Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Kliko + behangstomer = hooistomer

 
Profiel   

Helaas heb ik een paard in de kudde die sinds kort het droge hooi niet verdraagt, en ook een die niet zo goed gaat op geplastificeerde balen.

Wat speuren op internet geeft optie tot hooi stomen. Maar van de stomers kan je een nieuw paard kopen ongeveer. Er zijn doe het zelf manieren om met een kliko en behangstomer een hooistomer te maken. Maar werkt dit echt? Wie heeft de ervaring?

Wordt het hooi voldoende gestoomd? Hoeveel past er in de stomer en hoe lang stoom je het dan? En wie heeft er enig idee van verbruik qua water en stroom?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 18:39 



 
Profiel   

Moet je gaan stomen vanwege hoesten?
De hooistomer die jij beschrijft werkte bij ons niet afdoende.
Voor ons paard die hoest weken wij het hooi in water, we stoppen het in een groot hooinet en maken het nat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 18:57 



 
Profiel   

Helaas ook al gehoord dat de selfmade variant vaak niet voldoende werkt :/
Ik maak het hooi ook nat door het in een grote bak water onder te duwen en uit te schudden.
Arbeidsintensief, dat wel... Hopelijk heb je hier toch iets aan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 18:59 



 
Profiel   

Ik heb van een hele grote plastic opbergbox en een behangstomer een hooistomer gemaakt. Werkte prima, ik stoomde het hooi per portie.
Een vriendin van mij gebruikt een kliko en een behangstomer en stoomt iedere dag en al zeker een jaar of vier en dat werkt heel goed. Volgens mij doet ze het hooi in een hooinet, stampt het net helemaal vol en hangt het in de kliko

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 19:06 



 
Profiel   

Er is een topic waar mensen hun selfmade hooistomers laten zien.

Wij weken ook; we hebben een IBC-vat verlaagd en hebben daar een steiger met takelinstallatie boven. Toen ik nog één pony had, gebruikte ik een cementkuip, maar 60 kg hooi nat maken in een speciekuip is niet te doen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 19:17 



 
Profiel   

Hier werkt ie perfect.
Echter moeten we wel vaak de behangstomer vervangen.
We zijn nu 5 jaar aan het stomen met onze selfmade. Maar gezien meneer toch iets langer leeft dan we gedacht hadden. Gelukkig maar !!

Denk ik er aan om een professionele aan te gaan schaffen.

Edit. Er past niet veel in. Bij ons zo’n 7kg in. Dus das niet veel.
Wij stomen totdat de stomer bijna leeg is. Dat is 2 uur.

Stroomkosten precies weet ik niet. Maar een duur grapje is het wel. Wij stomen 3x per dag en ons verbruik is gruwelijk omhoog gegaan.
Water is niks. Das nog geen emmer per keer.


Laatst bijgewerkt door Saul op 02-04-21 19:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 19:20 



 
Profiel   

Bij ons werkt het perfect, kliko met behangstomer. Kan ongeveer 3 a 4 plakken in per keer. De paarden hoesten niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 19:23 



 
Profiel   

Ik heb hier in een oude regenton een gat onderaan gemaakt waar de spuit van de tapijtstomer door kan. In de stomer zelf een houten houder van tien cm hoog met daarop een barbecue rooster. Hierin kunnen zo’n twee plakken per halfuur gestoomd worden. Wat ik doe, zodat het echt goed stoomt: hooi wat losschudden en een houten deksel met gaatjes erin. Hierdoor kan niet al het stoom in een keer weg en trekt dat meer het hooi in.
Werkt hier erg goed tegen het hoesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 20:06 



 
Profiel   

Ik gebruik ook al jaren een zelfgemaakte stomer. Ideaal!
Ik heb er ooit een blog post over geschreven, met wat uitleg en een tekening van hoe je hem zelf kan maken.
https://www.abcreatief.com/blog/hooi-st ... en-stomer/

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 20:11 



 
Profiel   

een kliko kost 4 tot 6 tientjes.
een behangstomer ook zoiets.
dus als het niet werkt heb je €100 weggegooid.
gezien de kosten van het alternatief klinkt dat als een experiment dat de moeite waard is.

toevoeging: je kan ook nog overwegen een cementkuip op pootjes te zetten en er gaten in te boren. dan heb je een groot vergiet waar je water in kan spuiten met de tuinslang. laten uitlekken en met vergiet en al in de stal zetten. dient het gelijk als voerbak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 20:22 



 
Profiel   

Mijn vriendin gebruikt ook al die jaren al dezelfde behangstomer en is volgens mij niet eens een dure.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 20:31 



 
Profiel   

Nog steeds niet goedkoop, maar niet zo duur als de Haygain: https://hooistomer.nl/product/hooistomer/

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 21:02 



 
Profiel   

axel_1997 schreef
een kliko kost 4 tot 6 tientjes.
een behangstomer ook zoiets.
dus als het niet werkt heb je €100 weggegooid.
gezien de kosten van het alternatief klinkt dat als een experiment dat de moeite waard is.

toevoeging: je kan ook nog overwegen een cementkuip op pootjes te zetten en er gaten in te boren. dan heb je een groot vergiet waar je water in kan spuiten met de tuinslang. laten uitlekken en met vergiet en al in de stal zetten. dient het gelijk als ik voerbak.


Ik heb een kliko voor 10 euro gekocht, staan er genoeg op marktplaats. Behangstomer heb ik voor 35 euro gekocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 21:54 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips tot nu toe. Ik moet 40 a 60 kg per keer voeren, dus dat wordt een behoorlijke opgave. Inderdaad de vraag of we de gok gaan nemen er 1 te maken. In een grote container past redelijk wat, half pak per keer is dan best realistisch?

Weken ben ik niet van ivm verlies van vit/min. Nat spuiten zou met 1 keer per dag voeren niet genoeg zijn is mij verteld.

De paarden komen overigens niet op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 22:47 



 
Profiel   

Wij hebben geen ervaring met zelfbouw, :o maar wel met een Haygain. Het is inderdaad een rib uit je lijf, maar het werkt wel echt fantastisch. +:)+ Het is super sterk materiaal, het stomen gaat echt heel goed, er past veel tegelijk in, en het idee dat het ontwikkelt is, goed getest is en dus echt goed gebeurd vindt ik ook heel fijn. Onze pony is klachtenvrij sinds ze hem heeft, en in al die jaren gebruik nooit problemen met het ding gehad. Afentoe ontkalken en verder loopt hij gewoon als een zonnetje. Wij durfden zelfbouw niet aan en ben zeker blij met de keuze voor de Haygain. Maar het klopt, het prijskaartje is echt niet leuk... -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 23:10 



 
Profiel   

Caily schreef
Bedankt voor de tips tot nu toe. Ik moet 40 a 60 kg per keer voeren, dus dat wordt een behoorlijke opgave. Inderdaad de vraag of we de gok gaan nemen er 1 te maken. In een grote container past redelijk wat, half pak per keer is dan best realistisch?

Weken ben ik niet van ivm verlies van vit/min. Nat spuiten zou met 1 keer per dag voeren niet genoeg zijn is mij verteld.

De paarden komen overigens niet op stal.


Weken is ook niet aan te raden, wel je hooi losschudden en onderdompelen voor het voeren.
Op die manier spoel je het stof en de schimmelsporen eraf.
Hebben al je paarden er last van gezien de hoeveelheid die je pd moet voeren?
Zo ja, dan wellicht eens verder kijken dan alleen je ruwvoer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 23:28 



 
Profiel   

Nee maar ze staan bij elkaar en ik vertik het haar langdurig apart te gaan zetten, slecht voor het paard zelf en ook voor de rest van de kudde.
Denk dat de bakken nummeren en tegen een paard zeggen dat ze alleen uit nummer 1 en 2 mag eten niet echt gaat helpen :D

Een grote uitgave aan een stomer is gezien de situatie nu geen nog geen optie, we nemen het najaar 2022 het mee in de overwegingen, tot die tijd gaan we toch voor een goedkoper alternatief :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 00:39 



 
Profiel   

Vernon kun jij iets vertellen over het stroomverbruik van de haygain?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 07:16 



 
Profiel   

Wij voeren ook maar 1 keer per dag. Gaat al 6 jaar goed. Uitspoelen van vit/min is afhankelijk van hoe lang je het hooi in het water laat liggen. Ik gooi het in het water, wacht tot het niet meer bubbelt en haal het er dan weer uit. Als het er 5 minuten in ligt, is het lang.
Er zijn overigens wel onderzoeken gedaan naar uitspoelen, kan ik alleen op m’n telefoon zo snel niet bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 07:24 



 
Profiel   

Hilary schreef
Wij voeren ook maar 1 keer per dag. Gaat al 6 jaar goed. Uitspoelen van vit/min is afhankelijk van hoe lang je het hooi in het water laat liggen. Ik gooi het in het water, wacht tot het niet meer bubbelt en haal het er dan weer uit. Als het er 5 minuten in ligt, is het lang.
Er zijn overigens wel onderzoeken gedaan naar uitspoelen, kan ik alleen op m’n telefoon zo snel niet bij.


Bij ons net zo, weken is het eigenlijk niet, meer spoelen.
5 dikke plakken in een hooinet die leggen we in een bak dan gaan er een paar emmers water over, paar keer draaien en dan hangen we het hooinet op om uit te lekken (krijg je wel spierballen van :') )
En ze krijgen sws een balancer omdat ze de hele winter overdag op de wei komen en in het gras ook niet veel meer zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 07:38 



 
Profiel   

Voor dat uit het water tillen hebben wij dus een lier met katrol aan een bouwsteiger hangen. Zo kan ik netten van 15-20 kg nat maken.
Vitaminebrok krijgen ze hier ook het hele jaar door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 07:42 



 
Profiel   

Wij hebben ook een haygain. Voor we die hadden wel even gedacht aan zelfbouw, maar nu blij dat we dat niet gedaan hebben. De haygain werkt al bijna 3 jaar perfect. We hadden hem eerst thuis in de schuur, maar toen de buren begonnen te klagen hebben we hem gelukkig op stal mogen zetten. Ons stroomverbruik thuis is wel weer naar beneden gegaan toen.

Een stalgenoot heeft even een zelfmaak stomer (in kliko) gebruikt, en is daarmee gestopt omdat hij alleen uitgeschud hooi goed stoomde en ze niet in 1 keer genoeg kon stomen tot de volgende dag voor haar 2 paarden.
In de haygain600 kun je gewoon een nog geperste halve baal goed stomen, is bij ons genoeg.

Gedompeld of geweekt hooi was bij ons, net als voordroog, geen optie. Het eerste blieft ie niet en van voordroog krijgt hij last van zn darmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 07:51 



 
Profiel   

Hilary schreef
Voor dat uit het water tillen hebben wij dus een lier met katrol aan een bouwsteiger hangen. Zo kan ik netten van 15-20 kg nat maken.
Vitaminebrok krijgen ze hier ook het hele jaar door.


Goed idee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 07:53 



 
Profiel   

Mijn kliko deed het prima (deed, want treas hoest gelukkig al een paar jaar niet meer), maar capaciteit was een probleem. 1 flink net past erin en dan stoomt het een uur. Niet te doen voor een kudde helaas!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 08:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen