen twee keer per dag hooi en ze eten het op 18 a 20 uur op zeg je. Dat is max 6 uur zonder en als je het in twee splits maar 3 uur. En ze hebben ook nog stro.
Minder geven dus :)


Hier ben ik het helemaal mee eens. Tegenwoordig is men zo bang dat een paard eventjes niet kan eten dat het aantal hoefbevangen paarden de pan uit swingt. Ik heb hier ook eentje dat haar hooinet 's nachts in een uurtje leeg heeft, terwijl de anderen soms nog over hebben. Dan zit ze dus soms nog een uur of 6 of 7 zonder eten. Pech voor haar, meer krijgt ze sowieso niet, is al 2x bevangen geweest.

Een (ex-)hoefbevangen paard zou ik sowieso nooit onbeperkt voeren, dan zou ik eerder een maagsupplement bijvoeren als je vreest voor maagproblemen.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:30

Zou het iets uithalen om ongeveer zo'n ding te maken op paardenformaat? Misschien van een pvc buis.
Heb hier heen verstand van maar als ze een kleiner oppervlak hebben om het hooi te bereiken....
En er zijn ook paardenspeeltjes die je kan vullen met hooi om graasgedrag te stimuleren.

Afbeelding

en wat zou er gebeuren als je het hooi versnippert in een bladversnipperaar zodat het kortere stukjes zijn?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Tips voor te snel hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 23:32

Hoe meer een paard leert, hoe meer het kan leren (en eten is daarvoor een heel goede motivator). Waar de eerste paar oplossingen een week of 2 kunnen duren tot snappen en nog een paar maanden tot niet meer werken, gaat het elke nieuwe uitvinding sneller. Iets nieuws bedenken heeft dus maar zeer beperkt effect tot paard de puzzel snapt en oplost. Variatie qua hoe voer aanbieden is daarmee maar beperkt nuttig. Ik voer ook in netten, tassen en ruiven, maar het vertragen komt vaak meer uit externe factoren in combinatie met waar het hooi is, spelen met vriendje en het weer dan het slowen deel van de hooi-houders. Hoewel die zeker nuttig zijn om te zorgen dat er geen hooi wegwaait of ondergeplast wordt. Andere voeropties opzoeken/uitvinden is dus niet rendabel, hoe lekker je hooi is wel, en altijd iets te knabbelen hoeft geen hooi te betekenen, stro of andersinds rondscharrelen voor sprietjes langs het pad werkt ook.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 23:37

tamary schreef:
Hoe meer een paard leert, hoe meer het kan leren (en eten is daarvoor een heel goede motivator). Waar de eerste paar oplossingen een week of 2 kunnen duren tot snappen en nog een paar maanden tot niet meer werken, gaat het elke nieuwe uitvinding sneller. Iets nieuws bedenken heeft dus maar zeer beperkt effect tot paard de puzzel snapt en oplost. Variatie qua hoe voer aanbieden is daarmee maar beperkt nuttig. Ik voer ook in netten, tassen en ruiven, maar het vertragen komt vaak meer uit externe factoren in combinatie met waar het hooi is, spelen met vriendje en het weer dan het slowen deel van de hooi-houders. Hoewel die zeker nuttig zijn om te zorgen dat er geen hooi wegwaait of ondergeplast wordt. Andere voeropties opzoeken/uitvinden is dus niet rendabel, hoe lekker je hooi is wel, en altijd iets te knabbelen hoeft geen hooi te betekenen, stro of andersinds rondscharrelen voor sprietjes langs het pad werkt ook.


Deels akkoord. Ze worden er idd steeds handiger in. Maar ik heb bvb heel dikke 3x3 netten en zelfs na nu 6 maanden gaat eten daaruit nog steeds traag. Soms blijft het ook gewoon moeilijk ;)

Maar idd de lekkerheid en de structuur van je hooi maakt heel erg veel uit. Bij dat plakkerige hooi/voordroog mag je doen wat je wil, daar weten ze supersnel van gewoon voorzichtig steeds aan hetzelfde plukje te blijven trekken. Bij fijn hooi of heel droog grof hooi werkt dat trucje niet meer.

@ axel: pvc buizen heeft een paard snel gesloopt vrees ik. Maar bedoel je zoiets dat werkt als een little bit hooitas?

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 23:55

Poekkie schreef:
@ axel: pvc buizen heeft een paard snel gesloopt vrees ik. Maar bedoel je zoiets dat werkt als een little bit hooitas?


die ken ik niet. maar zal het zelfde principe zijn inderdaad.